Proefrijden.......

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Gebruikersavatar
Harry M.
3rd Gear member
Berichten: 415
Lid geworden op: 14.08.2020 - 13:52

Hans Eilander schreef: 23.09.2020 - 09:53
Harry M. schreef: 23.09.2020 - 08:42 Simple Blackview camers (voor en achter) hebben mij bij 2 auto's al gered: 1x schade op parkeerterrein: dader(es) kwam perfect MET kenteken in beeld terwijl ze de schade aan haar eigen voertuig bekeek en wegreed. In de Passat hangen ze ook, hier 2 jaar terug iemand achterop gereden. Ik kon bewijzen dat ik stilstond en je zag hem met zijn gsm en draadjes aan het knoeien. Al zijn verweer droogde gelijk op........ :-). En in een nieuwe (Volvo XC40, gaan er voor en achter dan ook gelijk weer 2 in. Kosten: ca. 240.- excl. btw. Scheelt een hoop ellende achteraf.
Dank voor je goede tip. Ik wist niet eens dat die Back view cam,s bestonden. Is dat net zoiets als die dashcams in bv Amerika? En monteer je die zelf binnen? Of laat je dit doen? Maar hoe bekijk je dan achteraf die beelden? Moet je dan thuis ook nog apperatuur hebben om dit over/af te spelen? En wat je aangeeft. Er gebeuren oneindig veel incidenten, met van die guppen, die op hun telefoon, of navi aan het klooien zijn onder het rijden. Per geval, gewoon € 1000,- boete geven! :police:
Hans, simpele cams, geheugenkaartje erin en je hebt alles bewaard. Hij neemt ook op bij stilstand, dus eventuele parkeerschades worden ook geregistreerd. Mocht je het pas laat/later in de gaten krijgen, dan blijven "events" , dus schudden/klappen van de auto WEL bewaard op het kaartje. De rest wordt steeds ververst afhankelijk van het geheugen van het kaartje. Ik heb in mijn vorige BMW 5 een originele BWM dashcam in laten bouwen (350.- in 2013) en hier nooit spijt van gehad na die parkeerschade waar ik met 1.250.- schade achterbleef en nu de dader(es) wel gepakt kon worden door de politie. Later in de Passat dus gelijk weer in laten bouwen. Let wel: 't is nogal een klusje, dus vielen de bedragen mij uiteindelijk mee. Ik ben niet handig, dus bij een nieuwe auto blijf ik mooi van hemeltje etc af. Zowel bij BWM als bij VW zijn beide systemen indertijd keurig netjes ingebouwd. Het gaf mij na een eerste schade behoorlijk wat rust. En ja. iemand met een bivakmuts.... kan natuurlijk nog altijd fout aflopen, maar ik heb door dit bewijs toch geen zware schadeformulieronderhandelingen gehad. Het bewijs stond op beeld, dus probeer je er dan maar eens uit te l...llen.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Harry M. schreef: 23.09.2020 - 10:53 Hans, simpele cams, geheugenkaartje erin en je hebt alles bewaard. Hij neemt ook op bij stilstand, dus eventuele parkeerschades worden ook geregistreerd. Mocht je het pas laat/later in de gaten krijgen, dan blijven "events" , dus schudden/klappen van de auto WEL bewaard op het kaartje. De rest wordt steeds ververst afhankelijk van het geheugen van het kaartje. Ik heb in mijn vorige BMW 5 een originele BWM dashcam in laten bouwen (350.- in 2013) en hier nooit spijt van gehad na die parkeerschade waar ik met 1.250.- schade achterbleef en nu de dader(es) wel gepakt kon worden door de politie. Later in de Passat dus gelijk weer in laten bouwen. Let wel: 't is nogal een klusje, dus vielen de bedragen mij uiteindelijk mee. Ik ben niet handig, dus bij een nieuwe auto blijf ik mooi van hemeltje etc af. .
Ik hou me ook verre van: aan de elektronica sleutelen in de auto. Vroeger kon dit met gemak. Maar tegenwoordig, is al snel de software van streek. Dus ik laat zoiets graag over aan de vakman. Maar ik vind dit bovenstaande wel een goede tip van je.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Harry M.
3rd Gear member
Berichten: 415
Lid geworden op: 14.08.2020 - 13:52

