voorstellen en vraag over ABS en automaat

Plaats reactie
KirstenVoortman
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 28.10.2020 - 13:06
Locatie: Lissabon

Goedenavond,

Allereerst zal ik mij voorstellen, Kirsten, woon in Portugal en heb een Volvo XC70 diesel, een automaat uit 2003. Ruim 320000 op de teller.
Heb de Volvo nu bijna 2 jaar, was altijd erg tevreden maar de laatste tijd zijn er helaas wat issues ontstaan.
Er zijn hier niet veel Volvo rijders en heb dan ook niet direct iemand om mee te overleggen/vergelijken anders dan de beste man van de garage.
Een prima garage, overigens geen officiële Volvo garage.
Mijn broer in NL stelde dit forum voor, vandaar dat ik mij nu voorstel.
Heb helaas zelf niet erg veel kennis van auto's en hoop dat iemand mij hier enigszins kan helpen/adviseren.

Het eerste probleem is de ABS, het lampje gaat af en aan branden, en ik krijg dan een bericht op het dashboard dat de ABS voor een revisie moet (vertaling uit het Portugees, weet niet of dit in het Nederlands ook zo heet). Vorige week naar de garage gegaan, ze hebben de sensor van de ABS schoongemaakt en opnieuw ingesteld. De volgende dag ging het lampje van de ABS helaas weer gewoon branden (en ook weer uit om daarna weer aan te gaan , etc etc)
Bij terugkeer bij de garage vertelde de garagehouder me dat dan de optie is om de sensor te vervangen. (De beste man van de garage spreekt alleen Portugees, ik spreek dat ook maar ik merk dat als het over auto's gaat ik af en toe toch moet passen... dus als ik hier wat schrijf dat niet helemaal correct is vertaald, dan mijn excuses!)
Ook merk ik dat als ik het rempedaal indruk bij het starten, ik dat niet helemaal kan doen, de ene dag wel en de andere dag niet, het lijkt of ie dan halverwege vast zit, na t starten lukt t wel weer. Geen idee of dat door de ABS komt of niet. Ook tijdens het rijden, vooral als ik net begin met rijden dan doet t rempedaal 'vreemd'.
ABS lampje brand dan nog niet maar na de eerste keer remmen, heuvel af, het pedaal kan ik dan niet helemaal intrappen, de auto remt wel gelukkig, en daarna gaat vaak dat lampje aan. Om dan soms ook weer opeens uit te gaan.
Is het nog veilig om zo verder te rijden? En wat zou de oplossing kunnen zijn?
Tweede probleem, sinds kort, is dat de automaat soms niet doorschakelt naar de 3e versnelling en soms weer wel. Ook dit probleem speelt zich eigenlijk alleen maar af als de motor nog koud is. Met de hand schakelen lukt dan wel gewoon. Bij de garage hebben ze m opnieuw ingesteld, maar helaas het probleem is niet verholpen. Advies is nu om de olie en het filter te vervangen, aangezien er bijna 330000 km op de teller staat. Gaat dat het probleem verhelpen?

Is het een probleem van de electronica misschien? Aangezien de radio en cruisecontrol ook een eigen leven lijken te hebben zo af en toe....
Radio verandert van zender of van source, dan komt opeens de GPS omhoog uit het dashboard vanuit t niks....
En cruisecontrol valt onder te rijden af en toe gewoon uit, dan kan ik m er wel weer opzetten maar t rijdt onrustig.


Hoor heel graag van iemand die hier kennis van heeft/iets vergelijkbaars heeft meegemaakt, dan kan ik daarna weer met de man van de garage in Portugese 'auto-taal' gaan praten over hoe nu verder.

Alvast dank! Groet, Kirsten.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13718
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Dag Kirsten in Portugal. Ja ja die taal is soms een probleem dat snap ik want ik woon in France en in de autotaal moet ik ook goed opletten.want dat kent zijn eigen jargon.
Maar goed, je hebt allemaal klachten die wijzen op een aantal storingen.
Mijn beste advies zou zijn om eerst maar eens een paar kilometer terijden naar een Volvo garage en maak gewoon een afspraak voor een uitlees en uitdraai van je boord computer. ook vraag je de foutcodes te resetten.
1. Je hebt een goede Volvo diagnose die bertand van zaken heeft
2. Je kunt nadenken over de voor gestelde reperaties
3. Na een 'reset foutcodes' krijg je beter overzicht

a. Mocht je niet naar de garage kunnen dan heb ik een paar keer problemen opgelost door de accu pool massa ( min) van de accu los te maken en ff koffie te gaan
drinken en toen weer erop gezet. ( contact uit)
b. Die abs sensoren heb ik ook gedemonteerd en schoongemaakt en ABS melding was weg.

Ik heb filmpje voor gevonden die overzichtelijk uitlegt.

Wat bedoel je met olie en filter vervangen van de motor of versnellingsbak?

cumprimento Bob
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13718
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

kirsten is het gelukt?
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Plaats reactie

Terug naar “XC70 t/m MY2007”