P2413

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
BkB
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 31.05.2016 - 09:06

Vanmorgen een oplichtend motorwaarschuwingslampje op mijn dashboard.
Bij thuiskomst mijn (ali-express) OBD-reader aangesloten en kreeg de melding: P2413
Een storing met de omschrijving: uitlaatgasterugvoersysteem (EGR), fout in werking.
Maar voor dat ik naar de Volvo dealer snel, hoor ik graag jullie opties, ideeën en/of alternatieven.

ten eerste mijn rijstijl: afstand woon-werk is 50 km. ca 10 km 50/80 km wegen en 40 km snelweg (cc 105 km/u). Mijn verbruik is ca 1:22 (tank altijd V-power diesel). Olieverbruik is 1 l per 5000 km
Het betreft een V40D4 2014 (MY2015), met huidige km stand 210.000. Gekocht in 2016 met 48K op de teller. In 2018 is de EGR-koeler en temp/druk sensor al eens vervangen (40% coulance) bij 130.000 km . Mijn kosten € 600
De motor komt eigenlijk dus niet op temperatuur.

maar wat zijn opties?
- Op naar de dealer en weer alles los maken en het nodige vervangen met alle kosten van dien?
- Even naar Duitsland en de motor goed op temp laten komen? Maar is dat een tijdelijke oplossing?
- Naar tuning bedrijf voor wegschrijven EGR (die extra pk's heb ik niet nodig, maar doe dan alles in 1)?
- Inlaat traject cleanen?
- of zoals Obbe zegt: Als de EGR al verstopt zit dan wel de klep zelf kapot is, kunnen we programmeren wat we willen: het gaat niet werken. (je hebt/krijgt een storing)?

ik kom uit Elst, dus Obbe is hier om de hoek.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40606
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Gezien de laatste regel zou ik morgen Dennis en/of Obbe even bellen
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
BG_V40cc
2nd Gear member
Berichten: 207
Lid geworden op: 19.06.2018 - 08:54

Bahrdahl verkoopt een pakketje met een spuitbus om in de luchtinlaat te spuiten, en een busje om bij de diesel te gooien.

Dat spuitbusje vreet aangekoekte rommel weg. Mocht je de slangen aar de EGR los krijgen zelf, dan kan je rechtstreeks daar in spuiten is nog beter natuurlijk, maar dat was mij te moeilijk.

Dus gewoon inspuiten voor het inlaatspruitstuk.

Heb dat met mijn V50 gedaan destijds, extreem bijtend spul en effectief doet zijn werk.

Ik zou dat eens proberen, motor doet wel heel lelijk terwijl je dat doet, zal je wel merken.
2019 V40 T2 Sport Edition
2015 V40 T4 Summum
2006 V50 2.0 D Momentum
2004 V50 2.0 D
BkB
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 31.05.2016 - 09:06

Vandaag JLM EGR en inlaatcleaner ingespoten, zoals de fabrikant voorschrijft.
Daarna stuk gereden en merk dat ie al beter oppakt.
Het motorstoringslampje weer gedelete en nu maar kijken hoe het gaat.
Ik heb intussen ook berichtje naar Volvoservice gedaan, maar nog geen reactie. Dat zou mij volgende optie zijn, indien ik binnenkort weer de melding krijg.
BkB
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 31.05.2016 - 09:06

Helaas was dit van korte duur.
Vanmorgen brandde direct al het motorstoringslampje en na enkele kilometers viel het op dat de verwarming het niet deed.
Vanmiddag na het werk startte ik de auto en het viel op dat de motor na nekel seconden even oversloeg .
Ik ben weggereden en na 100 m viel het me op dat ik een wit pluimpje achter de auto acht te herkennen.
Een paar honderd verder was het geen pluimpje meer, maar kon ik niet meer achteruit kijken vanwege een witte wolk.
Het geluk is dat binnen 2 km van mijn werk een Volvo dealer zit en ben naar toe gereden.
Bij het openen van de portier rook ik al de bekende koelvloeistof lucht.
De boordcomputer is uitgelezen en ja hoor ..... EGR koeling lek. Dat wordt dus een dure .
Wel ga ik dit aankaarten. In 2,5 jaar tijd weer een EGR koeler. Pfffff
BG_V40cc
2nd Gear member
Berichten: 207
Lid geworden op: 19.06.2018 - 08:54

Tank jij brandstof met bio spul in?
2019 V40 T2 Sport Edition
2015 V40 T4 Summum
2006 V50 2.0 D Momentum
2004 V50 2.0 D
BkB
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 31.05.2016 - 09:06

Tja, het is allemaal toch anders gelopen..
de 20e is de koeler verwijderd en de EGR klep gedemonteerd. Klep zat vrij vast en de koeler zat halfvol.
Maar na monteren van de nieuwe klep en terugplaatsen koeler is de koelvloeistof weer aangevuld.
Even onder druk gezet en gene lekkage geconstateerd.
Vervolgens de auto gestart en die liep mooi.
Motor weer uit en bij controle van de koelvloeistof spoot deze tegen het plafond aan.
Er kan maar iets in korte tijd vloeistof zo snel laten koken en dat is flink onder druk zetten.
En waar kwam die druk vandaan ..... Compressie motor. Er zat dus een scheur in het blok.
Tja, wat dan.
Of een tweedehandsblok met revisie en inbouw is ca 7500 euro. Dat is ongeveer de waarde van de auto zelf
(bij een beun kan het ook voor ca 5000, maar dan worden oude onderdelen gewoon overgezet en tegen een lager uurtarief).
Of afscheid nemen en verlies voor rekening nemen.

Het is het laatste geworden en ben over gestapt naar een V40 cross Country T4
Nog een weekje wachten en dan weer kilometers maken
Tinus89
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 19.07.2019 - 07:40

Allereerst gefeliciteerd met je nieuwe V40!

Ik vraag me af, is de diagnose scheur in het blok ook visueel gesteld? Het zou namelijk ook "simpelweg" de koppakking kunnen zijn. De D4 heeft een open deck bouw, wat volgens sommigen meer belastend is voor de koppakking.
MY2015 V40 D4
Plaats reactie

Terug naar “V40”