Sterk wisselend verbruik V40 D2 (MY2015 late)

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
indianawheel
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 31.12.2019 - 09:15

Dag allemaal,


Om te beginnen allemaal (alvast) heel erg bedankt voor alle info's en wetenswaardigheden over heel erg veel onderwerpen, ik heb hier al behoorlijk wat gelezen, geleerd en ook redelijk 'gesleuteld', ondanks dat ik geen automonteur ben.

Ik loop nu toch tegen iets aan waar ik nog niet over las (sorry als er wel een draadje hierover is die ik niet zag) en ook bij verschillende garages geen antwoord kan vinden. Het gaat over het verbruik dat wel heel erg sterk wisselt, waarbij ik niet wil klagen over het verbruik omdat dat doorgaans prima in orde is. Maar omdat ik gemiddeld 40-50.0000 kilometer per jaar rijd is een lager verbruik uiteraard wenselijker, temeer omdat ik de boel prive betaal.
De meest genoemde verklaringen; rij- en acceleratiestijl; bandenspanning; wegoppervlak; temperatuur; verkeersdrukte; snelweg of stad; gebruik cruise control; belading; tegenwind; bult op; bandenkeuze; airco; brandstofkwaliteit etc etc zijn wel onderzocht en leiden niet tot het antwoord op het verschil in 1:21 en 1:26 (of 4,7 en 3,8) op de BC maar ook nagerekend bij de pomp. Als er even een piek is voor het regenereren dan snap ik dat maar dat duurt dacht ik geen paar honderd snelweg kilometers.

Eigenlijk wilde ik geen epistel schrijven maar wel zoveel mogelijk informatie verstrekken dat het meedenken zou kunnen vergemakkelijken dus hieronder nog iets over de omstandigheden van mijn vervoer.
* De kilometers zijn louter buiten de kom en voornamelijk snelweg, stadsverkeer zijn buiten mijn verbruiksonderzoeken gelaten.
* Altijd voor de rit voltanken en erna aftanken voor de eerlijkste vergelijking.
* Een a twee keer per week 300 kilometer enkele reis (dus 600 retour) op gezette tijden, lees; buiten de spits.
* Die spits was in het afgelopen jaar eigenlijk te verwaarlozen dus eigenlijk geen files of een onrustig verkeersbeeld, buiten dat kan ik voor of achter de spits rijden.
* Yup, 100km/u is helaas de nieuwe standaard maar wel gemakkelijk voor metingen.
* CC staat eigenlijk altijd aan en op 100 dus...
* Samengevat zijn de rijomstandigheden dus veelal constant.
* 205/50 17 Conti Eco Contact 6 XL (gekocht met Pirelli Cinturato P7 in dezelfde maat).
* Verder rijdt de 2.0 VEA met 200.000km echt heel fijn, zonder enige problemen, foutmeldingen of andere rariteiten.
* Met de auto ben ik sinds de koop ongeveer 20.000 kilometer verder waarbij het verbruik vanaf het begin is zoals beschreven.
* Voor wat het waard is; R-Design; D4204T8; NL auto.

Nou, ik denk dat dit wel ongeveer een redelijk beeld van het geheel geeft, hopelijk kan iemand er iets mee of is er iemand die er ervaringen mee heeft (en het liefst ook de verklaring). Ik ben heel erg benieuwd naar de antwoorden/mogelijke opties waar de garages nog niet mee kwamen.


Hartelijke groeten!! :o))
indianawheel
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 31.12.2019 - 09:15

Ha, die emoji was dus anders dan gedacht...

Hartelijke groeten!!
:-D
Tinus89
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 19.07.2019 - 07:40

Ook mij is opgevallen dat het verbruik van mijn D4 erg fluctueert. Het gemiddelde in zowel de boordcomputer als qua tanken blijft overigens wel vrij gelijk, of variatie erin is te verklaren door gebruik (stad of stukje snelweg bij nacht bijvoorbeeld). Snelweg 100+ en stadsverkeer zijn slecht voor het verbruik van de D4, buitenwegen juist heel goed.
Ik weet wel dat weer veel van invloed is. Koud of erg nat weer zorgt voor een hoger verbruik, en relatief warm (zoals vandaag, graad of 15) en wat vochtiger weer zorgen juist weer voor een 10% lager verbruik. Dit is ook wel technisch te verklaren.

