Inrijden nieuw d4 blok?

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Feynman
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 10.03.2020 - 19:54

Ik heb komende vrijdag ochtend een afspraak bij de dealer.
Hoe zouden jullie dit aanpakken? Moet ik ze ergens specifiek op wijzen of is het een kwestie van proefrit maken en de fout zoektocht begint?
Ik heb het donkere vermoeden dat er mss standaard een of andere software update gedaan wordt en klaar is kees.
Volvo v40 d4 summum 2014, Crystal White metallic.
Business pack connect, Scandinavian line, Security line.
Obbetuning
18 inch midir zomerset
16 inch ixion winterset
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Feynman schreef: 05.07.2021 - 21:38 Ik zit bijna aan mijn eerste 1000km met het nieuwe blok en ik begin langzaam aan mezelf te twijfelen. In mijn beleving trok het eerste d4 blok vanaf de 2de versnelling gewoon vloeiend door tm 4000-4500 toeren. Dit herhaalde zich dan in de 3de, 4de en 5de versnelling, de 6de was nice to have.
Nu gebeurt er tm 3000 toeren iets, daarboven lijkt het alsof de auto afgeknepen wordt. Ik heb het euvel voorgelegd bij de dealer, wacht op hun reactie.
De 2.0 D4 en hoger blokken hebben een relatief grote turbo die onder de 2500rpm geen deukje in een pak boter slaat. Daarom is er nog een kleine turbo gemonteerd die de grote turbo op gang houdt. Rond de 2500rpm treed er een bypass in werking die de kleine turbo los haalt van het uitlaatspruitstuk zodat enkel nog de grote turbo het doet. De kleine turbo draait bij de uitlaatgassen van een 2500rpm draaiende motor zo hard dat die op termijn stuk gaat. Als jij ergens tussen de 2500 en 3000rpm het begin van de dip ervaart kan het zijn dat de bypass niet helemaal lekker werkt, om de kleine turbo te beschermen gaat dan een waste gate (luchtaflaat) open en dan heb je helemaal geen turbodruk meer.
Hoor je een leeg lopende fietsband tijdens het optrekken?
Feynman
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 10.03.2020 - 19:54

Jelmer de Jong schreef: 12.07.2021 - 19:11
Feynman schreef: 05.07.2021 - 21:38 Ik zit bijna aan mijn eerste 1000km met het nieuwe blok en ik begin langzaam aan mezelf te twijfelen. In mijn beleving trok het eerste d4 blok vanaf de 2de versnelling gewoon vloeiend door tm 4000-4500 toeren. Dit herhaalde zich dan in de 3de, 4de en 5de versnelling, de 6de was nice to have.
Nu gebeurt er tm 3000 toeren iets, daarboven lijkt het alsof de auto afgeknepen wordt. Ik heb het euvel voorgelegd bij de dealer, wacht op hun reactie.
De 2.0 D4 en hoger blokken hebben een relatief grote turbo die onder de 2500rpm geen deukje in een pak boter slaat. Daarom is er nog een kleine turbo gemonteerd die de grote turbo op gang houdt. Rond de 2500rpm treed er een bypass in werking die de kleine turbo los haalt van het uitlaatspruitstuk zodat enkel nog de grote turbo het doet. De kleine turbo draait bij de uitlaatgassen van een 2500rpm draaiende motor zo hard dat die op termijn stuk gaat. Als jij ergens tussen de 2500 en 3000rpm het begin van de dip ervaart kan het zijn dat de bypass niet helemaal lekker werkt, om de kleine turbo te beschermen gaat dan een waste gate (luchtaflaat) open en dan heb je helemaal geen turbodruk meer.
Hoor je een leeg lopende fietsband tijdens het optrekken?
Dank voor de uitleg, ik ga er morgen eens op letten tijdens het rijden.
Is een dergelijk mankement ook altijd op een rollenbank terug te zien?
Het werd hier ook al geopperd, als we er niet uitkomen zetten ze hem er maar op en ga ik ervan uit met mijn rijbeleving dat er geen 190pk en 400Nm uitkomen, toch?
Volvo v40 d4 summum 2014, Crystal White metallic.
Business pack connect, Scandinavian line, Security line.
Obbetuning
18 inch midir zomerset
16 inch ixion winterset
Tinus89
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 19.07.2019 - 07:40

