Geartronic bedrijfszeker?

Gebruikersavatar
Koffiemolen
2nd Gear member
Berichten: 132
Lid geworden op: 21.11.2013 - 11:30

Hartstikke goed om zo'n topic aan te maken! En toevallig 1,5 week nadat ik mijn bak door GS heb laten Powerflushen.

1 Bouwjaar auto: 2004
2 Aantal kilometers: 325.000 (zojuist ingereden dus) Ben 2e eigenaar, heb er zo'n 20k probleemloos mee gereden.
3 Geartronic geflusht? Ja, 1,5 week geleden de eerste keer. Puur preventief, op aanraden dealer die auto sinds aankoop in onderhoud heeft gehad. Bak was wel al een keer ververst.
4 Storingen gehad? Nooit storingen of klachten met de GT gehad, vind hem beter schakelen dan DSG van VW en multitronic van Audi. Geheel schokvrij en maakt zeker na opnieuw inleren door Powerflush nog beter gebruik van het enorme motorkoppel, ofwel schakelt minder snel onnodig terug. Snelheid gaspedaal bepaalt of hij dat alsnog doet. Kickdown geeft een razendsnelle respons en een prachtige schokvrije lineaire versnelling alsof je aan elastiek hangt. Volgens GS moet ik er de 500k zeker mee halen.
Volvo XC40 recharge RWD ER Ultimate MY2024
Volvo C30 2.0 Summum MY2008
Volvo XC70 2.5T geartronic MY2004 LPG3 480k
Citroen ID20 break '74
Citroen 2CV4 '74
Citroen Mehari '77
prwi
3rd Gear member
Berichten: 291
Lid geworden op: 27.05.2013 - 14:40

V70 2.5T Geartronic 2004 170.000km Nooit geflusht, geen problemen.
Audi A2 forum
V70 2.5T Geartronic MY04
C30 1.6D MY07
VW Polo 1.4TDI Bluemotion Executive Plus MY15
Gebruikersavatar
Frank Selen
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 18.11.2009 - 18:01
Contacteer:

Tot nu toe hebben we informatie van 21 Geartronicversnellingsbakken.
Ik heb de gegevens hier in een overzicht gezet: KLIK!

Conclusie
Een voorzichtige conclusie (want dat hoort bij een onderzoekje :P ):
Van de 21 bakken vertonen er 18 totaal geen problemen. De meeste van deze probleemloze bakken hebben minder dan 200 dkm gelopen. Uitzonderingen zijn de auto's van Koffiemolen (325 dkm), Max (360 dkm; geflusht bij 265 dkm) en Frederik Welvaert (270 dkm).
Problemen met de bak had Goliath (264 dkm) maar er trad een verbetering na flushen bij 250 dkm. Mees had tweemaal pech met zijn Geartronic, geflusht bij 202 en defect bij 209 dkm. Ook ruilbak voldoet niet.

Advies
En een advies met een nog grotere slag om de arm:
Het lijkt verstandig om de Geartronic te flushen bij 180 dkm en dan steeds om de 80 dkm.
Maar zoals gezegd er zijn ook bakken die zonder flushen probleemloos blijven werken.

Bedankt voor de input! Om het onderzoekje nog objectiever te maken zijn nog meer reacties zéér welkom (ook op de conclusie)!
Laatst gewijzigd door Frank Selen op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes, Frank
XC70 2.5 GTR Comfortline 2004, 330 dkm
Mercedes 350SL 1974
BIOD Expert 1973
Honda GoldWing GL1000 1975
Onderzoekje Geartronic
daag407welkomV70
2nd Gear member
Berichten: 159
Lid geworden op: 06.03.2009 - 20:05
Locatie: het oost'n

Hier 348.000 op de teller (v70 D5) bij 190.000 preventief geflusht, nog geen centje pijn schakelt boterzacht
Volvo V40 CC T3 2019,Crystal White met en een Afneembare trekhaak Volvo V60 Business Edition D4 2018, Scandinavian line, Onyx Black en Afneembare trekhaak,Volvo V70 D5 Geartronic M'08 Momentum, Silver Metallic en Trekhaak
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2952
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Geweldig lijstje Frank!

Ik snap dat een scharnier smeren iets anders is dan motor-olie verversen. Beiden worden wel elk jaar bij de beurt gedaan.
Maar ik kan er nog steeds niet bij dat versnellingsbakken niet ververst worden. (ook al staat er in Volvo-vida 80dkm bij aanhanger gebruik / zwaar stadsverkeer)
Wie kan mij dat uitleggen?
Gebruikersavatar
Henielma
2nd Gear member
Berichten: 239
Lid geworden op: 14.01.2010 - 21:58

1 Bouwjaar auto: V50 D5 uit 2007
2 Aantal kilometers 392.000
3 Geartronic geflusht? 2 weken geleden, hiervoor nog nooit.
4 Storingen gehad?
Afgelopen zomer tijdens het omhoog rijden van de Simplon bergpas met volle bepakking (zonder aanhanger) de melding dat de bak te warm was en moest stoppen. Een eind verderop gestopt en wat gegeten verder geen probleem.
Sinds een paar maanden soms flinke schokken bij het automatisch terugschakelen van de 3 naar de 2. Heel soms een schok bij het automatisch omhoog schakelen.
Omdat ik nog een 100k met deze fijne auto wil rijden twee weken geleden laten flushen in Uden. Het schokken bij het terugschakelen komt sindsdien veel minder vaak voor en is meer gedempt. Het pas na 1 of twee seconden inschakelen bij het omhoog schakelen komt soms nog voor. Het gedrag is nu nog steeds beter aan het worden.

