Koelvloeistof niveau V40

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
Delavinay
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 10.04.2018 - 09:13

Goedendag,

Wij hebben al enige jaren een probleemloze V40 T4 190hp automaat. Ik kijk soms even onder de kap en zie dat het koelvloeistof systeem altijd op het zelfde niveau staat, bij koude en warme motor.

Driekwart jaar geleden kreeg ik plotsklaps de melding dat het niveau te laag was. Er moest een halve liter bij, naar de garage gereden en niets gevonden qua lekkage.

Weer vele duizenden kilometers gereden, niveau in de gaten gehouden maar altijd op max bij zowel koude als warme motor.

Nu naar een lange rit door Europa (3000 km) zag ik dat het niveau iets gezakt was. Ik moest 125ml bijvullen, niet echt noemenswaardig maar toch…. Gewone rijstijl aangehouden zoals altijd, wel in de bergen geweest.

Mijn gedachten dat het verschil veroorzaakt werd door luchtdrukverschillen maar terug op zeeniveau stond het niveau nog steeds onder de streep. 125 ml dus bijgevuld.

Het vreemde blijft ook dat er nooit niveauverschil is tussen warme- en koudemotor.

Iemand enig idee ?
Gebruikersavatar
vankol
4th Gear member
Berichten: 606
Lid geworden op: 09.04.2016 - 15:26

Heb ik ook wel eens gehad dat er iets bij moest, daarna al weer twee jaar niet hoeven bijvullen.
Dus zal me niet al te veel zorgen maken.
Gewoon af en toe ff kijken.
Overigens heb ik nog nooit een melding gehad van koelvloeistof laag.
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
BkB
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 31.05.2016 - 09:06

Bij mij gaf ie soms wel een lager niveau aan. Meestal na het nemen van een klaverblad.
De melding bleef enkele km staan en verdween dan weer.
Bijvullen heb ik incidenteel gedaan, maar op den duur toch een nieuwe dop erop gezet en dat bleek afdoende.. Geen melding meer gehad
Plaats reactie

Terug naar “V40”