Vraagje over uitlijning

Sander02
4th Gear member
Berichten: 720
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

M'n auto gisteren laten uitlijnen, nog bijna niet mee gereden dus kan nog niks over verschil zeggen.
Mijn auto z'n stuurhuis is niet 100%, de bekende tegendruk schokje in bochten. Laatst bij een garage geweest die heeft ik meen een koppelblokje wat gesmeerd en het lijkt daardoor ietsje minder. (een flush is nog niet uitgevoerd). Die garage zei, laat de uitlijning controleren, je rechter voorband is iets meer versleten.

Ook had ik het idee dat mijn stuur een tikkeltje naar rechts stond. Die zou na het uitlijnen weer gecentreerd moeten zijn.

Hier is het uitlijningsrapport. Nu herinner ik me wel eens gelezen te hebben over moeilijke uitlijnen van een XC70 en dat ze de nijging hebben naar rechts te trekken.

Voor de experts hierzo, nog wat zinnigs te zeggen over het rapport? Ziet dat er goed uit?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Sander02 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Gebruikersavatar
passenger
3rd Gear member
Berichten: 279
Lid geworden op: 15.02.2007 - 23:57
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Nu heb ik nauwelijks technische kennis, maar heb laatst bij monteren nieuwe winterbanden de boel ook laten uitlijnen en dat deed niets dan goeds, stuurt boterzacht sindsdien. Ik zou zeggen dat dit in elk geval een verbetering zal zijn, daar je wielen recht gezet zijn.

Mijn XC70 uit 2005 had geen last van 'naar rechts trekken'.
Er had hier een héél intelligente tekst kunnen staan

940 TD Polar 94 - XC70 D5 MY05 - XC90 Executive - MY12 - D5 200
Sander02
4th Gear member
Berichten: 720
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

Volgens mij merk in nog niet heel veel verschil, moet het nog goed testen.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1498
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

De uitlijncijfers zijn onmiskenbaar beter/goed. Zou nu ontspannen rechtuit moeten lopen. Wat je ziet is aanpassing tbv leeftijdsslijtage en evt keer stoeprand gepakt. Gedrag stuurhuis geeft geen invloed op uitlijning mits wielophanging voor in goede toestand.
Waar laten uitlijnen?
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Je uitlijning is niet veranderd, ze hebben alleen je stuur recht gezet ;-) Ze hebben de sporing voor veranderd, maar die stond al goed. Vind het ook niet zo vreemd dat de auto niet echt anders rijd!
Daarnaast is het erg jammer dat ze het camber niet binnen specificaties hebben gebracht. Eigenlijk mag dit geen geen uitlijnen heten wat mij betreft.
Je hebt zeker nog afgerekend voor een 4 punts uitlijning!
Laatst gewijzigd door edraket op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Sander02
4th Gear member
Berichten: 720
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

Ik ben er bij geweest, universele garage. Was een 4 punts uitlijning, als dat betekend dat alle wielen voorzien worden van een opzetstuk met sensor.
Ik heb het laten controleren vanwege lichte extra slijtage rechtsvoor die door een Volvo expert was geconstateerd. Universele garage zei dat het minimaal was.
Man heeft wel de bij meerdere wielen ietsje bijgesteld maar dat was mogelijk alleen voor het stuur. Geloof het het 45 euro was maar het neemt ook aardig wat tijd in beslag.

Kan je wat meer vertellen over de camber? Moet ik daarvoor terug gaan?
Laatst gewijzigd door Sander02 op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2766
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Als je veel rotondes pakt, dan heb je altijd afwijking links/rechts, kun je uitlijnen wat je wilt
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Sander02
4th Gear member
Berichten: 720
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

Vandaag rechter buitenste en binnenste stuurkogel laten vervangen en weer uitgelijnt. Zo te zien zijn ze overgestapt op een ander systeem. Zijn de afwijkingen te verwaarlozen of had het beter gekund?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Gebruikersavatar
JeroenJeroen
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 06.05.2017 - 21:36
Locatie: Punthorst

Ik zou eerst je stuurhuis demonteren en laten reviseren, flushen is een lapmiddeltje... klacht komt weer terug... Tot die tijd kun je aan de gang blijven, ben ik bang.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

is niet te reviseren dit, er zijn geen onderdelen voor verkrijgbaar.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
JeroenJeroen
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 06.05.2017 - 21:36
Locatie: Punthorst

Waar haal je dat vandaan?

Onzin. Stuurhuis van een XC70 is prima te reviseren.........
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Bij mijn weten zijn er geen onderdelen beschikbaar voor het ZF stuurhuis. Zie nu echter dat Sander een 2003 XC heeft en die heeft nog het SMI stuurhuis waar wel onderdelen voor te krijgen zijn. vanaf my 2005 is ZF stuurhuis toegepast
Laatst gewijzigd door edraket op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
JeroenJeroen
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 06.05.2017 - 21:36
Locatie: Punthorst

Ook die heb ik laten reviseren....
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Bij wie laat je dat doen Jeroen?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Sander02
4th Gear member
Berichten: 720
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

Oww ik was eigenlijk niet van plan iets met het stuurhuis te doen omdat het nogal veel geld kost en het gebrek niet echt een probleem is. Ja het flushen wil ik nog een keer zelf doen omdat het geen kwaad kan. Ik poste het rapport eigenlijk meer ter controle.
Laatst gewijzigd door Sander02 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
XCMenno
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 23.02.2017 - 20:29
Locatie: Nootdorp

Heren,
Ik kwam dit tegen. Vooral punt 2 is mij nieuw. Bekend??

