(Ondertussen niet meer zo) nieuwe V70 XC, MY2001

Gebruikersavatar
Daeothar
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 06.12.2007 - 21:33
Locatie: Breda
Contacteer:

Na in een eerder topic al gemeld te hebben dat ik de verse eigenaar ben van een (voor mij) nieuwe V70 XC, start ik hierbij maar een eigen topic, als een soort blog met alle aan te pakken zaken, met hopelijk ook wat feedback vanuit de collectieve kennis van dit forum.

Het betreft een V70 XC, MY2001, 2.4T AWD, handgeschakeld, in chocolade bruin metallic, met vol lederen interieur en (bijna?) alle opties. Op het oog een erg mooie en stijlvolle wagen. De prijs was erg aantrekkelijk (en ik heb er ook nog best wat vanaf gekregen), maar reflecteerde uiteraard ook de onderstaande punten.

Ik heb hem vanuit Breda opgehaald in Heerlen, nadat ik eerst een proefrit ben gaan maken. Ik twijfelde tijdens het eerste gesprek met de verkoper, aangezien hij al meteen liet vallen dat de viscokoppeling defect was, en dat de cardan-as er onderuit was gehaald (die ik uiteindelijk wel gewoon heb meegekregen).

Daar baalde ik van, aangezien juist het AWD aspect mij had aangetrokken (in het kort; mijn 850 2.5T met chiptune is FWD, en al dat koppel krijg je met twee wielen gewoon niet op de weg, met als gevolg wheelspin in zijn 1, 2 en 3 als het ook maar een beetje vochtig weer is). Maar na een proefrit door het heuvelachtige Limburgse land was ik eigenlijk vrij snel overstag; het gedrag, de snelheid en het koppel waren prima. Hoe erg de schade aan de viscobak is weet ik pas als ie op de brug gaat volgende week, maar ik heb er vrede mee als de huidige situatie de definitieve is.

Maar daarnaast waren er nog een aantal dingen mis met de wagen. 1 werd al gemeld door de verkoper, maar achter een aantal andere moest ik zelf komen:

Hij vertelde me dat bij het tanken van 30L of meer, er brandstof lekte. Ik dacht eerst aan misschien een verstopte ontluchting van de tank (maar dan zou de pomp door de tegendruk gewoon afslaan). Na wat rondvragen en internet checken was de meest logische verklaring een gescheurde vulpijp. Ik heb hem na aankoop door een lokale garage laten checken, en die bevestigde dat hij (met veel moeite) iets kon zien op/aan/in de buis (van onder de wagen) wat leek op een scheur.

Maar toen ik meteen daarna (voorzichtig) ging tanken, droop het al flink onder de auto uit bij 15L! De wagen was nog koud, en ik moest een korte snelwegrit doen, dus ideaal om de gelekte brandstof te laten verdampen, maar ik heb wel een beetje het gevoel van een rijdende tijdbom nu... :-/

Er staat al een afspraak om dit aan te pakken.

Verder ontdekte ik het volgende:

- Vanmorgen bokte de auto toen ik hem compleet koud flink op zijn staart moest trappen om in het verkeer in te voegen. Het gaat allemaal wat schokkerig als de wagen koud is, en hij bokt dus blijkbaar ook bij hogere toeren, maar alleen als het blok nog koud is. Als ie warm is, gaat alles heerlijk soepel. Is dat een dingetje dat hoort bij dit blok en deze bak, of zou er iets structureels aan de hand zijn? Er zijn geen meldingen van de computer in ieder geval.

- De sierstrip aan de rechterkant van de voorruit zit los. Wel geklemd boven en onder, maar de clips zitten los. Dat moet zelf simpel te verhelpen zijn.

- De deur rechtsachter sluit niet op afstand (AB of knop in de bestuurdersdeur). Die moet dus met de hand gesloten worden. Als eerste; zo kwam ik er ook achter dat het alarm werkt... :lol: Het slot zal waarschijnlijk moeten worden vervangen.

