Automaat is traag?

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
Lanfranco
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 23.08.2020 - 15:55

Hallo allemaal
Aangezien ik niet kan vinden of er een speciale plek is in het forum stel ik me hier maar even voor. Mijn naam is Lanfranco en ik ben sinds 4 maanden in het bezit van een V40 T3 van eind 2018. De vorige wagen was een Mazda6 en deze is weggedaan omdat deze totaal ongeschikt was voor het trekken van een caravan (in de bergen) Als je op een steile helling stil kwam te staan kwam je ook niet meer weg. De V40 is wat dat betreft een verademing! Geen enkel probleem meer. Maar ik heb wel een vraag: als ik langzaam rij (ca.25km) blijft volgens mij de automaat te lang in een hoge versnelling hangen waardoor de motor nog maar 1000 toeren maakt. Je kan merken dat de motor dan niet "zo lekker draait. Is dit normaal of kan dit software-matig veranderd worden? Ik ben benieuwd....
mvrgr, Lanfranco
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Mijn gt5 probeert ook met 1000 rpm in 5e trap iets wat gewoon niet kan. Dus.... Handschakelen en hou vooral de boel op toeren voor de koeling van de automaat.
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

De software van de huidige automaten wordt wel erg op economie afgesteld, dus vroeg opschakelen en laat terug.
Maar 1000rpm is wel erg weinig, zeker voor een benzine motor.
Zoals Mees reeds schrijft, met caravan er achter op de hand bediening zetten en zelf een lagere versnelling kiezen.
Ik ken de automaat van de V40 niet, maar het kan zijn dat als je de pook in de handbediening zet zonder een andere versnelling te kiezen, de automaat in de sport stand staat en dan zelf al een lagere versnelling kiest.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Lanfranco
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 23.08.2020 - 15:55

Bedankt voor jullie reacties, ik zal het toch ook eens bij de dealer voorleggen.
Plaats reactie

Terug naar “V40”