Kortom probleemloos tot 390k. Hierna wat schokken vooral tussen de 2e en 3e versnelling. Na flushen is het gedrag duidelijk verbetert.
V60 D6 2014 377.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
Gebruikersavatar
Frank Selen
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 18.11.2009 - 18:01
Contacteer:

Kan er iemand uitleggen wat er precies gebeurt?
Als een geartronic bonkt, schokt of slipt, wat gaat er dan precies mis?
Ik lees over het flushen dat er verontreinigingen verwijderd worden. Dat lost dan ook deze problemen op?
Wat is het effect van alleen versnellingsbakolie verversen?
Of alleen opnieuw inleren?
Groetjes, Frank
XC70 2.5 GTR Comfortline 2004, 330 dkm
Mercedes 350SL 1974
BIOD Expert 1973
Honda GoldWing GL1000 1975
Onderzoekje Geartronic
Gebruikersavatar
Gerald de Groot
4th Gear member
Berichten: 775
Lid geworden op: 16.10.2013 - 22:31
Locatie: Lieren
Contacteer:

Door de vervuiling gaan de ventielen die de schakeling aansturen stroever, waardoor de schakelproblemen ontstaan.
Door vervuiling van de schoepen van de koppelomvormer, kan meer slip ontstaan.
Deze problemen worden met een powerflush (met reiniger) verholpen. Als iets echt versleten is, kan een powerflush dit uiteraard niet herstellen.
Als je alleen ververst, zullen de problemen waarschijnlijk erger worden, omdat de nieuwe ATF olie ook een reinigende werking heeft en het achtergebleven vuil zal losweken. En dat vuil gaat helaas weer zitten op plekken waar je het niet wilt hebben.
V70 T5 2001 geartronic - mistral green
Gebruikersavatar
Frank Selen
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 18.11.2009 - 18:01
Contacteer:

Kijk, dat is duidelijk, dank je! :D
Groetjes, Frank
XC70 2.5 GTR Comfortline 2004, 330 dkm
Mercedes 350SL 1974
BIOD Expert 1973
Honda GoldWing GL1000 1975
Onderzoekje Geartronic
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

Gerald de Groot schreef: Door de vervuiling gaan de ventielen die de schakeling aansturen stroever, waardoor de schakelproblemen ontstaan.
juist
Gerald de Groot schreef: Door vervuiling van de schoepen van de koppelomvormer, kan meer slip ontstaan.
onjuist, slip komt door afgesleten voering van de frictieplaat, of te weinig druk vanuit de oliepomp
Gerald de Groot schreef: Deze problemen worden met een powerflush (met reiniger) verholpen. Als iets echt versleten is, kan een powerflush dit uiteraard niet herstellen.
Als je alleen ververst, zullen de problemen waarschijnlijk erger worden, omdat de nieuwe ATF olie ook een reinigende werking heeft en het achtergebleven vuil zal losweken. En dat vuil gaat helaas weer zitten op plekken waar je het niet wilt hebben.
juustement
keep calm!, your randomizer is running
XC70D5
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 26.10.2014 - 00:32

Frank Selen schreef:
1 Bouwjaar auto
2 Aantal kilometers
3 Geartronic geflusht?
4 Storingen gehad?
Ik heb de XC70 pas een maand maar toch mijn eigen gegevens:
1 2004
2 170 dkm
3 volgens het boekje nooit geflusht
4 schakelt goed, volgens boekje ook geen mankementen aan de Geartronic.
Goed initiatief!

1) bouwjaar 2006
2) 251.xxx
3) voor zover ik weet nooit geflushed (3 maanden in mijn bezit nu)
4) geen problemen met GT, schakelt prima. Wel heeft hij een keer gebonkt in een lange bocht waar ik gaspedaal even losliet, dus ga zsm laten flushen.

Intussen laten flushen, schakelt nu weer zijdezacht!
Laatst gewijzigd door XC70D5 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 D5 AWD GT MY2006, 185pk, SPORTS SUMMUM, MOBILITY LINE, VISIBILTY LINE, FOUR-C
BMW 320D TOURING E46 executive, MY2001,136pk,
BMW 318ti E36, MY1996
BMW 316i E30, MY1991
BMW 320i E30, MY1987
Bioburrie
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 11.05.2008 - 11:09
Locatie: Drenthe

2007
248000
Niet sinds aankoop, en waarschijnlijk niet daarvoor
geen problemen, overweeg preventieve flush...
Als ik hard moet lopen, neem ik de auto....