- De achterbumper is niet origineel. Het lijkt op een grijsblauwe, die bruin is gespoten. Hier kwam ik pas achter toen ik hem bij de garage binnen had staan en ik nog eens rond de auto liep. Deze heeft een metalen stootplaat, die ook alszodanig is gebruikt. En omdat ie ook vast was gekit, kwam ie in een hoek los, en zo was er al wat zichtbaar. Ook was er boven het deukje in de plaat wat bruine verf weg, waardoor het grijze plastic zichtbaar is geworden. Laatste check was via een klepje in de bumper (normaal voor het sleepoog); grijsblauw vanbinnen...

Het stoort niet, en het valt op het eerste (en tweede en derde) oog niet op, maar ik weet het nu, en dat blijft nu dus knagen... <_< Het is in ieder geval totaal geen prioriteit.

En dan staan er nog een paar dingen op de wenslijst:

- De RTI navigatie is hopeloos verouderd (ik reed op de A2 bij Eindhoven compleet in het veld volgens dat ding natuurlijk), en die wil ik vervangen door een klein model TomTom, volgens de verschillende instructies die her en der te vinden zijn; de unit eruit, TomTom netjes in het frame verwerken en de functionaliteit van het in en uit schuiven behouden. Verdere bediening is dan via het touchscreen en niet via de knoppen op het stuur, maar een up-to-date navigatie unit is wel zo prettig, en zo heb je toch het beste van twee werelden. Bovendien ben je zo wel gedwongen om stil te staan bij het bedienen van de navigatie, want in de riemen kom je er toch niet bij... :D

- De originele autotelefoon is ook verouderd, en zal ik in de bestaande vorm waarschijnlijk niet gebruiken, zeker de hoorn in de middenconsole niet! Ik wil uiteraard bluetooth verbinding met mijn mobieltje, maar ik moet me nog verdiepen in de verschillende opties. Ik ben geen fan van opgebouwde Parrots etc, dus daar moet ik eens goed naar gaan kijken. ik heb in de 850 een Parrot Asteroid 2DIN Android apparaat zitten, met navigatie, radio, MP3 speler en dubbele bluetooth pairing. Die functionaliteit zoek ik eigenlijk weer, maar hou het liefst de originele HU803 unit in de XC; ziet er toch het beste uit...

- En als laatste ben ik al jaren van plan een dashcam aan te schaffen, en een nieuwe auto lijkt met het ideale moment. Dit staat echter helemaal omderaan mijn lijstje.

Dus eerst de absoluut nodige reparaties; de vulpijp en het deurslot, en dan de rest.

Heeft er iemand al tips/tricks/opmerkingen/goede raad in dit stadium?
Laatst gewijzigd door Daeothar op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 XC 2.4T - 40-HH-FF
Volvo 855 2.5T - 63-ZF-DG € †
Volvo 745 GLE 2.3 - RB-10-GN €
Volvo 745 GLE 2.3 - SB-63-JL †
Volvo 745 GL 2.3 - NV-05-TR †
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Deurslot: Je hebt met handmatig en electronisch kinderslot, koop de juiste ;)
Telefoon: https://www.tprpowerflush.nl/copy-of-ta ... ng-volvo-1
Gebruikersavatar
Daeothar
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 06.12.2007 - 21:33
Locatie: Breda
Contacteer:

Thanks! :-)

Da's tip nummer 1...
Volvo V70 XC 2.4T - 40-HH-FF
Volvo 855 2.5T - 63-ZF-DG € †
Volvo 745 GLE 2.3 - RB-10-GN €
Volvo 745 GLE 2.3 - SB-63-JL †
Volvo 745 GL 2.3 - NV-05-TR †
Gebruikersavatar
Daeothar
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 06.12.2007 - 21:33
Locatie: Breda
Contacteer:

Kleine eerste update:

Na wat rondkijken en zoeken denk ik de juiste oplossing te hebben gevonden voor in ieder geval het telefoon onderwerp: de VDASH BT Phone P2. Die doet precies wat ik zoek, en er hoeven geen houtje-touwtje oplossingen te worden toegebracht aan het interieur, wat me nog meer aanspreekt.

