T2 motor

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Erikho schreef: 07.11.2020 - 21:35 Ik nodig je van harte uit om eens te komen luisteren ;-)
Beste Erik. Ik heb geen enkele reden om aan jouw verhaal te twijfelen. Ik spreek hier uit mijn eigen ervaring, met mijn vorige bijna fluisterstille 3 pitter, en mijn huidige, wat meer temperamentvolle...? 3 pitter. Ik zou op mijn beurt zeggen: Stap eens in een Opel Grandland X automaat, en maak eens een proefritje. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Erikho
4th Gear member
Berichten: 701
Lid geworden op: 05.10.2013 - 15:32

Nee dank je Hans, ik ben zeer tevreden over mijn XC40 T4
Groet Erik
Allt kommer att bli bra
Polestar 2 LRSM, Magnesium, Pilot Pack, Trekhaak
XC40 T4 GT Inscription, Pine Grey MY19)
V40 D3 Summum GT MY13 Biarritz Blue Volvotune 200 pk.
S60 T4 Powershift MY12, Polestar
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Erikho schreef: 07.11.2020 - 22:20 Nee dank je Hans, ik ben zeer tevreden over mijn XC40 T4
Dat begrijp ik. Je hebt een 4 pitter met 190 pk. Maar ik zeg dit ook niet opdat je er eentje zou kopen, maar alleen maar een proefritje, om je te kunnen overtuigen dat een 3 pitter fluistertil kan zijn. Dus gewoon ff voor de gein. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Erikho
4th Gear member
Berichten: 701
Lid geworden op: 05.10.2013 - 15:32

Heb ook al eens in de XC40 Twin Engine gereden, da’s ook een driepitter.
Groet Erik
Allt kommer att bli bra
Polestar 2 LRSM, Magnesium, Pilot Pack, Trekhaak
XC40 T4 GT Inscription, Pine Grey MY19)
V40 D3 Summum GT MY13 Biarritz Blue Volvotune 200 pk.
S60 T4 Powershift MY12, Polestar
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Erikho schreef: 07.11.2020 - 23:16 Heb ook al eens in de XC40 Twin Engine gereden, da’s ook een driepitter.
Okee Erik, maar dat was dus óok een Volvo. Het ging mij om de opmerking, dat ALLE 3 pitters zo,n raar geratel/geklop geven, bij plots wat meer gas geven. Dus alle merken. En dat spreek ik slechts tegen. Dat is zeker niet het geval. Maar ik laat het hierbij.... ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Erikho
4th Gear member
Berichten: 701
Lid geworden op: 05.10.2013 - 15:32

Dat heb ik nooit beweerd Hans
Groet Erik
Allt kommer att bli bra
Polestar 2 LRSM, Magnesium, Pilot Pack, Trekhaak
XC40 T4 GT Inscription, Pine Grey MY19)
V40 D3 Summum GT MY13 Biarritz Blue Volvotune 200 pk.
S60 T4 Powershift MY12, Polestar
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Erikho schreef: 09.11.2020 - 10:17 Dat heb ik nooit beweerd Hans
Dat klopt Erik, ik bedoelde jouw ook niet specifiek, dat was namelijk een andere forummer. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
markvanloo
2nd Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: 03.02.2012 - 13:37

De ervaring van Hans mbt geluidsproductie T2 is identiek aan mijn ervaring, helaas. In een Recharge T4/T5 is de motor iig stuk stiller!
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

markvanloo schreef: 01.12.2020 - 13:30 De ervaring van Hans mbt geluidsproductie T2 is identiek aan mijn ervaring, helaas. In een Recharge T4/T5 is de motor iig stuk stiller!
Hallo Mark. Ik vind bij normaal rustig rijden, de T2 een stille motor hoor, daar niet van. Maar zo gauw je power van hem vraagt, maakt hij een raar geroffel. Daar willen de hier echte fanatieke, Volvo ondergoed dragende forummers, niets van weten. Maar mijn vorige 3 pitter van 130 pk had dit dus niet. Die had ook nog wat extra,s bij een snel in willen voegen, of snel in willen halen. Dat kan je met deze T2 wel vergeten. Al met al, ben ik zeer tevreden hoor over mijn Volvo. Begrijp me goed. Maar wat waar is, mag gezegd worden. Jij komt er nu ook eerlijk voor uit. Gr, Hans. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
arjen
4th Gear member
Berichten: 719
Lid geworden op: 21.11.2005 - 18:56
Locatie: Leiderdorp

