Goedemorgen allen,
Ik ben Sander, aangenaam kennismaken... Dit wordt mijn eerste post dus netjes om even een korte introductie te doen (niet dat iemand dat iets uitmaakt gok ik zo, meer een disclaimer.. ).
Naast een lease V40 D2 1.6 in 2015 gereden te hebben, heb ik privé altijd Saab 93 LPG gereden. Eenmaal Zweeds = altijd Zweeds zeggen ze correct. Anyway, ook ik heb naast de pot gepist want na een aantal jaren in het buitenland gezeten te hebben rij ik nu een benzine VW Polo. Maar het jeukt... En aangezien de Polo-tjes op benzine erg gewild zijn en ik hem voor een zeer netter prijs heb kunnen aanschaffen, rijst nu de vraag: wat voor Zweed komt ervoor terug?
Uiteraard ben ik op de hoogte van de Diesel discussie maar eerlijk gezegd twijfel ik enorm. Want door de diesel discussie koop je nu wel een complete V40 D2 2.0 voor pak 'm beet EUR 7,500 (175k km.) van amper 4.5 jaar jong = afschrijving van 78% in die 4.5 jaar. Bovendien voldoen de vanaf 2015 modellen allen aan de EUR)6 norm dus hoef ik 's nachts niet wakker te liggen of ik wel een binnenstad ergens binnenkom (of morgen Greenpeace op mijn stoep heb staan). Ze zijn gewoon 'erg schoon', lijkt mij. Ik kan me voorstellen dat de 'Diesel discussie' vooral betrekking en toepasselijk is voor de grotere Beamers en andere luxepaardjes, maar zit ik er ver naast dat je met zo'n D2 2.0 gewoon een 'uitstekende' investering doet?
Met andere woorden: over de uitstoot hoef ik niet wakker te liggen en ook qua inruilwaarde heeft zo'n auto 'de grootste klap' al gehad volgens mij. Hij zal over een paar jaar toch niet voor alleen de schrootwaarde weggaan? Daarnaast zijn de D2 2.0 erg betrouwbaar dus ook qua onderhoud hoef ik me weinig zorgen te maken (in kosten)? Plus de uitstoot is nog steeds acceptabel volgens mij. Kan me niet voorstellen dat ze de meest 'milieuvriendelijke' diesels (die verreweg minder CO2 uitstoten dan een vergelijkbare benzine varianten, laats staan ouder benzine motoren?) op korte termijn zullen gaan weigeren in binnensteden? Ik snap dat de CO2 discussie maar een deel van het hele plaatje is, maar goed...
Maar goed, bottomline is... ga ik met een budget van rond de EUR 10k dieselen of benzine rijden?
Bedankt voor de reacties alvast!
V40 CC D2 of T2? Benzine of Diesel?
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 26.05.2020 - 10:32
Laatst gewijzigd door sanderschuringa op 29.05.2020 - 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
- Bart
- 8th Gear member
- Berichten: 11538
- Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
- Locatie: Nijmegen
Correct, ik denk dat de TS een V40 CC bedoelt.
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar
'08 Mini Clubman Cooper S
'22 Audi e-tron 55 Quattro Advanced Edition Plus
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
'08 Mini Clubman Cooper S
'22 Audi e-tron 55 Quattro Advanced Edition Plus
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 26.05.2020 - 10:32
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 26.05.2020 - 10:32
- V52
- 2nd Gear member
- Berichten: 216
- Lid geworden op: 16.11.2014 - 09:08
- Locatie: Aelse
Ik heb een V50 D2 1.6 gehad en vanwege verwachte minder km geswitched naar een V40 T3. Nu ik weer meer km ben gaan maken heb ik aan mijn dealer de vraag voorgelegd of ik toch niet weer naar diesel moet gaan. Die was daar stellig in, ook bij 25.000 km per jaar, niet doen.
Maar het rijdt zo lekker.... Nu staat de kar meer op de oprit dan op de weg en ben ik voorlopig blij dat ik benzine rij.
Maar het rijdt zo lekker.... Nu staat de kar meer op de oprit dan op de weg en ben ik voorlopig blij dat ik benzine rij.
V40 T3 2017 Nordic+ Mussel Blue 17" Segomo
V50 D2 DRIVe 2012 Caspian Blue, Limited Edition (verkocht)
V50 D2 DRIVe 2012 Caspian Blue, Limited Edition (verkocht)
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 12278
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
met een 2.0D2 doe je zomaar 1 op 20, bij 30kkm is dat 1500ltr a € 1,20 = € 1.800,--, mrb € 110,-- p/mnd maakt € 1.320,-- Tl. € 3.120,-- p/jr
met een T3 is 1 op 15 echt een uitdaging, dat maakt minimaal 2000ltr a € 1,50 = € 3.000,--, de mrb is dan de helft met € 660,-- = (minimaal) Tl 3.660,-- p/jr en zomaar eerder € 4.000,--, koopprijs D2 is lager dan een T3..
met een T3 is 1 op 15 echt een uitdaging, dat maakt minimaal 2000ltr a € 1,50 = € 3.000,--, de mrb is dan de helft met € 660,-- = (minimaal) Tl 3.660,-- p/jr en zomaar eerder € 4.000,--, koopprijs D2 is lager dan een T3..
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 2956
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Dus...... Voor TS een diesel. In Rotterdam mag je weer met diesels sightseeing doen. Verbod weer weg.
draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
- Longone
- 5th Gear member
- Berichten: 1068
- Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02
Bij een nieuwe auto wordt het omslagpunt steeds hoger; de initiele aanschafprijs van een diesel is hoger en de restwaarde is lager, zeker nu met al die schandalen en mensen die dit type auto vindt stinken.
Daarbij hikken particulieren vaak op tegen die hogere motorrijtuigenbelasting en dat is in veel gevallen onterecht. Een liter diesel is 20% goedkoper dan benzine en je rijdt er 50% meer km's mee. Als je dit afzet tegen de dubbele motorrijtuigenbelasting zul je zien dat bij vrijwel elke auto het omslagpunt rond de 1000 km per maand ligt.
Ik ben in ieder geval blij met mijn 2.0D2, 1 op 25 haal ik makkelijk, ik hoef pas na ruim 1300 km te tanken en in de winter start het een stuk beter.
Daarbij hikken particulieren vaak op tegen die hogere motorrijtuigenbelasting en dat is in veel gevallen onterecht. Een liter diesel is 20% goedkoper dan benzine en je rijdt er 50% meer km's mee. Als je dit afzet tegen de dubbele motorrijtuigenbelasting zul je zien dat bij vrijwel elke auto het omslagpunt rond de 1000 km per maand ligt.
Ik ben in ieder geval blij met mijn 2.0D2, 1 op 25 haal ik makkelijk, ik hoef pas na ruim 1300 km te tanken en in de winter start het een stuk beter.
- diesel01
- 8th Gear member
- Berichten: 19847
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Hier ook diesel for life.
30 tot 35k per jaar, 165mrb per maand maar met de huidige dieselprijs meer dan goed te doen.
30 tot 35k per jaar, 165mrb per maand maar met de huidige dieselprijs meer dan goed te doen.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27620
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Hier ook 165 euro in de maand, maar met de kilometers die ik maak is een benzine rustig 1,5 keer zo duur.
Vergeet niet dat je voor een zwaardere benzine auto ook al aardig wat wegenbelasting betaald.
Vergeet niet dat je voor een zwaardere benzine auto ook al aardig wat wegenbelasting betaald.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D