XC40 T2 met caravan...?

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Dit weekend ook iemand gesproken met een XC40 T4 en zware 1750KG caravan erachter. Hij was tevreden met de prestaties in NL. Buitenland nog geen ervaring. ook iemand gesproken die een T2 heeft en ook tevreden was met de prestaties. Ik meen een 1500KG caravan er achter. Had vorig jaar wel wat Deutsche Autobahn km gereden en was tevreden. Wel ander type dan ik ben..... Ietsje rustiger en had geen haast en reed met de vrachtwagens mee zullen we maar zeggen. Ik zou me dus geen zorgen maken.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
RichardSm
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 03.01.2021 - 14:48

Persoonlijk zou ik dit niet willen in 2019 met een golf GTE met 204 pk naar zuid Frankrijk gereden met 1400 kg er achter. Op de lange hellingen in de Ardennen had ik het gevoel af en toe tekort te komen aan vermogen. Daarom voor de T5 recharge gekozen net iets meer vermogen. Ben benieuwd hoe die het gaat doen
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Wat een bangmakerij weer. Met 204 PK tekort aan vermogen mer slechs 1400 kg caravan erachter? Dat is de alllergrootste quatsch die ik ooit gehoord heb. Ik heb 4 jaar met 210 pk en een volbeladen caravan van 1600 kg die hellingen (en steiler) genomen. (Oké wel met AWD) Nooit, maar dan ook nooit, het gevoel gehad dat ik vermogen tekort kwam.
En echt zelfs een XC40 T2 met 129 pk trekt een caravan van 1350 kg die hellingen in de Ardennen zonder problemen op.
(In een ver verleden reed ik die hellingen daar ook met "slechts" 109 pk en 1000 kg caravan simpel op.) Gewoon op tijd terugschakelen.

Man man man, wat zijn we allemaal gefocused op veel vermogen om dat pukkeltje bij Luik op te komen. Ja toen ik mijn eerste Kadett met 59 pk op LPG had was het even zoeken solo daar, ik had daarvoor nog nooit zo'n helling meegemaakt en wist nog niet dat je terug moest schakelen.

En daar gaat het om. Op tijd terugschakelen, ook met automaat. Hoewel de huidige automaten dat ook met caravan nu vaak al goed op tijd doen.

Samenvattend: Een XC40 T2 met een caravan van rond de 1400 kg komt bijna overal zonder problemen en is totaal niet "underpowered".

PS.
Ja, ik heb natuurlijk makkelijk praten met mijn 286 pk en 400 Nm, maar ik vind een 6 cylinder Turbo nu eenmaal een leuk speeltje.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
WimmieV
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 22.10.2020 - 20:58

arjen schreef: 24.10.2020 - 21:31 Afgelopen zomer circa 3000 km met een caravan van 1350 kg achter de xc40 t2 geartronic gereden. Praktijkervaring......geen enkel probleem. Sterker nog het reed relaxter - makkelijk dan met onze vorige s60 t3 uit 2017.
En hoe was het verbruik met de caravan bij welke snelheid? De mijne verbruikt zonder caravan op langere ritten 1 op15.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Een beetje terug in de tijd, doet me herinneren aan het feit, dat in het jaar 2002 de Opel Zafira1.6 met 100 pk, toen caravan- trekauto van het jaar was.......... :whistle:
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
WimmieV
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 22.10.2020 - 20:58

Mijn eerste ervaring met deT2 met caravan 1350kg.
Prima trekker en verbruik van gem 10,4 l /100 km
Met de cruisecontrol op 95 km/uur. Alleen bij dalen gebruik ik handmatig schakelen.
7B279256-76F5-43E0-B496-7C51949FE902.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ulti
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 15.08.2020 - 18:44
Locatie: Kampen

Vorige week teruggekomen vanuit zuid limburg (gulperberg) met 1500 kg achter de T4 hybrid. XC40, accu van elektromotor was leeg.
Dus continu op benzine gereden.
Verbruik was 1:7 bij 100 kmh op snelweg. Na 250 km
Prima koppel ! Trekt hem lekker tegen een helling op, inhalen op snelweg, tja dan moet hij wel werken ja.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Sprak een week terug nog een oude bekende. (Hij was jaren een Opel verkoper :lol: ) En rijd nu óok in een zwarte XC 40 T2 automaat Business Pro. Is met caravan van 1500 kg op vakantie geweest. Ging prima, zo zei hij. Ligt lekker stabiel, en rijd als combi, gewoon perfect. Natuurlijk is meer vermogen dan altijd makkelijker, maar beslist niet noodzakelijker. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

WimmieV schreef: 02.08.2021 - 10:26 Prima trekker, en verbruik van gem 10,4 l /100 km.
Dat is toch prima? Een Xc 40 die beladen pakweg 1900 kg weegt. En dan nog met een caravan er achter, een verbruik van 1:10. Dat verbruik had je jaren terug al bij veel auto,s zónder caravan. Dus dit is toch gewoon heel goed?! En dan altijd dat klagen over te weinig vermogen? Ik ben al tevreden met mijn 129 pk. In de P8 ligt meer dan 400 pk! Dat is nét zo veel, als in mijn laatste Volvo FH 12 truck, met 40 ton treingewicht. Ik bedoel maar..... :-P
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Plaats reactie

Terug naar “XC40”