Ik heb sinds een aantal maanden een onaangenaam probleem met mijn -verder prima rijdende -XC 70 D5- uit '06.
De auto breekt aan de achterkant uit, niet voorspelbaar. Ik stuur een(rechter) bocht in en hup.....daar ben ik hem kwijt......Sinds me dat een paar keer overkomen is, rijd ik uiterst behoedzaam een bocht in, dus aan de snelheid kan het niet liggen. Hierbij geef ik ook geen gas in de eerste 75% van de bocht. Juist in dit eerste gedeelte gebeurt dat uitbreken dus altijd. Pas bij het uitkomen van de bocht geef ik weer gas.
Wegdek is wel meestal afvalt en is dan ook wel meestal vochtig. En het vreemde is...het gebeurt altijd bij een RECHTERbocht.
Eigenlijk is dit sinds er de winterrubberset eronder zit (Nu 4 x Dunlop 215/65 R16 98H Winter Sport 5 ). Ik had er al 2 onder zitten en ik heb er in November 2 nieuwe bijgekocht. Ik heb daarvoor de testen gelezen en deze band kwam er goed uit.....
In december heeft de auto de TUV keuring gehad (en weer voor 2 jaar toelating gekregen), dus veiligheidstechnisch is alles in orde.
Ondertussen zit ik niet helemaal meer rustig wanneer ik een bocht door moet.
Nu is eigenlijk de vraag:
1. Hebben meer rijders deze ervaring met deze banden?
2. Hebben meer AWD rijders hier last van?
3. Ben ik de enige?
4. Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
5. Wat zou ik er aan kunnen doen?
Alvast hartelijk bedankt voor het meedenken....
Auto breekt (onvoorspelbaar) uit aan de achterkant.
- Didi01
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 03.12.2014 - 08:40
Aandrijfas....Maar zou ik het dan niet bij iedere een uitbrekende achterkant moeten hebben?
Volvo V70 2.5FT Ocean Race, Geartronic 200pk, LPG, MY2009, Four-C, leer en nog veel meer moois....
Volvo C70 T5 Summum, Geartronic 220pk, LPG, MY2007, leer en nog wat...
Volvo C70 T5 Summum, Geartronic 220pk, LPG, MY2007, leer en nog wat...
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2266
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Of het DSTC systeem werkt niet OK. Zijn er foutmeldingen? Als de auto uitbreekt, knippert er dan wat in het dashboard? Inprincipe hoort bij het uitbreken het DSTC systeem in te grijpen.
Toch zou ik ook even de zomerset uitproberen. Als het daar mee opgelost is, lijkt het mij dat het toch in de bandjes zit.
Toch zou ik ook even de zomerset uitproberen. Als het daar mee opgelost is, lijkt het mij dat het toch in de bandjes zit.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 358
- Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12
Ik denk dat het een aandrijfas is. Ik heb die ervaring overigens niet. Maar juist omdat je zegt dat het alleen in een rechter bocht is zou het kunnen dat 1 van de aandrijfassen defect is.
Dan wordt een van de wielen niet meer aangedreven. Ik denk dat een bezoekje aan de garage je verder kan helpen.
Uiteraard kan het ook een storing in het differentieel zijn maar dat kan men je daar ook gelijk vertellen.
Dan wordt een van de wielen niet meer aangedreven. Ik denk dat een bezoekje aan de garage je verder kan helpen.
Uiteraard kan het ook een storing in het differentieel zijn maar dat kan men je daar ook gelijk vertellen.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
- Didi01
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 03.12.2014 - 08:40
Nee, ik krijg geen enkele (fout)melding/flikkerende lampjes op mijn dashboard en ook geen storingsmelding op mijn DTSC.
Aandrijfas...dan zou het probleem rechtsachter moeten zitten.....
Hoe kan men dat zelf even snel testen?
Aandrijfas...dan zou het probleem rechtsachter moeten zitten.....
Hoe kan men dat zelf even snel testen?
Volvo V70 2.5FT Ocean Race, Geartronic 200pk, LPG, MY2009, Four-C, leer en nog veel meer moois....
Volvo C70 T5 Summum, Geartronic 220pk, LPG, MY2007, leer en nog wat...
Volvo C70 T5 Summum, Geartronic 220pk, LPG, MY2007, leer en nog wat...
- diesel01
- 8th Gear member
- Berichten: 19843
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Op nat gras of een zandweg volgas wegrijden, er zou dan 4 sporen zichtbaar moeten zijn.
Ben er overigens achter gekomen dat een XC60 uit 2009 bij het optrekken altijd awd is en een V90 my17 eerst een voorwiel aandrijver is en bij gripverlies de achterwielen bij pakt.
Hetgeen een beste zwieper kan geven daar waar de XC60 gewoon in 4wdrift perfect te sturen was.
Ben er overigens achter gekomen dat een XC60 uit 2009 bij het optrekken altijd awd is en een V90 my17 eerst een voorwiel aandrijver is en bij gripverlies de achterwielen bij pakt.
