xc 70 ventilator

Plaats reactie
Martinus.
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 25.04.2019 - 12:26

Beste meedenkers, van onze pas gekochte XC uit 2006 gaat de koelventilator meteen draaien bij een koude motor. We zijn nu met caravan in het mooie Istrie, en gaan volgende week terug rijden. Heb het een en ander over het relais, sensor en zekering gelezen. Ook de airco werkt matig. Nu de vragen : waar zit het relais en is dit uitwisselbaar met een andere, waar zit de zekering in 1 van de 4 vakken. Kan het kwaad als de fan constant meeloopt. Wat te doen wanneer deze te lang voor de accu door blijft draaien. Veel vragen maar daar komen we wel uit, tot ziens in Holland.
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

Hallo Martinus, ik heb op jouw prive bericht gereageerd.
Het stuur relais zit aan de voorkant van de auto net boven de radiateur verborgen onder een plastic kapje.
Er is mij verteld dat de sensor in het thermostaat huis zit maar ik ben daar nog niet aan toegekomen.
De zekering zit in de zekeringkast waar de zware 60/70 Amp zekeringen inzitten en ik meen dat het de voorste zekering is.

Volgens mij (althans zo is het met mijn auto) blijft die fan, na het stoppen van de motor, ongeveer een paar minuten doordraaien en slaat dan af.
Onder normale omstandigheden kan dat geen kwaad voor de accu.

Het constant meedraaien van de fan belast dat systeem meer dan bij stilstand maar ik denk niet dat dit een probleem is maar het brandstof verbruik zal wel
toenemen.
Die fan is niet voor niets zo zwaar gezekerd dus dat vraagt energie.

Bij mij was de zekering defect, Ik merkte dat op een rit naar Zweden pas toen ik na 2200 kilometer thuis was. Het viel mij wel op dat in een korte file in NL en
in Hamburg de temperatuur iets opliep maar daar schonk ik toen geen aandacht aan.

Bij thuiskomst bleek dus dat de fan de hele weg niet gewerkt had.
Daarop de zekering vervangen en alles werkte weer naar behoren, tot nu dan, want zoals je weet blijft bij mij de fan ook draaien.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
Martinus.
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 25.04.2019 - 12:26

Bedankt voor de informatie en privé bericht, dat geeft ons hoop dat we er wel mee thuis komen. Ik laat het in ieder geval weten. Heb ondertussen wel op You Tube het testen en vervangen van de fan gezien, maar dat gaan ik thuis wel doen.
Groet, Martinus.
Martinus.
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 25.04.2019 - 12:26

Beste De Jeeper en lezers, we zijn weer thuis na een hete rit van 4 dagen van gemiddeld 6 uur per dag. Ondanks dat de fan constant draaide deed de airco het niet. Het was zo'n beetje 40 a 45 graden in de auto. Dus net een afspraak gemaakt bij de garage voor een airco check. Dat zal wellicht te maken hebben met de fan hoop ik.
Martinus.
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 25.04.2019 - 12:26

De airco is afgevuld en werkt weer naar behoren. De fan slaat en ook weer af wanneer het nodig is. Dus alles weer in orde.
Laatst gewijzigd door Martinus. op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Als de airco leeg was, dan zit er toch ook een lek ergens?
Martinus.
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 25.04.2019 - 12:26

De monteur heeft het systeem vacuüm getrokken, dat was goed gegaan zei hij. Ik weet namelijk niet wanneer het systeem voor het laatst was afgevuld. Ik moet er nog heen en zal het nog vragen hoeveel er nog in zat en/of wat erbij moest. Hij heeft wel wat toegevoegd om eventuele lekkage makkelijker op te sporen.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Tja die airco's worden vaak "vergeten' bij onderhoud. Ik doe elke twee jaar afvullen en meestal gaat er dan 200-300 gram bij. Dat is dus 30% verlies in twee jaar en 60.000km
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Plaats reactie

Terug naar “XC70 t/m MY2007”