Mijn Eerste Volvo

Plaats reactie
Ghiaap
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 25.01.2010 - 11:54

Hallo beste mede Volvisten, Volvolen of hoe je het maar wil noemen,

Mijn naam is Jaap (bouwjaar '64) en dit wordt mijn eerste bijdrage op dit forum. Ik woon met vrouw, twee dochters (19 en 15) twee boxers (broer en zus) en kat in de Achterhoek. Ik ben sinds 3 maanden eigenaar van mijn eerste Volvo. Een pikzwarte XC70 D5 163pk Summum van 2006. Hiervoor heb ik twee Subaru Foresters, een Ford Mondeo tDDi mk3 Ghia Wagon een Renault Laguna 2.0-16V Sport Break, twee VW Polo's en drie Golfjes gereden. Maar nu dan de XC. Mijn geliefde Forester XT kreeg helaas allerlei mankementen tegelijk met als klap op de vuurpijl een kapot lager in de versnellingsbak, einde oefening! Er moest toen vrij acuut wat anders komen. Zoals jullie kunnen zien ben ik niet erg merk-vast maar Volvo's hebben altijd wel mijn aandacht getrokken.

De XC70 P2 heb ik altijd al een fraaie auto gevonden maar die paste de afgelopen jaren niet in mijn budget wat ik aan een (gebruikte) auto wil uitgeven. Voor mijn werk in Leiden gebruikte ik (tot de Corona-crisis) de trein als vervoermiddel en voor de privé-ritjes dus een Subaru Forester XT turbo. Met die Fozzie reed ik zo'n 24.000 km per jaar. De Subaru blokken zijn dan wel rete betrouwbaar en sterk maar ze zijn zeker niet zuinig! 1:10 gemiddeld, en ik ben een rustige rijder. Omdat ik onder de huidige omstandigheden niet graag met de trein reis en ik volledig thuis kan/moet werken zocht ik naar een comfortabele diesel van de oude stempel in een mooie verpakking. dat werd dus bovengenoemde XC. Ik rij nu 1 keer per week op en neer naar Leiden. Het was een beetje een impuls aankoop (YOLO). Ik kocht hem bij een handelaar, zonder historie, zonder garantie. De auto is in 2017 geïmporteerd met 249.000 km op de teller. Maar ik weet niet waar vandaan! Je snapt hem, ik heb zo'n beetje alle Geboden Bij Aankoop Gebruikte Auto's overtreden, terwijl iedereen in mijn familie- en vriendenkring mij raadpleegt bij de aanschaf.

Wel heb ik mij goed in gelezen over de Volvo XC70 in het bijzonder de D5 (mede dankzij dit forum). Want een diesel moest het worden. Lekker goedkoop en veel keus in aanschaf nu met die roetboete! Het was even slikken wat betreft de wegenbelasting en die roettaks maar met de huidige dieselprijs en een verbruik van gemiddeld 1:15 kan ik met de kilometervergoeding van mijn baas kostendekkend heen en weer karren 1 keer per week.
De XC zag er verder keurig uit, tijdens de proefrit waren mij al wel wat zaken opgevallen. Zo was er zichtbaar achterstallig onderhoud (o.a. versleten ruitenwisserbladen), en wat zaken zoals een behoorlijke vibratie in de aandrijflijn bij stationair toerental die verdween trouwens bij het rijden, een niet werkende rechter buitenspiegel en versleten banden. Tijdens de onderhandeling kon ik nog aardig wat van de al scherpe prijs afhalen. De auto heb ik gekocht en meteen meegenomen, ik heb dit nog nooit in mijn hele leven gedaan! Ik heb er na1 nacht slecht van geslapen maar nu na drie maanden en 10.000 km is mijn gevoel toch bevestigd dat het een verantwoorde aankoop is geweest. Omdat ik nu best veel kilometers maak lijkt de XC zich steeds beter te gaan gedragen.

Het is dus de D5 163pk met Geartronic van net voor de update met de DPF en 185 pk. Een lekker stevige roker als ik het gaspedaal diep intrap! Tot nu toe bevalt de auto mij uitstekend. Ik denk er wel over binnenkort de bak te laten spoelen want hij schakelt wat wijfelend naar de 5e trap. Verder gewoon wat bekende Volvo euveltjes, een lekkend ruitensproeier reservoir en de trilling bij stationair toerental. Zal denk ik een of meer motorsteunen zijn heb ik gelezen. Ook krijg ik af en toe wat meldingen die vervolgens ook weer weggaan zoals de beruchte ABS Remkrachtverdeling melding die vanzelf weer oplost. Ook de dimlicht melding komt wel eens voorbij, even de lichtschakelaar verdraaien en hij is weer weg! Wel denk ik dat er een massaprobleem is omdat ik bij het inbouwen van de Bluetooth module aan de CD-wisselaar uitgang een enorme groundloop-brom ontstaat. Nou ja, jullie horen al er staan nog wel wat dingetjes op het programma de komende tijd om alles tip top in orde te krijgen.

Als laatste vreemde storing/fenomeen heb ik sinds gisteren een bijzonder gek dingetje; bij het aantrekken van de handrem gaat het gele 'check engine' lampje ook branden!!! Zodra ik de handrem eraf haal gaat het uit evenals het èchte handrem lampje. Daar begrijp ik niks van. Maar misschien hebben jullie een idee?
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Welkom, en veel veilige kms gewenst!
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Ghiaap schreef: 23.09.2020 - 21:11 Als laatste vreemde storing/fenomeen heb ik sinds gisteren een bijzonder gek dingetje; bij het aantrekken van de handrem gaat het gele 'check engine' lampje ook branden!!! Zodra ik de handrem eraf haal gaat het uit evenals het èchte handrem lampje. Daar begrijp ik niks van. Maar misschien hebben jullie een idee?
Misschien hebben het motor lampje uitgeschakeld en bij het handrem lampje opgezet (wel een diode vergeten) zodat deze toch even gaat branden als deze op contact gezet wordt?

Of de tellerklok moet even gerepareerd worden.
Plaats reactie

Terug naar “XC70 t/m MY2007”