Hallo allemaal,
Mijn naam is Bart, kom uit het midden van het land, bouwjaar '64 en ondernemer.
Na ongeveer 10 jaar vrijwel niet meer dit forum rondgekeken te hebben, heb ik toch maar weer een account aangemaakt. Sinds een maand of 2 heb ik weer een XC voor de deur staan. Ik heb er lang naar gezocht een eindelijk 1 gevonden waar ik de draad weer mee op kan pakken. Een draad die overigens al 10 jaar geleden begon met de aankoop van een nieuwe XC70 Edition Sport D5 GT. Een van de laatste nieuwe van het model dat tot 2008 leverbaar was. Die van mij werd in januari 2008 nieuw geleverd door Van der Wulp Volvo. Toen vanwege werk gekozen voor een diesel maar nu rij ik geen werkkilometers meer en is het een benzine geworden.
Het is een 2006 model van de tweede eigenaar gekocht, 320.000 km gelopen, bijna gelijk aan de auto die ik eind 2007 kocht en met een berg aan (serieus) achterstallig onderhoud en een aantal dringende reparaties die uitgevoerd móésten worden. Het is dus een beetje hobby/project auto. Economisch niet zo'n slimme keus misschien maar soms heeft het hart een luidere stem dan het hoofd...
Ik ga er eens flink tijd voor nemen om hem weer helemaal klaar te maken voor zijn second live en zal daardoor nog wel eens gebruik moeten maken van het forum.
Plan is om de auto technisch klaar te hebben voor we ermee op zomervakantie gaan en daarna de carrosserie aan te pakken.
Weer terug in een XC en opnieuw even voorstellen...
- Leon_Steyns
- 2nd Gear member
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 08.01.2015 - 00:09
Welkom! Wat mij betreft een prima keuze.
Ik vind het de meest geweldige Volvo, maar ben natuurlijk enigszins bevooroordeeld...
Ik denk dat je de 2.5T motor hebt? Dan is het zeker bij achterstallig onderhoud aan te raden om deze preventieve reparaties te doen (via het zusterforum):
- oliedrukherstel, zie ook https://www.volvov70forum.com/topic.php?t=8852
- koelvloeistoftemperatuursensor, zie https://www.volvov70forum.com/topic.php?t=8514
In elk geval heel veel plezier ermee/ervan!
Ik vind het de meest geweldige Volvo, maar ben natuurlijk enigszins bevooroordeeld...
Ik denk dat je de 2.5T motor hebt? Dan is het zeker bij achterstallig onderhoud aan te raden om deze preventieve reparaties te doen (via het zusterforum):
- oliedrukherstel, zie ook https://www.volvov70forum.com/topic.php?t=8852
- koelvloeistoftemperatuursensor, zie https://www.volvov70forum.com/topic.php?t=8514
In elk geval heel veel plezier ermee/ervan!
Greets, Leon.
_____________________________
Volvo 340 GL Variomatic B14.4S (1984)
Volvo 360 GLS RAI Special B200K (1985)
Volvo 340 GLE Millionaire #40/125 B172KD (1988)
Volvo 440 GL B18U (1993)
Volvo 440 B18U (1995)
Volvo 940 Estate Malmö D24TIC (1996)
Volvo V70 XC Comfort B5244T3 (2001)
Volvo 460 B16F (1992)
_____________________________
Volvo 340 GL Variomatic B14.4S (1984)
Volvo 360 GLS RAI Special B200K (1985)
Volvo 340 GLE Millionaire #40/125 B172KD (1988)
Volvo 440 GL B18U (1993)
Volvo 440 B18U (1995)
Volvo 940 Estate Malmö D24TIC (1996)
Volvo V70 XC Comfort B5244T3 (2001)
Volvo 460 B16F (1992)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 08.03.2018 - 18:38
Het zijn zeker fijne auto's maar na verloop van tijd hebben ze wel even wat extra zorg nodig.
De XC die ik heb aangeschaft is een Summum met 4C chassis en standkachtel. Vooral deze laatste optie was de afgelopen tijd erg prettig!
Tot nu toe heb ik de het volgende al laten doen:
De XC die ik heb aangeschaft is een Summum met 4C chassis en standkachtel. Vooral deze laatste optie was de afgelopen tijd erg prettig!
