Na bijna 4 jaar met een Mercedes C350e Estate gereden te hebben, was ik toch een beetje angstig dat de overstap naar een Volvo als een stapje terug zou voelen. Ik wilde in eerste instantie weer een C-klasse, maar ik zag in de gefacelifte versie weinig verbetering in het infotainment systeem, behalve als je de duurste optie van bijna 3000 euro nam. Daarna heb ik mijn pijlen een tijdje gericht op de Polestar 2, maar het werd al vrij snel duidelijk dat de levering in 2020 een onzekere zaak zou gaan geworden. Een Model 3 is technisch een mooi ding, maar die heb ik altijd al lelijk gevonden. Bovendien staat ie op elke hoek van de straat, dus die is nooit een optie geweest. En toen ik de verhalen hoorde van wat collega's die met zo'n Model 3 richting de wintersport gingen, en er wat filmpjes verschenen met lange files bij de superchargers, heb ik besloten om het elektrisch rijden nog een paar jaar uit te stellen. Een Mercedes CLA Shooting Brake was de 3de keus, vooral vanwege het fantastische dashboard. Maar mijn vrouw heeft mij ervan overtuigd dat die achterin toch echt te krap was. Dus uiteindelijk bleef de keuze tussen de S60 T4 en de XC40 Twin Engine over. In December heb ik met beide modellen een keer gereden, maar uiteindelijk ben ik toch maar voor de XC40 gegaan. Ik vond die in eerste instantie een beetje saai, maar toen ik eenmaal een R-Design in het echt gezien had, was ik verkocht.
Bovendien voelde net iets moderner dan de S60. Dit is hem:
Een XC40 T5 Twin Engine R-Design in de kleur Glacier Silver dus. Het mocht van mijn wederhelft absoluut geen witte worden, en de initiele bestelling in januari was een Onyx Black. Maar na verschillende Youtube videos gezien te hebben heb ik de kleur toch aangepast naar Glacier Silver. Qua pakketten heb ik de Audio+Park Assist met de Fisheye optie genomen, het Versatility pack, de 20 inch velgen, Climate 1, het alarmsysteem en de Lave Orange Carpet optie. Ja ja, die is nogal uitgesproken (mijn vrouw noemt het ordinair), maar ik vind het contrast erg mooi met het voornamenlijk donkere interieur.
Ik heb besloten om mijn ervaringen eens een tijdje bij te houden in een topic. Wellicht dat ik daar uiteindelijk een review van maak voor Autoweek, maar voorlopig eerst maar eens wat kilometers maken.
Positief
- Ik heb nu na een week 530 km gereden en de XC40 rijdt heerlijk. Zelfs veel beter dan ik gehoopt had.
- Ook de 20 inch velgen i.c.m. het R-Design onderstel is veel zachter dan ik verwacht had, zeker na een Audi A4 en A3 gehad te hebben met S-Line onderstel. Wellicht was de luchtvering op mijn Mercedes C350e een tikkeltje beter in het gladstrijken van de weg, maar dat verschil is minimaal.
- Hij is sowieso stiller dan de Mercedes, zelfs als je beide vergelijkt terwijl je elektrisch rijdt.
- Het geluid van de Harman Kardon set klinkt fenomenaal, zeker als je een beetje aan de instelling sleuteld. Door de grotere klankkast van een XC40 klonk die ook veel ruimtelijker dan in de S60. Ook de bassen zijn veel en veel strakker dan het Burmester systeem in de Mercedes.
- De automatische achterklep is superfijn. Ik moest even uitvogelen waar ik nu precies een schopbeweging moet maken, maar uiteindelijk werd het duidelijk dat dit ter hoogte van de eerste letter van de kentekenplaat moest zijn.
- Die dynamische cruise control is ook super. Op een rit vanaf de grens van Duitsland heb ik bijna 75 km met die cruise control gereden en je gaat gewoon relaxer rijden. En dat terwijl ik normaal nogal een zware voet heb.
- Het infotainment systeem is fantastisch om mee te werken, en als je het eenmaal door hebt, heel erg intuititief. Het swipen mag van mij nog wel iets vlotter, maar daar is prima mee te leven.
- Het bestuurdersscherm is mooi opgeruimd en overzichtelijk, vooral in het donker. Ik heb een paar weken een Audi Q2 mee gekregen met zo'n virtual cockpit, maar dat was erg druk.
- De parkeersensoren en camera's werken prima en helpen enorm bij het parkeren of achteruit de oprit af te komen.
- Het overzicht van de individuele tripjes in de app is superhandig om te zien.
- De USB-C aansluitingen op de achterbank zijn ideaal voor het opladen van de telefoons en tablets van de kids. De Mercedes had uberhaupt geen USB aansluitpunten achterin.
- De grootlichtassistent is blijkbaar standaard tegenwoordig. Heb die nog niet nodig gehad, maar lijkt me wel erg handig voor de lange ritten naar Oostenrijk.
