niet starten na vervangen brandstoffiler

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
InViX
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 22.02.2019 - 17:15
Locatie: Groningen

Goedenavond! Nou ja, niet zo'n goede eigenlijk..

Vandaag de brandstoffilter van mijn V40 D2 2013 vervangen. Ik heb, op advies van een materialenzaak, de filter gevuld met een dieseltoevoeging en na alles te hebben aangesloten geprobeerd de boel te starten. Hij ging even aan (restbrandstof denk ik) en viel vervolgens uit.
Volgens een instructie filmpje op internet zou er dan wat lucht nog aanwezig zijn en moest ik nogmaals proberen te starten.

Nu, ongeveer 8 lange startpogingen verder, start hij nog steeds niet. :(

Ik kan zo niet vinden hoe ik dit kan herstellen. Ik hoop dat het relatief simpel en is en dat ik het zelf kan doen (2e auto wordt morgenvroeg naar de garage gesleept, niet door mijn toedoen..) . Als ik iets moet aanschaffen hiervoor, is dat geen probleem.

Hoop dat iemand mij uit de brand(stoffilter) kan helpen!
Volvo V40 D2, dec 2013.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2766
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Filter kun je beter vullen met diesel ipv een toevoeging, want dan zou ie puur op dit spul gaan lopen, vraag is of dat wel zo lekker is voor inspuitdelen zoals pomp en injectors.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dat, ik vrees ook dat je hem toch nog moet ontluchten. Zeker na de mislukte startpogingen.
Heb alleen geen idee hoe dit precies bij de V40 zit.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
rfs88
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 20.05.2021 - 12:59

je zou even 1 voor 1 de brandstofleidingen bij de injector kunnen losmaken (niet helemaal, maar genoeg zodat de lucht ontsnapt), dan even starten tot er diesel uit komt, dit doe je dus bij elke injector... zullen vast wel how-to's op youtube staan
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Zo heb ik het laatst bij de tractor ook gedaan, maar heb je voor een common rail geen pompje nodig in verband met de veel hogere druk?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3775
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

druk op je tankopening zetten wil wel eens helpen.
geen glans zonder wrijving
InViX
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 22.02.2019 - 17:15
Locatie: Groningen

Dank voor de reacties! Ben nog een leek op dit gebied. Wat filtertjes reeds vervangen en dit was de volgende stap..
Garage gaf nog als tip de auto laten slepen en dan tijdens het rollen de auto proberen te starten door de koppeling te laten opkomen. Dan zou de brandstof ook aangezogen worden. Klink dat als een mogelijke goede oplossing?
Anders ga ik het idee van rfs88 bekijken of dat voor mijn kunsten nu haalbaar is. :) Zo niet, wordt het toch ophalen door de garage
Volvo V40 D2, dec 2013.
Gebruikersavatar
NicoV40
4th Gear member
Berichten: 639
Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44

Zoek even de retourleiding op, en zet daar vacuüm op. Als je alles doortrekt tot aan de retour, zit de rest meestal wel vrij goed gevuld en kan hij erop starten.
Even bij HBM een vacuümpompje aanschaffen (of gewoon ergens lenen) en gaan.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2 Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
rfs88
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 20.05.2021 - 12:59

fredhead schreef: 27.05.2021 - 10:43 Zo heb ik het laatst bij de tractor ook gedaan, maar heb je voor een common rail geen pompje nodig in verband met de veel hogere druk?
vaak genoeg gedaan bij moderne diesels met common rail, je moet alleen wel maar een heel klein beetje opendraaien ivm hoge druk. Als je hem helemaal open zou draaien spuit het aan alle kanten eruit :-D
Plaats reactie

Terug naar “V40”