LPG Inbouw Ervaringen

Plaats reactie
edwinfranken
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 06.02.2019 - 18:47

Beste Volvoniers,

Ik ga binnenkort mijn Volvo 240 verruilen voor een XC70 2.5T 2004-2006. Vanwege mijn werk zal ik regelmatig lange ritten moeten rijden en dan zijn de moderne goodies van de latere auto's zeer welkom. De eerste proefritten zijn al achter de rug en wauw... wat een genot om in te rijden! De schatting is dat ik zo'n 30.000 km per jaar ga maken en daarom wil ik een LPG installatie in laten bouwen. Hierin zal ik zeker niet uniek zijn en ik ben daarom benieuwd naar ervaringen van anderen. Waar ik zoal mee zit is; welke installatie te kiezen en waarom, waar laten inbouwen voor een nette modificatie, zijn er mooie oplossingen voor dat LPG selectie-knopje in de auto, hoe vaak moet er nu eigenlijk kleppen gesteld worden (met gebruik van extra klepsmering), en zijn er problemen te verwachten met het motor management?

Tips, tricks en advies zeer welkom!

Thanks, Ed
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8170
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Ik ging van D5 naar 2.5t en zat met hetzelfde probleem, benzine met die kilometers is veel te duur.
Uiteindelijk in Assen lpg laten inbouwen voor bijna 2700 euro, dat is inclusief klepsmering van 375 euro. Werd me door 3 bedrijven in Groningen Drenthe aangeraden voor een turbomotor.
Installatie heb ik terugberdiend in 10 maanden en 33200 km. Daarna moet ik 4500 km per jaar rijden zodat lpg uit kan, makkie dus.

Ik vroeg of de schakelaar in het ecc paneeltje kon, naast de 12v aansluiting. Dat was volgens hem te krap, maar achteraf kon hetvwel en heb ik hem daar zelf in gezet.

Mijn auto heeft een Vialle LPi systeem, gekozen omdat je vermogen dan gelijk blijft.
Ringtank van 67 liter waarvan netto 51 liter. Goed voor net geen 500 km.
De vloer komt wel iets omhoog helaas. De inbouwer uit Emmen mailde dat zij daar een mooi frame om de tank heen bouwen om de vloer goed te ondersteunen. Dat heb ik zelf moeten doen.
Mocht ik weer lpg laten inbouwen, dan ga ik naar Emmen.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8170
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Oh ja, mijn collega heeft een S80N en die heeft een BRC systeem met klepsmering. Hij heeft de schakelaar in het middenconsole vakje laten plaatsen, uit het zicht maar dus ook geen zicht op je tankinhoud.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2766
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Als je een goede (vialle) installatie laat plaatsen hoef je je geen zorgen te maken over kleppen stellen, dat zou niet hoeven.
Heb met mijn vorige s60 300.000 km op lpg gereden, en met 450.000 weggedaan, klepspeling was nog ruim binnen fabrieks toleraties.
Wel een klepsmeersysteem toegepast, https://www.valve-protector.de/

Zou wel goed afspreken waar je de vuller laat plaatsen, ergens in het onderste kunstof deel vd achterbumper of in het tankklepje.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
edwinfranken
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 06.02.2019 - 18:47

Dank voor de antwoorden zover!

Ik zie dus 2 mensen die enthousiast zijn over het Vialle systeem. Ik heb ook goede dingen gehoord over het Prins VSI 2.0 systeem. Zitten hier nu echt practische verschillen tussen, of zijn het meer variaties op hetzelfde?
Is er in een XC70 wellicht een iets grotere ringtank in te bouwen of is de genoemde 67 liter tank wel zo'n beetje het maximale?
Voor wat betreft de LPG schakelaar; zijn hier eigenlijk keuzes in of is dat gekoppeld aan het gekozen systeem? Ik heb een zeer charmante oplossing gezien in een Volvo 240 die zelfs indicatie van de LPG tank-voorraad overschakelde naar de normale brandstofmeter bij selectie op LPG. Dit was volgens mij wel direct bij nieuwe levering ingebouwd. Daarnaast paste het knopje feilloos bij de overige knopjes.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2766
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Een aparte brandstof meter is toch wel handig, omdat je beide nivo's kan zien, anders moet je eerst overschakelen.
En vaak zit het in de schakelaar ingebouwd.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8170
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

De bi-fuel uitvoering van deze auto's gebruikt ook de brandstofmeter naast de toerenteller voor lpg. Benzine krijg je dan te zien in de DIM, in de vorm van meer of minder blokjes naast elkaar. Dan heb je natuurlijk ook een bijpassende schakelaar in je ecc paneel.

Prins lees ik ook goede ervaringen van. Voor mij was geen vermogensverlies vooral de doorslag voor Vialle.
Daar komt trouwens de LPE7 schakelaar bij, ongeveer zo groot als de 12v aansluiting met 6 blauwe led's waarvan 5 voor tankinhoud.

De vuller wou ik graag achter het tankklepje maar ondat er dan een 90 graden bocht in de aansluiting zou komen werd de vulsnelheid gehalveerd dus toch niet voor gekozen.
Later zag ik bij een S80 V8 dat het prima kan, dat zou ik volgende keer dus wel doen.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Plaats reactie

Terug naar “XC70 t/m MY2007”