Uitgebreide test xc40 T2

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

danny3 schreef: 15.08.2020 - 22:18
Hans Eilander schreef: 15.08.2020 - 21:35
danny3 schreef: 15.08.2020 - 20:55 Dat zou de dealer dan toch uitdrukkelijk zeggen neem ik aan als dat al normaal is ?? Of tenminste het alarm op het scherm van oliepeil te laag want zelf gaan controleren elke 5 minuten is geen gebruiksgemak !
Nee, niet overdrijven met elke 5 minuten. Maar stel dat je 500 km per week rijd. Dan kan je toch voor de zekerheid om de 2 weken ff oliepeilen? (en eventueel bijvullen) Een dealer weet toch niet van te voren, hoe een motor zich gedraagt, en hoe de klant deze motor al vanaf het begin gaat belasten? Het is jouw zaak om het oliepeil in de gaten te houden. Anders kan je fluiten naar je garantie, als het mis gaat.
Met mijn vorige wagen heb ik nooit naar de olie gekeken en ik zou het vreemd vinden dat ik zelf om de 2 weken naar een oliepeil moet kijken van een moderne wagen met alle elektronica aan boord voor meldingen . laat staan dat ik het onbetrouwbaar zou aanvoelen dat dit nodig zou zijn buiten de service beurten om.
Nee, daarom zit er dus een waarschuwing voor laag olie peil in.
Dan ben je nog op tijd om dat litertje bij te vullen.

Overigens stelt dat zelf peilen ook niets voor, dat doe je gewoon in de boordcomputer.
Weet niet hoe het met de moderne Volvo’s zit, maar bij mijn C70 was het een kwestie van aan het wieltje van de BC draaien na het op contact zetten (zonder starten)
(Het hier opschrijven is meer werk dan het uitvoeren 😬)
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
danny3
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: 04.07.2020 - 21:25

Marcnij schreef: 16.08.2020 - 06:46
danny3 schreef: 15.08.2020 - 22:18
Hans Eilander schreef: 15.08.2020 - 21:35

Nee, niet overdrijven met elke 5 minuten. Maar stel dat je 500 km per week rijd. Dan kan je toch voor de zekerheid om de 2 weken ff oliepeilen? (en eventueel bijvullen) Een dealer weet toch niet van te voren, hoe een motor zich gedraagt, en hoe de klant deze motor al vanaf het begin gaat belasten? Het is jouw zaak om het oliepeil in de gaten te houden. Anders kan je fluiten naar je garantie, als het mis gaat.
Met mijn vorige wagen heb ik nooit naar de olie gekeken en ik zou het vreemd vinden dat ik zelf om de 2 weken naar een oliepeil moet kijken van een moderne wagen met alle elektronica aan boord voor meldingen . laat staan dat ik het onbetrouwbaar zou aanvoelen dat dit nodig zou zijn buiten de service beurten om.
Nee, daarom zit er dus een waarschuwing voor laag olie peil in.
Dan ben je nog op tijd om dat litertje bij te vullen.

Overigens stelt dat zelf peilen ook niets voor, dat doe je gewoon in de boordcomputer.
Weet niet hoe het met de moderne Volvo’s zit, maar bij mijn C70 was het een kwestie van aan het wieltje van de BC draaien na het op contact zetten (zonder starten)
(Het hier opschrijven is meer werk dan het uitvoeren 😬)
Het feit blijft dat ik het niet normaal zou vinden dat ik oliezou moeten bijvullen tussen de beurten in ...... Dit kan toch niet "normaal " te noemen zijn ..
XC40 T2
Nissan Terrano II 1998 tot 2020
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2647
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Die peilstok zat en zit er niet voor niets in. Dat was al zo toen elke 5000 km de olie vervangen werd. En nu dat om de 30.000 km gaat, is het alleen maar nog belangrijker om af en toe al je vloeistoffen (dus niet alleen de olie) langs te lopen. Net als je bandenspanning overigens. Leasemaatschappijen verplichten rijders dit niet voor niets, het kan veel ellende voorkomen (dat het gros er lak aan heeft, is een ander verhaal).
En ja, dan kan het zijn dat je el eens wat bij moet vullen. Zeker bij een nieuwe auto in de eerste paar duizend km. Daar is niets zorgwekkends aan.
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

