Volvo v40 d4 2014 laten chippen en egr laten afsluiten door (Obbe) Volvo Tune

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Gebruikersavatar
moos v40
2nd Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: 19.10.2018 - 13:49

vorige week in dld getest en kwam op 260 op de teller en 253 op de gps. Nette waardes. De mijne is wel bij unlimited aangepast en heeft op de rollenbank gemeten 245pk en 485nm. Dit is nu wel met het polestar onderstel met 18" wielen (wat lager).
Voor de terugroepactie had ik 237pk en 480nm. De beloofde 260pk was niet op een normale manier te halen. toen haalde ik 249 op de teller en 241 gps. was standaard onderstel en 17"wielen.
Gebruikersavatar
reinberto
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 22.09.2013 - 17:38

Hmmm, Dan doe ik nog iets verkeerd haha. Ik heb hem niet verder dan 250 op de teller gekregen. Bij unlimited op de rollerbank getuned, 243pk en 495nm. Ook op 18inch. Maar mijn auto is nog op originele hoogte. Zou 3cm zakken zoveel verschil maken?
Volvo S60 T4 Polestar optimised r-design 2020
Volvo S60 Summum D4 2015
Volvo V40 Momentum Business D4 2014
Volvo V40 Momentum D2 2013
Gebruikersavatar
moos v40
2nd Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: 19.10.2018 - 13:49

Ik denk dat de luchtweerstand idd voor dat laatste stukje zorgt. Verschil tussen beide tunes bij mij was maar 8 pk, dat zou het hem niet doen denk ik.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27491
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

En wind mee of tegen, weg die ietsje af loopt
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

moos v40 schreef: 19.08.2020 - 11:32 vorige week in dld getest en kwam op 260 op de teller en 253 op de gps. Nette waardes. De mijne is wel bij unlimited aangepast en heeft op de rollenbank gemeten 245pk en 485nm. Dit is nu wel met het polestar onderstel met 18" wielen (wat lager).
Voor de terugroepactie had ik 237pk en 480nm. De beloofde 260pk was niet op een normale manier te halen. toen haalde ik 249 op de teller en 241 gps. was standaard onderstel en 17"wielen.
Ha! Hoewel geen V40 strandde ik tussen tussen twee software-updates ook rond de 237. Pas na de recall voor het fikkende inlaatspruitstuk is het ding weer op zijn oude niveau. Fijn om te horen dat ik niet de enige was die tegen dit onzichtbare probleem aan liep.
BG_V40cc
2nd Gear member
Berichten: 207
Lid geworden op: 19.06.2018 - 08:54

dat zijn nogal hoge vermogens en koppels, is dat de Extreme tuning?

Ik zou liever bij Obbe gaan, maar dat is nogal ver, Tilburg , daar ben ik op een uurtje...
2019 V40 T2 Sport Edition
2015 V40 T4 Summum
2006 V50 2.0 D Momentum
2004 V50 2.0 D
Gebruikersavatar
moos v40
2nd Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: 19.10.2018 - 13:49

De extreme tuning was niet op een normale 'veilige' manier te halen. Dit is meer een custom tussenstap. Wel op de rollenbank afgesteld.
Feynman
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 10.03.2020 - 19:54

@topicstarter
In hoeverre rijdt de d4 nu anders na de tuning vergeleken met ervoor? Is het koppel nu ook vroeger al aanspreekbaar?
Ik overweeg dezelfde tuning van mijn d4 omdat ik redelijk verbaasd was over hoe tam de auto is vergeleken met een Golf 6 Gtd waar ik uit kwam. Deze laatste had na een tuning bij een vag specialist dezelfde waardes als de d4 echter slechts 1 turbo. Desalniettemin reed de Golf gevoelsmatig veel feller en reageerde ook alerter op het gas.
Ik was in de veronderstelling dat de d4 door de dubbele turbo eigenlijk in lage toeren veel sneller zou oppakken dan iedere andere motor met slechts 1 grote turbo, zoals de gtd bv.
Iemand een verklaring hiervoor?
Volvo v40 d4 summum 2014, Crystal White metallic.
Business pack connect, Scandinavian line, Security line.
Obbetuning
18 inch midir zomerset
16 inch ixion winterset
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12269
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Het is 'n geknepen bijtellingsvariant
Kees Jan
2nd Gear member
Berichten: 236
Lid geworden op: 07.11.2016 - 21:24
Locatie: Zandvoort

Het snelle gevoel herken ik ook, kom ook uit een snelle Golf D. De verklaring is dat de Golf een heel andere karakteristiek op het gaspedaal heeft, half gas is 90% vermogen, de Volvo heeft deze regeling veel meer lineair ingesteld. Ook is de bijtellingsvariant tm 2016 wat tammer door de afstelling en de overbrenging.
De afstelling kun je met tunen verbeteren, de over brenging niet, maar dit is te camoufleren door in een lagere versnelling te rijden. Dan voelt de auto sterk, alleen de iets grotere stappen tussen de versnellingen kun je niet veranderen.

