Zoektocht naar / kijken naar XC70 - tips?

Plaats reactie
Mitch_1411
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 05.04.2018 - 19:31

Hallo, ik ben Mitch en relatief nieuw op forum. Wel al veel (mee) gelezen.
Rij nu zelf een XC60 - 2010, en ben op zoek naar een XC70 voor mijn vrouw.
Budget 6.500, dus zit in de wat oudere jaartallen en hogere km (net ingereden? ;-)

Ga vandaag specifiek kijken naar deze.

XC 70 - 2.5 T AWD - summum - 2005.

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/vol ... ousPage=lr

Heb al veel gelezen en ben ervaren Volvo rijder, maar sta open voor alle (aankoop)tips!
Ter info, in onderhoud geweest bij Nieuwenhuijse Volvo, distributie bij 179k gedaan.

Mochten jullie nog tips hebben, graag!
Zal mijn ervaringen uiteraard delen! :-)
Laatst gewijzigd door Mitch_1411 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2046
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Ziet er wel goed uit, wellicht wijs een aankoopkeuring te laten doen bij een Volvo dealer, kost volgens mij nog geen €100 en kan je een mogelijke problemen besparen.
Daarnaast lijkt dit mij geen summum, aan de 2 wieltjes naast de verlochtingsschakelaar te zien dat er geen xenon op zit. Dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn, maar hier zijn de prijslijsten, met de opties en mogelijke extra’s, van het betreffende bouwjaar in te zien.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Mitch_1411
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 05.04.2018 - 19:31

Bedankt Jers3n, inmiddels wezen kijken, en ziet er op zeker goed uit.
Zowel van binnen als buiten een nette auto.
Weet zo het verschil niet met een summum en andere versies, zal er eens induiken.

Twijfel nog enigzins aan de handbak.
Ben zelf automaat gewend met mijn XC60.
Schijnt aan andere kant wel minder onderhoud te vergen?
Gebruikersavatar
Leon_Steyns
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 08.01.2015 - 00:09

Een tip is inderdaad om een aankoopkeuring te laten doen, maar liever bij een Volvo specialist (zoals volvoservice.eu) dan 'zomaar' een dealer. Zeker als het gaat om wat oudere auto's.
Ik vind deze gezien de kilometerstand best aan de prijs. Zeker als je op zoek bent naar bepaalde luxe accessoires (FourC, parkeersensoren, standkachel, on call, etc.) is het ook slim om te kijken naar Duitse, Zweedse of Zwitserse import omdat die dat vaak al erin hebben.
Je weet waarschijnlijk al dat de XC70 geen zuinige auto is en dat ze heel slecht tegen korte ritjes kunnen, met name de benzinemotoren!
Als er een onderhoudshistorie is, zeker proberen te achterhalen wat er allemaal gedaan is behalve de reguliere zaken. Bijvoorbeeld dingen als carterontluchting, O-ringen van de carterpan en de aanzuigbuis van de oliepomp plus de buis zelf, banjobout en slangen... de meer exotische zaken die de meeste dealers niet kennen. En uiteraard de standaardzaken als rubbers (alle mbt onderstel maar ook motor- en baksteunen), Haldex, vering (Nivomats?), sturing (ook even kijken hoe de banden afgesleten zijn), etc.
Ben je specifiek op zoek naar een handgeschakelde bak? De GearTronic is met de juiste behandeling een zeer betrouwbare en comfortabele automaat...
In elk geval heel veel plezier met het uitkiezen van het juiste model! :D
Greets, Leon.
_____________________________
Volvo 340 GL Variomatic B14.4S (1984)
Volvo 360 GLS RAI Special B200K (1985)
Volvo 340 GLE Millionaire #40/125 B172KD (1988)
Volvo 440 GL B18U (1993)
Volvo 440 B18U (1995)
Volvo 940 Estate Malmö D24TIC (1996)
Volvo V70 XC Comfort B5244T3 (2001)
Volvo 460 B16F (1992)
Mitch_1411
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 05.04.2018 - 19:31

Bedankt voor je uitgebreide verhaal Leon :-)
Kan ik wat mee!

Onderhoudshistorie is wel bekend.
Bij 1 en zelfde dealer zo om de 20.000km het onderhoud gehad.
Geen enkele keer overgeslagen.
Heb dealer waar onderhoud gepleegd is gesproken, en daar kwam niks schokkends uit.