De prijs is een dingetje natuurlijk, en ik had hem liever zelf ingebouwd, maar na nog wat meer info denk ik dat ik de veilige optie maar kies, en ga dit gewoon uitbesteden; ik heb namelijk totaal geen kaas gegeten van Canbus systemen etc.

Een daaruit volgende vraag echter: is het mogelijk om de handset onder de armsteun te verwijderen zonder problemen met het hele systeem? Die gebruik ik toch niet, en ik zou die ruimte liever gebruiken voor bijvoorbeeld opslag van CD's. Als dat bakje de telefoon heeft geïntegreerd, neem ik aan dat er ook volledig lege bakjes beschikbaar zijn voor modellen zonder die telefoon? Want dat is dan natuurlijk de mooiste en beste oplossing...

En het schokken bij het koud rijden lijkt mij toch een issue. Koud magt het toerental niet boven de 3000 RPM komen, anders begint de wagen te horten en stoten. als de motortemperatuurmeter keurig in het midden staat, loopt en schakelt/koppelt hij weer gewoon soepel.

Ik heb het idee dat het gerelateerd is aan de luchttoevoer; lekke slang(en) of misschien de MAF of Lambdasensor? het lijkt erop dat hij óf teveel, óf te weinig brandstof krijgt in die situatie (zou dus theoretisch ook iets kunnen zijn met de brandstofpomp of -filter). Maar ik lees her en der ook over problemen met het gaskleppenhuis?

Ben nog niet stilgevallen, maar lekker soepel wegrijden is er niet bij zo, en het begint me te irriteren...
Volvo V70 XC 2.4T - 40-HH-FF
Volvo 855 2.5T - 63-ZF-DG € †
Volvo 745 GLE 2.3 - RB-10-GN €
Volvo 745 GLE 2.3 - SB-63-JL †
Volvo 745 GL 2.3 - NV-05-TR †
Gebruikersavatar
Leon_Steyns
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 08.01.2015 - 00:09

Op het V70 (zuster-)forum hebben we net een groupbuy gedaan voor de Volvo BT P2v2 module, zie: https://www.volvov70forum.com/topic.php?t=18643
Dit is een simpele ingreep waarbij je alleen de GSM-module vervangt door bluetooth. De oorspronkelijke functionaliteit blijft (opnemen en bellen via PHM) en in de pre-2003 modellen moet je slechts bij uitbellen vanaf je smartphone met de groene knop opnemen om uit te kunnen bellen. Als je dit formulier invult (link: https://docs.google.com/forms/d/1shChrQ ... TmVqcUicLk) kun je rechtstreeks bij VolvoCesky in Tsjechië een bestelling doen, scheelt je een heleboel geld! Meer info hier: https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=261575
Inbouwen stelt echt niks voor! Er staat een video van op YT: Het zogenaamde "opblazen" van de software is regelrechte nonsense en bangmakerij en de firmware is inmiddels zover doorontwikkeld dat instellen van baudrates en dergelijke niet meer nodig is. Zoals gezegd bij de groupbuy hebben we op een zondag vijftien auto's omgebouwd en alleen in twee gevallen een initieel probleempje dat met opnieuw instellen en resetten weer verholpen was...

Voor een lege tunnelbak is er genoeg te vinden op de sloop. Let er wel even op dat de hele tunnelbak eruit schijnt te moeten omdat het telefoongebeuren aan de onderkant vastgeschroefd zou zijn... Ik heb er geen ervaring mee, maar als je op de sloop gaat kijken en het er zelf uit sleutelt weet je meteen hoe het weer erin moet!

