XC70 om te bouwen naar voorwielaandrijving?

Dijks
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 08.02.2011 - 09:28

In ieder geval veel reactie. Het gaat mijn inderdaad om de looks van de auto, ziet er erg goed uit. En het is mooi meegenomen dat er een geblazen motor in zit met 200 pk. Hoewel een ongeblazen 140 pk variant voor mij ook voldoende was geweest. Toch verbazingwekkend dat meeste XC70 rijders er een hebben genomen voornamelijk vanwege de vierwielaandrijving :laughing6: :twisted:

Maar er rijdt dus niemand op dit forum rond die de achterwielen permanent heeft uitgeschakeld. Ik meen dat ik op het 850forum ook eens een bericht heb gelezen dat iemand met een V70 XC alleen zijn cardanas in de winter monteerde. In de zomer reed hij zonder.
Pjottert
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 04.12.2006 - 19:55

Als ik al wat zou demonteren, dan zou ik de voorwielaandrijving demonteren. Met alleen achterwielaandrijving kan je veel leukere dingen doen.
Gebruikersavatar
t.renouvin
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 10.11.2016 - 07:16

Wat een terechte en goede vraag. Ook ik heb een 2002 xc70 gekocht om de looks. vierwielaandrijving is voor mij irrelevant. Het enige waar ik aan merk dat hij vierwielaangedreven is, is dat de auto vies wordt op vier plekken achter de wielen ipv 2. Ik ga niet off road met deze auto. De v70 vind ik saai en de xc70 vind ik mooi. Gelukkig valt over smaak niet te twisten.

vermoeiend om door alle betweterigheid heen te lezen en een zinnig antwoord te vinden.

Heb ik nu goed begrepen dat de cardanas eenvoudig te verwijderen is en daardoor de volvo voorwielaangedreven wordt en dit geen technische implicaties heeft?
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4279
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

gewoon cardanas verwijderen dan rij je als FWD verder

Hij '99 V70 2.5 20V AT en '00 V70R AWD
Zij '19 S60 T5, '99 S70R AT Saffron Pearl en '00 V70R AWD Laserblue
Sander02
4th Gear member
Berichten: 720
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

Is er nog een reden om het vanaf een 2003 versie te verwijderen? Brandstofbesparing niet de moeite waard las ik al.
Laatst gewijzigd door Sander02 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5106
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

volvo heeft de latere types ook als FWD verkocht......
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3109
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Ik denk dat je wel moet opletten met systemen als tractie en stabiliteitscontrole. Mogelijk werken deze systemen niet meer, of zelfs averechts.
Gebruikersavatar
Frenz
2nd Gear member
Berichten: 58
Lid geworden op: 24.05.2007 - 14:13
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Even een schopje aan dit topic, vanaf morgen ben ik ook een trots XC70 (2001) bezitter en vanaf begin volgend jaar hopelijk ook berijder (er moet nog een NL kenteken op).

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik deze auto toekomstig klassieker-kwaliteiten toedicht, qua looks en dat dat voor mij ook het 'hebbe' gehalte behoorlijk vergroot. Maar....ik heb zo rond het bouwjaar van mijn auto een Subaru Legacy gehad en de permanente vierwielaandrijving zorgde voor een eveneens permanente smile op m'n gezicht. Ik heb een t5 gehad en die heeft gewoon teveel pk's op de voorwielen om echt lekker te sturen. Is het niet zo dat een XC neutraler stuurt, qua over/onderstuur? En is dat geen reden om de cardanas te laten zitten waar hij hoort? Ben het er trouwens wel mee eens dat als je geen trailer of paard of ander zwaar trekspul hebt, een XC niet echt nodig is hier (hoewel het met die sneeuw laatst wel fun was in de Forester die ik morgen wegbreng).
Huidig: XC70 2.4T man. MY01 Midnight Blue

Voorheen: V70 t5 aut. Zwart | 850 20V aut. | 960 3.0 aut. Zwart | 245 GLE man. Blauw (en nog een stuk of 7 niet vermeldenswaardige leaseauto's)
valser
2nd Gear member
Berichten: 157
Lid geworden op: 15.02.2015 - 08:34

Ik koos destijds voor een V70 ipv de XC70 omdat ik de V70 beter vond rijden; een XC70 helt over in de bochten, rijdt zompiger en voelt niet sneller aan dan een V70 2.4 handbak. Verder komen daar ook nog de kosten om de hoek kijken; hogere wegenbelasting, hoger verbruik, en potentieel hogere onderhoudskosten.
Een XC70 in een mooie kleur heeft inderdaad (veel) meer uitstraling, dat is waar, maar de relatieve eenvoud van een fraaie V70 kan ik ook wel waarderen, en achter het stuur zie je niets van het uiterlijk, maar merk je wel het betere rijden.
Gebruikersavatar
Leon_Steyns
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 08.01.2015 - 00:09

