Dag beste heren/ vrouwen.
Ik rijd nu in een pracht exemplaar van een v40 D2 2.0 255DKM+ (late 2015) en was ook niet van plan deze weg te doen.
Nu heb ik ik een collega die mij probeerde te overhalen om mijn auto te laten chip tunen, ik onderneem alleen iets als ik er voldoende informatie heb en daarom schrijf ik deze poll.
De keuze is niet van het vermogen wat erbij komt( wel mooi meegenomen) , maar echter voor de uitzonderlijke zuinigheid in brandstof
De volgende vragen staan nu open
1. Heeft iemand ervaring om zijn D2 2.0 te chiptunen?
2. heeft het nog zin als ik er nu al 255dkm erop heb gezet?
3. trekt de versnellingsbak dat (m66)
graag hoor ik jullie mening.
Groet RAmcyDX
Chiptuning D2
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 19.06.2018 - 08:54
Dus je wil de wagen laten chippen om het verbruik te verminderen?
Heb ik al veel verhalen van gehoord maar eigenlijk nog nooit gehoord dat dit effectief het geval is. In theorie zou dat wel zo moeten zijn, in de praktijk gaat dat extra vermogen en extra koppel er toch weer voor zorgen dat je dat af en toe gebruikt.
Heb ik al veel verhalen van gehoord maar eigenlijk nog nooit gehoord dat dit effectief het geval is. In theorie zou dat wel zo moeten zijn, in de praktijk gaat dat extra vermogen en extra koppel er toch weer voor zorgen dat je dat af en toe gebruikt.
2019 V40 T2 Sport Edition
2015 V40 T4 Summum
2006 V50 2.0 D Momentum
2004 V50 2.0 D
2015 V40 T4 Summum
2006 V50 2.0 D Momentum
2004 V50 2.0 D
- V480-S60
- 8th Gear member
- Berichten: 19474
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Zoals @BG_V40cc al schrijft. Chippen (zeker met niet Polestar) zal in theorie zuiniger kunnen zijn. In de praktijk is dit nog nooit bewezen. Polestar (de officiële "chiptuner") geeft aan dat je verbruik niet veranderd. Ook je emissiewaarden veranderen niet bij Polestar. Andere chiptuners kunnen dat niet garanderen.
Neemt niet weg dat chiptunen wel degelijk nut kan hebben om een "smoother" rijdende auto te krijgen. Ook bij hogere km-standen.
Neemt niet weg dat chiptunen wel degelijk nut kan hebben om een "smoother" rijdende auto te krijgen. Ook bij hogere km-standen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
- Longone
- 5th Gear member
- Berichten: 1068
- Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02
Totaal zinloos, de kosten van die tuning ga je nooit terugverdienen, ook niet als je de vuile-brandstof-marge eraf zou halen.
Je kunt met een V40 D2 meer dan 1:25 halen als:
- De motor opgewarmd is
- Je rustig op de snelweg lange stukken rijdt, rechts blijft rijden en niet boven de 100 km/u komt
- De airco uit staat
- Het windstil is of je wind mee hebt
- Je banden op goed spanning staan
Je gaat de 1:20 niet halen als:
- Je motor telkens moet opwarmen (korte ritten)
- Je "sportief" optrekt
- Je regelmatig stoplicht en rotondes hebt en dus moet remmen
- Je airco aanstaat
- Je tegenwind hebt
- Je banden niet goed op spanning staan
Dus in de praktijk zou je tussen de 1:20 (5l/100km) en 1:25 (4l/100km) moeten kunnen uitkomen afhankelijk van de omstandigheden.
Je kunt met een V40 D2 meer dan 1:25 halen als:
- De motor opgewarmd is
- Je rustig op de snelweg lange stukken rijdt, rechts blijft rijden en niet boven de 100 km/u komt
- De airco uit staat
- Het windstil is of je wind mee hebt
- Je banden op goed spanning staan
Je gaat de 1:20 niet halen als:
- Je motor telkens moet opwarmen (korte ritten)
- Je "sportief" optrekt
- Je regelmatig stoplicht en rotondes hebt en dus moet remmen
- Je airco aanstaat
- Je tegenwind hebt
- Je banden niet goed op spanning staan
Dus in de praktijk zou je tussen de 1:20 (5l/100km) en 1:25 (4l/100km) moeten kunnen uitkomen afhankelijk van de omstandigheden.
- RAmcyDX
- 1st Gear member
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 25.05.2020 - 10:08
dus als ik het goed begrijp zal het wat koppel en vermogen toenemen, dus bij normaal verbruik zal je niet veel ervaren van dit extraatje? of zal het voertuig ook meer slitjen?V480-S60 schreef: ↑22.06.2021 - 10:01 Zoals @BG_V40cc al schrijft. Chippen (zeker met niet Polestar) zal in theorie zuiniger kunnen zijn. In de praktijk is dit nog nooit bewezen. Polestar (de officiële "chiptuner") geeft aan dat je verbruik niet veranderd. Ook je emissiewaarden veranderen niet bij Polestar. Andere chiptuners kunnen dat niet garanderen.
