Elektrische Volvo XC40 is onderweg

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Gebruikersavatar
Eland Musk
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 23.03.2018 - 23:10

MvR schreef: 07.02.2020 - 09:28 Hier helemaal eens betreft bang zijn voor de technologie. Heb een eigen IT bedrijf dus zit er volledig in en volg alles op de voet, privacy is een dingetje waar mensen bang voor zijn en is begrijpelijk maar ik heb hier zelf persoonlijk geen problemen mee. Het ideale aan de technologie in de P8 is dat alles over the air up to date is en blijft dus nieuwe opties en verbeteringen zijn snel te ontvangen. Het moet natuurlijk nog wel blijken of Volvo dit goed onder controle krijg maar voor een merk als Volvo ga ik er vanuit dat ze dit niet gaan verprutsen. Dat er opties vanaf dag 1 nog niet opzitten is op zich geen ramp, mijn afspraak is dat ik hem eind december krijg vanwege bepaalde contracten dan zijn de meeste opties beschikbaar zie ik dus dat moet goed komen.
Tuurlijk, ik wens je oprecht veel plezier met je nieuwe auto.
Ik ben ook niet bang voor iets dat je niet uit de weg kunt gaan, maar als Nederlander wel bewust van wat je in je garage zet.
Toch zijn er Weinig mensen bewust van de mogelijkheden door de aanschaf van een auto met geïntegreerd geBruikersinterface.

Als IT man kan je er misschien wat aan verdienen door anti virus en anti ransomware software te verkopen voor Android car
Updates gaan ook over the air 😂
Mooi verdienmodel want de besparing op onderhoud van de mecanicien gaat dan naar de IT er😶

je volgt de ontwikkelingen op de voet, maar je zult altijd te laat zijn als er iets ongewenst gebeurd.
Reactief zijn is dan het beste wat je kan behalen, niet eens pro-actief.
Zou er een rijmodus zijn die het mogelijk maakt om gewoon te rijden zonder cloud gedoe?
In welk level zit de belangrijkste functie van de auto : rijden?

Rekeningrijden kan straks via Alphabet worden afgerekend. Omdat het hierdoor mogelijk wordt gemaakt.
Paardje van Troje.?

Ik wil gewoon een auto die rijdt zonder in te loggen en zonder gedoe zoals op computers die mij van mijn werk afhouden.
Dat gedoe met computers, rechten, certificaten, patenten, serverstoringen, virussen, privacy gedoe, spam, data verlies, ransomware , ........ is niet wat ik wil in de auto van 70000 of meer.
Die auto is er voor mij, ik niet voor de 🚘
Less can be more added value!
Volvo history : V60 D6 PIH 2013-2018, XC40 D4 R design 2018-2023.
BMW i4 eDrive 40 M
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2527
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Tsja, als je er zo over denkt kun je niets meer: altijd in een auto zonder moderne systemen blijven rijden, maar ook zeker geen nieuwe koelkast of nieuw espresso geval meer kopen want die zijn tegenwoordig ook allemaal met internet gekoppeld. Idem deurbellen met camera, slimme thermostaten, omvormers van je zonnepanelen. Om maar te zwijgen over het moderne fietsslot met chip.

Je smartphone, je navigatiesysteem met RTTI etc. houden ook constant bij wat je bewegingen zijn. ......en die worden toch ook regelmatig geüpdatet? Ook weg doen dan maar.
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19479
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Inderdaad we moeten er allemaal aan geloven. Tenzij we "in de jaren 60" zijn blijven steken.
Hoewel ik er eerlijk gezegd wel moeite mee heb, dat je overal "gevolgd" wordt. Hoewel ik niets te verbergen heb.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2527
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Vandaag nog even bij de dealer langs gereden om samen met mijn vrouw naar de kleuren te kijken. Thunder Grey was in het grijze weer wat we vandaag hadden erg saai en somber, dat wordt het dus niet hoewel het bij voldoende licht een mooie kleur is.
Op de ‘shortlist’ staan nu alleen nog Glacier Silver (toch wel dus) in combinatie met dat zwarte dak wel een vlotte combinatie en dat zwart met spikkeltjes (Onyx Black) . In dat geval is het dak dezelfde kleur en dat maakt de auto wat sjieker. (Naar saaier). Maar dan is hij binnen en buiten helemaal zwart. Erg? Nee dat niet. Dus wat wordt het sjiek of vlot? Het denk proces gaat nog even voort...
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Met een kleine nuance: als we iets nieuws willen rijden wel. Als je gelukkig bent met een oudere auto, dan kan dat natuurlijk ook.

