V40 D4 korte afstanden

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
Gebruikersavatar
STS-135
2nd Gear member
Berichten: 180
Lid geworden op: 26.06.2006 - 20:04
Locatie: Nijkerk

Goedemiddag,

Had het topic ook op Facebook geplaatst maar is daar door voor mij onbekende reden verwijderd. Wellicht dacht men dat ik stiekem de auto probeerde te verkopen terwijl ik hem niet particulier zou verkopen mocht die weggaan..

Dat terzijde ontvang ik graag jullie terugkoppeling het volgende.
Ik rijdt sinds maart eigenlijk vooral korte stukjes met de D4, mijn woon-werk plus zakelijke ritjes zitten normaal tussen de 50 en 70k per jaar echter werk ik nu al sinds maart zon beetje volledig thuis.
Ook bezoeken voor werk zitten er niet in omdat alles op slot zit, mijn vaste ritjes naar bijvoorbeeld Duitsland heb ik dus al even niet meer. Daarnaast zijn we verhuist en hebben we onze 2e auto verkocht omdat de kinderen nu relatief dichtbij naar school gaan en de D4 altijd voor de deur staat..

De praktijk is dat met mooi weer de fiets word gepakt maar met minder weer en ook voor kleine boodschappen visite etc pakken we snel de auto, en dat zijn echt korte stukjes waarvan ik me afvraag of de motor dit fijn vind en of ik zelf voldoende doe om hem in goede conditie te houden. Namelijk minimaal 1x per week een rit van minimaal 40 minuten op de snelweg boven de 2000 toeren en 60km/h omdat dit het regeneratieproces zou voltooien.

De stukjes qua school zijn:
School 1: 300 meter
School 2: 2.7 km (vanaf school 1)

Totaal dus 2x 6km per dag waarop de auto echt niet warm word.. de vraag is dus of dit kwaad kan, de boodschappen laten we zoveel mogelijk bezorgen trouwens.
PS: qua werk zal ik meer thuis blijven werken en krijg ik vanaf 2021 i.p.v. een brandstofvergoeding een OV kaart. Naar klanten/leveranciers blijf ik wel rijden met mijn eigen auto en ik verwacht dat dat in het nieuwe jaar toch zeker 1x per week voorkomt.

Wat adviseren jullie? We hebben de auto nu ruim een jaar in bezit, recent nieuwe winterbanden laten plaatsen en de remschijven en blokken voor en achter laten vervangen. zijn er best tevreden over maar met een gezin van 5 plus hond vooral op de langere afstand best wat krap op de achterbank.. (hebben een dakkoffer voor de extra spullen trouwens ). Het liefst blijven we erin rijden maar ik krijg best wat terugkoppeling dat dit dodelijk is voor de motor.. Klopt dat ook met bovenstaande eigen maatregelen? En zou het zin hebben om de ERG klep te laten wegschrijven?

Tot slot de vraag of deze afstanden voor bv een V70 benzine wel ok zijn , ik kan me voorstellen dat enkel de kleine gebakjes warm worden en hier goed tegen kunnen..
- Volvo V40 D4 R-Design
- Alfa Romeo 156 SW Ti
- Alfa Romeo 147 JTDm / Mitsubishi Grandis 2.4
- Alfa Romeo 156 2.5 V6
- VW Golf Station SDI / Toyota Corolla 1.6 Gtsi
- Mitsubishi Galant Wagon 2.5 V6
- Alfa Romeo 156 2.0 Selespeed / Alfa Romeo 156 1.6
-Mitsubishi Galant Gti 2.0 V6
-Volvo 440 Turbo / Volvo 440 1.8 / Volvo 460 2.0 / Volvo 440 1.8
-Opel Astra 1.8 GT 16v
-Opel Caliba 2.0
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Zulke korte afstanden zijn voor geen enkele verbrandingsmotor goed.
Ik zou gaan kijken naar een PIH benzine of full electric.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Een D6 is zeker een optie voor jou gebruik.... Maar pas op, als je er eenmaal in gereden hebt wil je niet meer terug.
Nadeel is de kleine kofferruimte vanwege de accu.