Conclusie, met tunen, bewuster schakelen en wennen aan de andere karakteristiek van het gaspedaal kun je prima van de D4 genieten.
V70 2.5 FT, handgeschakeld, sportonderstel, 18", Obbetuning
Gebruikersavatar
moos v40
2nd Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: 19.10.2018 - 13:49

Je moet idd even wat vaker terugschakelen in de D4 maar hij is behoorlijk snel dan. Ik vind ook het van de plaats komen van de D4 wat langzaam gaan, net alsof de turbo's geen tijd hebben om volledig op te spoelen. Maar eenmaal op een beetje snelheid is ie behoorlijk rap. in de 5 kun je al doordenderen tot ruim 230. Even inhalen op N-wegen, gaat ie in de 4 en dan kun je goed snel en dus ook veilig inhalen. Maar het directe en speelse dat een GTD heeft , heeft ie niet, maar ik denk dat dat ook niet des volvo's is. Veel plezier in de snelle D4!!
Tinus89
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 19.07.2019 - 07:40

Ik heb gereden in een 150pk Leon FR 2.0L Diesel (VAG dus) en kan inderdaad bevestigen wat je beschrijft. De Leon voelt een flink stuk feller dan de Volvo, dit zal voor de snellere Golfjes ook gelden. En dat terwijl de Leon het moet stellen met 150/360 (pk/Nm) waar de Volvo er 190/400 aan boord heeft. Het verschil zit hem vooral in karakter. Waardoor dat komt weet ik niet, maar ik denk dat de VAG diesels voorzien zijn van een zeer goed bij te stellen, vrij grote turbo, die erg alert is afgesteld. Laten we niet vergeten dat VW al jaren snelle diesels bouwt op basis van de 1.9tdi en nu de 2.0tdi motoren.

Welnu, mijn V40 is bij VolvoTune gechipt naar 235/470 en dit maakt zeer zeker verschil. Onderin is de auto alerter, maar de acceleratieopbouw blijft wel Volvo (dus niet zo fel/schop in de rug als bij VAG, meer geleidelijk doch zeker zeer snel). Echter, het doortrekken is wel fenomenaal te noemen. Bij 3000toeren doet de grote turbo er voelbaar nog een schepje bovenop en trekt hij in 1 streep door naar het rode gebied op de toerenteller. Het bekende luie van diesels na 3500 toeren is hier nergens te bekennen, het is alsof je een diesel rijdt.
Om een voorbeeld te geven: recent bij een snelweginvoegsprint vanaf 50km/u tot 150 een V60 D6 het nakijken gegeven.

Ik kan niet voor je kiezen of je een VAG of Volvo diesel wil rijden. Qua scherpte en felheid mis ik mijn Leon nog steeds, maar qua acceleratie en bouwkwaliteit van binnen wint de Volvo het echt.
MY2015 V40 D4
volvoV40D4 245pk
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 18.10.2019 - 20:27

Ik heb mijn Volvo bij Br performance laten chippen waardoor ik 245pk en 525nm heb gekregen. Een tijdje later heb ik er ook nog een k&n inlegfilter ingezet. Daardoor is de auto iets directer geworden. Wellicht is dat nog een idee om te overwegen.
Gebruikersavatar
moos v40
2nd Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: 19.10.2018 - 13:49

Ok ben benieuwd of de turbo dan idd beter opspoelt. kan het een keer proberen. Bedankt voor de tip.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Zou er zeer geen K&N in leggen ivm de LMM. Die vervuilt door de olie in het filter.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
moos v40
2nd Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: 19.10.2018 - 13:49

Zou dat beetje olie van het filter kwalijker zijn dan die uit de carterventilatie? Dat is toch veel meer?
!Legend66
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 08.10.2020 - 17:36

moos v40 schreef: 13.08.2020 - 09:40 heb ik ook gedaan, maar dan bij unlimited. loopt zeker beter en EGR afdichten is bij diesels wel een aanrader. Je inlaat slibt anders dicht met dure repataries tot gevolg. En een top van 250+ is lekkerder (in dld) dan 190. :-) Deeltjesteller maakt niet uit, roetfilter zit er immers nog in.
goede morge wat was je daar voor kwijt als ik vragen mag
!Legend66
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 08.10.2020 - 17:36

Goede morge was je daar voor kwijt
Gebruikersavatar
moos v40
2nd Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: 19.10.2018 - 13:49

550 incl meting op de rollenbank.
BG_V40cc
2nd Gear member
Berichten: 207
Lid geworden op: 19.06.2018 - 08:54

550 vind ik een terechte prijs
2019 V40 T2 Sport Edition
2015 V40 T4 Summum
2006 V50 2.0 D Momentum
2004 V50 2.0 D
Plaats reactie

Terug naar “V40”