Wat paar vragen..

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Newmew
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 30.04.2021 - 20:50

Hallo allemaal,
Ben nieuw hier, V40 d3 R design gekocht. Staat op 95k km. Heeft jaarlijkse periodiek onderhoud bij 30/60 en 90k gehad bij de dealer.

Mijn eerste beeld over de auto is top, qua uiterlijk, rij gevoel en comfort is alles prima.

Heb wel verschillende negatieve reacties gezien op Internet over egr klep, roetfilter, distributie riem/water pomp. Dat deze onderdelen snel vervangen moeten worden en zijn niet zo goedkoop bij Volvo. . Ook dat olie veel lekt etc.

Ik dacht dat deze problemen bij de oude generatie/motors voorkwamen. Wie heeft hier zelfde auto en komt deze problemen wel bekend???

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groetjes.
V40 D3 2.0 BUSINESS SPORT AUT R.design geartronic 2018
KFT
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 12.07.2017 - 06:48

Gezien de kilometerstand denk ik dat je de 4-cylinder D3 hebt. Ik herken de genoemde problemen in ieder geval niet bij mijn 2016 4- cylinder D3. Rij al jaren probleemloos met mijn V40 CC D3 automaat. Met ruim 150K op de teller nog nooit motorisch iets mee gehad.
Newmew
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 30.04.2021 - 20:50

KFT schreef: 30.04.2021 - 22:22 Gezien de kilometerstand denk ik dat je de 4-cylinder D3 hebt. Ik herken de genoemde problemen in ieder geval niet bij mijn 2016 4- cylinder D3. Rij al jaren probleemloos met mijn V40 CC D3 automaat. Met ruim 150K op de teller nog nooit motorisch iets mee gehad.
Bedankt voor je reactie. Het is een 4 vlinder aut bak inderdaad, Bj 2018. Hoe is je rijstijl op de weg. Merk je het verschil tijdens regenereren. Moet je dan met hogere toeren rijden? Heeft dat roetfilter geen levensduur? Ik ga wel alleen snelweg km's maken. Dat scheelt wel.
V40 D3 2.0 BUSINESS SPORT AUT R.design geartronic 2018
Newmew
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 30.04.2021 - 20:50

KFT schreef: 30.04.2021 - 22:22 Gezien de kilometerstand denk ik dat je de 4-cylinder D3 hebt. Ik herken de genoemde problemen in ieder geval niet bij mijn 2016 4- cylinder D3. Rij al jaren probleemloos met mijn V40 CC D3 automaat. Met ruim 150K op de teller nog nooit motorisch iets mee gehad.
150k is distributie riem vervangen, heb je dat al gedaan? Wat kost t hele paket met waterpomp incl.

BTW, ik kan nergens onderhoudsschema van deze auto vinden. Iemand anders wel?
V40 D3 2.0 BUSINESS SPORT AUT R.design geartronic 2018
KFT
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 12.07.2017 - 06:48

Newmew schreef: 01.05.2021 - 00:15 150k is distributie riem vervangen, heb je dat al gedaan? Wat kost t hele paket met waterpomp incl.

BTW, ik kan nergens onderhoudsschema van deze auto vinden. Iemand anders wel?
Dit was de 150K beurt:

- Radar/Camera reinigen € 30,00
- Basis service uitvoeren € 315,00
- APK i.c.m. beurt uitvoeren € 10,07
- M-riem + Gel. Rol vervangen € 125,01
- Slijtage controle uitvoeren € 15,00
- Ruitenwisserblad voor vervangen € 49,01
- Ruitensproeier bijvullen uitvoeren € ,01
- Interieur Int luchtfilter vervangen € 65,00
- Distributieriem met spanner en geleider vervangen € 485,00

Waterpomp is toen niet vervangen.
Newmew
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 30.04.2021 - 20:50

Lekker hoor. Bedankt man, top !
Mwa goed eerst 120k zien, komt wel goed :)
V40 D3 2.0 BUSINESS SPORT AUT R.design geartronic 2018
KFT
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 12.07.2017 - 06:48

Newmew schreef: 01.05.2021 - 00:13
Bedankt voor je reactie. Het is een 4 vlinder aut bak inderdaad, Bj 2018. Hoe is je rijstijl op de weg. Merk je het verschil tijdens regenereren. Moet je dan met hogere toeren rijden? Heeft dat roetfilter geen levensduur? Ik ga wel alleen snelweg km's maken. Dat scheelt wel.
Rijstijl is redelijk rustig maar hou wel van af en toe vlot optrekken en inhalen. Van regeneren nog nooit wat gemerkt behalve een brandlucht als je toevallig vlak erna uitstapt. Geen idee hoe lang een roetfilter meegaat maar lange afstanden en goed gas geven schijnt goed te zijn :)
KFT
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 12.07.2017 - 06:48

Newmew schreef: 01.05.2021 - 01:21 Lekker hoor. Bedankt man, top !
Mwa goed eerst 120k zien, komt wel goed :)
Dit was de 120K beurt:

- Interieur Int luchtfilter vervangen € 65,00
- Slijtage controle uitvoeren € 15,00
- Basis service uitvoeren € 295,00
- Radar/Camera reinigen € 30,00
Gebruikersavatar
vankol
4th Gear member
Berichten: 606
Lid geworden op: 09.04.2016 - 15:26

