dasboardmeters vallen uit en volvo XC70 vliegt volledig in storing

Plaats reactie
Arthur35gbpt
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 04.03.2018 - 13:55

2 maanden geleden vielen de meters in het dashboard van mijn Volvo XC70 2001 uit en verscheen links de melding 'storing remmen, stop de auto ZSM. rechts in het dashboard gingen er meerdere lampjes branden waaronder die van het motormanagement. Ook verschenen er meldingen over de versnellingsbak .Ik ben naar een parkeerplek gereden en heb de motor uitgezet. De motor startte niet meer, de versnellingsbak deed het niet meer. Alarmlichten gingen vanzelf aan, deurvergrendeling deed het niet meer. De berger zei iets over te lage boordspanning(12,beetje) en een kapotte dynamo. Er is toen een nieuwe dynamo ingezet. 2 weken later herhaalde het probleem zich. Ook toen is er weer een nieuwe dynamo ingezet. Ook toen herhaalde het probleem zich. Inmiddels zit er een derde nieuwe dynamo in, een nieuwe krukaspuli, een nieuwe accu. Dit moest omdat de auto een te lage boordspanning scheen te hebben die ook afnam. Tevens zijn nu alle aardeverbindingen gecheckt en vervangen, is de CEM gecontroleerd, de centrale computer gecheckt. het probleem herhaalt zich en de auto schiet continue volledig in storing. Wanneer de storingen gewist zijn, doet hij het weer even. Nu zegt de elektronicaspecialist dat het waarschijnlijk komt omdat de kabelboom van de motor storingen veroorzaakt omdat de behulzing ervan versleten is. Mijn garage is er niet van overtuigd dat dat het is. Iedereen spreekt van een zgn 'smerige storing' maar een oplossing wordt na twee maanden niet geboden. Het lampje van het motormanagement brandde al een jaar zo'n beetje maar dat werd steeds aan iets anders geweten. Het laatste dat vervangen is voor deze ellende begon is het gaskleppenhuis. Toen men (Volvodealer) de nieuwe software wilde installeren op het nieuwe onderdeel viel dat erg tegen naar hun zeggen. Ik heb een foto bijgevoegd van het dashboard, direct genomen nadat alles in storing vliegt. Wie kan mij helpen de oorzaak van dit probleem te diagnosticeren? En met een oplossing komen? De Volvo dealer, mijn garage, de elektronika expert, zij roepen allemaal hetzelfde: "dat hebben we nog nooit mee gemaakt" maar oplossen ho maar. Ikzelf wordt behoorlijk wanhopig van het geheel. Wie kan mij helpen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Almerev70
3rd Gear member
Berichten: 377
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

Als je hem uitleest met Vida welke storingen geeft Vida dan op?
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Arthur35gbpt
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 04.03.2018 - 13:55

ik moet dat morgen specifiek navragen bij mijn garage. Het schijnt wel een hele waslijst te zijn.
Gebruikersavatar
Odin
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 23.04.2017 - 11:56

Misschien gevoelsmatig lastig omdat er de laatste maanden al het nodige in gegaan is, maar uit 2001 (17 jaar oud) met dergelijke elektrische problemen.
Kan 1 klein dingetje zijn of een combinatie van factoren, zo'n gremlin storing waar men gaat vervangen tot alles nieuw is en dan nog gebeurt het. Ga je helemaal op leeglopen, materiaal alleen al, laat staan werkplaats tarief.
Ik zou aanraden verlies te pakken en het ding zo snel mogelijk een schop te geven. Verkopen cq inruilen bij de Volvo dealer die er al aan geklust heeft.
Levert niet veel op, maar gaat je niet ook nog eens extra geld kosten.
Is het je hobby auto zet je hem in de schuur en kun je bij tijd en gelegenheid zelf klussen. Is het je A naar B auto die het gewoon altijd moet doen, tijd voor een andere.
Nissan 100NX 1.6l ´91 // Peugot 206 1.4l QS // Mazda 626 2.0l ´02 // Jaguar S-Type 3.0l V6 ´02 // Skoda Superb 2.8l 30V V6 ´04 // Volvo XC90 D5 Summum 2.4l ´04
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1498
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

Ik denk eerder dat je zoiets analytisch aan moet pakken mbv een specialist. En dat zijn in dit soort gevallen: Bob van Volvotech.eu of Obbe van Volvotune.nl

Meten is weten...bel die mannen eens met je verhaal en kijk wat ze zeggen?
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Deze vent moet je hebben:

Gebruikersavatar
haasje
4th Gear member
Berichten: 580
Lid geworden op: 11.05.2007 - 00:33
Locatie: Boxtel

Ik vermoed dat er storing zit in 1 van de computers die er voor zorgt dat er of geen of verkeerde signalen op de canbus komen. Deze storing lijkt op een probleem wat ik ooit eerder gezien heb, een abs computer met printplaatconnector breuken (iets wat vaker voorkomt en redelijk makkelijk te verhelpen), maar ook andere computers zouden dezelfde symptomen kunnen geven.
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
rnieuwenhuijzen
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 21.11.2014 - 20:32

In mij was er corrosie onstaan bij de stekkeraansluitimg van de CEM. Deze is namelijk bij het schutbord geplaatst waardoor er vocht bij kan komen. Bij mij begon het met het spontaan afgaan van het alarm. Daarna bleven de remlichten branden en vervolgens kwamen veel foutmeldingen en startte de auto niet meer. De garage heeft toen de corrosie ontdekt en schoongemaakt. Probleem opgelost.
Plaats reactie

Terug naar “XC70 t/m MY2007”