Hans Eilander schreef: 23.09.2020 - 12:36
Harry M. schreef: 23.09.2020 - 10:53 Hans, simpele cams, geheugenkaartje erin en je hebt alles bewaard. Hij neemt ook op bij stilstand, dus eventuele parkeerschades worden ook geregistreerd. Mocht je het pas laat/later in de gaten krijgen, dan blijven "events" , dus schudden/klappen van de auto WEL bewaard op het kaartje. De rest wordt steeds ververst afhankelijk van het geheugen van het kaartje. Ik heb in mijn vorige BMW 5 een originele BWM dashcam in laten bouwen (350.- in 2013) en hier nooit spijt van gehad na die parkeerschade waar ik met 1.250.- schade achterbleef en nu de dader(es) wel gepakt kon worden door de politie. Later in de Passat dus gelijk weer in laten bouwen. Let wel: 't is nogal een klusje, dus vielen de bedragen mij uiteindelijk mee. Ik ben niet handig, dus bij een nieuwe auto blijf ik mooi van hemeltje etc af. .
Ik hou me ook verre van: aan de elektronica sleutelen in de auto. Vroeger kon dit met gemak. Maar tegenwoordig, is al snel de software van streek. Dus ik laat zoiets graag over aan de vakman. Maar ik vind dit bovenstaande wel een goede tip van je.
Graag gedaan Hans!
Gebruikersavatar
Harry M.
3rd Gear member
Berichten: 415
Lid geworden op: 14.08.2020 - 13:52

