De S60 wordt met 2 jonge kinderen nu toch wel te klein. De kofferbak zit wel erg snel vol. Daarom op zoek naar wat groters, een V70 of bij voorkeur een XC70. Ik heb totaal geen XC nodig, maar ik wil hem toch, 'gewoon omdat het kan'. Ik wil hem gaan kopen in Zweden, en gezien het aanbod en ons budget zal de km-stand waarschijnlijk tussen de 2 en 3 ton liggen. Het moet een benzine worden.
Ik heb natuurlijk al heel veel gelezen over deze modellen, zo weet ik dat ik een 2.5T wil, dus vanaf 2003, omdat deze de Haldex AWD koppeling heeft ipv de viscose koppeling. Ondanks dat de Haldex betere keus is; hoe betrouwbaar is het AWD systeem? Welk onderhoud vraagt het? Welke problemen kan ik mogelijk verwachten bij hogere km-standen?
De automaat; in Zweden zijn 95% (of meer) van de XC's automaten. Nu heb ik wel ervaring met automaten, maar niet van Volvo. Ik lees dat, wanneer je automaat serieuze problemen heeft, je financieel behoorlijk leeg kunt lopen en dat wil ik liever voorkomen. Ik wil de automaat beoordelen op mijn gevoel, boterzacht schakelen, geen 'klonken', spoelbeurten, etc. Zijn er aanvullende dingen waar ik bij de automaat op kan letten?
Verder zijn veel Zweedse XC's uitgerust met Xenon verlichting(met reflector, geen projectie). Met regelmatig het welbekende probleem van de doffe koplampglazen. Nu heb ik bij de Twingo van m'n ouders de kunstof glazen wel eens gepolijst, dat geeft een heel redelijk resultaat. Kunnen deze koplampen ook gepolijst worden met goed resultaat, of worden ze weliswaar helder, maar niet 'scherp'?
Voor aanvullende aankooptips houd ik me aanbevolen.
Overigens; als het redelijkerwijs te doen is (afstand...) wil ik bij twijfel een aankoopkeuring laten doen.
Aankooptips XC70 2.5T
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
- Berichten: 1290
- Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
- Locatie: Leeuwarden
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
- passenger
- 3rd Gear member
- Berichten: 279
- Lid geworden op: 15.02.2007 - 23:57
- Locatie: Antwerpen
- Contacteer:
Doeke, allereerst, XC, gewoon doen. Het zijn zalige autobahncruisers, maar geen bochtenridders.
Wat de AWD-koppeling betreft, heb ruim 5 jaar gedaan met de mijne uit 2005, rond 200k, nooit iets gehad. Het huiswerk indertijd gaf wel aan voor de latere modellen te gaan, omdat het oude systeem storingsgevoelige zou zijn, ook had men het over het omwisselen van voor- en achterwielen wegens ongelijke slijtage. Vraag me niet naar de onderbouwing, maar dat kwam in de adviezen terug.Verder onderhoud, nul.
Wat de automaat betreft, ook veel -negatiefs- over geschreven, maar je leest op het internet nu eenmaal meer het negatieve dan het -overwegend?- positieve. Volg inderdaad gewoon je gevoel, na aankoop in elk geval laten spoelen bij Gerry Slot. ik zou persoonlijk aanraden voor de 6-bak te gaan als mogelijk. Qua modeljaren weet ik het niet precies, maar 2004 zou nog 5-bak kunnen zijn, is toch wat minder zuinig? Uit het hoofd zeg ik dat vanaf 2005 de 6-bak is, maar kan ook MY06 zijn. Kan voor benzine ook weer anders zijn dan diesel...
Koplampen is een puntje, had ik ook, maar ik heb er een beetje huiswerk op gedaan, er zijn wel oplossingen voor. Apart aandachtspuntje, de (xenon) lampen vervangen is een drama, je moet er de hele koplampunit en bumper voor verwijderen, kansloos ontwerp. Heb het in die 5 jaar twee keer gedaan, ben blij dat het bij de 90 een stukje makkelijker gaat zijn. Als je ze helder krijgt, zijn ze scherp.
