Inrijden nieuw d4 blok?

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Feynman
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 10.03.2020 - 19:54

Heel gedoe gehad met mijn v40 d4 summum. Eindresultaat: nieuw d4 blok + startmotor erin gekomen.
Dealer zegt eerste 1000km niet boven de 3000 toeren komen en niet op 1 constante snelheid rijden.
De onderdelen van de nieuwe motor zouden zo het beste op elkaar inslijten.

Wat is jullie mening hierover?
Andere tips eventueel nog?
Volvo v40 d4 summum 2014, Crystal White metallic.
Business pack connect, Scandinavian line, Security line.
Obbetuning
18 inch midir zomerset
16 inch ixion winterset
Gebruikersavatar
Vapeti
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 22.05.2021 - 15:17

Zo lang ik weet bestaan er al discussies over het inrijden van motoren.

Zelf ben ik altijd dezelfde mening toegedaan als je garagist. Niet hoog in de toeren (3k echt wel de max) en met wisselende toerentallen rijden (wordt beetje verkeerd "vertaald" als wisselende snelheid).

Volgens mij de gezondste manier om 'm in te rijden.
Afbeelding
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Doen wat de dealer zegt +:
- rustig warm rijden en dan pas wisselende toerentallen
- geen zware lasten trekken
- na 5000 km nieuwe olie + oliefilter.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
BkB
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 31.05.2016 - 09:06

Had ook panne met mijn D4 uit 2014 met slechts 215.000 op de teller
Scheur in het blok (dealer onderhouden, alle modificaties gehad, EGR al vervangen, etc)
1e modellen VEA hadden nog teveel nog Ford onderdelen erin. De latere blokken zijn beter.
Maar met die info was mijn blok niet gerepareerd.
Ruilmotor via Volvo was factor 2x zo hoog qua kosten, dan een swap bij een beun.
Auto achter gelaten bij de volvo dealer, maar weet dat ie verkocht is aan de handel, waar er alsnog een ruilmotor (1e gen) ingezet is.
Helaas voor de nieuwe eigenaar, die krijgt wel een prachtauto in ocean uitvoering, maar wel 1 met een beduidend slechter blok.

Tot zover mijn ervaring met de D4.
Wat ik bijzonder vind is dat je spreekt over een nieuwe motor.
Een ruilmotor gaat al richting de €5500 (incl btw), maar een nieuwe gaat daar nog een stukje boven zitten.
Een nieuwe is economisch niet interessant. De waarde van de auto is minder dan de kosten van vervanging.
Mijn vermoeden is dat er toch een ruilmotor in zit, waarbij natuurlijk de vitale onderdelen vervangen zijn (wat in die eerder genoemde handel niet plaats vindt, dar wordt een blok uit bv een schade D4 1 op1 overgezet).

Ik heb geleerd dat je de eerste 1000 km tot 1/3 van max toerental moet rijden, van 1000 tot 5000 tot 2/3 van max toerenta en vervolgens olie en filter wisselen.
Daarna kun je gaan , zowel in toeren als belasting (mits wel warm gereden).

Succes en veel veilige kilometers
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 580
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

1/3 van de toeren, bij 4750 toeren is het bij een D4 gedaan, daarna komt er niets meer uit, 1/3 is dus nog geen 1600 toeren bij een diesel, volgens mij belast je hem dan alleen op koppel wat nog slechter is in de inrijdperiode is dan een beetje door de toeren laten lopen. Niet hoger dan 3k de eerste duizend km en dan verder gewoon normaal rijden.
Ps met een automaat gaat hij automatisch al wat hoger door de toeren.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8111
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Heb ooit over inrijden gesproken met een werknemer van Opel Belgie, die vertelde me dat elke auto die de fabriek verlaat al meerdere malen in het rode toerental gebied geweest is tijdens de finale testen op de rollenbank.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Feynman
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 10.03.2020 - 19:54

BkB schreef: 27.06.2021 - 09:25 Had ook panne met mijn D4 uit 2014 met slechts 215.000 op de teller
Scheur in het blok (dealer onderhouden, alle modificaties gehad, EGR al vervangen, etc)
1e modellen VEA hadden nog teveel nog Ford onderdelen erin. De latere blokken zijn beter.
Maar met die info was mijn blok niet gerepareerd.
Ruilmotor via Volvo was factor 2x zo hoog qua kosten, dan een swap bij een beun.
Auto achter gelaten bij de volvo dealer, maar weet dat ie verkocht is aan de handel, waar er alsnog een ruilmotor (1e gen) ingezet is.
Helaas voor de nieuwe eigenaar, die krijgt wel een prachtauto in ocean uitvoering, maar wel 1 met een beduidend slechter blok.