The physical alignment is realatively easy, getting it done right is a can of worms. Here are some things I learned, after I got a copy of the actually Volvo VADIS manual pages faxed to me by another dealer.

1. I thought everyone automatically did this and it was a no-brainer, but you must do all four wheels at once. Don't laugh, the shop my dealer sent me to for my "<12K freebie" did just the fronts. I found out when I took the car back in because the camber gauge I made to double check their work showed that they had botched it. They had. So I took the car to a decent shop, and gave the dealer the bill. They reimbursed me.

2. Here's one the dealer didn't even know. If you have DSTC, you need a VADIS update after an alignment. Plus, the steering wheel needs to be actually removed from the column and repositioned! I don't have DSTC, but found this through my own investigation.

3. There is no way to change the caster angle, it's fixed. But mine was fixed within the Volvo specs, so no biggie.

4. I took my cheesey (but apparently deadly accurate) camber gauge to the dealership and checked a bunch of XCs. All of them had the camber set at greater than the specification. That's why XCs look like the front wheels tilt in quite a bit. Mine was like that, and I had the shop put them right at the spec which stood the wheels more vertical. But it didn't make any difference at all in the handling. However, I "feel" better about it. The spec is -.3+/-.9 degrees. Mine (and all others) was at -.6.

5. Changing the camber is an iterative process, and can be a real trial and error work out. So take a box of doughnuts and treat the technician really nice before he starts. It involves loosening two bolts on the strut that clamp the spindle in place. Loosen too much, it flops all the way down and you loose the starting point and have to start again. Don't loosen it enough, and it won't move. When the bolts are final torqued after is it set, it changes a bit. So you have to find that amount, loosen the assembly, put that amount in as an offset, and then re-torque the bolts which will pull it to right on.

6. If you go to a shop with a Sun computerized alignment rack system, beware that the alignment specs in their data base is wrong! They show that the wheels should be toed out, they should be toed in. I worked with Sun engineers in Alabama and Ireland (who didn't like getting second guessed) to get that one straight. I faxed them the VADIS sheets. They said they would incorporate the corrections in their "next data base release". I had the shop put mine at the right specs, but then the Sun print out shows that my alignment is wrong (based on their data). I made a toe gauge that measures off the wheels, and based on my toe guage and some trigonometry, I finally have it right. Note to the forum: If you had your car aligned on a Sun rack prior to mid 2004, your toe is off!

See, I told ya it is easy. Only 4 times on an alignment rack and way too much leg work on my part. But hey, mine is on the money!
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Sander02 schreef: Oww ik was eigenlijk niet van plan iets met het stuurhuis te doen omdat het nogal veel geld kost en het gebrek niet echt een probleem is. Ja het flushen wil ik nog een keer zelf doen omdat het geen kwaad kan. Ik poste het rapport eigenlijk meer ter controle.
Bij mijn MY'06 V70 N heb ik het stuurhuis laten flushen. Niets anders dan lof. De tegenschokjes waren volledig verdwenen. Maar goed dat was bij mijn auto het geval. Destijds in combinatie met de Flush vd automaatbak gedaan. TOP resultaat.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Sander02
4th Gear member
Berichten: 720
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

Bedankt nog, ik kom er net achter dat ik wat eigen aangemaakte topics ben vergeten waarschijnlijk door dat er iets mis ging in overzicht nieuwe berichten sinds laatste bezoek.

@XCMenno, dat loshalen van stuur heb ik ook nog nooit gezien.
@Hans oet Twent, misschien doe ik het nog een keer. Heb gezien dat je het zelf kan doen, maar mezelf kennende komt dat er toch nooit van. Laten doen is handiger alleen nogal prijzig. Zoveel last heb ik er niet van.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Sander02
4th Gear member
Berichten: 720
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

Vorige week zijn de veerpoot lagers en rubbers voor boven vervangen en vandaag nieuwe banden. Na vervangen banden is er uitgelijnd. Hier het rapport. Ik heb het idee dat de auto nu wat naar links wil. Ik herinnerde me dit oude topic met rapport van toentertijd. Hier is het nieuwe rapport. Zien jullie daar wat opvallends? Wijkt ook aardig af van het rapport van 4 jaar geleden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Bij uitlijnen probeer je vaak om bepaalde waardes gelijk te stellen.
De camber voor is dat bijvoorbeeld totaal niet en kan de oorzaak zijn van je klacht, weet niet of dat te stellen is
Net als de sporing voor en achter.
Verder vind ik de foto beetje wazig en lastig te lezen.

Eric .
Plaats reactie

Terug naar “XC70 t/m MY2007”