Standkachel rookt overmatig

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
Eric65
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 19.08.2018 - 14:25

Ik rij in een V40 model 2018 D4 met automaat. Sinds enige tijd rookt de standkachel overmatig bij koude start als ik ga rijden of als ik de kachel de auto laat opwarmen voor het rijden. Zodra de motor warm is, rookt alles niet meer, maar dan is de kachel ook uit. Ik heb nu het automatisch bijverwarmen uitgezet en de auto gaat binnenkort naar de garage voor verder onderzoek. Het ligt niet aan korte ritjes zoals eerst door de garage werd gesuggereerd, zelf na een paar honderd snelweg kilometers treedt dit op. Iemand ervaring hiermee en waar het aan kan liggen? Volgende week wordt er naar gekeken maar ik hoor graag wat het zou kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Nomad
5th Gear member
Berichten: 1150
Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
Locatie: Noord-Oost Brabant

In mijn geval zat er veel roet in het branderhuis. Kachel even demonteren, branderhuis losmaken, schoonmaken en weer demonteren. Bij lagen de brokken roet erin die aan het gloeien waren, wat de enorme rookontwikkeling veroorzaakte.
- Volvo V60 T8 Inscription MY2019. Serviced by Volservice.nl, Soon to be optimized by Obbetuningl
- Polestar 2 MY2023 LRSM

Volhelp.nl

S60, V60 en XC60 fans op Facebook
Eric65
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 19.08.2018 - 14:25

Hopelijk is het dat, is dat nog op een of andere manier te voorkomen dat het weer optreedt?
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1441
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Nomad schreef: 30.01.2020 - 13:05 In mijn geval zat er veel roet in het branderhuis. Kachel even demonteren, branderhuis losmaken, schoonmaken en weer demonteren. Bij lagen de brokken roet erin die aan het gloeien waren, wat de enorme rookontwikkeling veroorzaakte.
Helaas is die van een V40 niet zo makkelijk te demonteren en uit elkaar te halen als die van een V60.

Waar wordt er getankt? Teveel biodiesel vind zo'n standkachel ook niet fijn. Anders met enige regelmaat een brandstof toevoeging gebruiken.
Gebruikersavatar
vankol
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 09.04.2016 - 15:26

Of V power, of andere premium brandstof.
Hoe je het went of keert is toch beter, zeker op termijn.

Minder verkolen, dus intern vervuilen.
Die 8 cent per liter overleef je wel, en je bespaart op andere eventuele reparatie kosten.
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
Eric65
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 19.08.2018 - 14:25

Tank meestal gewone diesel bij de BP (die is hier de meest voordelige), maar dus V-power beter? Die biodiesels geven dus meer problemen?
Gebruikersavatar
vankol
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 09.04.2016 - 15:26

Ben geen technicus, dus pin mij er niet op vast.
Maar die bio diesel verkoold meer dan evt. V power deze heeft een betere verbranding, ik denk dat zeker met kortere ritten dit de betere brandstof is. Zeker op de langere termijn.
Maar daar is zoveel discussie over, .....
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 581
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Ik denk dat de BP Active hetzelfde is als de Shell Fuelsave. Beide prima brandstoffen. (zowel in diesel als benzine variant)
Ik geloof niet dat V-power een noemenswaardige schonere verbranding geeft.
Dan zou je nog beter GTL kunnen gaan tanken. (kun je natuurlijk wel als proef proberen)
Denk dus niet dat het hier aan de getankte (BP) brandstof ligt.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Eric65
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 19.08.2018 - 14:25

Weet ook iemand vanaf welke buitentemperatuur het nodig is om de motor te gaan bijverwarmen? Ik kan natuurlijk de standkachel uitzetten voor het automatisch bijverwarmen en alleen inschakelen bij de meer extreme omstandigheden. De motor is bij de huidige buitentemperaturen zonder extra bijverwarming toch redelijk snel op bedrijfstemperatuur, de extra bijverwarming is dan niet echt nodig lijkt me. Alleen in het begin dus rustiger rijden en de motor niet vol aanspreken, maar eerst op temperatuur laten komen.
Eric65
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 19.08.2018 - 14:25

Even een update, de auto is naar de garage geweest en de standkachel is uitgelezen. Hieruit komen 3 storingen naar voren in het brandstofsysteem en brandersysteem. Er zijn nieuwe onderdelen besteld en die worden binnenkort geplaatst. Het was/is dus een groter probleem dan alleen vervuiling.
Plaats reactie

Terug naar “V40”