XC70, maar welke?

Plaats reactie
Westlander
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 07.01.2019 - 15:56

Even kort voorstellen: Michiel, 38 jaar en woonachtig in het mooie Westland.

Hoewel ik in het verre verleden een 340 en een 164 heb gehad, heb ik de meeste Volvo-ervaring opgedaan tussen 2008 en 2013 met een S60 2.4D van 2005. Gekocht met 90.000 km en verkocht met 180.000. Hele fijne auto, waar ik praktisch probleemloos mee heb gereden.

De laatste tijd kriebelt het Volvo-virus weer behoorlijk en ik zou graag een keer een lang gekoesterde droom waarmaken in de vorm van een mooie XC70, bij voorkeur eentje van na de eerste facelift.

Ik verwacht met de XC70 zo'n 15.000 km per jaar te rijden, waarvan een derde tijdens de zomervakantie. Hij zal met enige regelmaat mijn caravan (1100 kg) moeten trekken, wat natuurlijk geen probleem is, maar ook een aantal keer per jaar mijn autotrailer die inclusief belading aardig richting het maximaal trekgewicht van 1800 kg zal gaan (en misschien zo nu en dan wel iets er overheen). Ook met de autotrailer wordt naar het buitenland gereden, dus ook in de bergen.
Een V70 is mooi, maar persoonlijk spreken me de looks van de XC70 het meest aan, alsmede het feit dat-ie wat hoger op zijn poten staat. Voor het trekken van een aanhanger lijken me het hogere gewicht t.o.v. de V70 en de AWD ten goede komen aan de stabiliteit van de combinatie (nu gebruik ik een Ford Transit als trekauto).

Maar dan: welke motor/versnellingsbak?
Qua kilometers zal ik ongeveer aan het omslagpunt zitten. Ga ik wat meer rijden, kan een diesel al snel uit, ga ik wat minder rijden, zal een benzine wat goedkoper zijn. Gevoelsmatig zeg ik diesel, omdat de loop van de D5 me het meest aanspreekt. Maar aangezien er ook regelmatig korte stukjes zullen worden gereden, ben ik een beetje huiverig voor met name een euro 4 diesel. De 2.5 benzine zou ook een optie zijn (aangezien er voor de goedkope km's nog een diesel bestelwagentje staat), maar ik vraag me af of die zo'n zware kar erachter wel lekker vindt.

Ik heb me redelijk ingelezen over de voors en tegens van de Geartronic, en ook de keuze voor de bak vind ik dan ook een lastig punt. Vanwege de vele files in de Randstad en het feit dat de meeste XC's automaat zijn, neig ik naar automaat, maar de GT moet bij het trekwerk niet de zwakke schakel zijn, want dan zoek ik liever een handbak (tot nu toe altijd geschakeld en vind het niet echt een probleem).

Ik heb geen haast met de aanschaf en ga dan ook niet over één nacht ijs. Een auto die aantoonbaar door de dealer of de specialist onderhouden is, is voor mij een must, net als een relatief lage kilometerstand van om en nabij de 200.000 km. Dat deze auto's prijstechnisch een stuk duurder zijn, ben ik me wel van bewust en past ook in het budget. Als ik zo op het web kijk valt het me op dat bij de lagere standen tot zo'n 250.000 de diesels goedkoper in aanschaf zijn dan de benzineversies.

Maar soms zie ik door de bomen het bos niet meer. Wel of geen automaat? Benzine of diesel? En indien diesel, dan liever euro 3 of 4? Betrouwbaarheid, zeker i.c.m. de aanhanger is voor mij belangrijker dan wegenbelasting. Wat zeggen jullie?
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Hoewel niet de looks van een XC, zou je voor de aandrijving ook kunnen kijken naar een V70 AWD (heb ik zelf sinds kort ook). En ja de automaat is voor mij een non-issue: ik rijd niet meer zonder. Als je de olie op zijn tijd ververst en met gewicht erachter / heuvelop gewoon handmatig de juiste versnelling kiest is dat een ideale en prima combi.
Met 15K kilometer per jaar is benzine denk ik wel het voordeligst, maar de diesels zijn een stuk goedkoper in aanschaf zoals je zelf ook al aangeeft. Waarom trouwens max 200K op de teller?
Je rijdt maar 15K per jaar...…..
Even twee suggesties ter vergelijk: http://www.jacobschaap.nl/volvo/occasion/detail/7999951
of deze: https://www.vakgaragemontfoort.nl/occas ... 8-e56f7b47
Persoonlijk zou ik voor MY07 of hoger gaan omdat de AWD daarvan betrouwbaarder is.
Succes met zoeken.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8103
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

MY07 is nog P2 model, vanaf MY08 is het P3.

