slechte FM ontvangst

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Plaats reactie
duvellover
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 27.10.2007 - 20:50

Ik ben bij de bestelling Dab+ vergeten aan te vinken. Zit dus nog met FM. Op zich geen probleem maar .. de ontvangst is in mijn XC40 vaak zo belabberd dat ik de radio gewoon uitzet! Al meermaals gemeld aan 'mijn personal technieker', zelfs filmpjes gemaakt van met geruis, storend gekraak, enz..
Dan heb je een dure Harman kardon .... Triest. iemand een idee of tips?
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12269
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

FM zou gewoon kraakvrij moeten zijn, misschien 'n antenne issue?
dab+ is beperkt beter maar mist op veel plekken (bv tunnels en parkeergarages) ontvangst.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

duvellover schreef: 02.12.2020 - 23:37 Ik ben bij de bestelling Dab+ vergeten aan te vinken. Zit dus nog met FM. Op zich geen probleem maar .. de ontvangst is in mijn XC40 vaak zo belabberd dat ik de radio gewoon uitzet! Dan heb je een dure Harman kardon .... Triest. iemand een idee of tips?
Vanmiddag zal ik eens kijken hoe bij mij de FM ontvangst is. De DAB is in ieder geval overal goed, en glashelder. Al heb ik op grens gevallen dat hij even 3 sec wegvalt.(En ik heb gewoon de standaard radio, dus geen Harman Kardon.) En ik vind het geluid zoals het nu is in mijn auto, heel goed. Je hoort van me....
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Vriesje
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 31.07.2020 - 10:15

Bij mij is de DAB+ en de FM ontvangst niet goed. Met name de eerste minuten na vertrek is het belabberd, dan schakelt hij de hele tijd tussen DAB+ en FM maar beiden zijn dus niet goed. Internetradio is daarentegen perfect maar dat duurt minimaal 30 sec voordat je iets hoort.
Gemeld bij de garage maar nog geen antwoord op gehad, van enig probleem is hun (nog) niks bekend. Het is geen halszaak maar wel ergerlijk.
Onze andere auto (Honda JAzz) heeft ook DAB+ en deze stoort nooit.
Gebruikersavatar
Kurt1975
4th Gear member
Berichten: 906
Lid geworden op: 10.07.2013 - 17:00
Locatie: Hasselt

Hier in BE, regio Hasselt geen probleem. FM als DAB+ hebben een goede ontvangst.
Zelfs bij uitzonderlijk wegvallen van het DAB+ signaal, neemt de FM het haast onmerkbaar over.

Voor wat betreft de internetdiensten zoals Tune-in en Spotify, die hebben inderdaad wat tijd (lees: te lang) nodig om actief te worden (hier via Bluetooth tethering).
Dit heeft te maken met:
- opstarten van het systeem
- verbinding maken met de telefoon
- verbinding maken met internet
- opstarten van de app
Hieraan is weinig te doen denk ik...

@ duvellover, je kan DAB+ toch ook achteraf laten inbouwen als accesoire?
Now:
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport

Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

duvellover schreef: 02.12.2020 - 23:37 Dan heb je een dure Harman kardon .... Triest. iemand een idee of tips?
Dag duvel...vanmiddag een paar keer op FM geprobeerd, - Sky Radio en Q Music enz, gewoon glashelder. Maar normaal kies ik altijd zenders op DAB. Gr, Hans.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
duvellover
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 27.10.2007 - 20:50

Ik heb ondertussen een vermoeden wat de oorzaak zou kunnen (geweest) zijn. Vooraleer definitief uitsluitsel te geven nog even wat research doen. = lees veel km rijden (en dat is geen straf :-)
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1441
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

duvellover schreef: 11.12.2020 - 23:28 dat hij even 3 sec wegvalt.(En ik heb gewoon de
En wat is het vermoeden?
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2527
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

duvellover schreef: 02.12.2020 - 23:37 Ik ben bij de bestelling Dab+ vergeten aan te vinken. Zit dus nog met FM. Op zich geen probleem maar .. de ontvangst is in mijn XC40 vaak zo belabberd dat ik de radio gewoon uitzet! Al meermaals gemeld aan 'mijn personal technieker', zelfs filmpjes gemaakt van met geruis, storend gekraak, enz..
Dan heb je een dure Harman kardon .... Triest. iemand een idee of tips?
Ik weet niet in welke omgeving je woont, maar hier in de kop van NH is dr de ontvangst van radio 1 op FM is altijd slecht. Dat geldt voor de laatst 5 Volvo’s maar ook voor de VW Bus. Ligt dus aan de zender sterkte en niet aan de auto’s.

Overige zenders zijn wel goed, maar van Radio 1(ook nog de calamiteitenzender notabene) is hier niet te genieten.

Misschien is er ook zoiets gaande bij jou in de buurt. Het is natuurlijk niet voor niets dat FM langzaamaan uitgefaseerd zou gaan worden ten faveure van DAB.
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

mga1600 schreef: 12.12.2020 - 09:29 Ik weet niet in welke omgeving je woont, maar hier in de kop van NH is dr de ontvangst van radio 1 op FM is altijd slecht. Ligt dus aan de zender sterkte en niet aan de auto’s. Overige zenders zijn wel goed, maar van Radio 1, is hier niet te genieten. Het is natuurlijk niet voor niets dat FM langzaamaan uitgefaseerd zou gaan worden ten faveure van DAB.
Toen ik even onderweg verschillende FM zenders getest heb, (want ik luister altijd op DAB) was de ontvangst, met uitzondering van een enkele Belgische zender, glashelder. Dat was in de regio Zeeland-Tholen en omgeving. Ik vind de standaard radio zelfs zó goed, dat ik niet eens een duurdere versie zou willen hebben. (Maar smaken verschillen) ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Plaats reactie

Terug naar “XC40”