Neemt niet weg dat chiptunen wel degelijk nut kan hebben om een "smoother" rijdende auto te krijgen. Ook bij hogere km-standen.
Astra G-CC (GL) 1.6 8V Carburateur
V40 D2 2.0 R-design
Seat Leon FR 1.4 ACT
V40 D2 2.0 R-design
Seat Leon FR 1.4 ACT
- V480-S60
- 8th Gear member
- Berichten: 19474
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Wat versta je onder normaal gebruik.
Kijk, van Polestar weet je dat de bak "soepeler" schakeld, aangepast aan het toegenomen vermogen en koppel.
Bij andere "tuners" kan je het "op maat" laten aanpassen.
Echter je verbruik (waarom je het in eerste instantie ging) zal niet verminderen.
Daarnaast zal de motor ook niet extra slijten als gevolg van de tuning. Dat is afhankelijk van hoe je er mee omgaat.
Kijk, van Polestar weet je dat de bak "soepeler" schakeld, aangepast aan het toegenomen vermogen en koppel.
Bij andere "tuners" kan je het "op maat" laten aanpassen.
Echter je verbruik (waarom je het in eerste instantie ging) zal niet verminderen.
Daarnaast zal de motor ook niet extra slijten als gevolg van de tuning. Dat is afhankelijk van hoe je er mee omgaat.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
- RAmcyDX
- 1st Gear member
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 25.05.2020 - 10:08
V480-S60 schreef: ↑22.06.2021 - 18:13 Wat versta je onder normaal gebruik.
Kijk, van Polestar weet je dat de bak "soepeler" schakeld, aangepast aan het toegenomen vermogen en koppel.
Bij andere "tuners" kan je het "op maat" laten aanpassen.
Echter je verbruik (waarom je het in eerste instantie ging) zal niet verminderen.
Daarnaast zal de motor ook niet extra slijten als gevolg van de tuning. Dat is afhankelijk van hoe je er mee omgaat.
normaal gebruik als 100kmu rijden naar werk bijvoorbeeld.
Astra G-CC (GL) 1.6 8V Carburateur
V40 D2 2.0 R-design
Seat Leon FR 1.4 ACT
V40 D2 2.0 R-design
Seat Leon FR 1.4 ACT
- V480-S60
- 8th Gear member
- Berichten: 19474
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Dan merk je dat de motor "fijner oppakt". Het allemaal net even wat makkelijker gaat.
"Chippen" van een motor "moet" je alleen doen als je er zelf meerwaarde in vindt. Als je nu vindt dat je auto voldoende vermogen en koppel heeft en tevreden bent met de versnellingsbakkarakteristiek is chippen volledig overbodig.
(BTW, je hoeft mijn post niet te quoten als je direct erondet reageert. )
"Chippen" van een motor "moet" je alleen doen als je er zelf meerwaarde in vindt. Als je nu vindt dat je auto voldoende vermogen en koppel heeft en tevreden bent met de versnellingsbakkarakteristiek is chippen volledig overbodig.
(BTW, je hoeft mijn post niet te quoten als je direct erondet reageert. )
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
- RAmcyDX
- 1st Gear member
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 25.05.2020 - 10:08
Oke bedankt voor je snelle reactie. Ik heb even wat meer research gedaan. en bij een vermogen toename van hoger dan 20% moet het voertuig her gekeurd worden en de verandering in vermogen aangegeven worden bij de rdw, dat is vindt ik dus een een punt om een overweging te maken.
Astra G-CC (GL) 1.6 8V Carburateur
V40 D2 2.0 R-design
Seat Leon FR 1.4 ACT
V40 D2 2.0 R-design
Seat Leon FR 1.4 ACT
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2112
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Auto gaat veel lekkerder rijden na een tuning. Met mijn vorige V70 T5 gedaan, veel eerder moeten doen, met huidige s40 2.0D ook gedaan. Dag en nacht verschil (in positieve zin). En van 1:19 naar 1;20 soms 1:21.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
- V480-S60
- 8th Gear member
- Berichten: 19474
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Beste RAmcyCX,
Geen enkel gerenommeerd tuningbedrijf (Polestar, Rica, BSR en ook Obbetuning) geeft bij een "simpele" chiptuning een vermogenswinst van meer dan 20% .
Zij houden zich, bij de "standaard" tuning exact aan die regel. Je kan het bij deze bedrijven ook aangeven. Meer dan 20% vermogenswist is natuurlijk mogelijk maar niet standaard.