Tot zover mijn ervaring met de D4.
Wat ik bijzonder vind is dat je spreekt over een nieuwe motor.
Een ruilmotor gaat al richting de €5500 (incl btw), maar een nieuwe gaat daar nog een stukje boven zitten.
Een nieuwe is economisch niet interessant. De waarde van de auto is minder dan de kosten van vervanging.
Mijn vermoeden is dat er toch een ruilmotor in zit, waarbij natuurlijk de vitale onderdelen vervangen zijn (wat in die eerder genoemde handel niet plaats vindt, dar wordt een blok uit bv een schade D4 1 op1 overgezet).

Ik heb geleerd dat je de eerste 1000 km tot 1/3 van max toerental moet rijden, van 1000 tot 5000 tot 2/3 van max toerenta en vervolgens olie en filter wisselen.
Daarna kun je gaan , zowel in toeren als belasting (mits wel warm gereden).

Succes en veel veilige kilometers
Revisie blok met 60k kilometer van Volvo onderdelen specialist was €3000 met inruil van oude blok.

Volvo Nederland heeft eraan mee betaald wegens coulance, voorwaarde was dan wel compleet nieuw blok erin. Totale kostenpost met uit- inbouw was €11.000, ik heb hier slechts een gedeelte van betaald.
Volvo v40 d4 summum 2014, Crystal White metallic.
Business pack connect, Scandinavian line, Security line.
Obbetuning
18 inch midir zomerset
16 inch ixion winterset
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Rustig warm rijden daarna met wisselende snelheden het blok inrijden. Je mag best na 19.00 uur, eerder mag ook hoor, de snelheidsmeter richting de 140/150 zetten maar dat niet langer dan een max 30 seconden of zo. Daarna weer terug laten zakken op 90/100 en dan weer een beetje pieken en fluctueren met de snelheden. Zo doe ik dat altijd...
Niets Moet Alles Mag.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
Rinootje
4th Gear member
Berichten: 669
Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05

Ik lees hier boven allemaal goede tips om een nieuwe motor in te rijden.
Zelf ook ooit eens twee maal een hagelnieuwe auto gekocht en ook voorzichtig ingereden.
Maar daarvoor, eind zeventiger jaren, heb ik een bezoek gebracht aan de Volkwagen fabriek in Wolfsburg. Daar kwamen toen de eerste (of de facelift, zeker weet ik het niet meer) Golfjes van de band rollen.
Ik heb toen moeite moeten doen (was toen ook al auto liefhebber en de Golf, ja dat was toen wat) om mijn oogbollen in mijn kassen te houden.
Die Golfjes kwamen van de band af, er ging een persoon inzitten (niet de titel monteur waardig in mijn ogen) en ging met gierende banden en vol gas daar de ruimte uit scheuren... En dat was er niet één, nee dat gebeurde met elk Golfje wat daar van de band kwam rollen. Maar goed dat ik toen nog veel haar had, anders was ik toen al kaal geworden ;)
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
Godtoh
3rd Gear member
Berichten: 284
Lid geworden op: 24.03.2015 - 14:24
Locatie: Arnhem

Warm rijden en gas erop... Zuigerringen moeten zich zetten, lafjes inrijden gaat olieverbruik opleveren.
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

En ja dat heb ik met de nieuwe auto's ook gedaan, nooit issues mee gehad. Persoonlijk zou ik gewoon normaal rijden en als ie warm is ff gas geven.

Overigens, met nieuwe remmen doe je ongeveer hetzelfde ;)
Feynman
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 10.03.2020 - 19:54

Ik zit bijna aan mijn eerste 1000km met het nieuwe blok en ik begin langzaam aan mezelf te twijfelen. In mijn beleving trok het eerste d4 blok vanaf de 2de versnelling gewoon vloeiend door tm 4000-4500 toeren. Dit herhaalde zich dan in de 3de, 4de en 5de versnelling, de 6de was nice to have.
Nu gebeurt er tm 3000 toeren iets, daarboven lijkt het alsof de auto afgeknepen wordt. Ik heb het euvel voorgelegd bij de dealer, wacht op hun reactie.

Is het normale gang van zaken dat er bij een nieuwe motor softwarematig iets begrensd wordt de eerste 1000 inrijd kilometers? (Precies zo voelt het qua rij beleving momenteel)

Of denken jullie bij deze klachten aan een specifiek mechanisch euvel?