Het is me opgevallen dat, vooral bij gebruik van de CC, het actueel verbruik veel schommelt afhankelijk van wind, passeren vrachtwagen etc. Mijn Seat Leon 5F die ik hiervoor had deed dat niet. Ik weet dat VAG al jaren een stukje software toepast dat de koelvloeistoftemperatuur weergeeft als 90graden, terwijl hij stiekem tussen de 85 en 100 is geloof ik. Het is logisch dat de temperatuur varieert door gebruik en men wil voorkomen dat mensen daar teveel naar gaan turen. Het is zeer mogelijk dat dat door VAG ook wordt gedaan bij het actuele verbruik, een gemiddelde laten zien over 10 seconden bijvoorbeeld en Volvo dat niet doet.
Ook de manier van aansturing van de CC van invloed hierop.

Even terug naar je verhaal zie ik dat je 40-50k per jaar rijdt, en tot nu toe 20k hebt gereden in deze auto. Dat betekent dat je hem in de winter hebt gekocht en nu naar de zomer rijdt, dat kan een afnemend verbruik uitleggen. Over wat voor tijd varieert het verbruik tussen die (beide overigens hele nette) waarden? Hoeveel km rijd je op een tank en hoe houd je dit bij?
MY2015 V40 D4
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Tegenwind is een zeer grote factor.

Ik heb een V40 D2 2.0 en heb al diverse ritten van 200 km (enkele reis) meegemaakt met 1:29 op de heenweg en 1:21 op de terugweg of andersom.

Wat je kunt doen om de "schade" bij flinke tegenwind te beperken is vlak achter een vrachtwagen gaan rijden.
Gebruikersavatar
EVO500
3rd Gear member
Berichten: 471
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

Denk dat je het regenereren van de katalysator ook moet mee nemen.
Deze gaat een kwartier extra brandstof inspuiten en start deze regeneratie nadat de motor op temperatuur is dit is niet gering.
Als je stopt voor dat deze klaar is, gaat dit opnieuw gebeuren, totdat deze voltooid is.
Dit kan ook van invloed zijn.
Ik moet er om liegen maar om de 1000km start dit proces.
V60 T8 PE Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
mindstrip
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 18.09.2018 - 18:25

EVO500 schreef: 15.05.2021 - 17:20 Denk dat je het regenereren van de katalysator ook moet mee nemen.
Deze gaat een kwartier extra brandstof inspuiten en start deze regeneratie nadat de motor op temperatuur is dit is niet gering.
Als je stopt voor dat deze klaar is, gaat dit opnieuw gebeuren, totdat deze voltooid is.
Dit kan ook van invloed zijn.
Ik moet er om liegen maar om de 1000km start dit proces.
Afstand tussen 2 regeneraties van de DPF is tussen de 500 en 1200km afhankelijk van gebruik rijstijl buiten temperatuur... het extra verbruik valt wel mee reken op ongeveer 2l/100 km gedurende ongeveer 30km dus minder dan 1 liter per regeneratie.
EX30 SMER Ultra 2024 Onyx Black
indianawheel
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 31.12.2019 - 09:15

Tinus89 schreef: 12.05.2021 - 13:28 Ook mij is opgevallen dat het verbruik van mijn D4 erg fluctueert. Het gemiddelde in zowel de boordcomputer als qua tanken blijft overigens wel vrij gelijk, of variatie erin is te verklaren door gebruik (stad of stukje snelweg bij nacht bijvoorbeeld). Snelweg 100+ en stadsverkeer zijn slecht voor het verbruik van de D4, buitenwegen juist heel goed.
Ik weet wel dat weer veel van invloed is. Koud of erg nat weer zorgt voor een hoger verbruik, en relatief warm (zoals vandaag, graad of 15) en wat vochtiger weer zorgen juist weer voor een 10% lager verbruik. Dit is ook wel technisch te verklaren.

Koud/warm, water op de weg/droog glad asfalt kom ik in mee maar wat is de technische verklaring voor het vochtiger weer?