Ik ga me eens verder beraden, en verder zoeken!
Tips blijven welkom! :-)
Sander02
4th Gear member
Berichten: 720
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

Automaat is fijn maar schakelen is geen ramp natuurlijk. Rijd ook wat zuiniger en mogelijk auto stukje lichter. Laat ook de oliedruk even controleren, zoals volvoservice.eu doet.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Even stevig wegrijden, spint hij erg werkt de Awd niet
Sander02
4th Gear member
Berichten: 720
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

Leon_Steyns schreef: Je weet waarschijnlijk al dat de XC70 geen zuinige auto is en dat ze heel slecht tegen korte ritjes kunnen, met name de benzinemotoren!
Wat zijn de problemen specifiek met dit model bij korte ritjes? Dat is toch algemeen voor een auto niet optimaal? Ik rijd vaak ook maar 30 km per rit en hooguit een paar keer in de maand wat langere afstand. En uiteraard de hele korte ritjes binnen de woonplaats. Ja je rijd wat onzuiniger.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Black sludge kan voorkomen
Sander02
4th Gear member
Berichten: 720
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

OGA244 schreef: Even stevig wegrijden, spint hij erg werkt de Awd niet
Ik moet zeggen dat ik met automaat en awd best wel snel kan optrekken al zeg ik het zelf. En anders kan je automaat nog in manual stand zetten en zelf de overgang bepalen.
Laatst gewijzigd door Sander02 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Ik vroeg of je het kon, slippen de voorwielen veel is mijn advies er af te blijven.
Sander02
4th Gear member
Berichten: 720
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

OGA244 schreef: Black sludge kan voorkomen
aha lekkere troep https://www.mvwautotechniek.nl/Motor/Olie/olie.htm
Mijn auto staat nog bij de specialist, dan kan dat gelijk bekeken worden.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Mitch_1411
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 05.04.2018 - 19:31

Thanks voor de tips!

Ik ga maandag nog een keer kijken, en proefrijden.
Waar kan ik optisch nog op letten?
Onderkant specifieke punten, onder de motorkap?

Stevig optrekken ga ik eens proberen! :-)
Gebruikersavatar
Leon_Steyns
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 08.01.2015 - 00:09

Een mooi en goed artikel achter die link! Dank je wel voor het posten...

De vijf cylinder benzinemotoren van Volvo van ongeveer 2000-2007 hebben eigenlijk geen goed oliesysteem, waardoor bij het dichtslibben (oa door de black sludge) en verkeerde toepassing van O-ringen en nog wat andere ontwerpdingetjes (oa retourkanaal) er sneller problemen ontstaan. Extra vervelend omdat bijvoorbeeld de VVT(s) ook op oliedruk loopt(lopen). Vooral bij kortere ritten (zie ook de uitleg in het artikel van de link van Sander02) zal dit sneller voor gaan komen.
Mijn auto had ook last van overmatige olielekkages (oa via de nokkenaskeerring) en gaat volgende week naar volvoservice.eu voor reparatie. Nadeel is dat behalve de "handschoentest" (motor stationair, olievuldop losdraaien en een latexhandschoen erover doen: die mag niet opblazen of overmatig vacuum zuigen!) en controle op rook blazend uit de oliepeilstok er niet/nauwelijks iets aan de buitenkant te zien is...
Laatst gewijzigd door Leon_Steyns op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Aanvulling
Greets, Leon.
_____________________________
Volvo 340 GL Variomatic B14.4S (1984)
Volvo 360 GLS RAI Special B200K (1985)
Volvo 340 GLE Millionaire #40/125 B172KD (1988)
Volvo 440 GL B18U (1993)
Volvo 440 B18U (1995)
Volvo 940 Estate Malmö D24TIC (1996)
Volvo V70 XC Comfort B5244T3 (2001)
Volvo 460 B16F (1992)
Sander02
4th Gear member
Berichten: 720
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

Is het verwijderen van kleppendeksel door garage een vrij simpele klus? Dus dat ze die sludge kunnen zien? Bij mij worden momenteel beiden vvt's gereviseerd.
Die hadden axiale speling mogelijk door probleem met oliedruk ontstaan en er was flinke lekkage.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Gebruikersavatar
Leon_Steyns
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 08.01.2015 - 00:09

