XC 40 Recharge, of toch een benzine?

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Er is nu op "Autoblog" een filmpje te zien ( 8 febr 2021) waar ze 3 EV,s helemaal leegrijden. De Polestar 2, de Volvo XC 40 P8, en de VW ID.4. De weersomstandigheden zijn verre van optimaal. Regen en wind enz. De XC 40 P8 kwam met volle accu niet verder dan 270 km. De Polestar 2, kwam 30 km verder, en de VW ID 4 nog eens 15 km verder. Leuk om te zien. Eenmaal leeg werden ze met een bergingswagen naar een laadpunt gebracht. Toch achteraf wél blij met mijn T2, waar je in pakweg 5 minuten vol getankt bent...na een 600 km. :-D
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Vriesje
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 31.07.2020 - 10:15

Hans Eilander schreef: 16.02.2021 - 12:58 Er is nu op "Autoblog" een filmpje te zien ( 8 febr 2021) waar ze 3 EV,s helemaal leegrijden. De Polestar 2, de Volvo XC 40 P8, en de VW ID.4. De weersomstandigheden zijn verre van optimaal. Regen en wind enz. De XC 40 P8 kwam met volle accu niet verder dan 270 km. De Polestar 2, kwam 30 km verder, en de VW ID 4 nog eens 15 km verder. Leuk om te zien. Eenmaal leeg werden ze met een bergingswagen naar een laadpunt gebracht. Toch achteraf wél blij met mijn T2, waar je in pakweg 5 minuten vol getankt bent...na een 600 km. :-D
Een logisch en veel voorkomende reactie, maar soms gebaseerd op koud watervrees. Wij hebben meerdere elektrische auto's gereden (waaronder Bmw I3 en later Tesla Model 3) en de eerste vraag die gesteld wordt is wat de range is. Het is een kwestie van wennen maar voor een veel Nederlanders is 300km realistische bereik voldoende, zeker als de laad infrastructuur verbeterd. Alleen in de zomer en met name wintervakanties is meer range praktisch. Daar staan veel voordelen tegenover, goedkoper in gebruik en bij een eigen laadpaal hoef je nooit meer te tanken. Verder is een elektrische auto meestal sneller en comfortabeler. Als je jezelf afvraagt waarom ik dan zelf geen XC40 P8 heb gekocht i.p.v. een T5 Recharge, wij gaan zeer regelmatig naar Umbrië in Italië en dan is vooralsnog een PHEV handiger.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Vriesje schreef: 16.02.2021 - 14:18 Een logisch en veel voorkomende reactie, maar soms gebaseerd op koud watervrees. Wij hebben meerdere elektrische auto's gereden (waaronder Bmw I3 en later Tesla Model 3) en de eerste vraag die gesteld wordt is wat de range is. Het is een kwestie van wennen maar voor een veel Nederlanders is 300km realistische bereik voldoende, zeker als de laad infrastructuur verbeterd. Alleen in de zomer en met name wintervakanties is meer range praktisch. Daar staan veel voordelen tegenover, goedkoper in gebruik en bij een eigen laadpaal hoef je nooit meer te tanken. Verder is een elektrische auto meestal sneller en comfortabeler. Als je jezelf afvraagt waarom ik dan zelf geen XC40 P8 heb gekocht i.p.v. een T5 Recharge, wij gaan zeer regelmatig naar Umbrië in Italië en dan is vooralsnog een PHEV handiger
Dank voor je verhaal. Je hebt best wel gelijk met dat "watervrees". Ik ben er echt nog huiverig van, en er nog lang niet aan toe. Mijn range is pakweg 3x per week een toertje in deze regio van ca 70 km, dus dat zou geen probleem wezen. Maar de laadpaal, de hoge aanschafprijs. (ca € 65K) is niet voor iedereen: "appeltje-eitje" Geen CO2 uitstoot meer, (nóg) geen wegenbelasting(maar dat komt nog :) ) En naar een verre vakantiebestemming in de Balkan oid, komt bij mij al helemaal niet aan de orde. Dus het heeft zeker zijn voordelen. Geruisloos, zeer comfortabel, weinig onderhoudskosten. Maar ja, die accu hé? Waar blijven ze ermee als hij op is? Het lijkt me nét als met kernenergie. Geen uitstoot, maar ja dat afval hé? Dus met alle plussen en minnen, ben ik zeer tevreden met wat ik nu heb. En ik gun iedereen het voordeel, en het genot ven elektrisch rijden. Maar ja, feit blijft, dat een Tesla model 3 Long Rang, een Polestar 2, of een XC 40 P8, voor een gewone jongen als ik, beslist geen prijspakkertje is. Snap je me? ;) En die benzine T2 heb ik nu bijna 5 maanden. Vandaag weer een toertje gemaakt. Echt genieten, na een weekje sneeuw en ijs, en zomaar voor de deur staan. :lol:
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Vriesje
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 31.07.2020 - 10:15

