Pagina 4 van 8

Elektrische Volvo XC40 is onderweg

Geplaatst: 04.12.2019 - 08:33
door diesel01
En als dit dan het laden word dan mag je 2 maanden uitrekken voor de vakantie in ladouce á France.

Elektrische Volvo XC40 is onderweg

Geplaatst: 04.12.2019 - 08:47
door NielsPHEV
oei dat is wel een beetje een nachtmerrie

Elektrische Volvo XC40 is onderweg

Geplaatst: 04.12.2019 - 10:00
door Ben
Ik zie het probleem met die afstand niet zo.
Op 1 tankbeurt LPG kon ik met mijn V70 ook maar 350 km rijden.
En ja..... LPG tanken kost minder tijd dan stroom tanken.

Elektrische Volvo XC40 is onderweg

Geplaatst: 04.12.2019 - 10:15
door OGA244
Maar met je benzine tank erbij had je toch 1000km

Elektrische Volvo XC40 is onderweg

Geplaatst: 04.12.2019 - 12:58
door DB200
Ben schreef: 04.12.2019 - 10:00 Ik zie het probleem met die afstand niet zo.
Ik wel. Vaker tanken dat langer duurt per tankbeurt = lange wachtrijen. Hoef je geen operations research voor te hebben gestudeerd.
@Diesel01: Leuk filmpje trouwens. Daar hoor je tot nu toe in NL niemand over.

Elektrische Volvo XC40 is onderweg

Geplaatst: 04.12.2019 - 13:34
door teebee
DB200 schreef: 04.12.2019 - 12:58
Ben schreef: 04.12.2019 - 10:00 Ik zie het probleem met die afstand niet zo.
Ik wel. Vaker tanken dat langer duurt per tankbeurt = lange wachtrijen. Hoef je geen operations research voor te hebben gestudeerd.
@Diesel01: Leuk filmpje trouwens. Daar hoor je tot nu toe in NL niemand over.
Ik ook.
Dat is vooralsnog hetgeen waar je ernstig rekening mee zal moeten houden bij aanschaf, je wintersport ritje wordt op die manier wel een hele toer.
Overheden lopen zoals gewoonlijk weer ns achter de feiten aan. Wel brullen maar weinig doen.

Elektrische Volvo XC40 is onderweg

Geplaatst: 04.12.2019 - 14:43
door ET1812
Met mijn oude VW diesel kwam ik gemakkelijk 1200 km ver...

Elektrische Volvo XC40 is onderweg

Geplaatst: 04.12.2019 - 16:31
door teebee
Vroegah.......

Elektrische Volvo XC40 is onderweg

Geplaatst: 04.12.2019 - 22:47
door DB200
teebee schreef: 04.12.2019 - 13:34 je wintersport ritje wordt op die manier wel een hele toer.
Ahum. Wat wordt de accucapaciteit bij -20 grad. C.?

Elektrische Volvo XC40 is onderweg

Geplaatst: 05.12.2019 - 01:16
door teebee
Juist, daarom is het zaak de waarden qua actieradius ook met die gedachte te bekijken. Het zijn max waarden in de meest gunstige omstandigheden.

Elektrische Volvo XC40 is onderweg

Geplaatst: 05.12.2019 - 08:16
door Cygnus
Ik heb de wintersportrit wel eens doorgerekend voor verschillende elektrische auto's. Met volle accu weg en onderweg laden van 20% > 80% (daarbuiten gaat laden zoveel trager dat je beter kunt rijden). Grappig is dat onafhankelijk van de range je uitkomt op een reistijd van 17 a 18 uur voor een rit van 1200km. De verschillen worden vnl. veroorzaakt door de laadsnelheid. Een belangrijk punt is dan ook hoe goed de accu tegen meerdere keren per dag laden kunnen. Bij sommige modellen halveert de laadsnelheid van een warme accu.

Elektrische Volvo XC40 is onderweg

Geplaatst: 05.12.2019 - 12:40
door teebee
Heb je in die berekeningen ook meegenomen dat de accu’s in de winter aanzienlijk minder kms leveren en dat het beeld bij de laadstations een soort van wachtrij a la Efteling zal gaan worden?
Ik denk dat die 17 a 18 uur aan de lage kant is.
Vooralsnog voor mij geen optie zolang er een fatsoenlijk gemiddelde actieradius is en er voldoende (lees met acceptabele wachttijden) laadstations onderweg aan de snelweg zijn in de omringende landen (D, B, Fr, At, Zw).
Gaat nog wel een paar jaartjes duren denk ik.