Proefrijden.... afgelopen zaterdag (Jawel, op m'n 63e verjaardag!). Bij Henk Scholten in Tiel stond keurig op de afgesproken tijd een XC40 T5 Rdesign plug-in klaar. Ik had gezegd: Ik haal 'm om 10.00 uur op en je krijgt hem rond 15.00 uur weer terug. Geen probleem. Om 10.00 uur met vrouw, dochter en schoonzoon (ook autofiel) ingestapt. Hij stond keurig aan de stekker klaar en na 5 minuten stoel in goede positie zetten etc. op de startknop gedrukt. Eerst 20 minuutjes gereden op snelweg, toen wat binnenwegen en hem toen even op de oprit thuis neergezet omdat er natuurlijk ook nog koffie gedronken en gebak gegeten moest worden tijdens deze pitstop. (En natuurlijk ook om de buurt even jaloers te maken.) Hierna met schoonzoon even door het knoppenwerk en navigatiescherm gelopen. Allemaal vrij prettig en vriendelijk dat instellen bij dit scherm. Ook de stem van de navigatiedame was helder en beduidend vriendelijker dan die van mijn VW Passat GTE. Hoewel deze na iedere zin "alstublieft" roept, draagt dit niet bij aan de duidelijkheid van de gegeven instructies.
Na half uurtje instellen, zoeken en genieten van de Harman Kardon (niet superdesuper premium, maar wel beduidend beter dan in mijn Passat), weer de weg op. En na wederom een half uurtje de eerste licht klagende geluiden vanaf de achterbank waar beide dames zaten: of het iets rustiger kon in de bochten en of we de drempels wat subtieler konden nemen, want er zaten geen handgrepen achterin aan het plafond! Even dachten schoonzoon en ik aan een geintje, want in de 44 jaar dat ik m'n rijbewijs heb had ik nog nooit een auto gehad waarin GEEN handgrepen achterin zaten, maar jawel..... het was Volvo gelukt! Bij terugkomst was zelfs de verkoper hierover verbaast, want had dit nog niet gezien. Uiteraard hierna het rijgedrag wat aangepast, met wel de waarschuwing naar de achterbank dat het hier toch wel om een testrit ging, dus er zou nog wel wat volgen.
Na een uurtje bleek dat, hoewel vrouw en dochter absoluut geen klagers zijn, de achterbank niet zo geweldig is als die van de Passat. Korte zittingen, waardoor benen geen steun ondervinden aan de onderzijde. Geen onoverkomelijk probleem, maar kan toch een puntje zijn op langere ritten. Rugleuning achterbank is prima, geeft veel steun, been ruimte ook ruim voldoende, maar het zitvlak.... tja, nadat ikzelf nog een half uurtje achterin heb gezeten, moest ik ze daar toch (hoewel ik dit natuurlijk niet hardop heb vermeld, dus stilzwijgend) gelijk in geven. Ook het in- en uitstappen voor de achterpassagiers is iets minder "riant" dan in de Passat. Verder: sturen is prettig, in vergelijking met mijn Passat toch wat meer binnengeluid bij hybrid stand, een decibelletje of 5, 6 meer gemeten, wegligging fijn, hogere instap, 1 van de zaken die ik zelf graag wilde, is erg plezierig. Ook de stoelen voor in zijn prima en geven in combinatie met het verstelbare stuur, een goede zitpositie toe. Dashboard is overzichtelijk. Het schakelen: toch een beetje vreemd zoals in vele reviews al gemeld, met die "onnodige" tussenstops, maar dat is volgens mij iets waar je na een weekje wel aan bent gewend. Rond 14.30 uur de Volvo teruggereden naar de pitstraat in Tiel. Nog even geinformeerd naar het puntje dat op dit forum al vaker werd aangehaald, nl. het lawaai maken (koeling) bij het opladen. De verkoper gaf toe dat dit inderdaad een puntje was. Voor mij minder belangrijk omdat ik hem op het werk oplaad, maar het kan in een thuissituatie waarbij de XC40 misschien hemelsbreed een 2 meter naast je nachtkastje staat, een puntje zijn. Verder: voldaan gevoel, natuurlijk wat andere rijbeleving dan de Passat omdat het immers een SUV is en daardoor een aantal zaken natuurlijk al anders zijn, maar zeker niet slecht. De offerte en inruilprijs liggen thuis in de map en zal de komende dagen zeker serieus gaan kijken of we hieruit gaan komen.
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2935
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Dank !
Tja die achterbank is zeker een 'dingetje'
Maar wat bedoel je met 'onnodige tussenstops'?
Gebruikersavatar
Harry M.
3rd Gear member
Berichten: 415
Lid geworden op: 14.08.2020 - 13:52

mees schreef: 05.10.2020 - 11:20 Dank !
Tja die achterbank is zeker een 'dingetje'
Maar wat bedoel je met 'onnodige tussenstops'?
Mees, ik bedoel de volgorde bij de automaat: R-N-D. Hij staat in neutraal, je rijdt achteraf je oprit af, moet dan "door" de neutraal heen weer naar de D(rive). Of... hij staat in de rijmodus (D) en je parkeert achteruit in, dan dus weer 2 tikkies voor je in de achteruit zit. Bij mijn Passat zelfde volgorde, maar dan vanuit de P(ark) knop en verlicht. Nu moet ik 2 tikkies en naar het dashboard kijken. Daar staat ie inderdaad vrij prominent in beeld, maar bij mijn Passat is het echt nog een handle die van voor naar achteren gaat. In de XC40 zie je hem niet optisch van stand veranderen waardoor ik tijdens de proefrit vaak nog even naar beneden keek.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Hallo @HarryM,
Nog van harte gefeliciteerd met je 63e verjaardag. Een leuk verslag van je, om te lezen. De korte zitting van de achterbank, daar heb ik al meer opmerkingen over gehoord. Ook de instap naar de achterbank. Maar daar ik altijd alleen rij, en praktisch nooit iemand in de auto heb, dan hooguit een keer iemand naast me, doet die achterbank me niet zoveel. Je kan dit vergelijken met de Opel Mokka. Die handgrepen bovenin, lijken mij ook totaal overbodig. Als ik zie dat iemand zich aan die handgrepen vasthoud, geeft mij dit altijd een soort "bus en tram" gevoel. Je hebt mooie armsteunen in de deuren, en als de midden-armsteun laat zakken, kan je toch geen kant op? (Mits je achterin geen gordels draagt) Je bedoelt met "tussenstops" het twee keer aantikken van de pook? weet je wat mij óók opvalt: Bij elke automaat heb je een P-stand. Die zit er niet in de XC 40. Betekent dit, dat wanneer je ff uitstapt, om b.v. een brief in de bus te doen, je telkens in de N-stand óok je parkeerrem er op moet zetten? Daar heb ik eigenlijk niet verder bij stil gestaan. Maar dit viel me wél op. Ik ben benieuwd wat je gaat doen, na intern overleg. En om geluidshinder van het opladen te voorkomen, kan je altijd nog een: Pure Benzine overwegen, toch? Gr, Hans. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Harry M.
3rd Gear member
Berichten: 415
Lid geworden op: 14.08.2020 - 13:52