Tot nu toe heb ik de het volgende al laten doen:
- nieuwe remmen (schijven, blokken en handremgedeelte)
- nieuwe uitlaat
- sidemarkers vervangen
- linkerachterlicht unit vervangen (moet ik nog even mee aan de gang, blijkt UK versie te zijn dus geen mistachterlicht maar wel storingsmelding in dashboard)
- krukaskeering vervangen
- diverse andere lampjes vervangen
- xenon balast vervangen, rechts
- bak laten spoelen bij GS Powerflush
- dakspoiler monteren (ligt al gespoten klaar)
- benzinepomp vervangen
- draagarmen en veerslagers (?) preventief vervangen
- olie toevoer/carterontluchting aanpassen
- spruitstuk pakkingen vervangen
- lekkage lagers nokkenasverstellers verhelpen
- speling bus 4WD: preventief vervangen
- achterstallig onderhoud haldex koppeling uit laten voeren
- plaatwerk laten restylen
- goede poetsbeurt en interieur reinigen
- en nog zo wat dingetjes...
Laatst gewijzigd door Bartoluci op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48
post verwijderd, wat ik schreef geld denk ik niet voor jouw blok. Mocht je axiale speling hebben en verstellers moeten worden vervangen, laat dan even weten. Er bestaat een revisie mogelijkheid.Bartoluci schreef: H[*]lekkage lagers nokkenasverstellers verhelpen
Laatst gewijzigd door Sander02 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
V50 1.8 2005
- Leon_Steyns
- 2nd Gear member
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 08.01.2015 - 00:09
Hallo Sander,
Bedoel je de VVT-poelies? Ik heb begrepen dat die niet te reviseren zijn en dat bij teveel axiale speling ze vervangen moeten worden.
Ik heb er maar eentje, want MY2001.
Bedoel je de VVT-poelies? Ik heb begrepen dat die niet te reviseren zijn en dat bij teveel axiale speling ze vervangen moeten worden.
Ik heb er maar eentje, want MY2001.
Greets, Leon.
_____________________________
Volvo 340 GL Variomatic B14.4S (1984)
Volvo 360 GLS RAI Special B200K (1985)
Volvo 340 GLE Millionaire #40/125 B172KD (1988)
Volvo 440 GL B18U (1993)
Volvo 440 B18U (1995)
Volvo 940 Estate Malmö D24TIC (1996)
Volvo V70 XC Comfort B5244T3 (2001)
Volvo 460 B16F (1992)
_____________________________
Volvo 340 GL Variomatic B14.4S (1984)
Volvo 360 GLS RAI Special B200K (1985)
Volvo 340 GLE Millionaire #40/125 B172KD (1988)
Volvo 440 GL B18U (1993)
Volvo 440 B18U (1995)
Volvo 940 Estate Malmö D24TIC (1996)
Volvo V70 XC Comfort B5244T3 (2001)
Volvo 460 B16F (1992)
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2266
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
viewtopic.php?t=78062
Blijkbaar wel.
Maar of ik dat zou willen?
Ik heb er inmiddels al heel wat vernieuwd. Ja het is duur, maar vaak knapt de motor er erg van op. Ook in rijgedrag e.d.
Blijkbaar wel.
Maar of ik dat zou willen?
Ik heb er inmiddels al heel wat vernieuwd. Ja het is duur, maar vaak knapt de motor er erg van op. Ook in rijgedrag e.d.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48
Ja inderdaad. En ze zijn wel te reviseren. Mijn auto staan nu bij forumsponsor volvoservice en zij gaan ze beiden opsturen naar polen en zijn benieuwd naar het resultaat.Leon_Steyns schreef: Hallo Sander,
Bedoel je de VVT-poelies? Ik heb begrepen dat die niet te reviseren zijn en dat bij teveel axiale speling ze vervangen moeten worden.
Ik heb er maar eentje, want MY2001.
Als dat in orde is, dan gaan er neem ik aan meer gereviseerd worden.
Laatst gewijzigd door Sander02 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
V50 1.8 2005
- Leon_Steyns
- 2nd Gear member
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 08.01.2015 - 00:09
Interessant! Ik ben ook benieuwd naar de ervaringen.
