Geartronic bedrijfszeker?

Gebruikersavatar
Frank Selen
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 18.11.2009 - 18:01
Contacteer:

Ik lees hier op het forum en verder op internet tegenstrijdige verhalen over de bedrijfszekerheid van de Geartronic.
Van adviezen om de bak om de 80 dkm zeker te laten flushen tot berichten dat een Geartronic soepel 500 dkm heeft gelopen zonder eenmaal flushen.
Indien er problemen zijn hoor je dat natuurlijk snel in een forum als dit, terwijl je waarschijnlijk niets hoort over een Geartronic die honderden dkm storingsvrij zijn werk doet.
Wellicht is het mogelijk in dit draadje een klein onderzoekje te doen om hier een iets meer objectief beeld te krijgen.
Dus indien je een Geartronic hebt (of heeft iedere XC70 dat?) vermeldt dan heel graag de volgende gegevens:
1 Bouwjaar auto
2 Aantal kilometers
3 Geartronic geflusht?
4 Storingen gehad?
Ik heb de XC70 pas een maand maar toch mijn eigen gegevens:
1 2004
2 170 dkm
3 volgens het boekje nooit geflusht
4 schakelt goed, volgens boekje ook geen mankementen aan de Geartronic.
Groetjes, Frank
XC70 2.5 GTR Comfortline 2004, 330 dkm
Mercedes 350SL 1974
BIOD Expert 1973
Honda GoldWing GL1000 1975
Onderzoekje Geartronic
xxbv92
2nd Gear member
Berichten: 196
Lid geworden op: 22.07.2008 - 09:18

Interesante topic, hoop op echte reply''s, en geen reclame uitingen.
Heb ook zitten denken aan flushen of zelf een drain en fill doen, heb echter geen enkel probleem met de geartronic.
Vorige week in de US nog met Dodge Charger en Chrysler 200 gereden (nieuw) en hier doet de geartronic eigenlijk niet voor onder
Rij een S40 2.4
Uit 2006 2 jaar in bezit a 20.000 km
Met 80.000 km totaal
Vloeistof aan peilstok nog mooi rood
Auto schakeld niet boterzacht, dat deden die Amerkanen echter ook niet,
Bak dus niet geflusht en ook geen mankementen.
-voorheen-
Kadett C coupe 1.2 '78
Volvo
340 1.4 '84
440 1.7 '89
460 1.8 '94
S40 1.8 automaat '99
S40 2.4 geartronic '06
-momenteel-
knalrooie V40 t2 '16 'de towmaat' 225 PK 400 NM
Kadett C coupe met Volvo b230a motor, m47 5 versnellingsbak, 4 x carburator, Volvo 240 Assen/schijfremmen ‘78
Gebruikersavatar
ijsga
5th Gear member
Berichten: 1090
Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
Locatie: Zaandam

Ook hier een P1 en wel een V50 2.4 Geartronic.

Bouwjaar: 2007
Kilometerstand: 119.000
Voor zover ik weet nog nooit geflusht.
Ook nooit storingen gehad (nu 18.500 km erin gereden).

Bij een (ijs)koude motor is het schakelen ietsje minder soepel, heeft met de ATF te maken denk ik.
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Gebruikersavatar
Goliath
3rd Gear member
Berichten: 256
Lid geworden op: 07.08.2007 - 10:24
Locatie: Achter de kapper

Goed bezig!

Mijn XC is uit 2001, heeft bijna 264Mm afgelegd en ik heb de bak een tijdje geleden geflushed. Met name omdat de geartronic wat begon te haken nu en dan. Waarschijnlijk moet ik binnenkort het ventielblok vervangen, met name bij het in de achteruit schakelen krijg je een behoorlijke klap,mzowel te horen als te voelen.
Na het flushen is het schakelen wel soepeler, de olie die eruit kwam was behoorlijk smerig en ik voel me goed bij de flush...
Groet,
Dave