Even terug naar je verhaal zie ik dat je 40-50k per jaar rijdt, en tot nu toe 20k hebt gereden in deze auto. Dat betekent dat je hem in de winter hebt gekocht en nu naar de zomer rijdt, dat kan een afnemend verbruik uitleggen. Over wat voor tijd varieert het verbruik tussen die (beide overigens hele nette) waarden? Hoeveel km rijd je op een tank en hoe houd je dit bij?
Klopt, in de winter gekocht en naar de zomer toe zou ik een afname kunnen verklaren echter ik heb ook bij net boven nul over de afstand 1:26 gereden en de tegenhanger bij prima weer met een graad of 18 rond de 1:21. Zonder de airco aan...
Wat je beschrijft over de gemiddelden van de BC en qua tanken herken ik wel; dus apparaat geeft een waarde over de rit en dat komt er na het tanken met kilometers per liter uitgerekend ook wel uit. En dat is ook meteen het stuk wat ik niet snap, de BC blijkt dus best wel accuraat waarbij ik de ene keer net 1000km uit een tank haal en de volgende keer ruim 1500 (en daar heeft ook wel eens een idiote 1700 gestaan, tenenkrommend leuk om te zien natuuurlijk! Maar dat zal op die rit wel veel rugwind geweest zijn).

Hoe ik het bijhoud? Gewoon zoals ik het al jaren doe; tanken-teller op nul-rijden-tanken-teller op nul en uitrekenen.



Ik ben druk aan het onderzoeken bij welke wind (vlaggen en windmolens kijken), op dit moment kan ik niet echt een tijd aangeven. Het lijkt een loterij soms; supervrolijk als ik de enorm hoge waarden haal uiteraard en verbaasd als bij de volgende rit het verbruik ineens de lagere waarden blijken te gelden. Dat is dan over de hele rit en het grappig is dat het of het een of het ander is; er tussenin 1:24 oid heb ik nog nooit gereden.
indianawheel
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 31.12.2019 - 09:15

Longone schreef: 12.05.2021 - 17:57 Tegenwind is een zeer grote factor.

Ik heb een V40 D2 2.0 en heb al diverse ritten van 200 km (enkele reis) meegemaakt met 1:29 op de heenweg en 1:21 op de terugweg of andersom.

Wat je kunt doen om de "schade" bij flinke tegenwind te beperken is vlak achter een vrachtwagen gaan rijden.
Klopt! Dat is zeker een grote factor en goed te snappen als je de kwadratisch toenemende luchtweerstand bij toename van de snelheid in het achterhoofd houdt. Dank voor de tip! Scheelt zeker als zo een rijdende weerstand alvast door de wind ploegt, al gaat bij mij mijn zicht toch wel boven de brandstoftoename...
indianawheel
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 31.12.2019 - 09:15

mindstrip schreef: 15.05.2021 - 17:31
EVO500 schreef: 15.05.2021 - 17:20 Denk dat je het regenereren van de katalysator ook moet mee nemen.
Deze gaat een kwartier extra brandstof inspuiten en start deze regeneratie nadat de motor op temperatuur is dit is niet gering.
Als je stopt voor dat deze klaar is, gaat dit opnieuw gebeuren, totdat deze voltooid is.
Dit kan ook van invloed zijn.
Ik moet er om liegen maar om de 1000km start dit proces.
Afstand tussen 2 regeneraties van de DPF is tussen de 500 en 1200km afhankelijk van gebruik rijstijl buiten temperatuur... het extra verbruik valt wel mee reken op ongeveer 2l/100 km gedurende ongeveer 30km dus minder dan 1 liter per regeneratie.
De ritten die ik doe zijn normaliter altijd lang tenzij moeder natuur een beroep op me doet of de koffiezucht zich meldt...
Nu heb ik over het regeneren nog wel een andere gedachte; kan het zijn dat het systeem blijft door regenereren nadat het proces eigenlijk klaar is? Of veroorzaakt dat een melding, op het dashboard of anders bij het uitlezen in de garage?
mindstrip
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 18.09.2018 - 18:25

