XC70 D5244T4 MY06 noodloop

Jopsvolvo
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 03.02.2018 - 09:29

Goedemorgen,

Ik zal mij eerst voorstellen als nieuweling op het forum, alhoewel ik altijd met veel interesse meelees. Ik rijd al zo'n twintig jaar Volvo en naar tevredenheid. Woon in Zuid Holland. Omdat ik de laatste jaren veel rij ben ik op diesel overgestapt. Sinds een maand heb ik veel problemen met mijn XC70. Ik zal proberen het zo goed mogelijk te omschrijven en graag jullie mening.

Het begon met noodloop na een lange rit op hoge snelheid. Het komt en gaat. De auto is meermalen uitgelezen bij Volvo specialist en universele Bovag garage. Er komen vele meldingen naar voren; fout LMM, lambdasonde, turbo druk te hoog of te laag, foutmelding wervelklep, foutmelding EGR. Maar sensors zouden in orde zijn.
Ik heb zelf de vacuümleidingen nagelopen, de voorste motorsteun vervangen (was lek) en enkele leidingen vervangen. Sindsdien is het nog erger geworden. Ik heb inlaatsysteem schoongemaakt, helpt niet. Garage heeft inlaatsysteem met rookmachine onder druk gezet, geen lekken gevonden. Wel vonden zij olie op de Turbo Boost Pressure Sensor (MAP?). Volgens hen is dit niet normaal en zou dit icm met de andere klachten, wijzen op kapotte turbo. Deze geeft zelf ook wat foutmeldingen.

Nu lees ik op verschillende forums dat de turbo niet snel kapot gaat en dat nog steeds een probleem kan bestaan in het vacuumsysteem. Vaak leiden meldingen naar de turbo terwijl het probleem elders in het systeem zit.

Voordat ik tot vervanging van de turbo overga, zou ik graag willen weten welke zaken ik nog meer kan nakijken.

Alvast bedankt.
XC70 D5 185PK automaat 6-bak
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27458
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Welkom. Vervelend dat je een storing hebt aan je XC70, je kan eens contact opnemen met http://www.volvotune.nl/
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Jopsvolvo
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 03.02.2018 - 09:29

Oh ja. Misschien goed voor de beeldvorming. Wervelklep is 50.000 km geleden vervangen. Is nu door garage vast open gezet. Hierdoor pakt de wagen nu weer goed op en afgelopen 24 uur geen nooddoop. Servomotortje doet het trouwens zoals het hoort.
Ik zal volvotune eens bellen. Dank je wel.
XC70 D5 185PK automaat 6-bak
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Neem hier eens contact mee op. Zijn echte meesters in het opsporen van oorzaken. Zit onder één dak met Volvotune. Volvotune is meer van de software. Dennis van Volvoservice is van de techniek. Zie mijn post "inktzwarte vrijdag".

https://www.volvoservice.eu/
Laatst gewijzigd door JosW op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Jopsvolvo
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 03.02.2018 - 09:29

Net stuk op de snelweg gereden. Geen noodloop. Auto schakeld nog niet soepel. Kan het zijn dat open zetten wervelklep een mankement bij turbo maskeerd?
XC70 D5 185PK automaat 6-bak
Gebruikersavatar
coqrouge
2nd Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: 14.03.2008 - 14:06
Locatie: Ergens tussen EHSB en EHTW

Welkom hier. Deze vraag past beter in het forumtopic over de V70/XC70 t/m MY07. Hier is het vanaf MY08 O-)
Laatst gewijzigd door coqrouge op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Harry

V70 D4 Nordic, Plus Line en Driver Support Line MY13, ext: Caspian Blue met. int: Sandstone/Beige Afbeelding
V40 1.9 D Europa met Winter Line
Honda ANF125i Innova Afbeelding
Honda NC750D Integra Afbeelding
Jopsvolvo
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 03.02.2018 - 09:29

Hoe kan ik dit aanpassen?
XC70 D5 185PK automaat 6-bak
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Vraag een moderator. Kun je nl. niet zelf.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Gebruikersavatar
coqrouge
2nd Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: 14.03.2008 - 14:06
Locatie: Ergens tussen EHSB en EHTW

Ik heb net een PM naar een Moderator gestuurd of ze dat willen doen.
Harry

V70 D4 Nordic, Plus Line en Driver Support Line MY13, ext: Caspian Blue met. int: Sandstone/Beige Afbeelding
V40 1.9 D Europa met Winter Line
Honda ANF125i Innova Afbeelding
Honda NC750D Integra Afbeelding
Jopsvolvo
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 03.02.2018 - 09:29

Dank!
XC70 D5 185PK automaat 6-bak
Gebruikersavatar
Leon_Steyns
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 08.01.2015 - 00:09

Inderdaad een goed idee om contact te zoeken met een specialist. Ik ben nog niet bij volvoservice.eu geweest (komt 17 maart), maar heb wel zeer goede ervaringen met Svenska Bildelar in Lienden.

Hoewel we het graag anders zouden zien, zeggen sensor-meldingen namelijk niet altijd wat er daadwerkelijk aan de hand is! Zo had ik een los zittende (en dus lucht lekkende) slang van de turbo waardoor een hele lawine aan foutmeldingen (gasklep fout, LMM fout, etc.) ontstond, maar die geen van allen naar de oorzaak van het probleem verwezen...

Wat je dus wilt hebben is een garage die daadwerkelijk een fatsoenlijke diagnose opstelt (en jou daarna belt om te overleggen wat de oplossing gaat worden), in plaats van een gastje dat een PC op de CANbus prikt en klakkeloos op basis van de foutmelding(en) meteen een component (of meerdere) gaat vervangen (€€€€) om daarna de boel te resetten en de wagen doodleuk weer aan de klant meegeeft.