Ik denk dat je moet kijken wat je budget is en dan kijken wat ervoor te koop is.

Ik heb een mooie P3 MY12 te koop met net geen 200.000km maar die is wel duurder dan een P2
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Westlander
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 07.01.2019 - 15:56

Dank voor jullie reacties. Ik heb laatst eens in een P3 XC70 D5 (MY 2012) van een vriend gereden en in het verleden al met de P3 XC70 3.2 van mijn schoonouders, maar ik vind in die generatie de stoelen beduidend minder zitten dan in de P2. Daarnaast vind ik het model van de P2 mooier, maar dat is natuurlijk smaak... ;) En waarom een lage kilometerstand? Dat is misschien gevoelsmatig, omdat ik een zo net mogelijke auto wil, ook qua slijtage interieur e.d. Ik heb eigenlijk nooit auto's met een stand van boven de 100.000 gekocht dus beginnen met rond de 2 ton is voor mij al heel wat ;)


Een V70 heb ik ook al eens naar gekeken, die zou ik dan echter weer zonder AWD kiezen. Met de S60 2.4D altijd goede ervaringen gehad, ook qua trekwerk, al had ik destijds de zware tandemasser natuurlijk nog niet :)

Zijn er mensen die ervaring hebben met (indicenteel) zwaar trekwerk door de 2.5T
Gebruikersavatar
Duikert
2nd Gear member
Berichten: 55
Lid geworden op: 05.10.2018 - 18:37

Ja, hier een 2.5T, met handbak. Mijn caravan van 1500kg (inclusief belading) is fluitje van een cent.
Een paar keer een grote dubbelas aanhanger met bestrating en zand gereden (ik wil niet weten wat dat gewogen heeft). Hij komt er prima mee weg, maar het is wel even werken.

Toch denk ik dat ik liever een D5 geartronic had gehad. Het brandstofverbruik valt toch wel tegen, zeker wanneer er gewerkt moet worden, en hij schakelt ook vrij stug/zwaar.
Over 1,5 jaar maar weer eens voor wat anders kijken.
XC90 2015 T8 Inscr
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Westlander schreef: Een V70 heb ik ook al eens naar gekeken, die zou ik dan echter weer zonder AWD kiezen.
Die begrijp ik dan niet helemaal?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Westlander
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 07.01.2019 - 15:56

Gouwe schreef:
Westlander schreef: Een V70 heb ik ook al eens naar gekeken, die zou ik dan echter weer zonder AWD kiezen.
Die begrijp ik dan niet helemaal?
MIsschien was ik in mijn openingspost daarin wat kort door de bocht. Ik zie AWD behalve als voordeel bij het trekken ook als handig voor als ik wel eens van de gebaande paden af wil. De nadelen van AWD (hogere wegenbelasting, meer verbruik, hogere onderhoudskosten) gaan voor mij zwaarder wegen wanneer ik de auto niet voor (licht) terreinwerk kan gebruiken (lees: zo nu en dan eens een weiland in voor mijn werk of op vakantie een onverhard bergpad nemen).
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Westlander schreef: En waarom een lage kilometerstand? Dat is misschien gevoelsmatig, omdat ik een zo net mogelijke auto wil, ook qua slijtage interieur e.d. Ik heb eigenlijk nooit auto's met een stand van boven de 100.000 gekocht dus beginnen met rond de 2 ton is voor mij al heel wat ;)
Kilometerstand zegt niets hoor. Er zijn mensen die met 20K op de teller hun auto al vernachelen, er zijn ook mensen waarbij de auto er na 300K nog als nieuw uitziet. In mijn zoektocht onlangs een V70 R-design met 300K op de teller. Van binnen en van buiten als nieuw, echt waar.
En sommige delen zijn ook heel simpel de te vervangen: pookhoesjes, vloermatjes, etc. En leer kun je weer verven en dan ziet het er weer als nieuw uit.

Je redenatie over de XC versus V70 AWD snap ik.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Westlander al onderweg met een XC?
bob
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Plaats reactie

Terug naar “XC70 t/m MY2007”