jalex_h schreef: 16.08.2020 - 15:12Die peilstok zit er niet voor niets in. Dat was al zo toen elke 5000 km de olie vervangen werd. En nu dat om de 30.000 km gaat, is het alleen maar nog belangrijker om af en toe al je vloeistoffen (dus niet alleen de olie) langs te lopen. Net als je bandenspanning overigens.En ja, dan kan het zijn dat je el eens wat bij moet vullen. Zeker bij een nieuwe auto in de eerste paar duizend km. Daar is niets zorgwekkends aan.
Precies! Met regelmaat zelf oliepeilen, en ook zaken als rem, koel en ruitenwisser vloeistof, behoren tot de regelmatige controles van de bestuurder. Zeker ook de bandenspanning. Bovendien is het zaak om af en toe de spullen onder de motorkap te poetsen. Want ook een mooie glanzende machinekamer, behoort tot de zorg van een mooie Volvo XC 40.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Beste Volvo vrienden,

Met nieuwsgierigheid uitgekeken naar de test van Autoweek die met een rode T2 onderweg was. Maar wat een bitter teleurstelling ! Allen wat slap ge.... over dat men vandaag de dag nog veel auto,s op winterbanden ziet rijden. waar let je al niet op? En over ooit een Seat Ibiza cup, waar die Machiel (rijder met de rode T2) eens aan meedeed. Geen zinnig woord over de geteste auto. Alleen de opmerking, dat hij van buiten wel erg compact lijkt, en zelfs van achteren wat op een speelgoedauto.....Nou ja zeg, wat een loosers daar bij Autoweek!
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Hans Eilander schreef: 22.08.2020 - 18:44 Beste Volvo vrienden,

Met nieuwsgierigheid uitgekeken naar de test van Autoweek die met een rode T2 onderweg was. Maar wat een bitter teleurstelling ! Allen wat slap ge.... over dat men vandaag de dag nog veel auto,s op winterbanden ziet rijden. waar let je al niet op? En over ooit een Seat Ibiza cup, waar die Machiel (rijder met de rode T2) eens aan meedeed. Geen zinnig woord over de geteste auto. Alleen de opmerking, dat hij van buiten wel erg compact lijkt, en zelfs van achteren wat op een speelgoedauto.....Nou ja zeg, wat een loosers daar bij Autoweek!
Je snapt kennelijk de rubriek “de achteruitkijkspiegel” van AutoWeek niet.
Dit is geen test en draait ook niet om de auto waarin gereden wordt.
Het is gewoon een kwartiertje slap ouwehoeren over het autonieuws van de afgelopen week.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Marcnij schreef: 22.08.2020 - 20:13Je snapt kennelijk de rubriek “de achteruitkijkspiegel” van AutoWeek niet.Dit is geen test en draait ook niet om de auto waarin gereden wordt.Het is gewoon een kwartiertje slap ouwehoeren over het autonieuws van de afgelopen week.
Je hebt helemaal gelijk. Ik zag dit van Autoweek, ergens in een topic voorbij komen, en was dus benieuwd naar hun commentaar. Ik ben inderdaad, zoals je zegt, helemaal niet bekend met het programma "de achteruitkijkspiegel". Het is precies zoals je aangeeft, wat slap gezeik, en heeft dan ook verder geen enkele toegevoegde waarde. :(
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
silverado
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 27.06.2006 - 14:33
Locatie: Drenthe

De meeste gratis inhoud van o.a. Autoweek is er op gericht dat je “geteased” wordt om, of artikelen te kopen, of een abonnement neemt. Nou... dat slap gezeik, daar wordt ik niet door geteased.

Als je dan Autoweek en/of Autobild (zelfde uitgever) leest kom je al snel tot de conclusie dat VW Golf de referentie auto is en er niks bovenuit steekt, of het moet al BMW, Audi of Mercedes zijn.
Ik lees beide bladen al jaren en heb nog nooit een Volvo zien “winnen” bij een vergelijkings test.
Volvo 440, 460, 245(2x) 850 Estate, V70 lpg, V70 2.5D, V70 D5, V70 D5 GT, V70 2.4D, V60 D3GT, XC70 D3 GT.
V60 CC D4 GT8.