Vaak melden mensen zich op dit forum als ze een probleem hebben, daardoor lijken de auto's veel problemen te hebben.
Dus dat vertekend wel de algehele betrouwbaarheid.
Er rijden veel Volvo's in Nederland en in het algemeen ook betrouwbaar.
Met een paar zwakke plekken die ze hebben, die niet iedereen heeft.
Dus ik zou zeggen veel plezier met je auto en geniet er vooral van.
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
Newmew
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 30.04.2021 - 20:50

KFT schreef: 01.05.2021 - 01:40
Newmew schreef: 01.05.2021 - 01:21 Lekker hoor. Bedankt man, top !
Mwa goed eerst 120k zien, komt wel goed :)
Dit was de 120K beurt:

- Interieur Int luchtfilter vervangen € 65,00
- Slijtage controle uitvoeren € 15,00
- Basis service uitvoeren € 295,00
- Radar/Camera reinigen € 30,00
Heb een actie-voucher van € 450 voor onderhoud gekregen, gaat meteen wel op zo te zien :)
V40 D3 2.0 BUSINESS SPORT AUT R.design geartronic 2018
Newmew
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 30.04.2021 - 20:50

vankol schreef: 01.05.2021 - 09:34 Vaak melden mensen zich op dit forum als ze een probleem hebben, daardoor lijken de auto's veel problemen te hebben.
Dus dat vertekend wel de algehele betrouwbaarheid.
Er rijden veel Volvo's in Nederland en in het algemeen ook betrouwbaar.
Met een paar zwakke plekken die ze hebben, die niet iedereen heeft.
Dus ik zou zeggen veel plezier met je auto en geniet er vooral van.
Dat klopt zeker, dus niet alleen negatieve maar ook alle positieve reacties zijn welkom :)
V40 D3 2.0 BUSINESS SPORT AUT R.design geartronic 2018
Newmew
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 30.04.2021 - 20:50

Hoe weet ik of mijn auto aan t regenereren is en waarom start de luchtbehandeling telkens als ik de deuren open maak..
V40 D3 2.0 BUSINESS SPORT AUT R.design geartronic 2018
KFT
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 12.07.2017 - 06:48

Van regeneren heb ik nog nooit wat gemerkt, je krijgt er ook geen melding van.

De ventilator is dit:

Een geavanceerde ventilatorfunctie die inhoudt dat de ventilator aanslaat wanneer de auto via de transpondersleutel wordt ontgrendeld. De ventilator vult het interieur op die manier met verse lucht. De functie start als dat nodig is en stopt na bij het openen van een van de portieren. Bij inactiviteit wordt de functie na enige tijd automatisch beëindigd.
Newmew
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 30.04.2021 - 20:50

Ohh nice, wat veel aardige Volvo liefhebbers hier.
Mag ik jullie ook vragen met wat jullie het interieur schoonmaken zoals desk en leren bekleding
V40 D3 2.0 BUSINESS SPORT AUT R.design geartronic 2018
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Newmew schreef: 02.05.2021 - 14:58 Hoe weet ik of mijn auto aan t regenereren is en waarom start de luchtbehandeling telkens als ik de deuren open maak..
het is het verversen van lucht door je air quality system, staat gewoon in de manual
Newmew
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 30.04.2021 - 20:50

Hmmm thnx, voor de info.
Voor regenereren vraag ik me af hoe hard ik moet rijden en welke versnelling als ik niet kan merken/zien of hij bezig is. Volgens de dealer ook met 100km/u functioneert en doet wat die moet doen. Op internet zie je vaak lage versnelling hoge toeren.. hebben jullie ervaring hierover
V40 D3 2.0 BUSINESS SPORT AUT R.design geartronic 2018
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27068
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Regenereren gewoon aan de auto zelf over laten, versnelling waar je in rijd maakt niet uit.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
KFT
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 12.07.2017 - 06:48

De auto bepaalt inderdaad zelf wanneer er geregenereerd moet worden. Belangrijk is dat de auto goed op temperatuur is en je lang genoeg rijdt om de hele cyclus af te maken maar aangezien je veel snelweg rijdt verwacht ik geen problemen daarmee. Bij lagere snelheden lukt het ook maar dan duurt het wel wat langer. Je hoeft helemaal niks anders te doen dan gewoon rijden :)

Als het regenereren toch door welke oorzaak dan ook niet lukt dan kan de roetfilter vol gaan zitten, maar ook dan is de oplossing een stukje gaan rijden:

Als u bij koud weer vaak korte afstanden rijdt, komt de motor onvoldoende op temperatuur. Dit betekent dat het roetfilter niet geregenereerd en niet geleegd wordt.
Wanneer het filter voor ca. 80 % met roetdeeltjes gevuld is, verschijnt een oranje waarschuwingsdriehoek op het instrumentenpaneel en staat de melding Roetfilter vol Zie instructieboekje op het informatiedisplay.
U start de regeneratie van het filter door met de auto op een secundaire weg of op een snelweg te rijden totdat de motor voldoende op temperatuur is gekomen. Daarna rijdt u nog 20 minuten verder.

Dit is de link naar de handleiding waarin alles wordt uitgelegd: https://www.volvocars.com/nl/support/ma ... lmotor-dpf
Newmew
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 30.04.2021 - 20:50

Top, bedankt voor de info.
V40 D3 2.0 BUSINESS SPORT AUT R.design geartronic 2018
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Regeneren merk je als je even een hoger verbruik hebt. Dat zie je aan de verbruiksmeter op je dashboard. Dus hij springt opeens gedurende een "langere" periode van 4,9 naar 6,2 of iets dergelijks.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Plaats reactie

Terug naar “V40”