Dat horten en stoten is misschien verstandig om eens bij een adres als volvoservice.eu langs te gaan. Die weten meer dan de dealer van deze inmiddels wat oudere auto's en kunnen je op z'n minst vertellen wat er aan de hand is. Horten/stoten kan ook met rubbers en/of ophanging te maken hebben, maar uiteraard ook ontsteking, injectoren enz. enz.
Laatst gewijzigd door Leon_Steyns op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Aanvulling
Greets, Leon.
_____________________________
Volvo 340 GL Variomatic B14.4S (1984)
Volvo 360 GLS RAI Special B200K (1985)
Volvo 340 GLE Millionaire #40/125 B172KD (1988)
Volvo 440 GL B18U (1993)
Volvo 440 B18U (1995)
Volvo 940 Estate Malmö D24TIC (1996)
Volvo V70 XC Comfort B5244T3 (2001)
Volvo 460 B16F (1992)
Gebruikersavatar
Daeothar
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 06.12.2007 - 21:33
Locatie: Breda
Contacteer:

Dank Leon; dat stelt me alweer een beetje gerust; het leek me al sterk, maar ik wilde ook weer geen risico nemen met mijn nieuwste investering. Een besparing van een paar honderd euro is toch best prettig, en ik ben nou ook weer geen complete leek op het gebied van dingen op- en afschroeven in/aan auto's, dus dat zou moeten lukken.

De Tsjechische link die je gaf stelt trouwens dat het produkt is uitverkocht, en dat ze bij het bestellen uit landen met officiële dealers de bestelling niet vervullen, maar alleen de contactgegevens van de dealers doorgeven.

Waarschijnlijk heeft die groepsbuy wat bij ze losgemaakt...

Jammer; het lijkt erop dat ik een paar maanden te laat ben; ik had het onderwerp op het V70 forum ook al gevonden en ik had zeker meegedaan met die groepsbuy!

Maar ik ga toch alvast maar eens gaan rondneuzen voor die tunnelbak alvast, want mijn besluit staat sowieso vast; het moet zo'n BT P2(v2) worden. Is die bak hetzelfde voor de standaard en XC V70's?
Volvo V70 XC 2.4T - 40-HH-FF
Volvo 855 2.5T - 63-ZF-DG € †
Volvo 745 GLE 2.3 - RB-10-GN €
Volvo 745 GLE 2.3 - SB-63-JL †
Volvo 745 GL 2.3 - NV-05-TR †
Gebruikersavatar
Leon_Steyns
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 08.01.2015 - 00:09

Ik zou het formulier gewoon invullen, dan krijg je vast een mail terug en kun je overleggen. Ze zijn zeer communicatief (kan mening bedrijf en overheid eens een voorbeeld aan nemen!) en de ondersteuning (zie Engels forum) is zeer snel en direct.

Volgens mij zijn de tunnelbakken van alle V70s tussen 2000-2007 hetzelfde, maar zeker weten doe ik het niet... blijft automotive, die heeft zo af en toe een eigen logica. Misschien eerst eens in je eigen auto kijken of de privacy handsethouder er niet toch zo los uit te halen is?
Greets, Leon.
_____________________________
Volvo 340 GL Variomatic B14.4S (1984)
Volvo 360 GLS RAI Special B200K (1985)
Volvo 340 GLE Millionaire #40/125 B172KD (1988)
Volvo 440 GL B18U (1993)
Volvo 440 B18U (1995)
Volvo 940 Estate Malmö D24TIC (1996)
Volvo V70 XC Comfort B5244T3 (2001)
Volvo 460 B16F (1992)
Gebruikersavatar
Daeothar
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 06.12.2007 - 21:33
Locatie: Breda
Contacteer:

Een logische stap in beide gevallen, dus dat ga ik inderdaad eerst doen... :-)
Volvo V70 XC 2.4T - 40-HH-FF
Volvo 855 2.5T - 63-ZF-DG € †
Volvo 745 GLE 2.3 - RB-10-GN €
Volvo 745 GLE 2.3 - SB-63-JL †
Volvo 745 GL 2.3 - NV-05-TR †
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Daeothar schreef: En het schokken bij het koud rijden lijkt mij toch een issue. Koud magt het toerental niet boven de 3000 RPM komen, anders begint de wagen te horten en stoten. als de motortemperatuurmeter keurig in het midden staat, loopt en schakelt/koppelt hij weer gewoon soepel.