Volvo nr. 14: XC40 T2 R-Design GT8
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

silverado schreef: 23.08.2020 - 10:29De meeste gratis inhoud van o.a. Autoweek is er op gericht dat je “geteased” wordt om, of artikelen te kopen, of een abonnement neemt. Nou... dat slap gezeik, daar wordt ik niet door geteased. Als je dan Autoweek en/of Autobild (zelfde uitgever) leest kom je al snel tot de conclusie dat VW Golf de referentie auto is en er niks bovenuit steekt, of het moet al BMW, Audi of Mercedes zijn.Ik lees beide bladen al jaren en heb nog nooit een Volvo zien “winnen” bij een vergelijkings test.
Ze zijn meestal zo partijdig als wat. Die Gert Wisse van de ANWB, die brandde ook elke keer bij een rij-test, Opel op veel punten af. Het viel me echte wél weer op, dat bij een test van Jaguar E-pace, BMW X2, en Volvo XC 40, de Volvo tóch als winnaar aangewezen werd. Dat terwijl de BMW X2 net onder de €80.000 bleef en de Jaguar zelfs daarboven. De XC 40 was dus de goedkoopste van de 3. Dus misschien speelt in dit verhaal óok mee, dat de XC 40 in 2018, auto van het jaar was.

Maar we hebben hier @ silverado, als onze eigen T2 Forum-testrijder nietwaar? Hij rijdt er mee, dus spreekt uit ervaring ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
silverado
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 27.06.2006 - 14:33
Locatie: Drenthe

(
Hans Eilander schreef: 24.08.2020 - 09:18 Maar we hebben hier @ silverado, als onze eigen T2 Forum-testrijder nietwaar? Hij rijdt er mee, dus spreekt uit ervaring
Dat streelt m’n ego...
overigens zijn er veel meer “testers”, alleen ben waarschijnlijk een van de eersten met een T2.
Volvo 440, 460, 245(2x) 850 Estate, V70 lpg, V70 2.5D, V70 D5, V70 D5 GT, V70 2.4D, V60 D3GT, XC70 D3 GT.
V60 CC D4 GT8.

Volvo nr. 14: XC40 T2 R-Design GT8
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

silverado schreef: 25.08.2020 - 17:12(
Hans Eilander schreef: 24.08.2020 - 09:18Maar we hebben hier @ silverado, als onze eigen T2 Forum-testrijder nietwaar? Hij rijdt er mee, dus spreekt uit ervaring
Dat streelt m’n ego... overigens zijn er veel meer “testers”, alleen ben waarschijnlijk een van de eersten met een T2.
Zo is het maar net. Bovendien zijn al die gasten die auto,s testen, beslist niet onpartijdig. En daarom vind ik het mooi als hier mensen uit hun eigen ervaring over de XC 40 spreken.
Al zijn wij natuurlijk óok een beetje partijdig, ...toch...? ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Beste Volvo vrienden,

In de afgelopen week heb ik met de redactie van Autoweek gemaild. Er komt in de editie van 9 september, een dubbeltest van de Mazda CX 3, en de Volvo XC 40 T2. Die Mazda gaat dit natuurlijk dik verliezen van de XC 40. Maar ik ben tóch wel benieuwd naar hun bevindingen met de T2.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
silverado
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 27.06.2006 - 14:33
Locatie: Drenthe

CX3 tegen een XC40...?
Zou ik eerder een CX5 tegenover zetten.
Zo klein is de XC40 nou ook weer niet.
Volvo 440, 460, 245(2x) 850 Estate, V70 lpg, V70 2.5D, V70 D5, V70 D5 GT, V70 2.4D, V60 D3GT, XC70 D3 GT.
V60 CC D4 GT8.

Volvo nr. 14: XC40 T2 R-Design GT8
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

silverado schreef: 31.08.2020 - 18:12 CX3 tegen een XC40...? Zou ik eerder een CX5 tegenover zetten. Zo klein is de XC40 nou ook weer niet.
Tja, ik ben het met je eens, maar ik geef maar door, wat Autoweek me via de mail liet weten.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Maurice Pierik
4th Gear member
Berichten: 843
Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
Locatie: Helmond

