Aanjagerproblemen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
70XC-RvS
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 08.10.2013 - 23:45
Locatie: H. I. Ambacht

Hallo mensen,
Ik heb problemen met de aanjager van de kachel/airco van V70XC van 2001. Een jaar of 3 terug waren er problemen doordat de aanjager een eigen leven ging leiden. Toen is de weerstand in de aanjager vervangen door een nieuwe.
Enkele weken terug begon de aanjager weer kuren te krijgen in die zin dat hij het soms wel en soms niet wilde doen. Met bovenstaande in gedachten heeft mijn garage (geen Volvo-dealer) besloten om de aanjager te vervangen door een nieuw niet origineel exemplaar.
Hiermee leek in eerste instantie het probleem opgelost tot de aanjager de volgende dag weer deze kuren ging vertonen. Het lag dus niet aan de aanjager.
In de CCM de temperatuursensor gecontroleerd en voor zekerheid nog even gereinigd, helaas zonder resultaat. Door de dashboardopeningen kwam wel zachtjes warme of koude lucht, dus deze functioneerde inderdaad. De leidingen van de airco in het motorcompartiment bevroren zelfs wanneer de airco aan stond, dus ook die werkte naar behoren.
Mijn garage heeft een storing uitgelezen met de code 1a55: Communicatie klimaatregeleenheid ontbreekt. Volgens hen kon dit worden opgelost met een software-update door de Volvo-dealer.
Bij de dealer kreeg ik van de chef-werkplaats te horen dat het een communicatieprobleem was tussen de CCM en de aanjager waarschijnlijk door b.v. een draadbreuk of een kapotte CCM. Ik heb bij een demontagebedrijf een andere CCM met hetzelfde artikelnummer gehaald en deze aangesloten. Alles van deze CCM werkte naar behoren, maar nog steeds weigerde de aanjager ook maar iets te doen.
Voor de zekerheid heb ik bij de aanjager gekeken of er stroom kwam. Op de dikke rode draad kwam inderdaad keurig stroom, maar op de blauwe en gele draad kreeg ik geen stroom terwijl toch de knop op de CCM ergens halverwege stond.

Wie heeft er een idee wat hier aan de hand kan zijn? Nu het weer wat slechter wordt vind ik het wel prettig als de aanjager het weer snel gaat doen.
Graag een reactie van iemand die hier meer verstand van heeft dan ik.

Ronald.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Bedrading ook al door gemeten vanaf ccm naar kachelmotor?

Wellicht kan je bij die dealer nog een schema krijgen, of via een forummer met schema's

Als je weet welke signaal draden uit de ccm het signaal geven, dan kan je die eerst even meten op de stekker die uit de ccm komt. Als die metingen goed zijn, zou ik vanaf daar nieuwe draadjes trekken naar de kachelmotor.

Maar een schema is eigenlijk onmisbaar in deze.
Gebruikersavatar
70XC-RvS
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 08.10.2013 - 23:45
Locatie: H. I. Ambacht

Hallo Poika,

Bedankt voor je reactie. Vandaag inderdaad de bedrading doorgemeten samen met de monteur. We zijn nu toch bang dat het de kachelweerstand is die het begeven heeft.
Maandag wordt er een nieuwe besteld en ingebouwd, dus we hopen maar dat het dat dan uiteindelijk is.

Het schema heb ik trouwens na wat zoekwerk gewoon kunnen vinden op internet. Dit was inderdaad wel handig voor de controle van de betreffende draden. De blauwe en gele blijken rechtstreeks vanaf de ccm naar de weerstand te lopen. De eerste controle was dus op draadbreuk, wat niet het geval bleek te zijn.

Ronald.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Ah kijk aan! Kachelweerstand kan je (vaak) testten met een 21w proeflampje.

Kachelmotor zelf kan je natuurlijk even 12v geven met 2 draadjes vanaf de accu, dan weet je meteen of die ook nog werkt.
Gebruikersavatar
70XC-RvS
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 08.10.2013 - 23:45
Locatie: H. I. Ambacht

Ah kijk aan! Kachelweerstand kan je (vaak) testten met een 21w proeflampje.
Hoe dan, als ik vragen mag? Ik heb op de rode draad in ieder geval stroom staan, maar dat is volgens mij de constante +, de zwarte is natuurlijk de massa en blauw en geel lijken mij stuurdraden. Maar geen idee hoe ik dat kan testen.
Ik heb wel gezien dat er van de weerstand een rode en een bruine naar de motor lopen.

De aanjagermotor testen: alleen een + naar de rode brengen?
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

De plus en de min die naar de kachelmotor gaan, daar zet je het proeflampje op. Deze zal feller of minder fel gaan branden naar mate je de knop bedient. Lijkt mij dat dat de bruine en rode zijn. Je kan hier uiteraard ook een multimeter opzetten, maar belast meten is in deze beter, maar geeft wel een indicatie.

De snelheid vd kachelmotor word namelijk geregeld door voltage te veranderen.


Kachelmotor zelf moet je uiteraard op de stekker vd motor zelf spanning zetten. Dit kan je even simpel maken met wat draadjes en amp stekkertjes. Hij zal dan op volle snelheid draaien, pas op met je vingers!
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
70XC-RvS
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 08.10.2013 - 23:45
Locatie: H. I. Ambacht

Hallo Poika,

Bedankt voor je tips, ze waren voor mij erg waardevol. Vandaag bij mijn garage alsnog dus de weerstand gecontroleerd en dat bleek inderdaad de boosdoener te zijn.
Deze vandaag vervangen en er waait nu weer een frisse Zweedse orkaan door het interieur...
Bedankt.

Ronald.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Super!

Beter om eerst dingen uit te sluiten (meten) dan klakkeloos te gaan vernieuwen zonder dat je eigenlijk weet of het echt stuk is.

Wel zo fijn dat het werkt met dit weer.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “XC70 t/m MY2007”