Ik heb het idee dat het gerelateerd is aan de luchttoevoer; lekke slang(en) of misschien de MAF of Lambdasensor? het lijkt erop dat hij óf teveel, óf te weinig brandstof krijgt in die situatie (zou dus theoretisch ook iets kunnen zijn met de brandstofpomp of -filter). Maar ik lees her en der ook over problemen met het gaskleppenhuis?

Ben nog niet stilgevallen, maar lekker soepel wegrijden is er niet bij zo, en het begint me te irriteren...
Zou zomaar kunnen dat de ECU op basis van foute informatie de verkeerde hoeveelheid brandstof inspuit. Kapotte sensor is dan logisch, maar welke het is... Uitlezen met de computer en in ieder geval de electronische verbindingen controleren. Kan ook zijn dat je een mechanisch defect/lek hebt die eenmaal warm weer netjes aansluit.
Gebruikersavatar
Daeothar
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 06.12.2007 - 21:33
Locatie: Breda
Contacteer:

Bedankt voor de info; ik dacht zelf inderdaad aan een Lambdasonde of een luchtlek ergens, maar dat gaan we uitzoeken.

Hier in ieder geval alvast een foto van m'n nieuwe project:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Daeothar op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 XC 2.4T - 40-HH-FF
Volvo 855 2.5T - 63-ZF-DG € †
Volvo 745 GLE 2.3 - RB-10-GN €
Volvo 745 GLE 2.3 - SB-63-JL †
Volvo 745 GL 2.3 - NV-05-TR †
Gebruikersavatar
Daeothar
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 06.12.2007 - 21:33
Locatie: Breda
Contacteer:

Ik heb vanmiddag de privacy unit van de autotelefoon van onder de armsteun verwijderd.

Dat kan je niet eens een klusje noemen: 2 torx schroeven losdraaien die zichtbaarworden als je het wisselgeldbakje er uit hebt geschoven.

Dan is de unit al los en met een klein beetje trekken haal je de kabel een stukje omhoog, waardoor je de connector daar kan lostrekken. Even stofzuigen en boem: plaats voor je CDs. Er zitten zelfs al nokjes om de jewelcases op hun plaats te houden!

Het dashboard display geeft geen foutmeldingen weer en alles werkt verder gewoon. Maar misschien dat uitlezen van de computer toch wat laat zien. Het heeft in ieder geval geen merkbaar effect.

Jammer van dat centenbakje: dat had handig kunnen zijn, maar zit geïntegreerd in de telefoonunit. Misschien dat ik nog iets verzin om van die ruimte toch nog gebruik te maken.

Het gat waar de kabel door liep moet sowieso nog worden afgedicht. Is geen issue, maar wel een vierkant gat van zo'n 3x3cm. Gewoon een kunstof plaatje overheen lijmen denk ik...

Er zaten twee rubber matjes links en rechts van de telefoonbeugel die nog wat schroefgaten afdichten, dus misschien dat ik op zoek ga naar iets om hetzelfde te doen over de hele bodem.

In ieder geval kan ik alvast netjes wat CD's meenemen; die ene in de speler was ik na een paar dagen al beu namelijk... :lol:

Weet iemand trouwens of de CD wisselaar achterin alleen voor de RTI navigatie is, of ook audio kan spelen over de HU803?
Volvo V70 XC 2.4T - 40-HH-FF
Volvo 855 2.5T - 63-ZF-DG € †
Volvo 745 GLE 2.3 - RB-10-GN €
Volvo 745 GLE 2.3 - SB-63-JL †
Volvo 745 GL 2.3 - NV-05-TR †
Gebruikersavatar
Leon_Steyns
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 08.01.2015 - 00:09

