D5 2003 verstuiver koppeling lekt bij wartel

Plaats reactie
Martijn240
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 25.07.2007 - 18:01

Hallo Allemaal,

Als zeer tevreden gebruiker van mijn XC70 uit 2003 D5 (120kW) met inmiddels 446k op de teller zonder noemenswaardig olieverbruik heb ik het volgende.

Twee en een half jaar geleden zijn mijn verstuivers vervangen voor ruilverstuivers met 100k op de "teller" i.v.m. een dieselklop (getik bij bepaalde toerental, met name hoorbaar in tunnels en rijden langs een hoge muur).

De auto rijdt weer goed, maar tijdens het rijden neem ik een "lucht" waar dus maar op zoek gegaan naar de oorzaak.

Omdat de verstuivers waren vervangen dacht ik in eerste instantie dat de koperen zittingen wellicht lek waren, maar om de verstuivers heen is het helemaal clean, ook na 25k km's. De pakking van de uitlaat na de turbo was lek en is vervangen. Flexibel gedeelte is ook vv, helaas geen verschil in "de lucht". Olie druk klep vervangen (naast het oliefilter) en alle slangen op lekkage gecontroleerd, geen resultaat.

Nu viel het me op dat van 2 verstuivers de aansluitingen tussen de verstuiver en de hogedruk leiding door zweet bij de wartel.
Vervolgens heb ik een nieuwe set leidingen gekocht en omdat er maar 2 aan het zweten waren er ook maar 2 van de 3 vervangen (nummer 2 en 3 van links want de rest is kurkdroog), maar helaas zweten de 2 nog steeds. Ik kan me voorstellen dat, met name als de auto koud is en er daarom gedurende een paar minuten meer dieseldruk is, de druk op deze leidingen enorm is waardoor er bij het zweten een nevel van diesel onder motorkap ontstaat die vervolgens wordt waargenomen in de auto. Ook al is het maar weinig ik neem het toch waar. Een van de verstuivers heb ik een heel klein stukje verdraaid zodat de leiding beter in lijn op het draadeinde aansluit. Helaas lekt hij nog.

Wie weet raad?

Zowel de oude als de nieuwe hoge druk leidingen zijn bij de aansluiting onbeschadigd en glad zonder braampjes oid.

Graag zou 1 of 2 van deze draadeinden willen hebben, dus niet een complete verstuiver maar het gedeelte dat tussen de verstuiver en de hogedrukleiding zit. Wie kan mij daar aan helpen? De lokale sloperijen hebben geen D5's liggen... Dit mag van een defecte verstuiver afkomen.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
______________________________________________________________________________________________________________

Current:
XC70 D5 Aut5 '03 438k
Volvo 144DL B20A Aut '73
Jaguar XJ6 4.2Litre Aut '83
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Hoe is het gesteld met de brandplaatjes?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Komt de lekkage tussen de leiding en verstuiver door of bij de bout? Heb je de leiding wel op juist moment gezet Meen uit mijn hoofd iets van 10Nm en daarna nog 50 graden na.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “XC70 t/m MY2007”