De t2 met automaat moet je niet hoog in de toeren jagen. Totaal zinloos.
Door juist meer gebruik te maken van het hoge koppel dus trekkracht kan je er vlot genoeg meer rijden. Ook inhalen. Maar niet zoals ik gewend was met handbak terug schakelen, hoog in de toeren gas ervoor bij. Kortom iets anderen mee omgaan en rijdt super relaxed en voldoende power.
Tis bijna een diesel zoals je moet rijden dus.
1e Citroen BX 1.4 uit sept 1988
2e Honda Civic 1.5 3drs uit mei 1986
3e Honda Civic 1.5 5drs uit jun 1995
4e Volvo s40 1.8 uit okt 1997
5e Volvo s60 2.4 140 pk uit okt 2001
6e Suzuki Alto uit 1998
7e Honda Accord 2.0 uit 2009
8e Honda Logo uit 1999
9e Toyota yaris uit 2008
10e Peugeot 108 uit 2014
11e Volvo S60 Nordic+ 2017
12e Volvo xc40 -2021
-----------
13e S60 B3 Inscription 2021
14e Hyundai i10 2018
t5power
5th Gear member
Berichten: 2109
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

arjen schreef: 01.12.2020 - 23:56 De t2 met automaat moet je niet hoog in de toeren jagen. Totaal zinloos.
Waarom is het zinloos? Omdat de koppelkromme van de T2 dan is ingekakt? Als dat niet zo is, dan heb je toch bij meer toeren (koppel x toeren) meer pks op de wielen waardoor je sneller kunt inhalen?
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

arjen schreef: 01.12.2020 - 23:56 De t2 met automaat moet je niet hoog in de toeren jagen. Totaal zinloos. Kortom iets anders mee omgaan, en rijdt super relaxed en voldoende power. Tis bijna een diesel zoals je moet rijden dus.
Ik rij er ook mee, als voorheen met de vrachtwagen. ik heb ook een zeer rustige, en defensieve rijstijl. Bovendien kan je een automaat (want daar praten we over) niet op toeren jagen, zoals jij suggereert. Maar feit blijft, dat wanneer je flink gas geeft, (bij inhalen of snel invoegen) dus nog niet eens een kick-down, dat er dan bij de T2 een geratel klinkt, wat mijns inziens niet echt bij "Premium" hoort. Dát was het punt van discussie. Bovendien regelt de automaat zelf de versnellingen. Daar heb je alleen invloed op in de "Manual" stand.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
danny3
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: 04.07.2020 - 21:25

Hans Eilander schreef: 02.12.2020 - 10:29
arjen schreef: 01.12.2020 - 23:56 De t2 met automaat moet je niet hoog in de toeren jagen. Totaal zinloos. Kortom iets anders mee omgaan, en rijdt super relaxed en voldoende power. Tis bijna een diesel zoals je moet rijden dus.
Ik rij er ook mee, als voorheen met de vrachtwagen. ik heb ook een zeer rustige, en defensieve rijstijl. Bovendien kan je een automaat (want daar praten we over) niet op toeren jagen, zoals jij suggereert. Maar feit blijft, dat wanneer je flink gas geeft, (bij inhalen of snel invoegen) dus nog niet eens een kick-down, dat er dan bij de T2 een geratel klinkt, wat mijns inziens niet echt bij "Premium" hoort. Dát was het punt van discussie. Bovendien regelt de automaat zelf de versnellingen. Daar heb je alleen invloed op in de "Manual" stand.
Elke motor klinkt anders , daarom hoeft er nog niets mis te zijn . En rustig rijden is de boodschap , automaat rijders zijn over het algemeen rustige rijders van oorsprong . Als je wild wilt doen en overal tussen wilt glippen rijdt dan met een handgeschakelde bak
XC40 T2
Nissan Terrano II 1998 tot 2020
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Mwoahh, een automaat met een dieseltje wil eigenlijk best vooruit.
1 van de redenen dat ik er altijd 1 koop met net de kop eraf is dat de eerste afschrijving al is gedaan en doorgaans net even vriendelijker dan nieuw.
Mensen kijken allemaal naar verbruik en 1tje met iets meer verbruik is direct not done maar je hoeft niet na te denken over wel of niet inhalen of versnelling terug of niet, er is altijd kracht en koppel.
Dat is ook wat waard en gelukkig geen zak knikkers in het vooronder.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