Je hoeft niet naar het RDW en je hoeft behoudens het chippen ook geen andere aanpassingen te doen.
Ik zou zeggen lees je nog eens beter in over wat chiptuning nu exact inhoudt.
Geen enkel gerenommeerd tuningbedrijf (Polestar, Rica, BSR en ook Obbetuning) geeft bij een "simpele" chiptuning een vermogenswinst van meer dan 20% .
Zij houden zich, bij de "standaard" tuning exact aan die regel. Je kan het bij deze bedrijven ook aangeven. Meer dan 20% vermogenswist is natuurlijk mogelijk maar niet standaard.
Je hoeft niet naar het RDW en je hoeft behoudens het chippen ook geen andere aanpassingen te doen.
Ik zou zeggen lees je nog eens beter in over wat chiptuning nu exact inhoudt.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3158
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
@V480-S60
Rica, BSR en Obbe gooien er allemaal 40 a 45% bovenop. Vooral het koppel van 280nm naar 425 bij Rica ga je echt wel merken als dat getal waar is. Herkeuring bij de RDW is in principe nodig, maar mij is het niet gelukt. Omdat je enkel een onzichtbare aanpassing aan de auto gedaan hebt kan men er vrij weinig mee en vond het allemaal maar moeilijk. 'Computer says no' voelde het een beetje....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- RAmcyDX
- 1st Gear member
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 25.05.2020 - 10:08
Oke allemaal bedankt voor jullie reactie heren, als ik dan ga wat adviseren jullie? ik heb een offerte aangevraagd ATM-tuning, maar als ik het goed begrijp is obbe tuning the way to go.
Astra G-CC (GL) 1.6 8V Carburateur
V40 D2 2.0 R-design
Seat Leon FR 1.4 ACT
V40 D2 2.0 R-design
Seat Leon FR 1.4 ACT
- liquid_force
- 6th Gear member
- Berichten: 4695
- Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
- Locatie: Zürich
kijk anders ook eens bij BSR Tuning in Zweden (ja, die hebben ook een filiaal in NL) www.bsr.se - ik gebruik hun tuning al meer dan 20 jaar - en ben de mening dat zij echt 1 van de beste zijn!
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2112
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Veel tuners zullen wel ok zijn, Obbe tuning is forum sponsor en rekent goede prijzen. https://www.obbetuning.nl/
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 19.06.2018 - 08:54
Een 2.0 D, de D2 dus, zal meer dan 20% PKs bijkrijgen.
Het zal geen D4 worden, maar er toch kort tegen.
Je kan natuurlijk altijd de tuner melden dat je nie tmeer dan 20% wil, dat kan allemaal perfect.
Zeker Obbe lost je dat op. (Ik kan enkel oordelen over Obbe over wat ik al gelezen heb over hem hier en elders)
Na tuning heeft de wagen niet enkel meer vermogen, maar rijdt hij ook wat anders, pakt sneller op bvb, wat een iets sportiever gevoel geeft.
In mijn V50 gebruikte ik zo een tussenblokje wat geregeld storingen veroorzaakte, dus nu zit er nieuwe SW in en dat werkt al 2 jaar probleemloos.
Extra slijtage na tunen komt , volgens mij, eerder door onverantwoord omgaan met een getunede motor, optrekken als hij koud is bvb, nefast, netjes losrijden altijd en weten dat je geen rally aan het rijden bent helpt ook.
Het extra koppel vind ik persoonlijk de minst besproken extra troef.
Als ik u was ging ik naar Obbe, vroeg 20% pk meer, je zal di epaar honderd euro niet terugverdienen, maar de wagen rijdt zoveel aangenamer.
Het zal geen D4 worden, maar er toch kort tegen.
Je kan natuurlijk altijd de tuner melden dat je nie tmeer dan 20% wil, dat kan allemaal perfect.
Zeker Obbe lost je dat op. (Ik kan enkel oordelen over Obbe over wat ik al gelezen heb over hem hier en elders)
Na tuning heeft de wagen niet enkel meer vermogen, maar rijdt hij ook wat anders, pakt sneller op bvb, wat een iets sportiever gevoel geeft.
In mijn V50 gebruikte ik zo een tussenblokje wat geregeld storingen veroorzaakte, dus nu zit er nieuwe SW in en dat werkt al 2 jaar probleemloos.
Extra slijtage na tunen komt , volgens mij, eerder door onverantwoord omgaan met een getunede motor, optrekken als hij koud is bvb, nefast, netjes losrijden altijd en weten dat je geen rally aan het rijden bent helpt ook.
Het extra koppel vind ik persoonlijk de minst besproken extra troef.
Als ik u was ging ik naar Obbe, vroeg 20% pk meer, je zal di epaar honderd euro niet terugverdienen, maar de wagen rijdt zoveel aangenamer.
