>2018 T2, T3 en T4 verschillen?

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
Tjabbiev40
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 04.07.2020 - 21:57

Hoi allemaal!

Ik ben mij aan het orienteren op een Volvo V40 vanaf 2018, benzine en handgeschakeld. Nu vroeg ik mij af of er verschillen zijn tussen de T2, T3 en T4.

Is het echt alleen softwarematig verschil in vermogen?
Of ziet het blok (de 2.0) er toch anders uit? Andere versnellingsbak? Turbo?

Ik kom er online niet goed uit. Dus ben benieuwd of er hier iemand mij de verschillen kan vertellen.
t5power
5th Gear member
Berichten: 2109
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Ben ook benieuwd naar de verschillen tussen T2-T3-T4, misschien andere remmen?. Je leest ook dat je beter de 2.0 dan de 1.5 kunt nemen en je kunt de T2 variant zo tunen naar T4 waarden.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
vankol
4th Gear member
Berichten: 606
Lid geworden op: 09.04.2016 - 15:26

Als ik het goed, heb geen verschil, alleen de pk, daarom zijn ze zo makkelijk te tunen.
1.5 is de automaat versie, 2.0 de handbak.
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
Tjabbiev40
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 04.07.2020 - 21:57

Om verwarring te voorkomen had ik er ook 2.0 handbak bij gezet.

Benieuwd wie het weet!
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

Met wat simpele randzaken is van de lagere vermogens 2.0 zo een hoger vermogen 2.0 te maken, (brandstof/ turbo etc), vrij eenvoudig allemaal naar de 300pk.

Maar zorg ook dat je de remmen en het onderstel e.d mee neemt.
t5power
5th Gear member
Berichten: 2109
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Lees hier https://www.autoweek.nl/forum/read.php?8,5884132 dat de versnellingsbak maar 250 Nm aankan en daarom de T2/T3/T4 altijd max 240Nm koppel heeft.
Dat is wel jammer, want dat betekent dat een T4 bij normaal gebruik even snel aanvoelt als een T2. Pas als je hoog in de toeren gaat zul je de extra pks voelen. Beetje zoals de ongeblazen 5 cylinder vroeger, 140 vs 170 pk. Maar daar had de 140 pk volgens mij een iets andere versnellingsbakratio.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... n-voertuig

Motorwijziging
Als u één van de onderstaande wijzigingen aan de motor van een voertuig met Nederlands kenteken aanbrengt, dan moet de RDW het voertuig individueel goedkeuren.
Het gaat om de wijziging van:
het vermogen van andere voertuigen, als dit meer dan 20 % afwijkt van de oorspronkelijke waarde zoals in kentekenregister geregistreerd.
Wel ff doen dus als je van een T2 een T4v wil maken!
Gebruikersavatar
Rinootje
4th Gear member
Berichten: 665
Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05

t5power schreef: 06.07.2020 - 11:07 Lees hier https://www.autoweek.nl/forum/read.php?8,5884132 dat de versnellingsbak maar 250 Nm aankan en daarom de T2/T3/T4 altijd max 240Nm koppel heeft.
Dat is wel jammer, want dat betekent dat een T4 bij normaal gebruik even snel aanvoelt als een T2. Pas als je hoog in de toeren gaat zul je de extra pks voelen. Beetje zoals de ongeblazen 5 cylinder vroeger, 140 vs 170 pk. Maar daar had de 140 pk volgens mij een iets andere versnellingsbakratio.
Dat is ook de reden, dat de T5 een 8-traps automaat heeft, die veel meer aan kan.
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
Volvo Erwin
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 27.02.2020 - 17:40

Het uitgangspunt van Volvo was alleen de software matige aanpassing.
In de loop de jaren zijn er toch kleine aanpassingen geweest.
O.a zij er verschillende turbo’s gebruikt, kruk-as diameter en lagers. Daarnaast zijn er 2 type handbakken in omloop een High Torque 450 nm en een Medium Torque met 330 nm.
Een ander aandachtspunt is dat er een serie is met balansas problemen.
t5power
5th Gear member
Berichten: 2109
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Volvo Erwin schreef: 06.07.2020 - 17:11 Het uitgangspunt van Volvo was alleen de software matige aanpassing.
In de loop de jaren zijn er toch kleine aanpassingen geweest.
O.a zij er verschillende turbo’s gebruikt, kruk-as diameter en lagers. Daarnaast zijn er 2 type handbakken in omloop een High Torque 450 nm en een Medium Torque met 330 nm.
Een ander aandachtspunt is dat er een serie is met balansas problemen.
Die hightorque is interesting, hoe kom je daar achter? Pas vanaf een bepaald model jaar? en type? En 330 nm is al stuk beter als de 240 in de oorspronkelijke

[edit]
Net gekeken, de S60s van die periode hebben dezelfde specs qua motor: https://www.autoweek.nl/carbase_data.ph ... &id4=89913
Hebben die ook dezelfde limitaties qua koppel i.c.m. versnellingsbak?
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
BG_V40cc
2nd Gear member
Berichten: 207
Lid geworden op: 19.06.2018 - 08:54

Interessant, heb een T4, 1.6 met software upwaardering.

van 173 nr 193 pk, 331 Nm.