diesel01 schreef: 02.12.2020 - 13:43 Dat is ook wat waard, en gelukkig geen zak knikkers in het vooronder.
Maar zo klinkt het soms wél, als je het mij vraagt..... :lol: :lol: :lol:
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

danny3 schreef: 02.12.2020 - 13:23 Elke motor klinkt anders , daarom hoeft er nog niets mis te zijn . En rustig rijden is de boodschap , automaat rijders zijn over het algemeen rustige rijders van oorsprong . Als je wild wilt doen en overal tussen wilt glippen rijdt dan met een handgeschakelde bak
Zo is dat, en dan neem je geen SUV van 1525 kg met 130 pk, maar een snelle bolide met pakweg 250 pk of zo. ik heb ook nergens beweerd dat er met de motor wat mis is. ik vind de sound ( dat geratel) bij flink gas geven, niet echt "Premium". Dat is alles wat ik er mee wil zeggen. En daar ik dit weet, vraag ik het ook niet meer van mijn T2. Gewoon lekker relaxed rijden, en genieten van de omgeving. Dan is de XC 40 T2 nog best wel zuinig ook. Een rustige rijstijl, spaart brandstof, banden, wiellagers, en het milieu. :)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Hvs
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 16.01.2022 - 05:04

Mijn T2 is de stilste motor die ik ooit gehad heb. En tevens lekker bij de les. Heerlijk blokje. Bij plankgas een klein roffeltje, ik vind het wel prettig.
Had hiervoor een Mazda 2 liter, verschrikkelijk trage bak. Geef mij dan maar een turbotje die heeft veel minder toeren nodig om lekker levendig te zijn.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Hvs schreef: 18.02.2022 - 22:59 Mijn T2 is de stilste motor die ik ooit gehad heb. Bij plankgas een klein roffeltje, ik vind het wel prettig.
Dat is dus het grote verschil tussen opvattingen, bij de ratel van de XC 40 T2. De ene vind het een prettig roffeltje. De ander denkt bij dat "roffeltje", dat de onderdelen mogelijk om je oren vliegen.... :lol: :lol:
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

t5power schreef: 02.12.2020 - 10:07 Waarom is het zinloos? Omdat de koppelkromme van de T2 dan is ingekakt? Als dat niet zo is, dan heb je toch bij meer toeren (koppel x toeren) meer pks op de wielen waardoor je sneller kunt inhalen?
Inderdaad, koppelkromme zakt in elkaar doordat het softwarematig geknepen wordt. Technisch kan het blok 250NM leveren totaan 6000 toeren, maar ergens vanaf 3500 zakt het in waardoor de uitkomst van koppel x toeren vanaf 4000 toeren vlak is.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Jelmer de Jong schreef: 19.02.2022 - 10:38
t5power schreef: 02.12.2020 - 10:07 Waarom is het zinloos? Omdat de koppelkromme van de T2 dan is ingekakt? Als dat niet zo is, dan heb je toch bij meer toeren (koppel x toeren) meer pks op de wielen waardoor je sneller kunt inhalen?
Inderdaad, koppelkromme zakt in elkaar doordat het softwarematig geknepen wordt. Technisch kan het blok 250NM leveren totaan 6000 toeren, maar ergens vanaf 3500 zakt het in waardoor de uitkomst van koppel x toeren vanaf 4000 toeren vlak is.
Nu kan het aan mij liggen, maar ik snap niet helemaal met wat @t5power precies bedoeld, met: een T2 met automaat in de toeren jagen. De automaat bepaald namelijk zelf, hoe de toeren oplopen. Tenzij je op handmatig schakelen overgaat, of even "kick down"gebruikt, met het gaspedaal. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Plaats reactie

Terug naar “XC40”