Ja, de CD-wisselaar achterin is alleen voor RTI. Begint meteen te mekkeren als je ook maar zelfs de lade eruit haalt... O-)
Voor audio-foefjes icm je CD-speler en RTI kun je hier hele mooie oplossingen vinden: https://www.volvotech.eu/xc70/XC70-MY-2001-2004
Niet goedkoop, maar naar ik heb begrepen wel goed.
Greets, Leon.
_____________________________
Volvo 340 GL Variomatic B14.4S (1984)
Volvo 360 GLS RAI Special B200K (1985)
Volvo 340 GLE Millionaire #40/125 B172KD (1988)
Volvo 440 GL B18U (1993)
Volvo 440 B18U (1995)
Volvo 940 Estate Malmö D24TIC (1996)
Volvo V70 XC Comfort B5244T3 (2001)
Volvo 460 B16F (1992)
Gebruikersavatar
Daeothar
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 06.12.2007 - 21:33
Locatie: Breda
Contacteer:

Aha. Dat zou je jammer kunnen noemen, maar ik ben toch al niet zo'n wisselaartype; ik stop er liefst nog steeds elke keer handmatig het schijfje naar keuze in. Vandaar ook de hang naar CD-opslagruimte. Ik was alleen benieuwd... :D

En ik heb begrepen van de verschillende projecten waarbij de RTI navigatie werd vervangen door een TomTom (of vergelijkbaar), dat het enige wat je hoeft te doen om de omhoog/omlaag funtionaliteit van het scherm via de stuurknoppen te behouden (zonder met de blote bol te moeten onthouden hoe je terug navigeert in het (dan virtuele) RTI menu), het eruit halen van de CD's uit de wisselaar is.

Die blijft dus straks leeg achterin zitten, zodat ik met de enterknop op het stuur het navigatiescherm kan besturen. En hopelijk zijn de knoppen dan ook nog te gebruiken met de BT P2v2 module.

Ik heb overigens een week geleden al het formulier ingevuld, maar heb nog geen enkele reactie gehad... :-/
Volvo V70 XC 2.4T - 40-HH-FF
Volvo 855 2.5T - 63-ZF-DG € †
Volvo 745 GLE 2.3 - RB-10-GN €
Volvo 745 GLE 2.3 - SB-63-JL †
Volvo 745 GL 2.3 - NV-05-TR †
Gebruikersavatar
Daeothar
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 06.12.2007 - 21:33
Locatie: Breda
Contacteer:

Vandaag de wagen bij de garage gehad voor het vervangen van de vulslang. Die was inderdaad op meerdere plaatsen gescheurd. Het ontluchtingsslangetje is ook maar meteen meegenomen.

Verder ontbrak er een ophangrubber bij de middendemper van de uitlaat, dus die is ook geplaatst en de clips van de A-stijl rechtsvoor waren afgebroken, dus die zijn vervangen en de dakstijl zit weer goed vast.

Er zijn ook nog wat andere dingen gevonden, die ik op een later tijdstip nog kan aanpakken, dus die staan nu op de lijst:

- Middelste motorsteun is gescheurd
- Remleidingen achter zijn niet heel goed meer; waarschijnlijk puntje voor volgende APK
- koppelingscilinder is lek, en drupt minieme hoeveelheden vloeistof op een sensor van de cruisecontrol. Die doet het nog gewoon, maar kan er dus mee op gaan houden; moeten beiden dus gaan worden vervangen

Na uitlezen met de VIDA zijn alle vage foutmeldingen ook gewist, dus alles wat boven water komt nu is relevant.