Dan is het zeker aan te raden om zo'n oliedruk herstelreparatie te laten doen! Daarbij ook de carterontluchting, banjobout en de aanzuigbuis van de oliepomp laten vervangen...
Greets, Leon.
_____________________________
Volvo 340 GL Variomatic B14.4S (1984)
Volvo 360 GLS RAI Special B200K (1985)
Volvo 340 GLE Millionaire #40/125 B172KD (1988)
Volvo 440 GL B18U (1993)
Volvo 440 B18U (1995)
Volvo 940 Estate Malmö D24TIC (1996)
Volvo V70 XC Comfort B5244T3 (2001)
Volvo 460 B16F (1992)
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Zo'n oliedrukreparatie en carterventilatie (en vacuümslangen) zou ik bij deze blokken altijd doen bij aankoop, tenzij je de facturen erbij hebt dat dat allemaal kortgeleden gedaan is. Ik zou wegblijven van de 2.4T's van 2000-2002 en inzetten naar eentje zoals je in de startpost neerzette (een 2.5T, vanaf 2003). Die blokken blijven een stuk langer heel en de AWD is ook een heel stuk beter (Haldex ipv Visco). Zegt niet dat ze nooit stuk gaan, maar wel minder snel. Daarbij vind ik persoonlijk de motorkarakteristiek van een 2.5T een stuk fijner van die van een 2.4T.

Zo'n 2.5T met Geartronic is erg fijn, handbak heeft ook wel wat. Ik zou nemen waar je voorkeur ligt. Qua kosten... bij een automaat zou ik wel de olie (laten) verversen/bak laten spoelen, bij een handbak ben je een keer aan de beurt voor een koppeling met vliegwiel.
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Gebruikersavatar
Leon_Steyns
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 08.01.2015 - 00:09

Nogal een boude uitspraak over de 2000-2002 modellen...
Waarop baseer je dat? Heb je cijfers over de B5244Tx-motoren? Wat mij betreft geldt voor alle Volvo modulaire motoren dat ze zeer betrouwbaar en sterk zijn, mits er op de juiste manier mee omgegaan wordt, ze voldoende onderhoud krijgen en de bekende problemen aangepakt worden. Hetzelfde geldt voor de visco-koppeling: ja, je moet weten wat de beperkingen zijn. Dus gelijkmatige slijtage van de banden in de gaten houden, niet kruiselings wisselen en wat vaker op de bandenspanning controleren. Maar dat zou iedereen eigenlijk altijd moeten doen.
Ik heb een 2001 model en durf met droge ogen te beweren dat met de inmiddels 365K op de klok deze in betere staat is dan menig 2003+ model als die niet goed behandeld is... O-)
Met de uitspraak over de GearTronic (Aisin AF33) ben ik het volledig eens! Aan te raden is om die te laten bekijken door Gery Slot (GS Powerflush).
Greets, Leon.
_____________________________
Volvo 340 GL Variomatic B14.4S (1984)
Volvo 360 GLS RAI Special B200K (1985)
Volvo 340 GLE Millionaire #40/125 B172KD (1988)
Volvo 440 GL B18U (1993)
Volvo 440 B18U (1995)
Volvo 940 Estate Malmö D24TIC (1996)
Volvo V70 XC Comfort B5244T3 (2001)
Volvo 460 B16F (1992)
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

De 2.4T motoren van 2000-2002 hebben relatief vaak last van koelvloeistof problemen (zeker vergeleken met de rest van het motorengamma), meestal door een scheurtje in de cilinderwand. De 2.5T motoren vanaf 2003 hebben daar eigenlijk geen last meer van (de 2.5 R-motoren even buiten beschouwing gelaten). Wat je zegt over de Visco koppeling klopt. Het is een gevoelig systeem dat inderdaad prima heel kan blijven als je weet hoe je ermee om moet gaan, maar als je een auto koopt die op leeftijd is, is de kans zeer groot dat er mensen mee hebben gereden die geen idee hebben van de beperkingen van zo'n Visco systeem (sleutel omdraaien = rijden = goed mentaliteit). Vanuit dat oogpunt gezien is een Haldex systeem een betere keuze. ;)
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Plaats reactie

Terug naar “XC70 t/m MY2007”