Je kan met https://www.carscanner.info/ uitlezen wanneer de regeneratie loopt en hoeveel kilometer je gereden hebt sinds de laatste regeneratie.
EX30 SMER Ultra 2024 Onyx Black
Tinus89
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 19.07.2019 - 07:40

Om de vervolgvraag te beantwoorden over temperatuur/vochtig weer en andere invloeden van verbruik:

Een dieselmotor werkt anders dan een benzinemotor. Ze zijn zwaarder en hebben een ander proces, waarbij de brandstof meer verbrandt dan explodeert zoals bij een benzinemotor.
Het gewicht en gebruik van meer staal zorgt er wel voor dat ze langzamer opwarmen en meer brandstof gebruiken tijdens de opwarmfase. Er gaat simpelweg meer warmte-energie zitten in het zwaardere motorblok. Hierdoor is de invloed van veel koude (stads)kilometers ook meer van invloed op het verbruik van een dieselmotor dan bij een moderne benzinemotor. Dit wordt vaak in de volksmond omschreven als "diesels zijn meer kilometervreters en slecht in kortere ritten".
Een diesel heeft ook meer uitlaatgasbehandelingsinstallatie dan een vergelijkbaar moderne benzine, die allen pas hun werk goed doen als ze echt goed op temperatuur zijn. En als ze dat zijn, gaan ze efficiënter om met de brandstof dan een moderne benzinemotor.

Dan over het verbrandingsproces: zowel een benzinemotor als dieselmotor, weliswaar op een iets andere manier, halen hun energie uit het uitzetten van het lucht/brandstofmengsel door middel van hitte. De temperatuur & luchtvochtigheid van de ingaande lucht hebben grote invloed op de hoeveelheid energie (=brandstof) die nodig is voor het uitzetten van deze lucht, maar ook hoe efficiënt het verbrandingsproces verloopt. In de racerij wordt bijvoorbeeld wel eens waterinjectie gebruikt voor vermogenstoename.
Men denkt bijvoorbeeld ook vaak foutief dat het hogere verbruik bij koude motor voornamelijk komt doordat de onderdelen meer frictie ervaren door passingen etc. De grootste verliezen zijn het verlies van warmte uit het gas naar de koude cilinderwand en zuigers en hogere frictie door olie die nog niet op temperatuur is (wat overigens na een koude start pas na +/-40km snelweg zo is!). Daarom passen de meeste fabrikanten tegenwoordig erg dunne olie toe (0W20) om frictie te verlagen en elektrische verwarming in het koelsysteem om de motor sneller op temperatuur te krijgen.

Bovenstaande verliezen worden gecorrigeerd door de ECU door middel van verschillende sensoren (inlaatluchttemperatuur, -druk en -dichtheid) en verandering van de inspuiting (tot wel 5 injecties per verbrandingsslag!) die allen invloed hebben op het verbruik. Een moderne motor is een complex meet- en regelsysteem wat continue bijstuurt voor optimale verbranding en minimale uitstoot (dus niet voor minimaal verbruik!). Veranderingen in belasting (heuveltje over) zorgen voor veranderingen in inlaatluchtdruk (turbo), werveling (wervelklep), EGR stand, katalysatortemperatuur etc, die weer invloed hebben op inlaatluchtdruk via de turbo.

Disclaimer: Ik hoop dat bovenstaande wat verduidelijkt. Ik ben ingenieur van beroep en sleutel veel zelf, maar ben geen autotechnicus. In grote lijnen klopt bovenstaande, maar ik kan ergens de plank een beetje mis slaan.
Het vergelijken van tankbeurt naar tankbeurt is niet heel accuraat omdat het te veel beïnvloed wordt door het weer en hoeveelheid koude starts, en vele andere factoren. Ik zou eerder kijken naar een maandtrend, of afhankelijk van hoeveel je rijdt 2-maandelijks, en dan ook in je hoofd houden wat de gemiddelde buitentemperatuur is. Pas dan krijg je een trend die minder afhankelijk is van de verschillende factoren.