MY02 V70 Cross Country 2.4T AWD | Sapphire Black Metallic | Leder Grey | Mobility line | Afneembare trekhaak
MY08 V50 Edition 2 | Chameleon Blue | Leder Quartz/Off Black | Afneembare trekhaak
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2054
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Frank Selen schreef: ..... (of heeft iedere XC70 dat?)....
Nee hoor, wij hebben een (heerlijk) handgeschakeld exemplaar. (Al zijn die ongetwijfeld veruit in de minderheid)
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
Frank Selen
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 18.11.2009 - 18:01
Contacteer:

Jers3n schreef:
Frank Selen schreef: ..... (of heeft iedere XC70 dat?)....
Nee hoor, wij hebben een (heerlijk) handgeschakeld exemplaar. (Al zijn die ongetwijfeld veruit in de minderheid)
Maar, elke automaat is in een XC70 een Geartronic?
Groetjes, Frank
XC70 2.5 GTR Comfortline 2004, 330 dkm
Mercedes 350SL 1974
BIOD Expert 1973
Honda GoldWing GL1000 1975
Onderzoekje Geartronic
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik heb mijn D5 XC60 bij 55k laten flushen en heb nu 103k met de auto gereden.
Geen klachten of problemen gehad maar laat de bak binnenkort nogmaals reinigen en flushen.
Ik merk afentoe slip in de bak, misschien toe te schrijven aan de Polestar update maar wellicht ook gewoon een product eigenschap.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27480
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

De geartronic is een bak die altijd wat slip zal hebben maar is verder een wat trage maar wel fijne bak.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2054
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Frank Selen schreef:
Jers3n schreef:
Frank Selen schreef: ..... (of heeft iedere XC70 dat?)....
Nee hoor, wij hebben een (heerlijk) handgeschakeld exemplaar. (Al zijn die ongetwijfeld veruit in de minderheid)
Maar, elke automaat is in een XC70 een Geartronic?
Goede en en ook wel interessante vraag, heb't ff opgezocht in de oude prijslijsten. Wat ik kan vinden (betreft enkel XC70):
-t/m MY02 (heette toen nog de V70 XC met Visco AWD) was enkel een 200pk benzine leverbaar, handgeschakeld, met automaat of met geartronic. (Alle 5 versnellingen)
-MY03 (benaming vanaf toen XC70, en introductie Haldex AWD) èn eerste prijslijst MY04 (dd. 13 jan 2003), 210 pk 2.5T benzine met handbak, automaat of geartronic, 163pk D5 diesel met geartronic. (Alle 5 versnellingen)
-MY04 'tweede druk', dd. 01 jan 2004, benzine 210pk 2.5T en diesel 163pk D5 beide handgeschakelde of met geartronic. (GT 5 verzetten, handbak benzine 5 versn. en handbak diesel 6 versn.)
-MY05 idem als bovenstaand, bakken verder gespecificeerd als; geartronic AW55-51; benzine handbak M58L, diesel handbak M66E.
-MY06, 2.5T met M58L of AW55-51, nieuwe D5 185pk (incl regenererend roetfilter) met enkel M66E, 2.4D (163pk, nog zonder regenererend roetfilter) met enkel AW55-51. (De 2.4D is najaar 2005 vervallen voor 185pk D5 met geartronic.)
-MY07, 2.5T idem '06, D5 met handmatige M66E of AWTF-80SC 6 traps geartronic.

MY08 is nieuwe model.
En voor de duidelijkheid, introductie nieuwe modeljaar (MY) is dus meestal halverwege het voorgaande kalenderjaar.

Kortom er is in de beginjaren ook een 'normale' automaat geleverd geweest.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Wel Frank,
Als er niets aan de hand is en de bak schakelt goed zeg ik lekker zo laten. Echter als jouw onderbuik gevoel zegt ja... maaarrrr...... Laat hem preventief flushen bij Gery Slot. Neem dan ook gelijk het stuurhuis mee. Doet ie in één keer. En als je dat gedaan hebt dan is jouw onderbuik gevoel ook weer oké.
Ik heb het bij 210K beide preventief laten flushen. En daarna werd ik nog blijer...... :-)
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2935
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

1. 2002 V70xc benzine (4e eigenaar vanaf 144dkm)
2. 234dkm
3. 202dkm (liep matig vanaf 175dkm). Defect bij 209dkm
4. huidige ruilbak 3x geflushed en solenoids vervangen (alles onder garantie). Schakelt zeker geen 100% helaas; bonken, veel te vroeg doorschakelen met soms een 'vrijloop' van 2 sec; geen slip gelukkig, lockup zoals het moet volgens het boekje (heel blij mee als caravan trekker) en dan opeens is er zo'n dag dat hij het perfect doet !!
Handmatig schakelen bij 3500rpm gaat hij perfect (op de R na)

type 55-50SN, zou dat eigenlijk wel de juiste zijn want bij deze ruilbak is bij dezelfde snelheid het toerental 200rpm minder dan bij de af-fabriek GT.