Ik heb ook bewust voor een V70 XC gekozen ipv een gewone V70, met name omdat ze wat hoger op de wielen staan en ik fan ben van het visco-systeem (net als in de VW Syncro-modellen: permanent 4x4 en verhoudingen naar behoefte) en ook omdat ik graag een GearTronic-bak wilde. Ik heb ook een 940 met ZF-bak en ik vind beide vergelijkbaar fijn en comfortabel rijden, niet in de laatste plaats vanwege de luxe. Zuipen als ketters, dat helaas wel... O-)

Het zijn absoluut geen rallywagens, maar ik herken typeringen als 'zompig sturen' of onderstuur/overstuur absoluut niet. De visco-koppeling reageert vind ik soms wel aan de late kant, maar alleen in serieuze modder en/of sneeuw. Wegligging en stuurgedrag hebben overigens naar mijn mening meer te maken met de ophanging (rubbers!) en banden dan met aandrijving.
Voor het echte serieuze sleepwerk zou ik overigens extra oliekoeling wel aanraden, want de automaatbakken hebben dan moeite met koeling. Je merkt het wel als er een flinke aanhanger met lading achter hangt, maar de combinatie komt prima van z'n plek en stuurt aangenaam gecontroleerd.
En ik ben het met de eerdere reactie eens: als je met de aandrijving gaat rommelen heeft dat vast en zeker ook invloed op electronische systemen als DSTC.
Laatst gewijzigd door Leon_Steyns op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Aanvulling
Greets, Leon.
_____________________________
Volvo 340 GL Variomatic B14.4S (1984)
Volvo 360 GLS RAI Special B200K (1985)
Volvo 340 GLE Millionaire #40/125 B172KD (1988)
Volvo 440 GL B18U (1993)
Volvo 440 B18U (1995)
Volvo 940 Estate Malmö D24TIC (1996)
Volvo V70 XC Comfort B5244T3 (2001)
Volvo 460 B16F (1992)
Sander02
4th Gear member
Berichten: 720
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

Ik heb nooit rijgedrag vergeleken met een V70. Ik vond de XC-70 veel stoerder en heb alleen gereden in de gene waar ik nu in rijd en kan dus niks vergelijken, maar rijd heerlijk. Gewoon met de 16inch wielen. Ook dacht ik bij de aanschaf van een XC, nou mooi voor als het glad is of als ik op wintersport ga, had het, misschien onterecht idee dat je toch wat meer grip hebt dan 2 wiels aangedreven.

Benzine verbruik en wegenbelasting had wel wat minder gemogen maar ja....
Het is echt een lekkere cruise bak en heeft aardig wat pit indien nodig. Ik denk dat rijeigenschappen zoals jullie in onder/overstuur en minder strak toch ook gewoon een stukje gewenning is? Het zal er geen onveilige auto van worden. Ik lees ook vaak dat men grotere velgen neemt en zo betere wegligging heeft. Dus das dan misschien ook een optie als je twijfelt tussen V70/XC.

Ik heb overigens geen idee of m'n 4 wielen het wel doen :) komt er dan geen melding van de computer?
Laatst gewijzigd door Sander02 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Gebruikersavatar
Leon_Steyns
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 08.01.2015 - 00:09

Als je de auto op het gras zet (zeker met dit weer!), een fikse dot gas geeft bij het wegrijden en instuurt zie je als het goed is vier omgewoelde sporen (in plaats van twee plus twee van alleen rollende banden).
Als de DSTC (of STC) actief is zie je het bijbehorende logo (rode driehoek met een slippende auto erin) kort knipperend oplichten rechts in het instrumentenpaneel.
Niet doen als je 'm net gewassen hebt want de modder zit tot op het dak... :D
Greets, Leon.
_____________________________
Volvo 340 GL Variomatic B14.4S (1984)
Volvo 360 GLS RAI Special B200K (1985)
Volvo 340 GLE Millionaire #40/125 B172KD (1988)
Volvo 440 GL B18U (1993)
Volvo 440 B18U (1995)
Volvo 940 Estate Malmö D24TIC (1996)
Volvo V70 XC Comfort B5244T3 (2001)
Volvo 460 B16F (1992)
Gebruikersavatar
Daeothar
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 06.12.2007 - 21:33
Locatie: Breda
Contacteer:

Sorry; nog een keer een heropleving van dit onderwerp. ^_^

Ik heb deze week een V70XC, MY2001 gekocht, ter vervanging van mijn langzaamaan sleets rakende 850 2.5T.