Maar bovenal: ik ben gestopt met het continue focussen op het verbruik, je veranderd er zelf toch niks aan (buiten rijstijl en tijdig onderhoud). Soms haal ik 1000km op een tank, soms 1400. Ik focus nu meer op het rijplezier en dat is een stuk leuker!
MY2015 V40 D4
BG_V40cc
2nd Gear member
Berichten: 207
Lid geworden op: 19.06.2018 - 08:54

Wacht,

als ik 3 V40 ers diesel achter mekaar laat rijden, dan verbruiken jullie net een druppeltje meer als mijn T4.

Mijn T4 varieert tssn 7.6 een 11.4 l/100, das 1/13 en 1/8.7.

Het verschil is enkel en alleen te wijten aan de lucht onder mijn gaspedaal.

FF serieus. had een V50 2.0 D, met CC op verbruikte die altijd minstens een halve liter minder dan zonder cc, zelfs al deed ik hetzelfde traject, zelfde omstandigheden, volgens de BC,

Ook aan de pomp werd dat bevestigd, nooit gesnapt.

14 jr V50 gereden, twee keer een 2.0 D , beiden deden hetzelfde.
2019 V40 T2 Sport Edition
2015 V40 T4 Summum
2006 V50 2.0 D Momentum
2004 V50 2.0 D
mindstrip
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 18.09.2018 - 18:25

Mijn gemiddelde is 5.2l/100km op de laatste 20000km laagste wat ik gehaald heb is 4.4l/100km en max 6.2l/100km gemeten op 3/4 van een tank
EX30 SMER Ultra 2024 Onyx Black
indianawheel
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 31.12.2019 - 09:15

mindstrip schreef: 18.05.2021 - 14:32 Je kan met https://www.carscanner.info/ uitlezen wanneer de regeneratie loopt en hoeveel kilometer je gereden hebt sinds de laatste regeneratie.
Bedankt voor de tip! Ik heb de app gedownload en het apparaatje besteld, leuk om te weten wat er allemaal achter de schermen gebeurt... :happy:
indianawheel
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 31.12.2019 - 09:15

Tinus89 schreef: 19.05.2021 - 11:49 Om de vervolgvraag te beantwoorden over temperatuur/vochtig weer en andere invloeden van verbruik:

Een dieselmotor werkt anders dan een benzinemotor. Ze zijn zwaarder en hebben een ander proces, waarbij de brandstof meer verbrandt dan explodeert zoals bij een benzinemotor...................................




................Disclaimer: Ik hoop dat bovenstaande wat verduidelijkt. Ik ben ingenieur van beroep en sleutel veel zelf, maar ben geen autotechnicus. In grote lijnen klopt bovenstaande, maar ik kan ergens de plank een beetje mis slaan.
Het vergelijken van tankbeurt naar tankbeurt is niet heel accuraat omdat het te veel beïnvloed wordt door het weer en hoeveelheid koude starts, en vele andere factoren. Ik zou eerder kijken naar een maandtrend, of afhankelijk van hoeveel je rijdt 2-maandelijks, en dan ook in je hoofd houden wat de gemiddelde buitentemperatuur is. Pas dan krijg je een trend die minder afhankelijk is van de verschillende factoren.

Maar bovenal: ik ben gestopt met het continue focussen op het verbruik, je veranderd er zelf toch niks aan (buiten rijstijl en tijdig onderhoud). Soms haal ik 1000km op een tank, soms 1400. Ik focus nu meer op het rijplezier en dat is een stuk leuker!
Hoi weer, heel er bedankt voor de uitgebreide uitleg! Zeker verhelderend en ik zal je er niet op afrekenen als er dingen in staan die niet helemaal helemaal zijn of zoiets... Het lijkt er op dat je er wat meer verstand van hebt dan ik, dus wie ben ik dan om commentaar te leveren. Ik ga ook maar eens een trend over langere tijd bekijken.

De wijsheid komt aan het einde! Ik geniet ook zeker van mijn auto, telkens weer!! En ik heb ook absoluut geen spijt van mijn tweede Volvo...! Het verbruik heb ik al voor lief genomen en startte deze topic ook uit interesse voor wat er achter de schermen, dus in de techniek van de auto, zich afspeelt.
Plaats reactie

Terug naar “V40”