Hans Eilander schreef: 05.10.2020 - 11:39 Hallo @HarryM,
Nog van harte gefeliciteerd met je 63e verjaardag. Een leuk verslag van je, om te lezen. De korte zitting van de achterbank, daar heb ik al meer opmerkingen over gehoord. Ook de instap naar de achterbank. Maar daar ik altijd alleen rij, en praktisch nooit iemand in de auto heb, dan hooguit een keer iemand naast me, doet die achterbank me niet zoveel. Je kan dit vergelijken met de Opel Mokka. Die handgrepen bovenin, lijken mij ook totaal overbodig. Als ik zie dat iemand zich aan die handgrepen vasthoud, geeft mij dit altijd een soort "bus en tram" gevoel. Je hebt mooie armsteunen in de deuren, en als de midden-armsteun laat zakken, kan je toch geen kant op? (Mits je achterin geen gordels draagt) Je bedoelt met "tussenstops" het twee keer aantikken van de pook? weet je wat mij óók opvalt: Bij elke automaat heb je een P-stand. Die zit er niet in de XC 40. Betekent dit, dat wanneer je ff uitstapt, om b.v. een brief in de bus te doen, je telkens in de N-stand óok je parkeerrem er op moet zetten? Daar heb ik eigenlijk niet verder bij stil gestaan. Maar dit viel me wél op. Ik ben benieuwd wat je gaat doen, na intern overleg. En om geluidshinder van het opladen te voorkomen, kan je altijd nog een: Pure Benzine overwegen, toch? Gr, Hans. ;)
Hoi Hans, dank voor je felicitatie! v.w.b. de achterbank en de handgrepen: gewoon even een feedback voor mensen die dit wel belangrijk vinden. V.w.b. de P stand. Die zit er wel op: een "gewone" handrem, maar ook een "parkeer" p. 2 losse knoppen op de middenconsole. NIET in het pookje geintegreerd zoals bij mijn auto nu wel het geval is. En zoals gezegd: die geluidshinder heb ik geen last van om meerdere redenen: laad altijd op, op het werk, eigenlijk nooit thuis, ben drummer, dus kijk/hoor niet op een paar decibelletjes meer of minder :-)
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27507
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Harry M. schreef: 05.10.2020 - 11:27
mees schreef: 05.10.2020 - 11:20 Dank !
Tja die achterbank is zeker een 'dingetje'
Maar wat bedoel je met 'onnodige tussenstops'?
Mees, ik bedoel de volgorde bij de automaat: R-N-D. Hij staat in neutraal, je rijdt achteraf je oprit af, moet dan "door" de neutraal heen weer naar de D(rive). Of... hij staat in de rijmodus (D) en je parkeert achteruit in, dan dus weer 2 tikkies voor je in de achteruit zit. Bij mijn Passat zelfde volgorde, maar dan vanuit de P(ark) knop en verlicht. Nu moet ik 2 tikkies en naar het dashboard kijken. Daar staat ie inderdaad vrij prominent in beeld, maar bij mijn Passat is het echt nog een handle die van voor naar achteren gaat. In de XC40 zie je hem niet optisch van stand veranderen waardoor ik tijdens de proefrit vaak nog even naar beneden keek.
Dat is de layout zoals bijna elke automaat hem heeft, voordeel van de N tussenin is dat je hem bij het stoplicht sneller in z'n N kan zetten bijvoorbeeld.
Mijn auto heeft het ook, ook niet anders gewend van vorige auto's met automaat en kan vertellen dat het zeker niet storend is :)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6924
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Harry, nog congrats met je 63 lentes.
Leuke post / verslagje.
Ik vermoed maar zo, gezien het beschreven enthousiasme, dat je er wel uit gaat komen..... ;-)
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