De AWD was voor mij een selling point, want de 850, met chiptune, heeft gewoon veel teveel koppel om goed de weg op te krijgen met alleen voorwielaandrijving. Maar bij aankomst bij de (particuliere) verkoper hoorde ik al snel dat de cardan-as er onderuit was gehaald, omdat er iets mis was met de viscobak. Dat was volgends verkoper geen enkel probleem, maar bij mij sloeg meteen de twijfel toe, aangezien dat nou juist één van die dingen was (naast de hogere instap, kleur en opties) die me hadden aangetrokken tot dit exemplaar.

Toch een flinke proefrit gemaakt, en ik was erg aangenaam verrast door zowel de wegligging als het koppel en de snelheid. en na de rit en korte inspectie van de wagen was ik (en dus ook de XC) toch verkocht.

Volgens de verkoper scheelde het verwijderen van de cardan-as bovendien ook in het verbruik (in positieve zin). Nou ben ik het RON98 verbruik van mijn 850 gewend, en ik schrik niet meer zo erg van een verbruik van 1:8, dus ik denk dat het RON95 verbruik van de XC wel te overzien gaat zijn...

Ik kon het rijgedrag het beste vergelijken met de serie 740s die ik voor de 850 heb gereden: het is meer zweven over de weg in luxe (ok; een hoop minder luxe in de 740s) dan het tot scheuren aanzetten van de 850. Vóór de 850 had ik nooit snelheidsovertredingen, maar dat ding vraagt er gewoon om, en ik weet zeker dat de XC me weer terug in die oude vibe krijgt. Dat scheelt dus ook weer in de maandelijkse kosten...

Uiteraard kan ik het gedrag van mijn (nu) FWD XC niet vergelijken met een werkende AWD, maar mijn ervaring in deze korte week zijn zeer positief in ieder geval. Bij vertrek van het adres van verkoper reed ik verkeerd en moest ik noodgedwongen een flink eind over kleine B-wegen in zuid Limburg rijden tot aan de snelweg, en dat reed heerlijk. Geen gebrek aan vermogen (het is een 200PK versie, tegen de 235PK van de 850), geen vreemd hangwerk in de bochten, en op de snelweg reed/gleed hij als een droom.

Er zijn wat kleine dingetjes mis met de auto (een achterdeurslot sluit niet via de AB, een sierstrip langs de voorruit zit wat los, etc), dus ik ga er eens met een fijne kam doorheen dit weekend bij een lokale garage, en dan valt er misschien wat zinnigs te zeggen over de staat van de viscokoppeling. Ik heb de cardan-as gewoon meegekregen, dus mochten de kosten meevallen en is de bak te redden, zou ik alsnog kunnen overwegen om de as terug te laten plaatsen. Maar zo niet, ben ik eigenlijk prima tevreden met mijn FWD XC.

Dus naar mijn mening is het rondrijden in een ex-AWD V70XC geen enkel probleem... :-)
Laatst gewijzigd door Daeothar op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 XC 2.4T - 40-HH-FF
Volvo 855 2.5T - 63-ZF-DG € †
Volvo 745 GLE 2.3 - RB-10-GN €
Volvo 745 GLE 2.3 - SB-63-JL †
Volvo 745 GL 2.3 - NV-05-TR †
Sander02
4th Gear member
Berichten: 720
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

Gefeliciteerd met je nieuwe auto. Fijne bakkies zijn het inderdaad. Weegt die as behoorlijk wat?
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8115
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Ik had een beetje een gelijkaardige ervaring bij de overstap van mijn XC60 naar mijn XC70, de XC60 ligt al een huis op de weg maar is zelfs op 18”redelijk stug afgeveerd, de XC70 is wat minder bochtenpikker maar oh zo comfortabel.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
Daeothar
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 06.12.2007 - 21:33
Locatie: Breda
Contacteer:

Sander02 schreef: Gefeliciteerd met je nieuwe auto. Fijne bakkies zijn het inderdaad. Weegt die as behoorlijk wat?
Dank je ^_^

De as weegt eigenlijk bijna niets; ik denk een kilootje of 20 max?
Volvo V70 XC 2.4T - 40-HH-FF
Volvo 855 2.5T - 63-ZF-DG € †
Volvo 745 GLE 2.3 - RB-10-GN €
Volvo 745 GLE 2.3 - SB-63-JL †
Volvo 745 GL 2.3 - NV-05-TR †
Plaats reactie

Terug naar “XC70 t/m MY2007”