Als je kijkt naar de automatisering, zie ik een groot verschil in aanpak tussen kantoorautomatisering en industriële automatisering. Bij de kantoorautomatisering worden de innovaties minder goed getest en gaat er wel eens wat mis. Dan moet je even een update doen of je compu opnieuw opstarten en alles doet het weer. Dezelfde aanpak is in de industriële automatisering not-done, omdat uitval van het procesautomatiseringssysteem in het gunstigste geval een winstderving oplevert (bij ons tonnen per dag) en in het ergste geval een milieuramp. Mijn beeld is dat de voertuigautomatisering, met name die van EV's, dichter bij kantoorautomatisering zit.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

mga1600 schreef: 08.02.2020 - 18:34 Het denk proces gaat nog even voort...
Ga voor two-tone.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
henkchroom
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
Contacteer:

XC40 P8 in bursting blue besteld.
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2527
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

DB200 schreef: 08.02.2020 - 18:39 Met een kleine nuance: als we iets nieuws willen rijden wel. Als je gelukkig bent met een oudere auto, dan kan dat natuurlijk ook.

Als je kijkt naar de automatisering, zie ik een groot verschil in aanpak tussen kantoorautomatisering en industriële automatisering. Bij de kantoorautomatisering worden de innovaties minder goed getest en gaat er wel eens wat mis. Dan moet je even een update doen of je compu opnieuw opstarten en alles doet het weer. Dezelfde aanpak is in de industriële automatisering not-done, omdat uitval van het procesautomatiseringssysteem in het gunstigste geval een winstderving oplevert (bij ons tonnen per dag) en in het ergste geval een milieuramp. Mijn beeld is dat de voertuigautomatisering, met name die van EV's, dichter bij kantoorautomatisering zit.
Gedurende een flink deel van mijn werkzame leven werkte ik bij een bedrijf wat wereldwijd complete fabrieken en installaties voor de voedingsmiddelen industrie leverde. Waar het automatisering van ‘onze’ apparatuur betrof werd er een groot onderscheid gemaakt tussen de proces bewaking, besturing en verslaglegging daarvan wat inderdaad ‘rock solid’ en ‘redundant’ moest zijn en de wijze waarop de HMI was uitgevoerd die vaak aan de wensen van de klant werd aangepast en werd geïntegreerd met zijn SCADA systeem.
Laat ik vooropstellen dat ik geen deskundige ben, slechts een geïnteresseerde leek, maar volgens mij zit het zo:

Ik denk dat het met een auto anno 2021 precies hetzelfde is als bij proces automatisering: je hebt je essentiële motor , stuur, veilgheid management en diverse lokale computers die samen het brein vormen en die rock solid zijn en daaroverheen het Sensus schilletje wat eigenlijk het enige is waar je als berijder mee te maken hebt en een beetje naar eigen hand kunt zetten.

Waar nu in de volgende generatie Volvo’s Google zich mee gaat bemoeien is het Sensus gedeelte , het interface dus (HMI)., maar niet het echte systeem management. De kern van de besturing wordt volgens mij niet door hen gedaan maar o.a. door dat bedrijf met die onuitsprekelijke naam (Zenuity of zo) wat eerder door Volvo werd gekocht.
Het enige verschil in afhandeling van updates tussen de Volvo’s die tot dusverre werden gemaakte de volgende generatie is volgens mij dat de updates van ‘proces besturing’ voortaan OTA worden gedaan, inplaats van door de dealer via een kast die OTA met Zweden is verbonden en dus net zo (on) kwetsbaar is. So what? Ik zie het probleem niet, wel het gemak.
Correct me when wrong!
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Ik zie ook het probleem niet van OTA.

Het zal idd qua voertuigautomatisering wel zo zijn zoals je omschrijft.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2527
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

henkchroom schreef: 10.02.2020 - 08:18 XC40 P8 in bursting blue besteld.
Bursting blue is een prachtige kleur, ik heb het nu op mijn XC90. Als dat niet het geval geweest sou zijn, had ik die kleur waarschijnlijk ook gekozen voor mijn bestelde XC40P8, maar eens mens wil weer eens wat anders, we zijn er nog niet uit (zie eerder). Ik vind het kleurenaanbod sowieso niet overweldigend, en na een van binnen geheel zwarte XC90 zou ik ook wel weer eens een ander kleurtje aan de binnenkant willen zien , maar alle P8-en zijn R-design en dus zwart.
De enige keuze is halfleer (wat ik nu ook in de 90 heb en zich overigens heel prima houdt) of geheel leer (wat in mijn beleving bij een Volvo hoort), vooropgesteld dat het zwart is...haha....hebben ze toch maar mooi van Ford geleerd in de sneue periode dat Volvo aan Ford behoorde