Verder kon men niets vinden van het bokken bij koude motor en 3000+ toeren; er waren ook geen motormanagement meldingen. Ze vermoeden dat het wel eens zou kunnen komen doordat ik in die paar weken, vanwege de lekke vulslang, maar een paar keer kleine beetjes heb getankt en hij eigenlijk continu op dampen reed. Morgen de tank aftoppen en dan eens kijken of ie het blijft doen...
Laatst gewijzigd door Daeothar op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 XC 2.4T - 40-HH-FF
Volvo 855 2.5T - 63-ZF-DG € †
Volvo 745 GLE 2.3 - RB-10-GN €
Volvo 745 GLE 2.3 - SB-63-JL †
Volvo 745 GL 2.3 - NV-05-TR †
Gebruikersavatar
Daeothar
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 06.12.2007 - 21:33
Locatie: Breda
Contacteer:

Korte update:

Dit weekend voor het eerst de hele tank volgegoten. Zoals te verwachten (hopen?) na het vervangen van de vulpijp geen druppeltje gelekt, dus da's het voor mij belangrijkste punt afgetikt.

En de mannen van de garage hadden gelijk; nu de tank weer goed vol zat, is het bokken ook weg; blijkbaar hapte hij toch af en toe lucht bij hoge toeren en heel lage tankinhoud.

Soms moet je het gewoon niet te moeilijk zoeken dus... ^_^
Volvo V70 XC 2.4T - 40-HH-FF
Volvo 855 2.5T - 63-ZF-DG € †
Volvo 745 GLE 2.3 - RB-10-GN €
Volvo 745 GLE 2.3 - SB-63-JL †
Volvo 745 GL 2.3 - NV-05-TR †
Gebruikersavatar
Daeothar
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 06.12.2007 - 21:33
Locatie: Breda
Contacteer:

Vandaag bij een onderhoudsdag van Powerflush via het Volvo V70 Forum in Alphen a/d Rijn de airco laten checken en afvullen.

En waar eerst alleen lauwe lucht in m'n gezicht werd geblazen, is het nu weer klappertanden als ie voluit gaat... ^_^

Weer een puntje afgetikt dus. :-)

Alleen jammer dat het bokken nog niet helemaal weg is, al is het al wel een heel stuk minder als in het begin.

Ik begin nu toch weer aan de turbo en loze lucht te denken... :-/
Laatst gewijzigd door Daeothar op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 XC 2.4T - 40-HH-FF
Volvo 855 2.5T - 63-ZF-DG € †
Volvo 745 GLE 2.3 - RB-10-GN €
Volvo 745 GLE 2.3 - SB-63-JL †
Volvo 745 GL 2.3 - NV-05-TR †
Gebruikersavatar
Daeothar
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 06.12.2007 - 21:33
Locatie: Breda
Contacteer:

Dit weekend heb ik een VolvoCesky BT P2 Module overgenomen van een lid van het volvoV70forum.

Daarmee kan ik dus straks mijn bestaande autotelefoonmodule, met behoud van functionaliteit van de knoppen op console en stuur, gebruiken als Bluetooth apparaat en 2 telefoons linken. Uiteraard zonder de privacyhandset in het bakje onder de armsteun; die wordt toch niet ondersteund, en mag (en wil!) je sowieso niet gebruiken. Zoals eerder gemeld is die van mij er al uit.

Het enige wat me nu te doen staat is het uitbouwen van de telefoonmodule uit de middenconsole, de modem printplaat eruit schroeven en de VolvoCesky printplaat terugschroeven. Eén Y-kabeltje toevoegen, en het zaakje zou moeten werken. (als de printplaat nog in orde is natuurlijk, maar daar ga ik wel vanuit).

Nu nog de tijd vinden... O-)
Volvo V70 XC 2.4T - 40-HH-FF
Volvo 855 2.5T - 63-ZF-DG € †
Volvo 745 GLE 2.3 - RB-10-GN €
Volvo 745 GLE 2.3 - SB-63-JL †
Volvo 745 GL 2.3 - NV-05-TR †
Gebruikersavatar
Daeothar
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 06.12.2007 - 21:33
Locatie: Breda
Contacteer:

Gisteren de BT module ingebouwd.

Dit ging volledig zonder problemen; de enige hobbel was een Torx25 schroef die bij het losmaken van de HU803 wegglipte en door een gleuf viel, waar hij onvindbaar is. Maar goed; de unit zit ook met één schroef muurvast, dus daar maak ik me nog niet zo druk over...

