Automaat valt uit

Plaats reactie
Erik2
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 10.03.2021 - 10:22

Hallo,
Mijn naam is Erik van Duin,

Ik ben Nederlander maar woon de laatste 12 jaar in de Eifel, Dutsland. Vele jaren Volvo gereden met een onderbreking voor de beroepsmatige leasebakken. Mijn vrouw reed in die tijd nog wel vaak Volvo! ik heb nu een V70-1 (wordt weinig gebruikt) en een V70 XC, onze daily driver.
Vroeger kon ik nog wel het nodige zelf sleutelen, nu wordt dat lastiger met alle elektronica. Het liefst kocht ik ooit nog eens een Duet als ik eerst wat kan sparen!

Met de XC 70 (benzine, automaat, 4-2001) heb ik een probleem met de automaat. Die schakelt tijdens het rijden plotseling uit, de km teller gaat dan naar 0 en vervolgens knalt hij weer aan, ik krijg angst voor de aandrijfassen!
Na enige tijd van dit gehakkel gaat hij naar een soort noodloop, waar eerst D staat in het dashboard verschijnt dan -, en het lijkt of de bak dan in 3 blokkeert, weinig trekkracht, zeker heuvel op, maar geen gehakkel. Als ik het contact af zet en weer aan helaas weer in de hakkelmodus.
Ik dacht eerst aan een elektrisch probleem, kabelbreuk of marter schade, maar omdat hij in de noodloop eigenlijk goed gaat denk ik minder waarschijnlijk.

Iemand een idee?

Groet,
Erik van Duin (Erik2)
544 (2x), 142, 145, 145 Expres, 245 (3x), 245 Expres, 265, 740 Diesel (TDIC), 850 (3x), V70-1, XC 70
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20409
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ben je bij de dealer geweest of een Volvo-specialist om uit te laten lezen? Want wat je opnoemt kan allemaal wel maar dat komt dan naar voren bij het lezen door de computer.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Inderdaad beginnen met uitlezen. Het klinkt mij op basis van je beschrijving meer als een elektrisch probleem dan een mechanisch probleem met de automaat.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Waterblok
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 03.03.2021 - 08:54

Ik heb dezelfde auto van maart 2001, enige jaren geleden ook noodloop van automaat en die werd door dealer als overleden beschouwd.
Destijds ca 4.500 voor nieuwe. Door ander bedrijf laten doen ca 3.200, matig resultaat. Koud schakelt ie met een klap in tenzij je eerst achteruit kiest.
Verder ok.
Volvo 240-740-XC70 2.4 T- nu XC40 P8
Erik2
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 10.03.2021 - 10:22

Bedankt voor het meedenken.
Helaas is hier in de buurt geen Volvo dealer, mijn alle merken monteur kan wel uitlezen, maar komt niet veel verder dan de versnellingsbak heeft service nodig. Ik zal proberen of hij eventueel een betere uitlezing kan regelen. Ik durf nu met de grote klappen op de aandrijving niet ver te rijden om een officiële dealer te bezoeken!
Het zou toch mogelijk moeten zijn om dit op te lossen zonder dat de auto financieel over de kop gaat!

Groet,
Erik van Duin (Erik2)
544 (2x), 142, 145, 145 Expres, 245 (3x), 245 Expres, 265, 740 Diesel (TDIC), 850 (3x), V70-1, XC 70
Gebruikersavatar
vLoonVolvoSpecialist
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 11.03.2021 - 17:32
Locatie: Nederhemert
Contacteer:

Indien gewenst willen we de auto wel ophalen (afhankelijk van uw woonplaats zouden we even de kosten moeten berekenen) en uitlezen + diagnose stellen. Wij voeren namelijk ook automaat (deel) revisies uit dus we hebben wel ervaring met dit soort klachten. Als we kunnen helpen dan weet u ons te vinden.
Trots op:
- Ruim 600 positieve recensies
- Gemotiveerd, gespecialiseerd en klantgericht team
- Bijna 100 jarig bestaan
- Klanten uit het hele land
www.vanloonvolvospecialist.nl
Erik2
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 10.03.2021 - 10:22

Bedankt voor de reactie. Is het niet handiger om een uitleesapparaat te regelen in Dld of NL en daarmee naar Dld te gaan? Of lijkt dat moeilijk?

Groet,
Erik van Duin (Erik2)
544 (2x), 142, 145, 145 Expres, 245 (3x), 245 Expres, 265, 740 Diesel (TDIC), 850 (3x), V70-1, XC 70
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40460
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Als je een uitleesapparaat hebt en je weet niet waar je naar kijken moet heb je er ook niks aan.
Er zal toch een Volvogarage in de Eiffel zijn die je kan helpen ?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
vLoonVolvoSpecialist
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 11.03.2021 - 17:32
Locatie: Nederhemert
Contacteer:

Alleen uitlezen zal hoogst waarschijnlijk niet voldoende zijn inderdaad. Dus naar de dichtstbijzijnde Volvo garage of ingaan op ons aanbod zou het beste zijn denken wij.
Trots op:
- Ruim 600 positieve recensies
- Gemotiveerd, gespecialiseerd en klantgericht team
- Bijna 100 jarig bestaan
- Klanten uit het hele land
www.vanloonvolvospecialist.nl
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20409
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Erik, even zoeken via www.volvocars.de

De Eifel is best een groot gebied ...
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Sander02
4th Gear member
Berichten: 720
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

Ja of een volvo specalist. dealer hoeft niet perse.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Erik2
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 10.03.2021 - 10:22

Probleem opgelost.
Eerst op advies de deksel van de cpu kast afgehaald en de cpu goed aangedrukt. Door het wat uitzetten van het expansievat van de stuurbekrachtiging worden de cpu's iets op zij gedrukt, bij de tankjes van na 2005 zou dit verholpen zijn. Leek even resultaat te hebben maar helaas was na ca 15 km het probleem weer terug.

Een plaatselijke meer merken garage maar met liefde en ervaring in Volvo(rijd zelf ook XC 70) heeft uitgebreid uitgelezen en gerepareerd. Eerst bleek dat een ABS ring links voor gebroken was, daardoor wist de computer niet wat de snelheid was, en viel de snelheid naar 0 waardoor de bak terugschakelde naar 1 (de knal!). Vervangen, knal weg, maar na ca 15 km toch weer in noodloop.
Weer uitgelezen, nogal verwarrende storingen. Bij gedetailleerd kijken bleek dat een sensor van de bak rare toerentallen aangaf. (soms 0 terwijl motor wel draaide) ook die sensor vervangen. Nu alles ok! Alles bij elkaar bestkostbaar maar altijd minder dan een ruilbak!

Groet,
Erik van Duin (Erik2)
544 (2x), 142, 145, 145 Expres, 245 (3x), 245 Expres, 265, 740 Diesel (TDIC), 850 (3x), V70-1, XC 70
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Mooi dat het voor relatief weinig kosten opgelost is!
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Plaats reactie

Terug naar “XC70 t/m MY2007”