Lagere snelheden - witte rook bij belasting

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
Tinus89
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 19.07.2019 - 07:40

Hoi allen,


Er zijn al wat topics aan gewijd, maar wil toch eens gezamenlijk van gedachten wisselen.
Ik heb een V40 D4 van 11-2014, 129dkm, getuned bij VolvoTune in 02-2020. Sindsdien is het 100 op de snelweg en door COVID-19 rijdt ik beduidend minder woon-werk. Ik rijd de auto altijd netjes warm en ben zeker geen "linkerbaandrukker", maar rijd meestal wel 110km/u.

Het valt me op na langdurig lage belasting (110km/u, of vanochtend 85km/u voor minimaal een uur), dat als er dan vermogen wordt aangesproken (bijv invoegen), de auto vanaf ca. 2500toeren (tot max 3500toeren) wit rookt, alsof de auto koud is, maar dan is hij al zeker een uur aan het rijden.
Een paar observaties:
- Indien 5-10min later hetzelfde gedaan wordt (na 10min lage belasting even volgas), herhaalt de rook zich niet
- Na langdurig 140km/u rijden geen witte rook bij zware belasting
- Koelvloeistof blijft netjes op peil
- Olieverbruik ca 1 tot 1.5L/10.000km afhankelijk van hoeveelheid korte ritjes. Niet erg zorgelijk en wordt elke 20dkm ververst.

Wat zijn de gedachten hierover?

Mijn gedachten:
- Olieophoping in uitlaattraject/roetfilter, verbrandt pas bij hogere belasting->uitlaattemperatuur. Maar: rookt niet zichtbaar bij regenereren bij 110km/u en olieverbruik lijkt me daarvoor te laag
- Afkoeling van het roetfilter door lage uitlaattemperatuur door lage belasting waardoor ophopend roet alsnog verbrandt bij zware belasting, maar onvolledig dus witte rook
- Afkoeling van gehele uitlaattraject door lage belasting, daardoor condensatie achter auto bij volgas? Overigens is het me tot nu toe vooral opgevallen bij nat wegdek.
MY2015 V40 D4
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Tja dat snelheidsklimaat hier is voor onze zuinige diesels niet het beste.
Ik laat hem bij het oprijden snelweg even werken, en trek dan vlot door naar de 130.
Na het invoegen zak ik terug naar 120 wat 116 echte kilometers zijn, na aftrek blijft er 11 over.
Het is wat het is....
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
RB64
2nd Gear member
Berichten: 123
Lid geworden op: 01.07.2016 - 13:11

Bij mijn T4 viel dat laatst ook op en toen ik de snelweg afreed bij het stoplicht stonden alle auto's voor me ook te dampen alsof ze koud waren...en we kwam van de snelweg af.
Volvo V40 T4 MY17 #Do88 IC #Polestar Exhaust #JRfilter
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Hij krijgt teveel diesel dus zal er bij de inspuiting wel iets niet kloppen. Koelwater wel goed? Geen water in de olie? Want anders ben je een goede kandidaat voor een lekke koppakking
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Wat tank je? Ik denk dat met de methanol toevoeging er meer water ontstaat. Ik tank V-Power en ik zie geen witte rook. Zou je eens kunnen proberen voor een paar tanken. De motor loopt er bij mij steeds mooier op sinds ik er mee begonnen ben.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Kees Jan
2nd Gear member
Berichten: 236
Lid geworden op: 07.11.2016 - 21:24
Locatie: Zandvoort

Alhoewel de kilometerstand laag is denk ik ook aan teveel diesel.
Had een vriend van mij ook als hij met warme motor stationair stond te draaien ontstond er witte rook, bleken druppelende verstuivers te zijn.
V70 2.5 FT, handgeschakeld, sportonderstel, 18", Obbetuning
Tinus89
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 19.07.2019 - 07:40

V70/2.4D/2003 schreef: 19.12.2020 - 11:40 Hij krijgt teveel diesel dus zal er bij de inspuiting wel iets niet kloppen. Koelwater wel goed? Geen water in de olie? Want anders ben je een goede kandidaat voor een lekke koppakking
Zoals beschreven in de TS blijft het kvs niveau prima op peil. Heb ook geen vermoeden dat er water in de olie zit (geen sludge aan de vuldop).
Frits V70 schreef: 19.12.2020 - 11:55 Wat tank je? Ik denk dat met de methanol toevoeging er meer water ontstaat. Ik tank V-Power en ik zie geen witte rook. Zou je eens kunnen proberen voor een paar tanken. De motor loopt er bij mij steeds mooier op sinds ik er mee begonnen ben.
Er zat nu gewone diesel in. Zonder ethanol dus (t is een diesel, geen bezine), maar wel met biodiesel.
Kees Jan schreef: 19.12.2020 - 16:13 Alhoewel de kilometerstand laag is denk ik ook aan teveel diesel.
Had een vriend van mij ook als hij met warme motor stationair stond te draaien ontstond er witte rook, bleken druppelende verstuivers te zijn.
Hoe kom je hier achter? Zijn de VEA verstuivers hier gevoelig voor bij dit soort lage kmstanden (130dkm)?
MY2015 V40 D4
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27062
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Controleren door ze te demonteren
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Tinus89
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 19.07.2019 - 07:40

AMT plaatste op Facebook een interessante video:

Dit gaat om PSA dieselmotoren die een te effectief werkende intercooler hebben, waardoor vocht uit de lucht condenseert (en nu dus bevriest door de lage temperaturen).
Zou het kunnen dat bovenstaande, wat ik vooral bij regen heb gezien, hetzelde is? Vocht uit de intercooler wat daar door langdurig lage belasting blijft staan, en bij volgas >3000rpm wel mee komt en voor witte rook zorgt?
MY2015 V40 D4
Tinus89
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 19.07.2019 - 07:40

Inmiddels zijn we een paar dagen verder en heb ik een aantal lange 80/100km per uur ritten gemaakt bij droge kou, zowel rond als onder het vriespunt. Hierbij niks waargenomen bij accelereren.
Daarna een langere rit gisteren in de stromende regen en daarbij gebeurde het weer wel.

Op basis van bovenstaande vermoed ik eerder dat het inderdaad vocht is, vooral ook omdat er verder geen symptomen zijn van lekkende injectoren.
MY2015 V40 D4
Plaats reactie

Terug naar “V40”