Hans Eilander schreef: 16.02.2021 - 16:06
Vriesje schreef: 16.02.2021 - 14:18 Een logisch en veel voorkomende reactie, maar soms gebaseerd op koud watervrees. Wij hebben meerdere elektrische auto's gereden (waaronder Bmw I3 en later Tesla Model 3) en de eerste vraag die gesteld wordt is wat de range is. Het is een kwestie van wennen maar voor een veel Nederlanders is 300km realistische bereik voldoende, zeker als de laad infrastructuur verbeterd. Alleen in de zomer en met name wintervakanties is meer range praktisch. Daar staan veel voordelen tegenover, goedkoper in gebruik en bij een eigen laadpaal hoef je nooit meer te tanken. Verder is een elektrische auto meestal sneller en comfortabeler. Als je jezelf afvraagt waarom ik dan zelf geen XC40 P8 heb gekocht i.p.v. een T5 Recharge, wij gaan zeer regelmatig naar Umbrië in Italië en dan is vooralsnog een PHEV handiger
Dank voor je verhaal. Je hebt best wel gelijk met dat "watervrees". Ik ben er echt nog huiverig van, en er nog lang niet aan toe. Mijn range is pakweg 3x per week een toertje in deze regio van ca 70 km, dus dat zou geen probleem wezen. Maar de laadpaal, de hoge aanschafprijs. (ca € 65K) is niet voor iedereen: "appeltje-eitje" Geen CO2 uitstoot meer, (nóg) geen wegenbelasting(maar dat komt nog :) ) En naar een verre vakantiebestemming in de Balkan oid, komt bij mij al helemaal niet aan de orde. Dus het heeft zeker zijn voordelen. Geruisloos, zeer comfortabel, weinig onderhoudskosten. Maar ja, die accu hé? Waar blijven ze ermee als hij op is? Het lijkt me nét als met kernenergie. Geen uitstoot, maar ja dat afval hé? Dus met alle plussen en minnen, ben ik zeer tevreden met wat ik nu heb. En ik gun iedereen het voordeel, en het genot ven elektrisch rijden. Maar ja, feit blijft, dat een Tesla model 3 Long Rang, een Polestar 2, of een XC 40 P8, voor een gewone jongen als ik, beslist geen prijspakkertje is. Snap je me? ;) En die benzine T2 heb ik nu bijna 5 maanden. Vandaag weer een toertje gemaakt. Echt genieten, na een weekje sneeuw en ijs, en zomaar voor de deur staan. :lol:
Ik snap je volledig , de T2 is voor jou de juiste keuze. Je kan mijn inziens ok geen foute keuze maken met een XC40 :-)
M.b.t. de accu's, hierover zou ik mij geen zorgen maken bij elektrische auto's van de laatste generaties.
De levensduur van accu's is in vergelijk met fossiele brandstof auto's beter. Zolang accu's geacclimatiseerd worden en de laadcycli tussen minimaal 10% en max 90% blijven, gaan ze gemiddeld veel langer mee dan fossiele brandstof auto's. Ook elektromotoren hebben gemiddeld een langere levensduur.
Voordat wij een onze eerste electyrtische auto kochten heb ik mij verdiept in de techniek, veel filmpjes bekeken van o.a. Jeff Dahn, een goeroe op het gebied van accu's. Erg interessant als je van techniek houdt.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Vriesje schreef: 16.02.2021 - 17:11 Ik snap je volledig , de T2 is voor jou de juiste keuze. Je kan mijn inziens ok geen foute keuze maken met een XC40. M.b.t. de accu's, hierover zou ik mij geen zorgen maken bij elektrische auto's van de laatste generaties. De levensduur van accu's is in vergelijk met fossiele brandstof auto's beter. Zolang accu's geacclimatiseerd worden en de laadcycli tussen minimaal 10% en max 90% blijven, gaan ze gemiddeld veel langer mee dan fossiele brandstof auto's. Ook elektromotoren hebben gemiddeld een langere levensduur. Voordat wij een onze eerste electyrtische auto kochten heb ik mij verdiept in de techniek, veel filmpjes bekeken van o.a. Jeff Dahn, een goeroe op het gebied van accu's. Erg interessant als je van techniek houdt.
Dank je voor de reactie. Ik zal zeker eens wat opzoeken over levensduur van accu,s en EV,s. Altijd wel interessant die vernieuwde autotechniek. ;) Ik kijk ook graag allerhande testfilmpjes van zowel binnen als buitenland.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Plaats reactie

Terug naar “XC40”