fredhead schreef: 05.10.2020 - 12:01 Dat is de layout zoals bijna elke automaat hem heeft, voordeel van de N tussenin is dat je hem bij het stoplicht sneller in z'n N kan zetten bijvoorbeeld. Mijn auto heeft het ook, ook niet anders gewend van vorige auto's met automaat en kan vertellen dat het zeker niet storend is.
Daar heb je een punt. Als ik ff bij een stoplicht moet wachten, zet ik hem altijd in N.(schijnbaar beter voor de koppeling) Loopt de weg echter wat af, en dreigde hij achteruit te rollen, zette ik hem soms in P. Maar als het licht groen word, zet je hem van uit P naar D, en dan passeer je even de R stand. Dan schrikken achterliggers zich ff rot, want ze denken dat je dan achteruit komt! Dus dat is wél een punt. Maar nu zet ik hem in N, en hou mijn voet op de rem, als hij dreigt weg te rollen. Dan voorkom je schrik achter je.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1070
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Hans Eilander schreef: 05.10.2020 - 12:18 Maar als het licht groen word, zet je hem van uit P naar D, en dan passeer je even de R stand. Dan schrikken achterliggers zich ff rot, want ze denken dat je dan achteruit komt! Dus dat is wél een punt. Maar nu zet ik hem in N, en hou mijn voet op de rem, als hij dreigt weg te rollen. Dan voorkom je schrik achter je.
Ehm dat is eigenlijk bij de meeste automaten zo.....
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Risrael schreef: 05.10.2020 - 12:31 Ehm dat is eigenlijk bij de meeste automaten zo.....
Ja, en daarom ehm.....hou ik liever ff m,n voet op de rem. Snap je? :whistle:
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27507
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Hans Eilander schreef: 05.10.2020 - 12:18
fredhead schreef: 05.10.2020 - 12:01 Dat is de layout zoals bijna elke automaat hem heeft, voordeel van de N tussenin is dat je hem bij het stoplicht sneller in z'n N kan zetten bijvoorbeeld. Mijn auto heeft het ook, ook niet anders gewend van vorige auto's met automaat en kan vertellen dat het zeker niet storend is.
Daar heb je een punt. Als ik ff bij een stoplicht moet wachten, zet ik hem altijd in N.(schijnbaar beter voor de koppeling) Loopt de weg echter wat af, en dreigde hij achteruit te rollen, zette ik hem soms in P. Maar als het licht groen word, zet je hem van uit P naar D, en dan passeer je even de R stand. Dan schrikken achterliggers zich ff rot, want ze denken dat je dan achteruit komt! Dus dat is wél een punt. Maar nu zet ik hem in N, en hou mijn voet op de rem, als hij dreigt weg te rollen. Dan voorkom je schrik achter je.
In z'n N en de handrem erop, dat is hoe ik het dan altijd doe.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Harry M.
3rd Gear member
Berichten: 415
Lid geworden op: 14.08.2020 - 13:52