Kan een dealer eventueel het vermogen/koppel uitlezen door de auto aan een laptop te hangen tijdens een proefrit? (Ipv het rollenbank alternatief)
Volvo v40 d4 summum 2014, Crystal White metallic.
Business pack connect, Scandinavian line, Security line.
Obbetuning
18 inch midir zomerset
16 inch ixion winterset
Tinus89
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 19.07.2019 - 07:40

Had je de eerste auto vanaf nieuw gereden? Of 2ehands gekocht met de aanwezige kans dat die gechipt was?

Als de auto door een mechanisch defect boven de 3000 toeren niet noemenswaardig meer trekt, denk ik als eerste aan de grote turbo of de verstelling daarvan.
Maar het zou ook iets anders kunnen zijn, zoals een sensor oid. Dat is aan de dealer om uit te zoeken. En als zij vinden dat er niks aan de hand is, laat ze dat eventueel maar onderbouwen met een rollenbankmeting? Desnoods maak je de afspraak dat als ie dan wel zijn vermogen en koppen haalt, de kosten van de rollenbank voor jou zijn, en anders voor de dealer.
MY2015 V40 D4
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5103
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Begrenzen gebeurd niet voor zover mij bekend, wellicht iets mis met turbo, waste gate of sensor
Godtoh
3rd Gear member
Berichten: 284
Lid geworden op: 24.03.2015 - 14:24
Locatie: Arnhem

Voor de turbo krijg je een foutmelding mag ik hopen, beide turbo's zitten wel gelinkt aan elkaar. Bij een nieuw blok blijft normaal je ECU ook zitten, dus de oude. Als er al tuning was zit het er nog op. Wellicht heeft de dealer wel een software update gedaan. Maar hij hoort idd gewoon door te trekken tot zeg 4000-4250 toeren.

Aangeven bij de partij die je blok gewisseld heeft en klaar.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27481
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Van de turbo krijg je geen melding.
Is gewoon een mechanisch draaiend ding zonder sensoren of iets. Die zitten op andere plekken in het traject.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5103
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

laaddruk wordt toch gemeten ?
Tinus89
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 19.07.2019 - 07:40

Correct NielsPHEV, maar pas als de laaddruk ERG laag wordt gaat er daadwerkelijk een lampje branden. Daarboven kan je het wel uit de logs halen (verwacht vs actueel), maar gaat er nog geen lampje branden.
In de praktijk is het bij twin turbo motoren vaak zo dat er vrijwel nooit een foutmelding komt, omdat de nog werkende turbo de inlaatdruk hoog genoeg houdt hiervoor.
MY2015 V40 D4
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5103
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Tinus89 schreef: 08.07.2021 - 02:22 Correct NielsPHEV, maar pas als de laaddruk ERG laag wordt gaat er daadwerkelijk een lampje branden. Daarboven kan je het wel uit de logs halen (verwacht vs actueel), maar gaat er nog geen lampje branden.
In de praktijk is het bij twin turbo motoren vaak zo dat er vrijwel nooit een foutmelding komt, omdat de nog werkende turbo de inlaatdruk hoog genoeg houdt hiervoor.
Grappig dat het motormanagement op die vlakken nog lang niet zo slim is als het zou kunnen zijn op basis van de bestaande sensoren. Een een beetje het zelfde als de turbo's die gaan "compenseren" voor een kapotte intercooler.
Tinus89
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 19.07.2019 - 07:40

Het is niet alleen een kwestie van "niet zo slim". Er zijn heel veel verschillende variabelen die invloed hebben op het complexe (regel)systeem (samenstel van motor en aanverwante apparaten) van een moderne dieselmotor. Die moet goed werken bij bijvoorbeeld verschillende extreme temperaturen, luchtdrukken en brandstofkwaliteiten. Als de sensoren, zoals de laaddruksensor ofwel MAP sensor, te strak worden ingesteld, zal bij iets minder presteren meteen een lampje gaan branden. Dan staan ze om de haverklap bij de dealer, terwijl er eigenlijk niks aan de hand is.

Meer sensoren toevoegen dan nodig is voor goede werking en emissie-eisen, bijvoorbeeld om eerder problemen op te sporen, is niet in het belang van de fabrikant. Het maakt de auto onnodig duurder, complexer en zorgt voor meer (garantie)werk voor dealers.
MY2015 V40 D4
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27481
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dat inderdaad.
Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat bij een geplofte turbo zelfs geen melding aan gaat.
Jaren geleden met de V50 de turbo stuk gehad in Duitsland en zowel tijdens het rijden geen meldingen als later aan de computer van de ADAC.
Dacht daardoor zelfs eerst dat de schuldige elders gevonden moest worden daardoor.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “V40”