- Het is mooi dat Volvo je het eerste jaar aan elektriciteit terugbetaald. Na een week staat het restitutiebedrag al op 10 euro.
- Als je een ingebouwde SIM kaart gebruikt, kun je die beschikbaar maken via Wifi. Ideaal voor de kids op de achterbank of als je onderweg bent en je laptop even wilt koppelen.
- De mogelijkheid om vanaf de app alvast een adres door te sturen is ideaal. De Mercedes claimde dat ook te hebben, maar dat heeft nooit gewerkt. Ook de Google Local Search is handig.
- Gisteren viel tijdens het rijden het middenscherm ineens uit. Navigatie, de muziek en parkeersensoren bleven gewoon werken, maar ik kreeg hem met geen mogelijkheid meer aan. Nadat ik de auto een paar uur geparkeerd had deed alles het gelukkig weer. Ik heb nog op het internet gezocht, maar ik heb geen geheime combinatie van knoppen gevonden om dat systeem te rebooten.
- Het datagebruik bij het afspelen van de ingebouwde Spotify app bij "extreme" is erg hoog. Blijkbaar slaat ie niets op de HDD op om het verbruik te beperken bij het herhaald afspelen van dezelfde nummers.
- Tijdens het laden gaat er regelmatig een erg luidrichtige ventilator aan. Vanuit de woonkamer kun je dat soms horen. Aangezien wij aan de voorkant van het huis slapen met het raam vaak open, heb ik het nog niet aangedurfd om de auto 's nachts aan de lader te hangen.
- Het is jammer dat je via de app niet kunt achterhalen hoeveel kilometer je nou gemiddeld op een volledige ladig kunt rijden.
- Het was handiger geweest als de USB aansluiting voor Android Auto/Apple Carplay in de armsteun verstopt zou zitten. Dat zou de boel wat meer opgeruimt laten.
- Het is jammer dat je de optie om automatisch in te parkeren verliest als je de Fisheye optie kiest. Ik gebruikte deze functie erg vaak toen ik nog in de Mercedes reed.
- Helaas geen afvalbakje in de middenconsole en ook de opklapbare afdekplaat van de kofferpakruimte zit niet in MJ21
- Ook de twee mooie sierpijpen aan de achterkant zijn helaas verdwenen. Dat maakte de R-Design wat mij betreft net iets stoerder.
- Je kunt via de app niet zien waar de auto is tijdens het rijden. Dit vond ik wel handig als mijn vrouw de auto mee nam zodat ik wist wanneer ik het eten kon opzetten (als het mijn beurt was).
- Geen LED lichten voor de rem en richtingaanwijzers aan de achterkant, maar wel voor de normale achter- en achteruitlichten. Ik stoor me er nog niet aan, maar wellicht dat ik er nog eens wat AliExpress lampjes in stop.
- Wifi ontvangst vanuit de auto is niet heel erg goed. Zelfs als hij voor de deur staat pakt ie mijn AC2300 router die nog geen 5 meter verder staat niet op. Dat zou ideaal geweest zijn voor het downloaden van nieuwe kaarten en updates.
- De middenarmsteun is niet, zoals in de Mercedes, te verstellen.
- Ik kan op de app niet zien hoeveel kilometer ik nou elektrisch vs benzine heb gereden. Hij geeft wel aan hoeveel kWh hij gebruikt heeft, maar niet de afstand.
- Wanneer je bij een stoplicht op de automatische rem staat op een lichte helling, en je hebt Hold aan staan, dan blijft de motor toch draaien. Dat is zonde.
- Het is mij nog niet helemaal duidelijk of je de auto nou wel of niet op afstand kunt opwarmen of afkoelen als hij niet aan de oplader hangt. Dit is een feature die ik in de Mercedes zowel in de zomer als in de winter veelvuldig gebruikte. Kan iemand daar duidelijkheid over geven.
- De kleur van de route op de navigatiekaart is niet zo duidelijk te zien. Is het mogelijk om de kleuren aan te passen?
- De begrenzing van 180km/uur is in Nederland natuurlijk geen probleem, maar ik ben benieuwd of ik me daar aan ga storen als ik weer in Duitsland bent. Aan de andere kant, ik kan in de hele vier jaar dat ik met de Mercedes reed, het aantal keren dat ik boven de 200 ben geweest op 1 hand tellen.
- Ik snap nog niet waarom Pure drive mode ervoor lijkt te zorgen dat je elektrisch bereik hoger is.
- Ik neem aan dat de B stand eigenlijk altijd beter is dan D voor het verbruik, maar zeker weet ik dat nog niet.
- Het is jammer dat de dealer mij niet meteen geadviseerd heet om het profiel van Gast naar iets anders te schakelen. Als ik dat nu nog doe, moet ik alle instellingen weer opnieuw doen.