Wat de AWD-koppeling betreft, heb ruim 5 jaar gedaan met de mijne uit 2005, rond 200k, nooit iets gehad. Het huiswerk indertijd gaf wel aan voor de latere modellen te gaan, omdat het oude systeem storingsgevoelige zou zijn, ook had men het over het omwisselen van voor- en achterwielen wegens ongelijke slijtage. Vraag me niet naar de onderbouwing, maar dat kwam in de adviezen terug.Verder onderhoud, nul.
Wat de automaat betreft, ook veel -negatiefs- over geschreven, maar je leest op het internet nu eenmaal meer het negatieve dan het -overwegend?- positieve. Volg inderdaad gewoon je gevoel, na aankoop in elk geval laten spoelen bij Gerry Slot. ik zou persoonlijk aanraden voor de 6-bak te gaan als mogelijk. Qua modeljaren weet ik het niet precies, maar 2004 zou nog 5-bak kunnen zijn, is toch wat minder zuinig? Uit het hoofd zeg ik dat vanaf 2005 de 6-bak is, maar kan ook MY06 zijn. Kan voor benzine ook weer anders zijn dan diesel...
Koplampen is een puntje, had ik ook, maar ik heb er een beetje huiswerk op gedaan, er zijn wel oplossingen voor. Apart aandachtspuntje, de (xenon) lampen vervangen is een drama, je moet er de hele koplampunit en bumper voor verwijderen, kansloos ontwerp. Heb het in die 5 jaar twee keer gedaan, ben blij dat het bij de 90 een stukje makkelijker gaat zijn. Als je ze helder krijgt, zijn ze scherp.
Er had hier een héél intelligente tekst kunnen staan
940 TD Polar 94 - XC70 D5 MY05 - XC90 Executive - MY12 - D5 200
940 TD Polar 94 - XC70 D5 MY05 - XC90 Executive - MY12 - D5 200
-
- 4th Gear member
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48
Bij een V70/XC70, draai je toch alleen de kapjes aan achterkant koplamp unit eraf en vervolgens haal je de lampjes los?passenger schreef: Koplampen is een puntje, had ik ook, maar ik heb er een beetje huiswerk op gedaan, er zijn wel oplossingen voor. Apart aandachtspuntje, de (xenon) lampen vervangen is een drama, je moet er de hele koplampunit en bumper voor verwijderen, kansloos ontwerp. Heb het in die 5 jaar twee keer gedaan, ben blij dat het bij de 90 een stukje makkelijker gaat zijn. Als je ze helder krijgt, zijn ze scherp.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
V50 1.8 2005
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2054
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
XC70 2.5T is er bij mijn weten enkel als GT5, zelfs MY07, laatste modeljaar, zit een AW55-51 5-bak. In een MY07 D5 is de Haldex naar mijn ervaring aardig onderhoudsvrij en robuust, inmiddels ruim 3 ton zonder problemen aan Haldex, wel is de haakse-overbrenging vervangen bij 175.000km (was garantie gevalletje, maar kosten te overzien). Specifieke problemen voor een benzine met hoge km-stand weet ik niet, rij immers diesel, maar ik denk dat er veel vergelijkbaar is met de V70/S60 van dezelfde bouwjaren.
Omwisselen wielen/banden voor en achter zorgt niet alleen voor gelijkmatige slijtage, maar ook voorkomt het meer risico op mogelijke problemen door verschil in banden slijtage/profieldiepte, ook al is Haldex daar minder (officieel niet) gevoelig voor.
Omwisselen wielen/banden voor en achter zorgt niet alleen voor gelijkmatige slijtage, maar ook voorkomt het meer risico op mogelijke problemen door verschil in banden slijtage/profieldiepte, ook al is Haldex daar minder (officieel niet) gevoelig voor.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
- Berichten: 1290
- Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
- Locatie: Leeuwarden
Bedankt voor de antwoorden! Inderdaad, wanneer het een automaat wordt (die kans is groot) wordt ie in Nederland snel gespoeld. Goed om te lezen dat de AWD vrij probleemloos en redelijk onderhoudsvrij is.Wat is jullie ervaring met de bi-xenon in de XC, een grote meerwaarde ten opzichte van halogeen? Laatst sprak ik iemand met een V70 met bi-xenon, en die was er niet erg enthousiast over. Ik kan met voorstellen dat xenon met een projectielamp een stuk beter is, maar gewoon met een reflector?