Het eeuwige gezeur met de GT's is een reden om nooit meer een GT te willen.
Maar de auto zelf is supergoed en zonder problemen !!!
habie12
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 18.09.2014 - 08:46

1 Bouwjaar auto 2004
2 Aantal kilometers 187.xxx
3 Geartronic geflusht? gisteren laten doen, daarvoor nog niet naar mijn weten
4 Storingen gehad? geen storing gehad, meer preventief.

olie was goed zwart die eruit kwam, kan qua schakelen of iets niet veel merken, maar wou het gewoon gedaan hebben.
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

S80/V8 LPG 6traps geartronic
- Modeljaar 2007
- Aanschaf bij 214.000km, nog in bezit
- Geflushed bij 217.000km (powerflush)
- kmstand nu 226.000km
- Werkt perfekt.

S80/2.5T LPG 5traps automaat
- Modeljaar 2004
- Aanschaf bij 170.000km, verkoop bij 345.000km
- Geflushed bij 200.000km (zelf) en 300.000km (powerflush)
- Heeft altijd perfekt gewerkt.
Laatst gewijzigd door M@rcel op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Frank Selen
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 18.11.2009 - 18:01
Contacteer:

Bedankt voor jullie bijdragen! Nog meer ervaringen met de Geartronic?
Groetjes, Frank
XC70 2.5 GTR Comfortline 2004, 330 dkm
Mercedes 350SL 1974
BIOD Expert 1973
Honda GoldWing GL1000 1975
Onderzoekje Geartronic
Gebruikersavatar
mad
6th Gear member
Berichten: 4295
Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
Locatie: Romania

Bouwjaar: 2009
Kilometerstand: 180.000
RICA tuning bij 20.000
Veel bergwegen, slechte wegdekken, lange afstanden.
No flush
No problems
Laatst gewijzigd door mad op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
XC70 D5 2009 Ocean Race
Gebruikersavatar
Rob Bakker
5th Gear member
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28.11.2006 - 10:14

Bouwjaar 1999, een S80 4 traps geartronic
Gekocht met 160.000 en verkocht met 189.000

Ca. 5 jaar gehad, na een jaar preventief geflushed, en nooit problemen gehad.
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Km stand: 270.000
Rica tuning bij 180.000
Geen problemen, overweeg wel een flush. Gewoon preventief.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
jasper_o
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 10.06.2014 - 14:41

XC70 D5
Bouwjaar 2002, my2003
Km stand 206000
Nog nooit geflushed, nog geen problemen, wil hm wel binnenkort laten flushen.
2016 XC70 Polar D5 AWD Polestar tuning + Obbe tuning
Gebruikersavatar
Max
7th Gear member
Berichten: 6342
Lid geworden op: 01.10.2006 - 19:48
Locatie: Leusden

XC70 2.4D
Bouwjaar 2006
Km stand 360.000
Geflushed met ong 265.000 km
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.

2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8111
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

C70 D3 2011
50.000km
Nooit geflusht en nig nooit problemen gehad

XC60 D3 AWD 2011
70.000km
Nooit geflusht en nooit problemen gehad

V70N 2006
120.000km
Nooit geflusht en nooit problemen gehad

Xc70 D3 AWD 2012
75000km nooit geflusht en nooit problemen gehad

Schoonvader Xc70 2004
120.000km
Nooit geflusht en nooit problemen gehad,

C70 2.0D Powershift 2010
18.000km en ingeruild wegens aanhoudende problemen Powershift !!!
Doe ons maar een Geartronic !
Laatst gewijzigd door BlackcurrantV70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Plaats reactie

Terug naar “XC70 t/m MY2007”