Alternatief: koop een elektrische (bak-)fiets. Alleen de afschrijving op de V40 na 1 jaar kost denk ik al meer dan die investering.....
Succes met de afwegingen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
STS-135
2nd Gear member
Berichten: 180
Lid geworden op: 26.06.2006 - 20:04
Locatie: Nijkerk

Marcnij schreef: 21.11.2020 - 16:47 Zulke korte afstanden zijn voor geen enkele verbrandingsmotor goed.
Ik zou gaan kijken naar een PIH benzine of full electric.
Klopt, wil wel benadrukken dat ik vanaf zodra de coronaregels zijn afgezwakt weer een stuk meer zal rijden, ik verwacht dan weer wekelijks ritten van minimaal 60kilometer enkele reis te maken. Is dat een verzachtende omstandigheid? PS: heb al gekeken naar de Lexus CT200h maar vrees dat ik de CVT bak niet zal verdragen. Regelmatig rond mogen rijden in een Avensis Hybrid met CVT bak en.. tja.. wil er nog niet te vroeg aan wennen, dan liever volledig electrisch of een ''normale'' bak. Daarnaast zou ik niet graag een ander merk meer gaan rijden, in ieder geval niet nu. Ben ontzettend tevreden met de Volvo Dealer service, daarom is de overstap naar een V70 ook logisch i.v.m. de extra ruimte die dit geeft.. Maar dan zitten we nog steeds met de korte afstanden, wellicht een kleine elektrische auto voor erbij of een gebakje zoals een Nissan Sunny, niet leuk wel praktisch.
- Volvo V40 D4 R-Design
- Alfa Romeo 156 SW Ti
- Alfa Romeo 147 JTDm / Mitsubishi Grandis 2.4
- Alfa Romeo 156 2.5 V6
- VW Golf Station SDI / Toyota Corolla 1.6 Gtsi
- Mitsubishi Galant Wagon 2.5 V6
- Alfa Romeo 156 2.0 Selespeed / Alfa Romeo 156 1.6
-Mitsubishi Galant Gti 2.0 V6
-Volvo 440 Turbo / Volvo 440 1.8 / Volvo 460 2.0 / Volvo 440 1.8
-Opel Astra 1.8 GT 16v
-Opel Caliba 2.0
Gebruikersavatar
STS-135
2nd Gear member
Berichten: 180
Lid geworden op: 26.06.2006 - 20:04
Locatie: Nijkerk

Gouwe schreef: 21.11.2020 - 16:56 Een D6 is zeker een optie voor jou gebruik.... Maar pas op, als je er eenmaal in gereden hebt wil je niet meer terug.
Nadeel is de kleine kofferruimte vanwege de accu.