Voor verdere aankooptips houd ik me natuurlijk aanbevolen
Voor verdere aankooptips houd ik me natuurlijk aanbevolen
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
- passenger
- 3rd Gear member
- Berichten: 279
- Lid geworden op: 15.02.2007 - 23:57
- Locatie: Antwerpen
- Contacteer:
Tenzij ik de afgelopen jaren enorm heb lopen klooien, da's echt mogelijk, maar xenon vervangen is toch echt een k*tklus. Het was bij mijn MY05 echt onmogelijk de xenonlamp los te krijgen zonder de hele unit (en bumper) eraf te klussen.Sander02 schreef:Bij een V70/XC70, draai je toch alleen de kapjes aan achterkant koplamp unit eraf en vervolgens haal je de lampjes los?
Wat xenon verder, ik vind het prettiger dan halogeen, al lijk je gevoelsmatig op het eerste gezicht minder licht te hebben dan met halogeen. Ik rijd regelmatig in Duitsland op onverlichte autobahn en dan reikt de bundel zeker op de reflectoren langs de weg behoorlijk verder dan met halogeen. Maar xenon is best duur, minimaal EUR 50 per lamp, voor optische schoonheid (kleurverschil!) liefst per 2 te vervangen.
Er had hier een héél intelligente tekst kunnen staan
940 TD Polar 94 - XC70 D5 MY05 - XC90 Executive - MY12 - D5 200
940 TD Polar 94 - XC70 D5 MY05 - XC90 Executive - MY12 - D5 200
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
- Berichten: 1290
- Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
- Locatie: Leeuwarden
Er komen enkele modellen voorbij die een Four-C onderstel hebben. Erg leuk, kun je met een XC toch nog wat sportief rijden. Maar na 2,5 a 3 ton, is dat wel verstandig? Er vanuitgaand dat ze nog origineel zijn. Wat kosten die dingen nieuw? Ik heb wel eens aanbiedingen voorbij zien komen van € 1000,- per set, dus 2k om ze rondom te vervangen.... dan wordt ie ineens wel duur.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
- Berichten: 1290
- Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
- Locatie: Leeuwarden
Niemand ervaring met XC en Four-C?
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 13.05.2016 - 15:12
Wat betreft het vervangen van een xenon lamp, dat hen ik mooi door de garage laten doen. Zij doen het zowat indezelfde tijd dat ik naar de koffieautomaat loop, koffie tap en opdrink.
Ok je betaald dan wel 25 euro daarvoor, maar ik ga daarvoor niet staan te klooien.
Ok je betaald dan wel 25 euro daarvoor, maar ik ga daarvoor niet staan te klooien.
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
- Berichten: 1290
- Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
- Locatie: Leeuwarden
Toch geen XC. Het is een V70 T5 geworden!
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
- passenger
- 3rd Gear member
- Berichten: 279
- Lid geworden op: 15.02.2007 - 23:57
- Locatie: Antwerpen
- Contacteer:
Ook niet verkeerd, geniet er van!
Er had hier een héél intelligente tekst kunnen staan
940 TD Polar 94 - XC70 D5 MY05 - XC90 Executive - MY12 - D5 200
940 TD Polar 94 - XC70 D5 MY05 - XC90 Executive - MY12 - D5 200
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 412
- Lid geworden op: 23.08.2015 - 14:31
Heerlijke auto, hebben wij ook jaren gehad. Ondanks toch wel wat trubbels een fijn kanon!
C70 II 2.4i Intro edition geartronic, MY2010, electric silver, calcite leer, Midir (zomer), Mirzam (winter), high performance, blis, meedraaiend xenon, RTI enz enz.
C 70 2.4i summum geartronic, MY2008, emberblack, bruin leer, Serapis (winter), Mirzam (zomer)
Eerder V70 T5 GT, alle opties, 2003, topauto!
C 70 2.4i summum geartronic, MY2008, emberblack, bruin leer, Serapis (winter), Mirzam (zomer)
Eerder V70 T5 GT, alle opties, 2003, topauto!
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 06.08.2017 - 13:49
Beste,Jers3n schreef: XC70 2.5T is er bij mijn weten enkel als GT5, zelfs MY07, laatste modeljaar, zit een AW55-51 5-bak.