2019 V40 T2 Sport Edition
2015 V40 T4 Summum
2006 V50 2.0 D Momentum
2004 V50 2.0 D
2015 V40 T4 Summum
2006 V50 2.0 D Momentum
2004 V50 2.0 D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 20.05.2021 - 12:59
Het meeste is hierboven al goed uitgelegd. Tunen is gewoon aanspraak maken op de extra capaciteit dat een motorblok heeft, aangezien auto's volgens hun typegoedkeuring ook bij -40 tot +50 goed moeten werken en het allemaal lang moet meegaan zullen ze bijna capaciteit over hebben. Sommige blokken hebben dat meer en sommige minder, vaak is de turbo / injectoren de beperkende factor (dit is stage 2/3 tuning). Stage 1 is gewoon alles origineel en dan de software aanpaasen.
Erg belangrijk is bij welke tuner dit gebeurd, stage 1 is lopende band werk. Een 'master tuner' maakt een 'file' aan (inspuithoeveelheden, turbo druk, lucht, ect ect ), deze standaard files worden dan gebruikt door veelal 'slave tuners' die de nw soft gewoon uploaden (vind je al vanaf 200 euro). Slave tuners kunnen niks op een file aanpassen waarbij master tuners alles kunnen doen naar wens. Dit op maat tunen kost natuurlijk veel meer tijd en aandacht van de tuners (vandaar dat dit duurder is), of het nu loont op stage 1 (met originele hardware) is natuurlijk een smaken kwestie. Als je hardware matig aanpassingen gaat doen aan het inlaat traject / brandstof inspuiting / turbo dan zul je altijd 'op maat tuning' krijgen.
Waar zit het verschil dan tussen alle aanbieders ? voorbeeld: aangezien je de extra capaciteit gaat aanspreken kun je van bv 75% naar 85% gaan of 90%, je kunt je wel voorstellen dat dit een verschil geeft. Tuners met goede naam gebruiken goede tuning files die niet te aggresief zijn en het motorblok met beleid tunen, klanten rijden lang zonder problemen of extreme slijtage. Turbo druk word dan netjes geleidelijk ongebracht ipv direct volle kracht op lage toeren.
Tips:
- ga altijd naar een (master) tuner die veelal hetzelfde merk/concern tunen, zij hebben over het algemeen veel ervaring merkgerelateerd
- tune nooit een auto die vooraf niet technisch 100% is (een goede tuner zal de tuning weigeren en je naar huis sturen om eerst je problemen op te lossen)
- vliegwiel en koppeling zullen altijd extra belast worden en sneller slijten bij meer koppel, het kan zijn dat na de tuning je koppeling gaat slippen bij deze km stand
- ververs je olie met kleine intervallen +-15k ipv 30k, helemaal met tuning wil je dit gewoon goed hebben
Erg belangrijk is bij welke tuner dit gebeurd, stage 1 is lopende band werk. Een 'master tuner' maakt een 'file' aan (inspuithoeveelheden, turbo druk, lucht, ect ect ), deze standaard files worden dan gebruikt door veelal 'slave tuners' die de nw soft gewoon uploaden (vind je al vanaf 200 euro). Slave tuners kunnen niks op een file aanpassen waarbij master tuners alles kunnen doen naar wens. Dit op maat tunen kost natuurlijk veel meer tijd en aandacht van de tuners (vandaar dat dit duurder is), of het nu loont op stage 1 (met originele hardware) is natuurlijk een smaken kwestie. Als je hardware matig aanpassingen gaat doen aan het inlaat traject / brandstof inspuiting / turbo dan zul je altijd 'op maat tuning' krijgen.
Waar zit het verschil dan tussen alle aanbieders ? voorbeeld: aangezien je de extra capaciteit gaat aanspreken kun je van bv 75% naar 85% gaan of 90%, je kunt je wel voorstellen dat dit een verschil geeft. Tuners met goede naam gebruiken goede tuning files die niet te aggresief zijn en het motorblok met beleid tunen, klanten rijden lang zonder problemen of extreme slijtage. Turbo druk word dan netjes geleidelijk ongebracht ipv direct volle kracht op lage toeren.
Tips:
- ga altijd naar een (master) tuner die veelal hetzelfde merk/concern tunen, zij hebben over het algemeen veel ervaring merkgerelateerd
- tune nooit een auto die vooraf niet technisch 100% is (een goede tuner zal de tuning weigeren en je naar huis sturen om eerst je problemen op te lossen)
- vliegwiel en koppeling zullen altijd extra belast worden en sneller slijten bij meer koppel, het kan zijn dat na de tuning je koppeling gaat slippen bij deze km stand
- ververs je olie met kleine intervallen +-15k ipv 30k, helemaal met tuning wil je dit gewoon goed hebben