Greets, Leon.
_____________________________
Volvo 340 GL Variomatic B14.4S (1984)
Volvo 360 GLS RAI Special B200K (1985)
Volvo 340 GLE Millionaire #40/125 B172KD (1988)
Volvo 440 GL B18U (1993)
Volvo 440 B18U (1995)
Volvo 940 Estate Malmö D24TIC (1996)
Volvo V70 XC Comfort B5244T3 (2001)
Volvo 460 B16F (1992)
_____________________________
Volvo 340 GL Variomatic B14.4S (1984)
Volvo 360 GLS RAI Special B200K (1985)
Volvo 340 GLE Millionaire #40/125 B172KD (1988)
Volvo 440 GL B18U (1993)
Volvo 440 B18U (1995)
Volvo 940 Estate Malmö D24TIC (1996)
Volvo V70 XC Comfort B5244T3 (2001)
Volvo 460 B16F (1992)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 08.03.2018 - 18:38
Kan je aangeven hoe je merkt dat de motor en het rijgedrag er van opknapt?Blade schreef: viewtopic.php?t=78062
Blijkbaar wel.
Maar of ik dat zou willen?
Ik heb er inmiddels al heel wat vernieuwd. Ja het is duur, maar vaak knapt de motor er erg van op. Ook in rijgedrag e.d.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 08.03.2018 - 18:38
Zo! Hij is weer terug en beter dan ooit!
De tweede fase van de renovatie is achter de rug. Alle zaken die ik hier boven heb beschreven zijn uitgevoerd en de XC is technisch klaar voor zijn tweede leven. Ik ben benieuwd of met de reparatie van het nokkenasverstelsysteem ook het verbruik wat afneemt. Ik haal met moeite 500 km op een volle tank.
Nu op naar de volgende fase: het uiterlijk. Na ruim 320.000 kilometer zit er hier en daar wel een krasje en wat deukjes in de carrosserie maar de meeste kunnen er wel uitgehaald worden zonder dat er gespoten moet worden. Iemand suggesties voor een bedrijf dat dat goed kan, liefst op locatie?
De dakspoiler zit er nog niet op maar daar ben ik nu mee begonnen...
De tweede fase van de renovatie is achter de rug. Alle zaken die ik hier boven heb beschreven zijn uitgevoerd en de XC is technisch klaar voor zijn tweede leven. Ik ben benieuwd of met de reparatie van het nokkenasverstelsysteem ook het verbruik wat afneemt. Ik haal met moeite 500 km op een volle tank.
Nu op naar de volgende fase: het uiterlijk. Na ruim 320.000 kilometer zit er hier en daar wel een krasje en wat deukjes in de carrosserie maar de meeste kunnen er wel uitgehaald worden zonder dat er gespoten moet worden. Iemand suggesties voor een bedrijf dat dat goed kan, liefst op locatie?
De dakspoiler zit er nog niet op maar daar ben ik nu mee begonnen...
Laatst gewijzigd door Bartoluci op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Daeothar
- 1st Gear member
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 06.12.2007 - 21:33
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Ik weet niet of dat te wijten is aan het feit dat jouw XC met vier wielen trekt, maar dat lijkt me wat aan de lage kant eigenlijk.Bartoluci schreef: Ik ben benieuwd of met de reparatie van het nokkenasverstelsysteem ook het verbruik wat afneemt. Ik haal met moeite 500 km op een volle tank.
Toegegeven, ik heb de mijne pas sinds begin van deze maand, maar ik heb nu een tank of 3 leeggereden (gecombineerd snelweg (met regelmatige files) en standsverkeer), en rij iets boven de 700km per tank! De laatste twee tankbeurten goot ik er ongeveer 65L in, dus dat is een verbruik van iets beter dan 1 op 10. Ik was er blij door verrast eigenlijk; ik was veel erger gewend met mijn 850 2.5T.
Zou dat verschil alleen maar komen doordat de visco-koppeling van de mijne defect is en de cardan-as er onderuit is gehaald? Want in dat geval laat ik hem gewoon lekker in de huidige FWD staat...