Kan iemand me trouwens iets vertellen over de kwaliteit van het leer wat in de XC40 wordt toegepast?
Het heeft een andere naam dan het leer in de andere modellen en dat geeft me te denken.......
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Ik lees net dat elektrische occasions steeds langer te koop staan. Da's dan toch wel weer vreemd als je ziet hoe snel de jaarproductie van nieuwe elektrische wagens uitverkocht is.
Een tweedehands elektrische auto stond het afgelopen jaar gemiddeld 19 dagen langer te koop dan in 2018. Een toename van bijna 58 procent. Dat blijkt uit cijfers van de RDW, verwerkt door databureau RDC. 'Het gemiddeld aantal sta-dagen is in Nederland toegenomen', zegt Noud Broekhof van de Nationale Autoshow. https://www.bnr.nl/nieuws/duurzaamheid/ ... er-te-koop
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2527
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Zou er bijvoorbeeld mee te maken kunnen hebben dat het misschien voornamelijk tesla model s-sen of Jaguar i-pace’s zijn, die tweedehands hetzelfde of meer moeten op brengen dan een nieuwe model 3 kost?
Ik weet het niet, maar dat kon ik bedenken.
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
henkchroom
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
Contacteer:

@MGA1600 Ik heb mijn V60T8 in Fusion Red metallic. Ook een geweldig mooie kleur. Veel positieve reacties op gehad.
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2527
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

henkchroom schreef: 10.02.2020 - 16:25 @MGA1600 Ik heb mijn V60T8 in Fusion Red metallic. Ook een geweldig mooie kleur. Veel positieve reacties op gehad.
Bij de dealer stond een S60 in fusion red, prachtig! Maar er stond ook een XC40 in die kleur en met al dat zwart van het R-design ( bumpers, drempels, dak etc. ) vind ik de combinatie weer niet mooi!
C40 Ultimate Twin
MvR
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 22.07.2013 - 11:39

Ik zie dat de P8 ook de NFC chip krijgt, zou mooi zijn als dat goed gaat werken met de nieuwe update van iOS in de toekomst: https://www.onemorething.nl/2020/02/car ... um=organic

Ik weet dat er hier mensen zijn die het allemaal niet zo zien zitten qua privacy etc. maar ik zie het als ITér als erg mooie stap. Geen auto sleutel meer mee!
In bestelling
2020 December: Volvo XC40 P8 AWD Recharge Pure Electric R-Design
Huidig
2018: Volvo XC40 T4 R-Design in Osmium Grey
Voorheen
2013: Volvo V40 D2 - R-Design / Black
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

henkchroom schreef: 10.02.2020 - 16:25 @MGA1600 Ik heb mijn V60T8 in Fusion Red metallic. Ook een geweldig mooie kleur. Veel positieve reacties op gehad.
Henk, hoe is het weggedrag van de V60T8 t.o.v. de V60D6. NielsPHEV vindt de achterkant te stug. Deel jij die mening ook? Naar mijn idee is de V60D6 ook niet echt soepel geveerd aan de achterzijde.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
henkchroom
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
Contacteer:

Roald, Het weggedrag van de T8 is veel beter dan van de D6. Is zeker niet stug. Drempels worden veel beter verwerkt dan bij de D6. Zowel de T8 als de D6 zijn geen R-design. Snellere bochten zijn ook gemakkelijker bij de T8. 2 zaken die bij de D6 beter zijn:
- de stoelen (ik vind dit een groot verschil)
- de wisseling tussen de verschillende rijmodi. Ik vind het elke keer weer omslachtig om hem op "Pure" te zetten.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

henkchroom schreef: 11.02.2020 - 12:15 Roald, Het weggedrag van de T8 is veel beter dan van de D6. Is zeker niet stug. Drempels worden veel beter verwerkt dan bij de D6. Zowel de T8 als de D6 zijn geen R-design. Snellere bochten zijn ook gemakkelijker bij de T8. 2 zaken die bij de D6 beter zijn:
- de stoelen (ik vind dit een groot verschil)
- de wisseling tussen de verschillende rijmodi. Ik vind het elke keer weer omslachtig om hem op "Pure" te zetten.
Thx Henk. Heb jij de duurdere stoelen met massagestand en nappaleer?
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
henkchroom
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
Contacteer:

@Roald, ik heb niet de duurdere stoelen. Wel de zit-verlenging. De stoelen voelen gewoon dunner aan. Volgens de dealer zijn de duurdere stoelen niet beter.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

henkchroom schreef: 12.02.2020 - 11:07 @Roald, ik heb niet de duurdere stoelen. Wel de zit-verlenging. De stoelen voelen gewoon dunner aan. Volgens de dealer zijn de duurdere stoelen niet beter.
Dan kijk ik of de r design stoelen fijner aanvoelen. Daar zit niet de massage en ventilatie unit in.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Plaats reactie

Terug naar “XC40”