Ik rij nu met xc70 2,5T MY03 met 5-speed Aisin AW55-50SN automatic
en kijk op lange termijn uit naar een 2,5T xc70 MY06-07 indien mogelijk met 6-speed Aisin TF-80SC automatic
Vraag me af hoe het nu eigenlijk zit. Bestaat er voor die modellen een GT met 6 versnellingen of niet?
Op de tweedehandsmarkt tot nu toe nog geen enkele xc70 voorbij zien komen met GT6 (maar ik kan mij vergissen, of er zit een fout in de advertenties)
Ik lees van alles op de fora en op wikipedia.
bijvoorbeeld hier:
Dit artikel gaat over V70-XC70 en R, dus mss is de 6-speed Aisin TF-80SC automatic enkel voor de R-versie. Maar waarom zou de fabrikant dat doen?
In 2006-2007 nog geen 6-versnellingsbak hebben in die klasse... Mijn vorige Renault Megane GT van 2005 had al 6 versnellingen...
https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_V70 ... .932007.29
(bij 'second generation' overzicht tabelletje rechts onder 'transmission')
Is er iemand op het forum die een xc70 2,5T MY06-07 heeft met GT6, aub?
Alvast bedankt,
Mvg
xc70 (bj 10/2003) 2.5T AWD summum-mobility + standkachel. LPG Landi VGI Ringtank 69 liter ECU AEB - 320.000 km
Alle mensen hebben een 'liefdestank'. Zeg maar, een innerlijk reservoir waarvan de inhoud elke dag wordt aangesproken.
Wordt die van jou wel bijgevuld? Of staat ie al jaren op reserve...
Lees mss eens over de vijf liefdestalen... oftewel: houden van, maar dan heel praktisch.
Alle mensen hebben een 'liefdestank'. Zeg maar, een innerlijk reservoir waarvan de inhoud elke dag wordt aangesproken.
Wordt die van jou wel bijgevuld? Of staat ie al jaren op reserve...
Lees mss eens over de vijf liefdestalen... oftewel: houden van, maar dan heel praktisch.
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 12277
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
nee, die bestaat ook niet
zie: http://www.volvocars.com/nl/footer/broc ... _year:2006
tot het laatst was het een 5 bak automaat
zie: http://www.volvocars.com/nl/footer/broc ... _year:2006
tot het laatst was het een 5 bak automaat
-
- 4th Gear member
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48
Laat door een Volvo specialist de oliedruk controleren. Door een ontwerpfout in het blok kunnen de nokkenasverstellers speling gaan krijgen en dan gaat die olie lekken. Mijne heeft dat momenteel en alles zit onder de olie, ook distributieriem.
Wordt binnenkort gerepareerd en dan kost ruim over de 1000 euro. Door de oliedruk op pijl te houden kan je het probleem verkomen. Er zitten er 2 in en die kosten al zo'n 350 per stuk. Dan nog de arbeid, distributieriem, etc.
Wordt binnenkort gerepareerd en dan kost ruim over de 1000 euro. Door de oliedruk op pijl te houden kan je het probleem verkomen. Er zitten er 2 in en die kosten al zo'n 350 per stuk. Dan nog de arbeid, distributieriem, etc.
Laatst gewijzigd door Sander02 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
V50 1.8 2005
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2266
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Dat verhaal wat je nu verteld klopt van geen kant!
Oliedruk op peil houden? Hoe doe je dat?
Je haalt vanalles en nog door elkaar iniedergeval, het enige wat klopt is dat inderdaad soms de VVT poelies dermate speling krijgen dat ze gaan lekken.
Oliedruk op peil houden? Hoe doe je dat?
Je haalt vanalles en nog door elkaar iniedergeval, het enige wat klopt is dat inderdaad soms de VVT poelies dermate speling krijgen dat ze gaan lekken.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2266
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Bovenstaand wil ik graag even verduidelijken want wat Sander zegt klopt écht niet:
De VVT poelies gaan inderdaad weleens lekken. Dit komt door slijtage, waardoor die slijtage komt weet ik niet. Ik weet wel, dat de kmstanden erg uiteenlopen op wanneer ze stuk gaan. Ik heb er inmiddels heel wat vernieuwd en afgesteld. Heel belangrijk dat de motor perfect op tijd word gezet dmv speciaal gereedschap. Vervangen is duur ja, ik doe ook meteen de keerringen vernieuwen, en de bouten ook. Ook komt er een distributieset bij. Heeft werkelijk waar niks met oliedruk te maken! De 1 gaat bij 150k stuk, de ander pas bij 500k.