Wat ik uit eigen ervaring weet is Svenska Bildelar zo'n garage van de eerste categorie en wat ik van horen zeggen heb is dat bij VolvoService ook het geval.
In elk geval succes met het achterhalen van de oorzaak...
8-)
Laatst gewijzigd door Leon_Steyns op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Greets, Leon.
_____________________________
Volvo 340 GL Variomatic B14.4S (1984)
Volvo 360 GLS RAI Special B200K (1985)
Volvo 340 GLE Millionaire #40/125 B172KD (1988)
Volvo 440 GL B18U (1993)
Volvo 440 B18U (1995)
Volvo 940 Estate Malmö D24TIC (1996)
Volvo V70 XC Comfort B5244T3 (2001)
Volvo 460 B16F (1992)
Jopsvolvo
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 03.02.2018 - 09:29

Bedankt voor alle reacties tot nu toe. Heb VolvoService bericht gestuurd. Svenska is zeker ook een optie. Moet inderdaad deskundige zijn die door alle meldingen heen kan kijken. Plezier is nu echt weg met onbetrouwbare wagen en hoog verbruik.
Auto verbruikt ook geen olie, geen gefluit en rookt niet, dus mijn inziens technisch in orde. Maar ja, na 340.000 kan een turbo natuurlijk de geest geven.
Wat mij dus wel bevreemd is dat met open wervelklep de turbo geen problemen meer heeft en noodloop uitblijft inclusief melding "motorservice vereist". Alhoewel de auto nog steeds niet alle vermogen heeft en lekker loopt.
XC70 D5 185PK automaat 6-bak
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19474
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Wijst op slechte verbindingen/vergane bedrading. Volvoservice Elst weet daar alles van en kan het mogelijk snel oplossen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Die komen er uit! Hou ons op de hoogte. Tenminste, als je met hun in zee gaat.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Gebruikersavatar
Leon_Steyns
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 08.01.2015 - 00:09

De turbo kan best wel wat hebben, hoor! Mijn 940 (met D24TIC zescylinder turbodiesel) heeft 520.000km op de klok en de oorspronkelijke turbo doet het nog steeds.
Uiteraard is een en ander onder voorbehoud van hoe ermee omgegaan is en staat van onderhoud...
Greets, Leon.
_____________________________
Volvo 340 GL Variomatic B14.4S (1984)
Volvo 360 GLS RAI Special B200K (1985)
Volvo 340 GLE Millionaire #40/125 B172KD (1988)
Volvo 440 GL B18U (1993)
Volvo 440 B18U (1995)
Volvo 940 Estate Malmö D24TIC (1996)
Volvo V70 XC Comfort B5244T3 (2001)
Volvo 460 B16F (1992)
Jopsvolvo
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 03.02.2018 - 09:29

Heb de auto nu een paar jaar en altijd erg zuinig op. Veel preventief aangepakt. Maar is allemaal geen garantie dat er niets kapot gaat. Desalniettemin gevoel dat er nu te snel dingen vervangen moeten worden. Mede omdat auto überhaupt niet lekker rijdt, veel diesel verbruikt en niet soepel door zn versnellingen gaat. Alsof de motor voortdurend met de verkeerde waarden rekend.
XC70 D5 185PK automaat 6-bak
Gebruikersavatar
Leon_Steyns
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 08.01.2015 - 00:09

Inderdaad heel vervelend en funest voor het vertrouwen, maar ik denk dat het beste is om even af te wachten wat de specialist zegt...
Greets, Leon.
_____________________________
Volvo 340 GL Variomatic B14.4S (1984)
Volvo 360 GLS RAI Special B200K (1985)
Volvo 340 GLE Millionaire #40/125 B172KD (1988)
Volvo 440 GL B18U (1993)
Volvo 440 B18U (1995)
Volvo 940 Estate Malmö D24TIC (1996)
Volvo V70 XC Comfort B5244T3 (2001)
Volvo 460 B16F (1992)
djurovski
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 24.03.2013 - 21:01

Heb ook een MY2006 d5 en heb dit ook al eerder gehad. Zelfde meldingen. Verschillende sensoren vervangen, maar het was uiteindelijk de EGR klep. Let er wel op dat tijdens noodloop het roetfilter niet regenereert waardoor hij helemaal vol kan lopen en je uiteindelijk gewoon stil komt te staan op de snelweg.
Jopsvolvo
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 03.02.2018 - 09:29

EGR heb ik al schoon gemaakt. Alhoewel de EGR sensor ook een foutmelding geeft. Maar wat niet... Zou kunnen dat het ondanks schoonmaak toch kapot is.
XC70 D5 185PK automaat 6-bak
Jopsvolvo
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 03.02.2018 - 09:29

Vanmiddag bij Garage Polter te Nieuwveen geweest. Voor mij dichter bij huis. Eenmanszaak. Met veel kennis van Volvo. Nam uitgebreid de tijd om storing te zoeken. Alle sensoren en functies in de motor getest. Turbo zelf blijkt in orde. Maar actuator is overleden wat maakt dat turbo niet goed zijn werk kan doen en auto automatisch in noodloop schiet. Na wat gepriegel deed hij het weer even (wat een vermogen ineens weer!), maar helaas ondertussen alweer problemen. Moet dus vervangen worden. Actuators worden niet los verkocht. Dus moet voor revisie weg. Maar scheelt aanzienlijk in de kosten. Zo zie je maar, dat doorzoeken loont. Meeste garages kiezen voor vervangen van onderdelen...helaas.

Alle lof voor Poika!
XC70 D5 185PK automaat 6-bak
Plaats reactie

Terug naar “XC70 t/m MY2007”