Heb eerst ook heel wat zitten zoeken wat de bak aankan, ook of Ford forums wat de motor zelf aankan, want dat is een Ecoboost.

Uiteindelijk dus de specs en het vrijgave rapport vd bak gevonden, mijn excuses datik dat niet meer heb.

In elk geval kan de bak probleemloos 330Nm aan, ik meen dat hij getest was tot 400 Nm.

Dit is de 6 versnelling versie.

Medium en hig htorque; dat had ik ook gevonden en ik meen dat er nergens de high torque in een Volvo zat., althans niet de 6v versie.

Deze bak wordt door Polestar ook getuned tot 305 Nm meen ik, of is het 310?

Die 240 is dus ruim onder wat hij is vrijgegeven .

Hoe rij ik; altijd, ALTIJD de motor volledig laten opwarmen op rustig tempo, opwarmen wil zeggen de olie en niet het water, het water is snller op temp dan de olie, dus als het metertje aangeeft dat de motor warm is, dan nog hou ik het even rustig.

Dus bompa stijl de eerst 5 km ongeveer, korte ritten, nooit vermogen vragen.

Tot dusver geen enkel probleem.
2019 V40 T2 Sport Edition
2015 V40 T4 Summum
2006 V50 2.0 D Momentum
2004 V50 2.0 D
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27072
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Maak van die 5 kilometer maar rustig het dubbele voordat de olie echt warm wordt.
Heb in het verleden een auto gehad met en olie temperatuurmeter en het duurt langer dan je denkt voordat die een beetje warm is.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Flying Jeroen
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 08.09.2011 - 21:08
Locatie: Bathmen

Ik heb een 2019 1.5 T2 met automaat.
Is het dan een No-go om deze te laten tunen door Obbe ivm de automaat?
Origineel heeft deze auto 122 pk/ 240Nm, met behulp van Obbe zou deze naar 190 pk en 300Nm getuned worden.
Maar als mijn automaat daar niet tegen kan is dat niet zo handig ben ik bang.

Ik ben benieuwd.
Volvo For Life: nr. 8
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.[i6
BG_V40cc
2nd Gear member
Berichten: 207
Lid geworden op: 19.06.2018 - 08:54

Van alles wat ik tot nog toe gelezen heb van Obbe, kan je er vrij gerust in zijn wat hij doet goed is.

Ik denk er zelfs aan om eens langs tegaan, Coronagewijs kan dat effe niet, maar in het voorjaar of zo.
2019 V40 T2 Sport Edition
2015 V40 T4 Summum
2006 V50 2.0 D Momentum
2004 V50 2.0 D
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Hou rekening met die RDW keuring
Zilver Arrow 2.0D
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 02.06.2015 - 12:01

Als ik mijn V60 T2 my2018 wil tunen lees ik de volgende punten:
1) naar Obbe tuning (in Elst?!)
2) ga van 240 naar 300 koppel, maar ik lees dat mijn automaat dat niet aan kan?!
3) niet mijn auto dan via de RDW?! En wat als ik dat niet doe?!

Mijn simpele doel is iets relaxter rijden, geen sprintjes oid bij stoplichten.
Mijn vorige V50 2.0 D ook laten tunen van 136 > 180 pk, reed daardoor niet iets comfortabeler, dat is ook wat ik hiermee hoop.
BkB
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 31.05.2016 - 09:06

1) Wie tuned maakt niet uit, alleen zal de know-how, adviezen etc bij Obbe betrouwbaarder zijn. Menig tuningsbedrijf heeft een standaard upgrade, maar dit is geen maatwerk. Obbe kan die wel leveren.
2) Ook de automaten hebben altijd reserves en zouden meer koppel aan moeten kunnen dan de geleverde specs. Maar begeef je je op de grens en de automaat slijt daardoor harder waardoor problemen kunnen ontstaan, dan heb je gewoon pech. Menig automaat blijkt het wel aan te kunnen, maar je zult net maar die ene hebben, voor wie dat koppel teveel is.
3) Hoeft niet, maar realiseer je dat de overige specs op je auto misschien niet afgestemd zijn op het grote koppel/vermogen. Neem bv de schijfremmen voor. De diameter van de 120 pk versie zijn duidelijk anders dan die van de 180 pk versie. Zolang je niet bij vol vermogen een remtest doet en dit een paar x herhaald, zul je geen probleem ervaren. Maar er kan bv en reden zijn om wel te keuren is bv vanwege een aanhanger/caravan. Laat 'm herkeuren en mogelijk krijg je daarna op je kenteken dat je een hogere aanhangermassa mag trekken. En zo zijn er nog wel een paar redenen te benoemen.

De Nederlandse wegen zijn vol en druk en qua snelheid gelimiteerd. Je moet je afvragen of je voor die ene keer dat je het vermogen aanspreekt, zou moeten tunen.
Met jouw automaat kun je al relaxed rijden en wil je een keer inhalen waarbij je iets meer vermogen wil, zet m dan in de S stand. Dan bereik je hetzelfde effect als de D-stand met verhoogd koppel.
Plaats reactie

Terug naar “V40”