jalex_h schreef: 16.08.2020 - 15:12 Die peilstok zat en zit er niet voor niets in. Dat was al zo toen elke 5000 km de olie vervangen werd. En nu dat om de 30.000 km gaat, is het alleen maar nog belangrijker om af en toe al je vloeistoffen (dus niet alleen de olie) langs te lopen. Net als je bandenspanning overigens. Leasemaatschappijen verplichten rijders dit niet voor niets, het kan veel ellende voorkomen (dat het gros er lak aan heeft, is een ander verhaal).
En ja, dan kan het zijn dat je el eens wat bij moet vullen. Zeker bij een nieuwe auto in de eerste paar duizend km. Daar is niets zorgwekkends aan.
Er zit geen fysieke peilstok in een XC40. Je hebt een oliepeilsensor, that's it.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Maurice Pierik schreef: 31.08.2020 - 21:30 Er zit geen fysieke peilstok in een XC40. Je hebt een oliepeilsensor, that's it.
Dat vind ik niet zo,n beste ontwikkeling. Geen peilstok meer?? Gelukkig nog wél ventielen op de velgen? Want bandenspanning kan je niet via een app bijvullen, toch?? ;)
Ik vind persoonlijk, dat je niet blindelings kan vertrouwen op al die moderne elektronica, en op al die (sj...... ) software. Daar weten ze bij sommige Duitse merken alles van.........
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

silverado schreef: 31.08.2020 - 18:12 CX3 tegen een XC40...? Zou ik eerder een CX5 tegenover zetten. Zo klein is de XC40 nou ook weer niet.
Ik zet even de verschillen op een rijtje. Misschien dat de Mazda CX 30 wat dichter bij de T2 zit, (ivm de lichtere motor) dan de CX 5. Ik zet even maten en gewicht op een rij.
CX 30 ------------ CX 5------------ XC 40 T2
Lengte 440----- 445------- 443
Br 180 ----- 184------- 186
H 154 ----- 167------- 165
gew 1345----- 1582 ----- 1525
bagage 430/1406----- 506/1620 ----- 460/1360
motor 2.0/115------- 2.0/150------ 1.5/130
top 182 --------- 188--------- 180
0-100 11,1-------- 10,9--------- 10,2
Interieurmaten verschil is bij deze drie auto,s minimaal
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19480
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

CX3 is overall de kleinere, goedkopere en (uitermate belangrijk) de lichtste.
En hoe je het ook wendt en/of keert. Niet te vergelijken met de XC40. Ik vind het dan ook een Non-issue van Autoweek.
De CX5 is (ook al heeft de XC40 "slechts" 129 pk tegenover 165 pk) de daadwerkelijke concurrent.
Ik zie een potentiële XC40 koper niet naar een CX3 zoeken. Wel naar een CX5.

Dus, ondanks je lijstje met afmetingen (ik heb ze toevallig gisteren ook naast elkaar gezet😎😎) is de move van Autoweek bij voorbaat onzin.

(En de uitslag staat bij voorbaat vast. CX3 wint met name vanwege de lage prijs.)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

V480-S60 schreef: 01.09.2020 - 12:21 CX3 is overall de kleinere, goedkopere en (uitermate belangrijk) de lichtste. En hoe je het ook wendt en/of keert. Niet te vergelijken met de XC40. Ik vind het dan ook een Non-issue van Autoweek. De CX5 is (ook al heeft de XC40 "slechts" 129 pk tegenover 165 pk) de daadwerkelijke concurrent.
Ik zie een potentiële XC40 koper niet naar een CX3 zoeken. Wel naar een CX5. Dus, ondanks je lijstje met afmetingen (ik heb ze toevallig gisteren ook naast elkaar gezet is de move van Autoweek bij voorbaat onzin. (En de uitslag staat bij voorbaat vast. CX3 wint met name vanwege de lage prijs.)
Ben het met je eens, dat ik ook liever voor een CX 5 zou gaan dan de CX 3. En dat dit geen partij is voor de XC 40, is ook geen punt van discussie. Ik denk, zoals jij zegt, dat met name de prijs, maar ook de uitstoot, vermogen, gewicht, een rol spelen bij de dubbeltest. Ik loop nog niet op de dingen vooruit, maar wacht eerst het verhaal in Autoweek af. Bij de meeste dubbel en Multi testen die ik gezien heb, springt steeds de XC 40 er boven uit als de onbetwistbare nummer 1. De minpunten die men dan noemt zijn: de hoge prijs, het hoge gewicht, en het verbruik van de XC 40.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
silverado
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 27.06.2006 - 14:33
Locatie: Drenthe

T2 rijdt gemiddeld 1 op 14 (tenminste die van mij...)
Volvo 440, 460, 245(2x) 850 Estate, V70 lpg, V70 2.5D, V70 D5, V70 D5 GT, V70 2.4D, V60 D3GT, XC70 D3 GT.
V60 CC D4 GT8.

Volvo nr. 14: XC40 T2 R-Design GT8
Plaats reactie

Terug naar “XC40”