Verschil buitenspiegel tussen rechtsrijdend (NL) en linksrijdend (UK) verkeer

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
Isegrimm
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 05.01.2005 - 22:15

Hoi,

Paar weken geleden ben ik bij een garage geweest voor een onderhoudsbeurt + APK. Tijdens de rit naar de APK locatie is mijn linkerspiegel eraf gereden.
Een medewerker van de garage zat achter het stuur, dus de garage was verantwoordelijk. Ze hebben zonder morren de spiegel (behuizing + glas) vervangen.
Tot zover geen probleem.

De spiegel lijkt echter van een UK auto te komen, dus voor een bestuurder aan de rechterkant.
In het spiegelglas zit namelijk geen dodehoek-gedeelte en de hoek waarin de spiegel staat is veel te ver naar binnen toe.
Als ik de spiegel helemaal naar buiten afstel zie ik nog ruim de helft van de achterkant van m'n auto in beeld.

Mij lijkt daarom dat zowel het spiegelglas en de behuizing vervangen moeten worden.
Garage gebeld, zij zeggen dat vervangen van het spiegelglas voldoende is.
Volgens mij los je daarmee alleen het gemis van de dodehoek op, maar niet van de hoek waarin de spiegel staat.

Mijn vraag is of iemand hier kan bevestigen of de spiegelbehuizing voor linksrijdende en rechtsrijdende modellen hetzelfde is (partnumber), en dat het verschil alleen in het spiegelglas zit?
Ik heb al gezocht bij verschillende onderdelenverkopers, maar daar wordt bij de spiegel niet vermeld of het voor links- of rechtsrijdende modellen is.
Volvo V40 D4 - 2014
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Het zou handig zijn om te weten welke auto je hebt.
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Er zit wel degelijk verschil in spiegelglazen (en dus onderdeelnummers) voor links of rechts gestuurde auto's. De zichthoek is behoorlijk verschillend. Je hebt geen handtekening met type en jaar helaas, dus zul je het moeten doen met een voorbeeld voor de v70 vanaf 2008. Als je onderstaande link opent kun je de onderdeelnummers vinden voor LHD (left hand drive) en RHD (lijkt me duidelijk...) :

http://catcar.info/volvo/?lang=en&l=bWF ... ZWw9PTM%3D
Karmann
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 02.11.2016 - 13:16

https://www.skandix.com/ kijk eens op deze site. Er staan prijslijsten op. Er is wel degelijk een verschil tussen links en rechtse besturing. Staat er bij.
Isegrimm
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 05.01.2005 - 22:15

Jelmer de Jong schreef: 05.08.2021 - 22:25 Het zou handig zijn om te weten welke auto je hebt.
Sorry helemaal vergeten :-D
Het is een Volvo V40 D4 uit 2014.
Volvo V40 D4 - 2014
Isegrimm
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 05.01.2005 - 22:15

Dank voor de antwoorden, ik heb op de sites gekeken en de onderdeelnummers zijn inderdaad verschillend.

Morgen heb ik een afspraak bij die garage. Benieuwd wat voor discussie dat wordt, want aan de telefoon hielden ze bij hoog en laag vol dat het verschil in het spiegelglas zit en dat de behuizing geen zier uitmaakt.

Dit zijn foto's van de spiegel die ze erop hebben gezet, zoals je ziet staat het spiegelglas helemaal naar buiten gedraaid, maar is vanuit de bestuurderskant het zicht half op de auto gericht.
tempImageWZA7u9.gif
tempImageo4tFLV.gif
tempImage4szeQ4.gif
Dit is zo'n moment dat ik wou dat ik foto's had van voor en na de vervanging, dan kan je het duidelijk laten zien en is er geen discussie. Een verhaal van verschillende onderdeelnummers zouden ze zomaar af kunnen doen als 'Ja, dat komt omdat Volvo overal de hoofdprijs voor vraagt' of iets dergelijks.

Ik zal het morgen wel laten weten wat de uitkomst is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V40 D4 - 2014
Gebruikersavatar
Arix
2nd Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: 29.09.2015 - 22:27
Locatie: Leiden

Ik duim voor je dat ze moet een goede oplossing komen, want zoals het nu is, is het niks :(
Blij dat ik Volvo rij :) Blog "Zwarte Saffier"
C30 Momentum 2.4i GearTronic Black Sapphire Metallic MY2008
Gebruikersavatar
Rinootje
4th Gear member
Berichten: 665
Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05

Ik had bij een aanrijding met een persoon, die zich meer op mijn weghelft dan zijn eigen bevond, mijn buitenspiegel verloren.
Heb bij Winparts toen twee nieuwe spiegels besteld:
589495 SPIEGELGLAS LINKS
VOLVO V40 Hatchback | 2012.03-2015.12 - T5 - 1969ccm 245pk
589496 SPIEGELGLAS RECHTS
VOLVO V40 Hatchback | 2012.03-2015.12 - T5 - 1969ccm 245pk

Bleek toen, de juiste te zijn, maar mijn rechterbuitenspiegel had, af fabriek, geen dode hoek. Deze beide spiegels wel.
Er staat wel voor Volvo V40 2012-2015, maar ze passen ook prima op mijn V40 MY 2017. En bij deze werkt ook de verwarming prima.
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
Isegrimm
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 05.01.2005 - 22:15

Nou, de discussie viel mee. Na vervangen van het spiegelglas zagen ze ook dat ie teveel naar binnen staat en dus geen goed beeld geeft van de weg.
Ze gaan een passende unit zoeken en laten me weten zodra die er is.

Nadeel is wel dat ik tegen die tijd weer het halve land door moet, maar ik heb die garage zelf gekozen <_<
Volvo V40 D4 - 2014
Plaats reactie

Terug naar “V40”