Het uitbouwen van de airco unit en radio was nog het spannendste; dit was voor mij de eerste keer, en ik wilde niets beschadigen, dus met behulp van enkele Youtube instructies, geduld en beleid ging het allemaal voorspoedig. Een volgende keer zal het zeker wat sneller gaan vermoed ik.

Uiteraard ben ik voorzichtig geweest en heb ik de airco unit niet losgekoppeld, aangezien ik heb gelezen dat hij daardoor niet meer zal werken, totdat dit bij de dealer softwarematig weer wordt rechtgezet. Daar was ik het bangst voor, maar; hij werkt gewoon nog, dus crisis averted.

Aangezien ik de unit tweedehands heb overgenomen, en de vorige eigenaar geen RTI had, zat er ook geen Y-kabel bij. Die schijnt nodig te zijn om de RTI en BT-module tegelijkertijd te laten werken. Maar aangezien ik de RTI toch wil vervangen door een TomTom (oid), zou dat geen probleem moeten zijn.

Maar ik wil die TomTom straks wel met de knoppen op het stuur omhoog en omlaag laten bewegen, dus ik onderzoek nog of dat nog wel mogelijk gaat zijn zonder Y-kabel. Ik weet dat het in originele toestand mogelijk is om dat te doen zonder virtueel navigeren in het RTI menu door simpelweg de CD's uit de wisselaar te halen, en dat wil ik dus ook voor elkaar krijgen. Dus het zou kunnen dat ik alsnog een Y-kabel moet gaan regelen en ertussen plaatsen...

De BT-module werkte in ieder geval in één keer. Al zullen er waarschijnlijk nog wat instellingen moeten worden aangepast; hij geeft (nog) geen toegang tot het complete telefoonboek in mijn mobiel, en ik heb geen idee waarom niet. Meh; daar kom ik nog wel achter. En de in de spiegel ingebouwde microfoon werkt op zich prima; bij het testen (stilstaand op de oprit) kon mijn vrouw me uitstekend verstaan. Ik zal hem nog eens testen tijdens het rijden, want ik hoor erg slechte verhalen over die microfoon.

Worstkaas zal ik die ook nog moeten vervangen.

Next stop; navigatie...
Volvo V70 XC 2.4T - 40-HH-FF
Volvo 855 2.5T - 63-ZF-DG € †
Volvo 745 GLE 2.3 - RB-10-GN €
Volvo 745 GLE 2.3 - SB-63-JL †
Volvo 745 GL 2.3 - NV-05-TR †
Gebruikersavatar
Daeothar
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 06.12.2007 - 21:33
Locatie: Breda
Contacteer:

Y-kabel is nodig; met de BT module in de radio geplugd in plaats van de oorspronkelijke kabel komt de RTI niet meer omhoog met de knoppen op het stuur.

Dus die ga ik eerst maar eens scoren. Is zo'n Melbus Y-kabel algemeen verkrijgbaar?
Volvo V70 XC 2.4T - 40-HH-FF
Volvo 855 2.5T - 63-ZF-DG € †
Volvo 745 GLE 2.3 - RB-10-GN €
Volvo 745 GLE 2.3 - SB-63-JL †
Volvo 745 GL 2.3 - NV-05-TR †
Gebruikersavatar
Leon_Steyns
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 08.01.2015 - 00:09

Ja, is oa bij volvotech.eu en bij volvocesky.cz te bestellen.
Greets, Leon.
_____________________________
Volvo 340 GL Variomatic B14.4S (1984)
Volvo 360 GLS RAI Special B200K (1985)
Volvo 340 GLE Millionaire #40/125 B172KD (1988)
Volvo 440 GL B18U (1993)
Volvo 440 B18U (1995)
Volvo 940 Estate Malmö D24TIC (1996)
Volvo V70 XC Comfort B5244T3 (2001)
Volvo 460 B16F (1992)
Plaats reactie

Terug naar “XC70 t/m MY2007”