Hetgeen een beste zwieper kan geven daar waar de XC60 gewoon in 4wdrift perfect te sturen was.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5096
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
weet je dat zeker, dacht dat er altijd een beetje tractie naar de achterwielen ging 10% ofzodiesel01 schreef: Op nat gras of een zandweg volgas wegrijden, er zou dan 4 sporen zichtbaar moeten zijn.
Ben er overigens achter gekomen dat een XC60 uit 2009 bij het optrekken altijd awd is en een V90 my17 eerst een voorwiel aandrijver is en bij gripverlies de achterwielen bij pakt.
Hetgeen een beste zwieper kan geven daar waar de XC60 gewoon in 4wdrift perfect te sturen was.
- diesel01
- 8th Gear member
- Berichten: 19843
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
De XC60 die ik heb gehad ging vanuit de startblokken prachtig in drift van zijn plek en bleef dat vast houden.NielsPHEV schreef:weet je dat zeker, dacht dat er altijd een beetje tractie naar de achterwielen ging 10% ofzodiesel01 schreef: Op nat gras of een zandweg volgas wegrijden, er zou dan 4 sporen zichtbaar moeten zijn.
Ben er overigens achter gekomen dat een XC60 uit 2009 bij het optrekken altijd awd is en een V90 my17 eerst een voorwiel aandrijver is en bij gripverlies de achterwielen bij pakt.
Hetgeen een beste zwieper kan geven daar waar de XC60 gewoon in 4wdrift perfect te sturen was.
De V90 is wat listiger, voor gripverlies als in over de voorwielen wegdribbelen en pas dan geeft hij de achterwielen bij wat een erg aparte sensatie is want ineens gooit hij de bips om.
Ik stond bijna dwars bij de shell in Ried
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2046
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Dat vroeg ik me ook al af.lancer schreef: Kloppen de rolrichtingen op alle banden?
Of het probleem achter zit zou ik ook niet zo willen concluderen. Uitbreken aan de achterkant is iets wat meer bij een achterwiel aangedreven auto past. Wellicht juist voor een probleem waardoor er ‘plotseling’ veel aandrijving naar achter gaat?
Bij de oudere generaties claimt Volvo (en andere fabrikanten met hetzelfde AWD systeem) permanente vierwielaandrijving. Wat ik wel eens begrepen heb is dat de minimale aandrijving (5-10%) die ‘altijd’ naar achter gaat ‘enkel’ is om het verschil in draaisnelheid tussen de aangedreven voorwielen en de meerollende achterwielen op te heffen. (Bij FWD zullen voorwielen altijd iets meer omwentelingen maken dan de niet aangedreven achterwielen) klinkt plausibel, maar ik heb nooit kunnen vinden of ter klopt..
Ook is het mogelijk dat er bij bepaalde generaties in ‘standaard situaties’ (bv wegrijden vanuit stilstand) altijd voldoende achterwielaandrijving is. Maar dat zou bij de huidige modellen, b.v. omwille van het verbruik, zo maar eens anders kunnen zijn.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 417
- Lid geworden op: 20.03.2014 - 10:13
- Locatie: Nieuwe Pekela
Een niet meewerkende aandrijfas klinkt wel het meest logische.
Ik heb zelf een S60 AWD en ik moet het wel heel bond maken om uit te breken, zelfs op nat wegdek.
Ik rij wel op 235/45,17 GoodYear winterbanden,
Ik heb zelf een S60 AWD en ik moet het wel heel bond maken om uit te breken, zelfs op nat wegdek.
Ik rij wel op 235/45,17 GoodYear winterbanden,
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 778
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Ik snap het niet helemaal. Als de auto uit breekt doordat de achterzijde geen aandrijving heeft (kapotte AWD oid), dan zouden toch alle voorwielaangedreven Volvo's dit probleem moeten hebben? Ik rijd weliswaar in een S60, maar wel met dezelfde winterbanden en neem de bochten vaak met een behoorlijke snelheid. Ik heb werkelijk waar nog nooit een uitbrekende achterkant gehad.
Er zijn ook AWD's waarbij de as naar de achterzijde is verwijderd en ook daar heb ik nog niet eerder gehoord dat de auto in een rechterbocht uit breekt. En waarom alleen bij een rechterbocht?
Er zijn ook AWD's waarbij de as naar de achterzijde is verwijderd en ook daar heb ik nog niet eerder gehoord dat de auto in een rechterbocht uit breekt. En waarom alleen bij een rechterbocht?
S60 D5 2002, 800.000km
S60 2.4 2009, 275.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 275.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 358
- Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12
Hallo Musicus, Wat ik bedoelde te zeggen is dat niet de volledige aandrijving uitgevallen is maar dat 1 achterwiel niet meer aangedreven wordt of dat het diff in een soort sper terecht komt waardoor de auto de bocht niet in wil of in ieder geval een vreemd rij gedrag gaat vertonen.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3158
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
De laatste Volvo die dwars door de bocht ging had nog achterwielaandrijving en geen ESP, de rest vliegt er mooi gelijkmatig uit.