fredhead schreef: 05.10.2020 - 12:01
Harry M. schreef: 05.10.2020 - 11:27
mees schreef: 05.10.2020 - 11:20 Dank !
Tja die achterbank is zeker een 'dingetje'
Maar wat bedoel je met 'onnodige tussenstops'?
Mees, ik bedoel de volgorde bij de automaat: R-N-D. Hij staat in neutraal, je rijdt achteraf je oprit af, moet dan "door" de neutraal heen weer naar de D(rive). Of... hij staat in de rijmodus (D) en je parkeert achteruit in, dan dus weer 2 tikkies voor je in de achteruit zit. Bij mijn Passat zelfde volgorde, maar dan vanuit de P(ark) knop en verlicht. Nu moet ik 2 tikkies en naar het dashboard kijken. Daar staat ie inderdaad vrij prominent in beeld, maar bij mijn Passat is het echt nog een handle die van voor naar achteren gaat. In de XC40 zie je hem niet optisch van stand veranderen waardoor ik tijdens de proefrit vaak nog even naar beneden keek.
Dat is de layout zoals bijna elke automaat hem heeft, voordeel van de N tussenin is dat je hem bij het stoplicht sneller in z'n N kan zetten bijvoorbeeld.
Mijn auto heeft het ook, ook niet anders gewend van vorige auto's met automaat en kan vertellen dat het zeker niet storend is :)
Dank voor je reactie. Zoals gemeld.... mijn Passat heeft het ook maar daar zit b.v. de "P' voor de "R" en de stand van de handle laat al heel veel zien. Dit is bij de Volvo dus niet. Maar alles went denk ik heel snel als je weer een weekje rijdt in een nieuwe auto.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12269
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

bij volvo is het ook niet een fysieke pook die tandwielen en een marker beweegt, het is meer een tuimelschakelaar in n printplaat
die zijn informatie in je rechter (toerenteller) klok plaatst.
Gebruikersavatar
Harry M.
3rd Gear member
Berichten: 415
Lid geworden op: 14.08.2020 - 13:52

OGA244 schreef: 05.10.2020 - 13:24 bij volvo is het ook niet een fysieke pook die tandwielen en een marker beweegt, het is meer een tuimelschakelaar in n printplaat
die zijn informatie in je rechter (toerenteller) klok plaatst.
Korrekt! (En juist dat was effe wennen)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

OGA244 schreef: 05.10.2020 - 13:24 bij volvo is het ook niet een fysieke pook die tandwielen en een marker beweegt, het is meer een tuimelschakelaar in n printplaat die zijn informatie in je rechter (toerenteller) klok plaatst.
Je zou het bijna net als bij Airbus: Fly by wire kunnen noemen. Tóch heb ik persoonlijk liever een fysieke, een mechanische handrem, dan een elektrische met een: P knopje. :(
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Harry M.
3rd Gear member
Berichten: 415
Lid geworden op: 14.08.2020 - 13:52

Hans Eilander schreef: 05.10.2020 - 14:18
OGA244 schreef: 05.10.2020 - 13:24 bij volvo is het ook niet een fysieke pook die tandwielen en een marker beweegt, het is meer een tuimelschakelaar in n printplaat die zijn informatie in je rechter (toerenteller) klok plaatst.
Je zou het bijna net als bij Airbus: Fly by wire kunnen noemen. Tóch heb ik persoonlijk liever een fysieke, een mechanische handrem, dan een elektrische met een: P knopje. :(
Tja, dit is inderdaad de toekomst. En kijk je nu naar de nieuwe Hyundai Tucson Plug-in die volgend jaar uitkomt, dan is de pook helemaal weg bij de automaat: 3 knopjes.... en zeg nu zelf, waarom ook niet? Nu is die pook toch uiteindelijk ook maar een styleicoon uit het verleden want echt "mechanisch schakelen" is er toch niet meer bij tegenwoordig. Knoppie indrukken dus net zo makkelijk.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Harry M. schreef: 05.10.2020 - 14:52 Knoppie indrukken dus net zo makkelijk.
Dat was vroeger al bij die gele Den Oudsten bussen. Oud wordt weer nieuw. Geef mij maar een fysieke pook.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Plaats reactie

Terug naar “XC40”