Alternatief: koop een elektrische (bak-)fiets. Alleen de afschrijving op de V40 na 1 jaar kost denk ik al meer dan die investering.....
Succes met de afwegingen.
Een bakfiets voor erbij is niet nodig, jongste is alweer 8 en middelste 9, beide kunnen prima fietsen maar met slecht weer pakken we de auto vandaar dat er toch nog regelmatig korte afstanden gereden worden. Daarnaast heb ik auto de straks met enige regelmaat weer nodig voor werk. Afgelopen week toevallig naar een V70 en V60 wezen kijken persoonlijk vind ik het model V70 van buiten leuker ogen maar moet wel zeggen dat de V60 heerlijk zat en van binnen echt erg luxe aanvoelt. Probleem met de V60 is voor mij het stukje afschrijving en de potentieel hoge onderhoudskosten. Dat zou ik durven overwinnen door hem als VolvoSelect occasion te kopen echter heb ik nog geen V60 voorbij zien komen waarbij deze garantie word gegeven. Daarnaast zijn er wat bekende dure kwaaltjes zoals de aircopomp welke regelmatig defect gaat, dat loopt aardig in de papieren. Ook heb ik veel reviews gelezen en er lijken 2 kampen te zijn, mensen die nooit problemen hebben en mensen die voortdurend problemen hebben. Dat risico icm de harde afschrijving welke zal doorzetten omdat het halftarief er straks gewoon weer afgaat maakt het voor mij geen makkelijke en voor de hand liggende keus om een diesel hybride te gaan rijden.
- Volvo V40 D4 R-Design
- Alfa Romeo 156 SW Ti
- Alfa Romeo 147 JTDm / Mitsubishi Grandis 2.4
- Alfa Romeo 156 2.5 V6
- VW Golf Station SDI / Toyota Corolla 1.6 Gtsi
- Mitsubishi Galant Wagon 2.5 V6
- Alfa Romeo 156 2.0 Selespeed / Alfa Romeo 156 1.6
-Mitsubishi Galant Gti 2.0 V6
-Volvo 440 Turbo / Volvo 440 1.8 / Volvo 460 2.0 / Volvo 440 1.8
-Opel Astra 1.8 GT 16v
-Opel Caliba 2.0
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Er zijn echt wel Volvo Selekt D6'en te koop (geweest). Alleen is een van de voorwaarden dat de auto niet ouder mag zijn dan 5 jaar en volgens mij 100K op de teller mag hebben. Dat zijn voor een D6 dus best lastige beperkingen. De harde afschrijving is al geweest. Sterker nog ze zijn het laatste jaar weer in prijs gestegen is me opgevallen. Bovendien, als je nu voor 15K een D6 koopt is deze over 4 jaar echt nog wel 5K waard, m.a.w. een afschrijving van 2,5K per jaar is niet extreem veel. Dat schrijft je huidige D4 ook af en met mijn T8 mag ik werkelijk in mijn handjes knijpen als de afschrijving niet verder gaat dan 5K per jaar over de komende 4 jaar.
De airco pomp wordt telkens onder garantie vervangen en is nu definitief opgelost met de laatste wissel procedure. Problemen met de accu's hoor je niet veel van.
De D6 heeft inderdaad in de eerste jaren problemen gehad met airco pomp (zie vorige opmerking), ISG (zijn bij de meeste eerste bouwjaren dus al vervangen), sommigen de ERAD en key less was ook zo'n een dingetje.
Voordelen van de D6: power, comfort, beste van twee werelden, luxe, verbruik in jou situatie moet zeker beter dan 1:25 kunnen, MRB scheelt je de komende 4 jaar nog 1000 euro per jaar, remmerij gaat zeker 200K mee zonder kosten, vaker een vrije parkeerplek aan de laadpaal. Nadeel van de D6: grotere kans op grotere kosten, kleinere kofferruimte.
Oh ja ik zit natuurlijk in het pro D6 kamp (:-)) dus ben mogelijk niet helemaal objectief maar spreek uit eigen ervaring en dat doen heel veel "deskundigen" niet. Die papegaaien elkaar alleen maar na over iets wat ze zelf nooit hebben ervaren... Vergeet ook niet dat je vaker leest over wat er allemaal aan mankeert dan wat er goed gaat. Geeft allemaal een vertekend beeld van de werkelijkheid. Als ik allemaal had geloofd wat men zegt over de XC90 T8 MY2016 had ik er nooit een gereden.
Twee auto's voor de deur is niet een goedkopere oplossing is mijn ervaring. Alleen al het beschikbaar hebben van de auto betekent dat deze meer gebruikt gaat worden.
Met 1 auto voor de deur gemiddeld 30K per jaar, met 2 auto's was dat zo maar 20% meer......
Succes met afwegen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

STS-135 schreef: 22.11.2020 - 11:45
Marcnij schreef: 21.11.2020 - 16:47 Zulke korte afstanden zijn voor geen enkele verbrandingsmotor goed.
Ik zou gaan kijken naar een PIH benzine of full electric.
Klopt, wil wel benadrukken dat ik vanaf zodra de coronaregels zijn afgezwakt weer een stuk meer zal rijden, ik verwacht dan weer wekelijks ritten van minimaal 60kilometer enkele reis te maken. Is dat een verzachtende omstandigheid? PS: heb al gekeken naar de Lexus CT200h maar vrees dat ik de CVT bak niet zal verdragen. Regelmatig rond mogen rijden in een Avensis Hybrid met CVT bak en.. tja.. wil er nog niet te vroeg aan wennen, dan liever volledig electrisch of een ''normale'' bak. Daarnaast zou ik niet graag een ander merk meer gaan rijden, in ieder geval niet nu. Ben ontzettend tevreden met de Volvo Dealer service, daarom is de overstap naar een V70 ook logisch i.v.m. de extra ruimte die dit geeft.. Maar dan zitten we nog steeds met de korte afstanden, wellicht een kleine elektrische auto voor erbij of een gebakje zoals een Nissan Sunny, niet leuk wel praktisch.
Zo’n Toyota hybride dat rijdt “anders” inderdaad. Ook niet mijn ding,
Ik heb eens proef gereden in een Audi A3 eTron. Dat rijdt erg lekker. Full electric wegrijden en je hebt een normale DSG automaat.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
STS-135
2nd Gear member
Berichten: 180
Lid geworden op: 26.06.2006 - 20:04
Locatie: Nijkerk

