Voorstellen en geartronic ervaring

Plaats reactie
Njord
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 26.09.2020 - 18:10

Beste Forumleden,

Ik ben de (voorlopig) gelukkige eigenaar van mijn eerste Volvo geworden, een XC70 Ocean Race D5 - 2006 met geartronic. Dit is ook mijn eerste automaat en wordt dus niet gehinderd door voorkennis op dit gebied. Met 115k op de teller heeft deze auto nog maar net aan het leven geroken en hoop dat er vele jaren rijplezier in het verschiet liggen.
Wat mij opvalt bij het rijden is dat er behoorlijk slip optreed bij het optrekken en heb het idee dat dit in meerdere mate optreed wanneer motor en bak koud zijn. Verder schakelt de bak boterzacht zonder schokken. Ik zou graag feedback krijgen of dit normaal is bij deze automaat of dat dit gedrag afwijkend is.

Alvast dank voor een ieder zijn input.
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Welkom hier. Het gedrag dat je omschrijft is normaal.
Een Geartroninc is een automaat met koppelomvormer. Daarbij treedt altijd slip op bij wegrijden.
Pas bij hogere snelheden (wanneer precies hangt af van of het een vijf of ze bak is) treedt er een vaste overbrenging op.
Bij koude motor is de slip ook nog erger, dat is zo door Volvo ontworpen om de bak en motor sneller te laten opwarmen.

Dit is dus heel anders dan bij een DSG van bijvoorbeeld VW, wat een gerobotiseerde handbak is. Daarbij is er altijd een vaste verbinding tussen motor en bak, behalve gedurende korte tijd bij het wegrijden (het op laten komen van de koppeling)

De slip van een koppelomvormer moet ook niet vergeleken worden met slijtage of de slip van een koppeling,
Heel kort door de bocht is een koppelomvormer een bak met olie met daarin 2 propellers. De een wordt door de motor aangedreven, de ander zit vast aan de versnellingsbak. Als de motor draait, dan wordt de olie door propellor 1 in beweging gebracht, welke op zijn beurt propellor 2 weer in beweging brengt. Klinkt heel inefficiënt, maar in een moderne automaatbak hebben ze die techniek behoorlijk weten te perfectioneren.
Je kunt zo’n automaat ook straffeloos laten ‘kruipen’ of vasthouden op een helling op eigen kracht. Doe je dat met een DSG (of met een handbak) dan sloop je in no time de kopplingsplaten.

Ik hoop dat je hiermee een beetje inzicht van de techniek van je Geartronic hebt gekregen en dat je er veel plezierige km’s mee mag maken.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Slip is inderdaad een producteigenschap van de Aisin bak zoals Marcnij beschrijft. Teveel slip alleen niet! Vraag is of jij normale slip hebt of dat er sprake is van teveel?
Gezien de leeftijd van de auto en km stand zou een spoeling van je bak en nieuwe olie op dat punt veel verbetering kunnen geven en het is ook een preventieve maatregel. Zoek hier maar eens op powerflush. Een XC70 OR met D5 en GT is trouwens een hele mooie combi. Veel plezier er mee!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Of het teveel is kan TS waarschijnlijk niet beoordelen.
Een proefrittje laten maken door een onafhankelijke garage kan uitsluitsel geven.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Njord
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 26.09.2020 - 18:10

Dank voor de waardevolle input (en de complimenten voor de auto...) Ik zal de flush op niet al te lange termijn laten uitvoeren.
Ik zal bij gelegenheid ook een update plaatsen.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13718
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Njord als je gaat flushen kijk eens bij https://www.powerflush.nl. Hij is echt goed in z'n vak hij heet Gery en komt ook bij je voor de deur meen ik. Hij heeft feitelijk de Powerflush in NL bekend gemaakt en technisch de hardware verbetert. heeft vroeger in de racerij gezeten. succes ermee.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Plaats reactie

Terug naar “XC70 t/m MY2007”