Volvo V70 XC 2.4T - 40-HH-FF
Volvo 855 2.5T - 63-ZF-DG € †
Volvo 745 GLE 2.3 - RB-10-GN €
Volvo 745 GLE 2.3 - SB-63-JL †
Volvo 745 GL 2.3 - NV-05-TR †
Volvo 855 2.5T - 63-ZF-DG € †
Volvo 745 GLE 2.3 - RB-10-GN €
Volvo 745 GLE 2.3 - SB-63-JL †
Volvo 745 GL 2.3 - NV-05-TR †
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 06.05.2018 - 17:11
Ik haal ook die 700km op 64liter maar gewoon met werkende AWD (Haldex, dat wel) met een 2.5t. Met het verbruik zoals genoemd ga je toch denken aan iets wat niet in orde is. Hevig gebruik van de standkachel misschien?
_______________________
3-cil: 2006 Citroen C1
4-cil: 1997 Alfa Romeo 164
5-cil: 2003 Volvo XC70
6-cil: 1979 VW LT 35D
8-cil: 1988 Corvette
3-cil: 2006 Citroen C1
4-cil: 1997 Alfa Romeo 164
5-cil: 2003 Volvo XC70
6-cil: 1979 VW LT 35D
8-cil: 1988 Corvette
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13720
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
doe jezelf de reparaties?
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 08.03.2018 - 18:38
Zo!, time flies when you're having fun...
Het is al even geleden dat ik iets over de XC geschreven heb. Ik heb de auto nog steeds, ben er ook nog steeds mee bezig, rij er zelfs heel af en toe mee en ben nog steeds blij dat ik hem heb gekocht. Nou ja, gekocht..., meer heb gered van de sloop. Het kost toch vaak meer dan begroot.
"Enige" tijd geleden heb ik al een beettje aangegeven wat ik had laten doen aan de XC. Nu kan ik ook aangeven wat er verder aan gedaan is:
dakspoiler monteren (ligt al gespoten klaar) ✔
benzinepomp vervangen ✔
draagarmen en veerslagers preventief vervangen ✔
olie toevoer/carterontluchting aanpassen ✔
spruitstuk pakkingen vervangen ✔
lekkage lagers nokkenasverstellers verhelpen ✔
speling bus 4WD: preventief vervangen ✔
achterstallig onderhoud haldex koppeling uit laten voeren ✔
plaatwerk laten restylen ✔
goede poetsbeurt en interieur reinigen✔
Wat er verder nog is gebeurd:
4 x Oreander velgen aangschaft en laten refurbishen
4 nieuwe zomerbanden
2 x APK
4 x nieuwe Four C dempers (auw!)
nog een draagarm
uitlijnen
2 x balanceren
Set sunblinds
Nieuwe voorruit
Hij wordt steeds wat mooier en beter.
Er zijn nu nog 2 of 3 dingen die moeten gebeuren.
Vrij recent is de PDC achter uitgevallen. Nooit een probleem gehad maar van de ene op de andere dag stopte hij ermee. Iemand een idee voor een quick fix? Reset misschien of is kapot kapot?
Ook schokt de bak van 2 naar 3 af en toe. Niet heel ernstig en zeker niet altijd maar wel opvallend. Bak is gespoeld bij Gery Slot maar ik ben wel benieuwd wat het kan zijn. Iemand een idee?
Het grootste probleem dat ik nu ervaar is wel een vervelende storing in het 4C onderstel.
Alles werkt hiervan prima (alles is vernieuwd) maar heel vaak hoor ik rechtsachter bij het inveren een naar schurend/trillend geluit. Wat ik heb begrepen is dat dat te maken kan hebben met een (beweegbare?) sensor die de hoogte van de auto bepaald. Doordat die niet goed werkt, stuurt hij op een hoge frequentie de kleppen aan in de dempers die dan heel snel open en dicht gaan. Dat geeft het gevoel van trillen/schuren bij inveren. Ben al verschillende keren bij mijn garage in Elst geweest maar steeds als hij daar staat kan de klacht niet worden gereproduceerd. Rij ik van huis naar Elst, dan gebeurd het. In Elst gebeurd het niet. Rij ik van Elst naar huis, gebeurt het meestal niet. Ben ik bijna thuis, gebeurt het weer wel.