Elektrische Volvo XC40 is onderweg

Geplaatst: 05.12.2019 - 16:03
door Cygnus
@ teebee, ja de range in de winter uiteraard wel (op basis van praktijkervaringen van Teslabjörn op YouTube). Wachttijden idd niet. dat is niet te voorspellen en eerlijk gezegd heb ik op mijn laatste reizen nog nooit een laadpaal met ingeplugde klant gezien.
Maar mijn stelling was dat range niet veel uitmaakt voor de totale reistijd op zo'n afstand. dubbel rangen betekend wel meer tijd tussen de stops maar de stops zijn ook navenant langer. Op een lading naar ValTho gaan we voorlopig niet meemaken vermoed ik.

Elektrische Volvo XC40 is onderweg

Geplaatst: 05.12.2019 - 21:19
door teebee
Range (imho nog te beperkt) icm de factoren zoals genoemd maakt de reistijd voor mij te lang. Wachttijden wellicht nog niet aanwezig maar gezien de voorspelde toename van het aantal oplaad-auto’s zullen die beslist ontstaan. Zeker indien het niet allemaal snelladers zijn. Voor mij te veel afhankelijkheden om een relaxte reis te hebben.
1x onderweg naar de sneeuw tanken (opladen) vind ik prima, maar dat moet geen bivak karakter krijgen.

Elektrische Volvo XC40 is onderweg

Geplaatst: 06.12.2019 - 10:30
door V480-S60
Ik zie voorlopig maar één beperking voor mijn persoonlijke situatie. En dat is het tot 1500 kg beperkte trekgewicht. (Hoewel meer kan, maar dat is een ander verhaal)
Verder zijn het allemaal "if as" uitspraken die hier gedaan worden. Elektrisch rijden is voorlopig een gegeven voor de nabije toekomst. Dus ga er maar aan wennen alvast. Mijn werkgever is op dit moment druk bezig om de infrastructuur daarvoor aan te leggen of uit te breiden.

En ook Frankrijk zal volgen.

Elektrische Volvo XC40 is onderweg

Geplaatst: 06.12.2019 - 11:33
door lint
Ik heb toch ook mijn bedenkingen met betrekking tot elektrisch rijden. Ik hoop dat het een tijdelijke oplossing is en uiteindelijk waterstof de oplossing wordt.

Elektrische Volvo XC40 is onderweg

Geplaatst: 06.12.2019 - 14:46
door V480-S60
Waterstof voor PKW's is absoluut niet de oplossing. Voor LKW's en Bussen ja. Maar voor PKW's driewerf Nee!

Mooie techniek, ook bruikbaar etc. Maar voor waterstof zijn veel belangrijker toepassingen in de toekomst. Met name voor wat betreft de energietransitie.

Elektrische Volvo XC40 is onderweg

Geplaatst: 06.12.2019 - 17:02
door DB200
V480-S60 schreef: 06.12.2019 - 10:30 Verder zijn het allemaal "if as" uitspraken die hier gedaan worden.
Ik denk dat de praktische bezwaren die nu worden genoemd realistisch zijn. Nu een elektrische auto aanschaffen kun je vergelijken met het aanschaffen van een iPhone 4S in 2012.

Elektrische Volvo XC40 is onderweg

Geplaatst: 06.12.2019 - 17:12
door Ben
V480-S60 schreef: 06.12.2019 - 14:46 Waterstof voor PKW's is absoluut niet de oplossing. Voor LKW's en Bussen ja. Maar voor PKW's driewerf Nee!

Mooie techniek, ook bruikbaar etc. Maar voor waterstof zijn veel belangrijker toepassingen in de toekomst. Met name voor wat betreft de energietransitie.
En toch, Volvo is er klaar voor. Ze gaan zelf geen systeem ontwikkelen maar op het moment dat er een fabrikant iets aanbiedt dat past zullen ze dat zeker gaan integreren.

Elektrische Volvo XC40 is onderweg

Geplaatst: 06.12.2019 - 17:57
door V480-S60
Zeker, het zal ook (en wordt al) wel in een PKW (en mogelijk in de toekomst ook een Volvo) gebruikt gaan worden. Maar het zal behoorlijk beperkt blijven.