Zo ik ben eruit, ga voorlopig de V40 aanhouden, waarde (voor inruil ) is in een jaar tijd meer dan gehalveerd, wel gek met ''slechts'' 25k aan toegevoegde kilometers.. inruilen op een V60 is daarmee voor nu echt zonder van mijn geld. Deze week contact gehad met Obbe Tuning en ga aankomende week langs om de EGR weg te schrijven om interne vervuiling tegen te gaan, daarnaast word de V40 meteen gechipt en gaat de snelheidsbegrenzer eraf.. Heerlijk!
- Volvo V40 D4 R-Design
- Alfa Romeo 156 SW Ti
- Alfa Romeo 147 JTDm / Mitsubishi Grandis 2.4
- Alfa Romeo 156 2.5 V6
- VW Golf Station SDI / Toyota Corolla 1.6 Gtsi
- Mitsubishi Galant Wagon 2.5 V6
- Alfa Romeo 156 2.0 Selespeed / Alfa Romeo 156 1.6
-Mitsubishi Galant Gti 2.0 V6
-Volvo 440 Turbo / Volvo 440 1.8 / Volvo 460 2.0 / Volvo 440 1.8
-Opel Astra 1.8 GT 16v
-Opel Caliba 2.0
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

STS-135 schreef: 22.11.2020 - 11:45
Marcnij schreef: 21.11.2020 - 16:47 Zulke korte afstanden zijn voor geen enkele verbrandingsmotor goed.
Ik zou gaan kijken naar een PIH benzine of full electric.
Klopt, wil wel benadrukken dat ik vanaf zodra de coronaregels zijn afgezwakt weer een stuk meer zal rijden, ik verwacht dan weer wekelijks ritten van minimaal 60kilometer enkele reis te maken. Is dat een verzachtende omstandigheid? PS: heb al gekeken naar de Lexus CT200h maar vrees dat ik de CVT bak niet zal verdragen. Regelmatig rond mogen rijden in een Avensis Hybrid met CVT bak en.. tja.. wil er nog niet te vroeg aan wennen, dan liever volledig electrisch of een ''normale'' bak. Daarnaast zou ik niet graag een ander merk meer gaan rijden, in ieder geval niet nu. Ben ontzettend tevreden met de Volvo Dealer service, daarom is de overstap naar een V70 ook logisch i.v.m. de extra ruimte die dit geeft.. Maar dan zitten we nog steeds met de korte afstanden, wellicht een kleine elektrische auto voor erbij of een gebakje zoals een Nissan Sunny, niet leuk wel praktisch.
De CVT bak van zowel de Prius als de CT200h gaat enorm gieren bij sportief rijden. Ik zou dan eerder voor een D6 en/of die bakfiets.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

STS-135 schreef: 27.11.2020 - 20:32 Zo ik ben eruit, ga voorlopig de V40 aanhouden, waarde (voor inruil ) is in een jaar tijd meer dan gehalveerd, wel gek met ''slechts'' 25k aan toegevoegde kilometers.. inruilen op een V60 is daarmee voor nu echt zonder van mijn geld. Deze week contact gehad met Obbe Tuning en ga aankomende week langs om de EGR weg te schrijven om interne vervuiling tegen te gaan, daarnaast word de V40 meteen gechipt en gaat de snelheidsbegrenzer eraf.. Heerlijk!
Obbe gaat jou goede uitleg geven over zijn werk. Ben er net afgelopen week geweest. Ik kan je wel aanraden de V-Power diesel of gelijkwaardig te tanken. Is goed voor de motor, vervuilt veel minder en de motor ging er in mijn geval echt mooier van lopen. Bij weinig km's moet de meerprijs hiervoor geen issue zijn.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Plaats reactie

Terug naar “V40”