1985 MB 280 SL sinds 1995
1996 Volvo 850 T5 Aut. 1999 - 2007 en van 150 - 405 tkm
2003 V70 D5 Summum Aut. 2007 - 2012, 160 - 385 tkm
2007 XC70 D5 Summum Geartronic 2012 - 2023, 155 - 515 tkm
2005 XC70 2.5T Summum Geartronic 2023 - ….., 240 - …. tkm
VOLVO V40 T4
2nd Gear member
Berichten: 65
Lid geworden op: 14.09.2010 - 00:15

Ik heb geen geartronic automaat maar heb er wel voor gekozen om de bak te laten flushen (powerflush). Als er condens in de ATF zit kan het shade aan de bak veroorzaken (als er strenge forst is spreek uit ervaring). Zou in ieder geval de ATF vervangen als je niet zeker bent van de kwaliteit van de ATF is goedkoper dan bak vervangen. Dacht dat de ATF elke 5 jaar of om de 80.000km ververst moet worden.


Volvo xc70 2001 +/-235.000km
bemerbenz
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 02.01.2014 - 14:07

1 Bouwjaar auto
2 Aantal kilometers
3 Geartronic geflusht?
4 Storingen gehad?

1. 2007
2. 208k
3. Geartronic preventief geflushed bij 190k, op aanraden dealer. Geartronic schakelt prima, varieert bij koude motor een klein beetje in het zelfde toerentalgebied, waarschijnlijk kleppenhuis.
4. Geen storingen

Heb voor hobby een Mercedes 320 Coupe met automaat bj 1994. onwaarschijnlijk fijne en snelle automaat (vacuumgestuurd), onverwoestbaar, daar kan de Geartronic een puntje aan zuigen.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27608
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

1 Bouwjaar auto: 2007 (S60 2.4D)
2 Aantal kilometers: 207.000
3 Geartronic geflusht?: Ja, bij 187.000 preventief geflusht, schakelde voor de flush al boterzacht en erna nog zachter
4 Storingen gehad?: Nee, ook niet in de geschiedenis van de auto terug gevonden (heb op de tankbonnetjes na alles erbij).

Bij de flush heeft de bak nog extra koppel en vermogen te verwerken gekregen en ook dit gaat hem prima af
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Frank Selen
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 18.11.2009 - 18:01
Contacteer:

Frank Selen schreef: Bedankt voor de input! Om het onderzoekje nog objectiever te maken zijn nog meer reacties zéér welkom (ook op de conclusie)!
Groetjes, Frank
XC70 2.5 GTR Comfortline 2004, 330 dkm
Mercedes 350SL 1974
BIOD Expert 1973
Honda GoldWing GL1000 1975
Onderzoekje Geartronic
Gebruikersavatar
Bakboord1
4th Gear member
Berichten: 962
Lid geworden op: 05.12.2006 - 13:08
Locatie: Eindhoven

Het valt me op dat zoveel mensen een flush overwegen. De gedachten over een groupsbuy dringt zich op.
Laat mijn auto nu net toevallig dezelfde automaat hebben.
Opel Zafira 1.6cdti Business+

Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
Gebruikersavatar
Willempie5
3rd Gear member
Berichten: 356
Lid geworden op: 14.02.2012 - 16:10
Locatie: Twello

1 Bouwjaar auto
2 Aantal kilometers
3 Geartronic geflusht?
4 Storingen gehad?

1. 2007
2. 180k
3. Geartronic preventief geflushed bij 145k bij dealer. (ook bij 145k Polestar tuning)
4. Geen storingen, perfect soepel
V70 2007 2.5T Sport Edition, Black sapphire, Geartronic, Polestar tuning, CFE, IMIV+camera
V50 2005 T5 Summum, Flint grey metallic, Geartronic
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19485
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Bakboord1 schreef: Het valt me op dat zoveel mensen een flush overwegen. De gedachten over een groupsbuy dringt zich op.
Laat mijn auto nu net toevallig dezelfde automaat hebben.
In het verleden een paar maal georganiseerd. Misschien weer een keer proberen? (kijk even in het evenementenboard).

Op dit moment heb ik andere belangrijke financiële verplichtingen zodat een preventieve powerflush (inclusief stuurhuisflush) geen prioriteit heeft. Maar ik ben het zeker van plan ook al omdat het bij mijn D5 toentertijd zeker geholpen heeft.
Laatst gewijzigd door V480-S60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
ChrisMe
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 28.02.2015 - 12:23
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

1 Bouwjaar auto
2 Aantal kilometers
3 Geartronic geflusht?
4 Storingen gehad?

1. 2002
2. 266k
3. Geartronic preventief geflushed bij 263k bij Abraham Sluyter te Rotterdam ( De hele aandrijving olie vervangen)
4. Geen storingen
Laatst gewijzigd door ChrisMe op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
hij: XC60 D5 AWD Polestar, MY 2011, 250.000KM
zij: Mitsubishi Colt 1.5, 2005, 210.000KM
in het verleden onder andere:
144, C70, 850, V70XC
Plaats reactie

Terug naar “XC70 t/m MY2007”