Feynman schreef: 12.07.2021 - 21:10 Het werd hier ook al geopperd, als we er niet uitkomen zetten ze hem er maar op en ga ik ervan uit met mijn rijbeleving dat er geen 190pk en 400Nm uitkomen, toch?
Dat ligt eraan of de eerdere rijbeleving 190/400 was, of een (stiekem) gechipte D4. Want dan ben je natuurlijk appels en peren aan het vergelijken (ik weet dit, want ik heb zelf mijn D4 laten chippen en dat maakt vooral bovenin een groot verschil)
MY2015 V40 D4
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Feynman schreef: 12.07.2021 - 21:10 Dank voor de uitleg, ik ga er morgen eens op letten tijdens het rijden.
Is een dergelijk mankement ook altijd op een rollenbank terug te zien?
Elk mankement in de aandrijflijn zien je in een goede meting.
Feynman
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 10.03.2020 - 19:54

Het is idd een issue met 1 of beide turbo's. Vervolgafspraak deze week waar beide gedemonteerd worden en opengemaakt om de diagnose te stellen met bijbehorend kosten plaatje.

Dealer ziet dit tot nu toe compleet los van de complete motorblokwissel die door hen 1100 km geleden gedaan is.
Turboprobleem had ik voor de motorwissel echter niet.

Wordt er bij inbouw van een nieuwe motor niet ook standaard naar een turbo gekeken, als men het hele motorschade verhaal als voorgeschiedenis kent?
Volvo v40 d4 summum 2014, Crystal White metallic.
Business pack connect, Scandinavian line, Security line.
Obbetuning
18 inch midir zomerset
16 inch ixion winterset
Godtoh
3rd Gear member
Berichten: 284
Lid geworden op: 24.03.2015 - 14:24
Locatie: Arnhem

Het zijn 2 turbo's, helaas sequentieel geschakeld, het komt dus in 1 unit van de auto af.
Ik hoop voor jou dat het niets groots is, het spul is nogal duur.
Wellicht een foutje tijdens het overzetten van het blok?
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Als je de turbo gaat demonteren voor een kijkoperatie kan je net zo goed gelijk een nieuwe monteren, best een hoop werk.
Heeft er iemand al eens handmatig de kleppen bewogen?
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Degene die de motor heeft vervangen heeft een beeld van de oude en de nieuwe situatie. Ook een testrit na de wissel lijkt mij normaal. Dat geeft een beeld van het resultaat voor beide partijen. Lijkt mij dat dat bij zo'n investering normaal is.

Als er later nog zaken boven water komen zal de garage toch wel enige garantie geven? Als het allemaal direct al zwart/wit is, was ik er nooit aan begonnen. Ik hoop voor je dat de garage als een echte vakman naast je staat bij het oplossen van je problemen.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

De uitspraak van de garage dat men deze klacht vooralsnog los ziet van de motorswap is op zijn minst opvallend en naar mijn mening weinig reëel, een relatie ligt juist voor de hand
Feynman
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 10.03.2020 - 19:54

NielsPHEV schreef: 30.07.2021 - 10:19 De uitspraak van de garage dat men deze klacht vooralsnog los ziet van de motorswap is op zijn minst opvallend en naar mijn mening weinig reëel, een relatie ligt juist voor de hand
Sterker nog, ik heb parallel contact gehad met een bedrijf dat gespecialiseerd is in turbo revisies en problematiek en zij zijn ook van mening dat het op zijn minst logisch is om ook de turbos na te kijken nadat een compleet blok vanwege motorschade gewisseld wordt. Volgens hen is het ook zinvol,mocht het probleem turbo gerelateerd zijn,altijd beide te vervangen.
Volvo v40 d4 summum 2014, Crystal White metallic.
Business pack connect, Scandinavian line, Security line.
Obbetuning
18 inch midir zomerset
16 inch ixion winterset
Plaats reactie

Terug naar “V40”