Geachte mede forumleden,
Ik heb een probleem met mijn V40 en kan jullie hulp en expertise erg goed gebruiken. Sinds enige tijd heb ik een schildpadje in mijn beeld staan met de melding ''beperkt motorvermogen'' en het lampje van algehele motorstoring brandt. Vaak startte ik mijn auto dan even opnieuw en was het probleem verholpen. Deze keer bleef het echter terugkomen en heb ik ervoor gekozen de auto naar de Volvo dealer te brengen. De auto werd uitgelezen: de roetfilter kon het niet zijn want er was geen drukverschil te meten bij gasgeven. Men dacht aan de sensor, deze heb ik laten vervangen. Het probleem bestond echter nog steeds. Ik werd gebeld door de dealer: ''Wanneer is de laatste keer dat u de brandstoffilter heeft vervangen''?, geen idee zei ik en heb deze dus ook laten vervangen. Probleem bestond nog steeds, beperkt motorvermogen na testrit.
Nu werd mij gezegd dat een optie zou kunnen zijn de roetfilter te laten uitprogrameren maar dit vormt mogelijk weer een probleem bij een toekomstige APK. De dealer wilt hem nu grondig onder handen nemen en de motor in zijn geheel gaan nalopen. Jullie begrijpen dat hier een behoorlijk kostenplaatje aan zit, naast de reeds gebeurde dingen en de distributieriem die ik ook maar gelijk heb laten vervangen, dit was ook nodig.
Heeft iemand hier enig idee of al wel eens iets soortgelijks gehad?
Ik ben zeer benieuwd en dank jullie alvast voor de hulp!
Volvo V40 2013 1.6 D2 Summum
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 19.07.2019 - 07:40
Een dealer moet je kunnen vertellen waarom een auto in noodloop gaat (schildpadje). De trigger hiervoor moet opgeslagen worden in de storingshistorie. Mogelijk dat hij verdwijnt als je de auto uit zet, dan even afspreken dat je je weer meldt bij de dealer als het lampje brandt en dan de auto niet uit zetten.
De 1.6 D2 motoren zijn niet fantastisch. Vooral korte ritten icm een lang onderhoudsinterval is funest. Veelgehoorde problemen zijn roetfilter (drukverschil meten inderdaad) en EGR klep.
Als je er met de dealer niet uit komt, zou ik overwegen eens naar een specialist te gaan, bijvoorbeeld Volvotune/Volvoservice in Elst.
Roetfilter verwijderen zou ik niet overwegen als je de auto nog een jaar of langer wil rijden ivm APK.
De 1.6 D2 motoren zijn niet fantastisch. Vooral korte ritten icm een lang onderhoudsinterval is funest. Veelgehoorde problemen zijn roetfilter (drukverschil meten inderdaad) en EGR klep.
Als je er met de dealer niet uit komt, zou ik overwegen eens naar een specialist te gaan, bijvoorbeeld Volvotune/Volvoservice in Elst.
Roetfilter verwijderen zou ik niet overwegen als je de auto nog een jaar of langer wil rijden ivm APK.
MY2015 V40 D4
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3382
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Dit klinkt naar (interne) vervuiling. Je zou een EGR / Air-intake reiniging kunnen overwegen. https://powerflush-twente.nl/egr-reiniging/
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"