Ik wordt er gek van en het begint ondertussen een dealbreaker te worden met deze XC. Heb er al zoveel tijd en geld in gestopt, ik wil heel graag dat het opgelost wordt.
Heeft iemand de gouden tip, goed adres of iets anders waar of waarmee ik dit probleem aan kan pakken en op kan lossen? Zou er bijna een beloning op willen zetten voor de juiste oplossing...
Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Alvast bedankt voor een reactie!
Groeten,
Bart
Het is al even geleden dat ik iets over de XC geschreven heb. Ik heb de auto nog steeds, ben er ook nog steeds mee bezig, rij er zelfs heel af en toe mee en ben nog steeds blij dat ik hem heb gekocht. Nou ja, gekocht..., meer heb gered van de sloop. Het kost toch vaak meer dan begroot.
"Enige" tijd geleden heb ik al een beettje aangegeven wat ik had laten doen aan de XC. Nu kan ik ook aangeven wat er verder aan gedaan is:
dakspoiler monteren (ligt al gespoten klaar) ✔
benzinepomp vervangen ✔
draagarmen en veerslagers preventief vervangen ✔
olie toevoer/carterontluchting aanpassen ✔
spruitstuk pakkingen vervangen ✔
lekkage lagers nokkenasverstellers verhelpen ✔
speling bus 4WD: preventief vervangen ✔
achterstallig onderhoud haldex koppeling uit laten voeren ✔
plaatwerk laten restylen ✔
goede poetsbeurt en interieur reinigen✔
Wat er verder nog is gebeurd:
4 x Oreander velgen aangschaft en laten refurbishen
4 nieuwe zomerbanden
2 x APK
4 x nieuwe Four C dempers (auw!)
nog een draagarm
uitlijnen
2 x balanceren
Set sunblinds
Nieuwe voorruit
Hij wordt steeds wat mooier en beter.
Er zijn nu nog 2 of 3 dingen die moeten gebeuren.
Vrij recent is de PDC achter uitgevallen. Nooit een probleem gehad maar van de ene op de andere dag stopte hij ermee. Iemand een idee voor een quick fix? Reset misschien of is kapot kapot?
Ook schokt de bak van 2 naar 3 af en toe. Niet heel ernstig en zeker niet altijd maar wel opvallend. Bak is gespoeld bij Gery Slot maar ik ben wel benieuwd wat het kan zijn. Iemand een idee?
Het grootste probleem dat ik nu ervaar is wel een vervelende storing in het 4C onderstel.
Alles werkt hiervan prima (alles is vernieuwd) maar heel vaak hoor ik rechtsachter bij het inveren een naar schurend/trillend geluit. Wat ik heb begrepen is dat dat te maken kan hebben met een (beweegbare?) sensor die de hoogte van de auto bepaald. Doordat die niet goed werkt, stuurt hij op een hoge frequentie de kleppen aan in de dempers die dan heel snel open en dicht gaan. Dat geeft het gevoel van trillen/schuren bij inveren. Ben al verschillende keren bij mijn garage in Elst geweest maar steeds als hij daar staat kan de klacht niet worden gereproduceerd. Rij ik van huis naar Elst, dan gebeurd het. In Elst gebeurd het niet. Rij ik van Elst naar huis, gebeurt het meestal niet. Ben ik bijna thuis, gebeurt het weer wel.
Ik wordt er gek van en het begint ondertussen een dealbreaker te worden met deze XC. Heb er al zoveel tijd en geld in gestopt, ik wil heel graag dat het opgelost wordt.
Heeft iemand de gouden tip, goed adres of iets anders waar of waarmee ik dit probleem aan kan pakken en op kan lossen? Zou er bijna een beloning op willen zetten voor de juiste oplossing...
Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Alvast bedankt voor een reactie!
Groeten,
Bart
- elmarconi
- 1st Gear member
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 13.02.2006 - 19:46
https://www.volvoclub.org.uk/tech/2004r/R5-Four-C.pdf
Nummertje 14? Hangt vaker los...
Nummertje 14? Hangt vaker los...
2006 XC70 2.5T Summum Barentz Blue