Wel is er inmiddels bekend dat bij de benzine 5 cilinder motoren met de warmtewisselaar achterop het blok V70 tot 2007, S60 tot 2009, een aantal ringen stuk kunnen gaan in het carter waardoor er oliedruk weg valt. Er zijn al meerdere gevallen geweest waarvan de krukas beschadigd is. Einde oefening dan. Prima te voorkomen door een kleine reparatie.
Zie ook daarvoor het VolvoV70forum.com :
https://www.volvov70forum.com/topic.php?t=8852
De VVT poelies gaan inderdaad weleens lekken. Dit komt door slijtage, waardoor die slijtage komt weet ik niet. Ik weet wel, dat de kmstanden erg uiteenlopen op wanneer ze stuk gaan. Ik heb er inmiddels heel wat vernieuwd en afgesteld. Heel belangrijk dat de motor perfect op tijd word gezet dmv speciaal gereedschap. Vervangen is duur ja, ik doe ook meteen de keerringen vernieuwen, en de bouten ook. Ook komt er een distributieset bij. Heeft werkelijk waar niks met oliedruk te maken! De 1 gaat bij 150k stuk, de ander pas bij 500k.
Wel is er inmiddels bekend dat bij de benzine 5 cilinder motoren met de warmtewisselaar achterop het blok V70 tot 2007, S60 tot 2009, een aantal ringen stuk kunnen gaan in het carter waardoor er oliedruk weg valt. Er zijn al meerdere gevallen geweest waarvan de krukas beschadigd is. Einde oefening dan. Prima te voorkomen door een kleine reparatie.
Zie ook daarvoor het VolvoV70forum.com :
https://www.volvov70forum.com/topic.php?t=8852
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48
Apart, Ik heb de info van onze forum sponsor Volvoservice. Dennis heeft de auto beken, alles zat onder de olie, toen de beschermkap aan de onderkant eraf gehaald werd, liep er enorm veel uit. Ook distributieriem nat.
Olie lekt uit de nokkenasverstellers die te veel speling hebben. Met de hand voelde hij het. Hij zei dat bijna niemand de oliedruk controleert. Als je die op peil houd kan je het probleem voorkomen. Zoniet dan krijgt iedere auto met dit blok het een keer.
Deze 2 worden dus vervangen: http://www.v70motors.nl/nokkenasverstel ... -2003.html
Ik kan me niet herinneren dat hij VVT poelies heeft genoemd. Ik stond er bij en heb gelijk zijn verhaal op m'n telefoon ingetypt. De verstellers moeten vervangen worden omdat er ik meen dat hij zei niet genoeg vlees op zit om ze weer vast te zetten.
Tis wel erg shit want kost klauwen met geld.
Hier ook paar mensen met zelfde euvel, wel ff omlaag scrollen. https://www.volvov70forum.com/topic.php?t=14521
Olie lekt uit de nokkenasverstellers die te veel speling hebben. Met de hand voelde hij het. Hij zei dat bijna niemand de oliedruk controleert. Als je die op peil houd kan je het probleem voorkomen. Zoniet dan krijgt iedere auto met dit blok het een keer.
Deze 2 worden dus vervangen: http://www.v70motors.nl/nokkenasverstel ... -2003.html
Ik kan me niet herinneren dat hij VVT poelies heeft genoemd. Ik stond er bij en heb gelijk zijn verhaal op m'n telefoon ingetypt. De verstellers moeten vervangen worden omdat er ik meen dat hij zei niet genoeg vlees op zit om ze weer vast te zetten.
Tis wel erg shit want kost klauwen met geld.
Hier ook paar mensen met zelfde euvel, wel ff omlaag scrollen. https://www.volvov70forum.com/topic.php?t=14521
Laatst gewijzigd door Sander02 op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
V50 1.8 2005