Pagina 1 van 2

Standkachel stopt ivm ‘zuinige stand’

Geplaatst: 13.01.2020 - 20:56
door teebee
Mijn vrouw heeft een V40CC T3 MY18.
Sinds een week of 3 verschijnt geregeld de melding in de VOC app “kan parkeerklimaat niet inschakelen vanwege vereist laadniveau” al dan niet gecombineerd met de melding “brandstofkachel gestopt, zuinige stand” op het display (dashboard).
De auto heeft ca 30k gereden.
Er worden uitsluitend lange(re) stukken mee gereden, snelweg 100 km per dag (50 heen 50 terug).
De handleiding zegt:
De verwarming op brandstof werd uitgeschakeld om te zorgen dat er voldoende stroom is om de motor te starten.
De ladingstoestand van de startaccu is te gering.


Lijkt me vreemd dat de accu zich niet voldoende op kan laden, gezien de afstanden.
Iemand een suggestie?

Standkachel stopt ivm ‘zuinige stand’

Geplaatst: 13.01.2020 - 22:00
door Albert Volvo
Accu komt waarschijnlijk onder de kritische grens m.b.t. het te leveren vermogen die voor de stand kachel nodig is. Even laten nameten bij de dealer waarschijnlijk nieuwe accu.

Standkachel stopt ivm ‘zuinige stand’

Geplaatst: 13.01.2020 - 22:08
door teebee
Dat zou snel zijn.... net 1,5 jr oud
Kan het wat anders zijn? Dynamo?

Standkachel stopt ivm ‘zuinige stand’

Geplaatst: 13.01.2020 - 22:11
door Albert Volvo
Even op de gordel kijken dan weet je de productie datum, een MJ17 kan al in 2016 gemaakt zijn.

Standkachel stopt ivm ‘zuinige stand’

Geplaatst: 13.01.2020 - 22:13
door teebee
Nee sorry, is MY18
Augustus 2018 afgeleverd.

Standkachel stopt ivm ‘zuinige stand’

Geplaatst: 13.01.2020 - 22:21
door Albert Volvo
Ja zie het, voor de accu is dat dan wel erg snel idd. denk dan aan oxidatie. Maar even laten nameten is nog geen 5 min werk en je hebt duidelijkheid.
Maar augustus hoeft niet de productie datum te zijn, auto komt toch bij Marco weg?

Standkachel stopt ivm ‘zuinige stand’

Geplaatst: 13.01.2020 - 22:29
door The Mechanic
Niet iets (onjuist) op de accu aangesloten zoals een marterverschrikker?

Standkachel stopt ivm ‘zuinige stand’

Geplaatst: 13.01.2020 - 22:33
door teebee
Nee, geen gekke zaken of extra’s aangesloten welke stiekem sap slurpen.

Standkachel stopt ivm ‘zuinige stand’

Geplaatst: 13.01.2020 - 22:35
door teebee
Albert Volvo schreef: 13.01.2020 - 22:21 Maar augustus hoeft niet de productie datum te zijn, auto komt toch bij Marco weg?
Nee, loopt daar ‘allen maar’ in de lease, maar komt origineel nieuw uit de showroom van dealer in onze woonplaats.
Marco doet doorgaans alleen maar import, maar wij (mijn vrouw) wilde per see een nieuwe originele NL wagen.

Standkachel stopt ivm ‘zuinige stand’

Geplaatst: 14.01.2020 - 22:43
door RB64
Ik heb precies hetzelfde.Alleen dan met een V40 MY2017.
Hij stopte laatst de standkachel verwarming .
Zelf rijd ik niet erg veel maar ik merkte ook al op dat de volvo on call app de laatste tijd geregeld aangaf dat de auto in spaarstand stond. Binnen 3/4 dgn al.
Laat binnenkort even de accu doormeten bij de dealer.

Standkachel stopt ivm ‘zuinige stand’

Geplaatst: 15.01.2020 - 00:02
door teebee
Het is dus niet alleen het niet kunnen starten van de SK (melding op voc) maar dus ook gestopte SK (melding display dashboard). Kan mi niet anders zijn dan dat de accu z’n spanning niet vast kan houden of onvoldoende wordt geladen (of er lekt ergens stroom).
Afspraak is gemaakt voor doormeten accu. Bij garage (niet-Volvo) welke deel uitmaakt van de leasemij. waar de auto is ondergebracht.
Gezien het grote ‘vestzak-broekzak’ gehalte heb ik er niet heel veel vertrouwen in dat dit zomaar opgelost gaat worden daar.
Maargoed, eerst meten, dan weten.

Standkachel stopt ivm ‘zuinige stand’

Geplaatst: 15.01.2020 - 08:19
door Rinootje
Hetzelfde heb ik ook meegemaakt. Ik kreeg de melding na een grote rit (ongeveer 2 x 100 km op een avond) dat de accuspanning laag was. Tevens wilde de standkachel niet meer starten, On Call stond vrij snel in de spaarstand en het start-stop systeem werkte totaal niet meer.
Mijn V40 is wel in onderhoud bij de dealer. En ben er uiteindelijk drie keer voor terug geweest:
1: de accu sensor werd schoongemaakt (heeft welgeteld een uurtje vol gehouden)
2: de accusensor werd vervangen (een dag soulaas)
3: Op mijn verzoek de grote accu vervangen (en dit was de oplossing)
Ik ben hier een paar weken mee bezig geweest. Ook is mijn kilometrage per jaar niet hoog (bouwdatum oktober 2016 en km stand staat nu op 41.000 km)

Aangezien ik jouw klachten herken, denkt ik echt, dat je een slecht exemplaar accu in je auto hebt. Ook mijn accu is niet onder garantie vervangen, maar ik heb wel coulantie gehad en geen arbeidsloon hoeven te betalen. Let er wel op, dat als je de accu laat vervangen, dit ook (met behulp van Vida?) ingeleerd moet worden in de boordcomputer. Simpel vervangen is er niet meer bij.

Standkachel stopt ivm ‘zuinige stand’

Geplaatst: 15.01.2020 - 08:42
door teebee
Dat kan een leuke worden, indien vervangen.
Die garage annex leasemij. voert bij onderhoud al geen 2.0 updates uit (hebben ze geen licentie voor en vinden ze ook niet nodig....), laat staan dat ze uit de voeten kunnen met vereiste software voor een accuwissel.
Wat moet er dan ingeleerd worden voor een accuwissel?

Standkachel stopt ivm ‘zuinige stand’

Geplaatst: 15.01.2020 - 09:48
door Tinus89
Het laden van een moderne accu (Voor start/stop, vaak type AGM) wordt gedaan met een bepaald programma. Als de ECU niet wordt verteld dat er een nieuwe accu geplaatst is, past hij het laadprogramma niet aan, wat tot beschadiging/korte levensduur van de accu kan leiden. Veel merken hebben dit tegenwoordig. Een kennis met een 3-serie dacht het ook even zelf te doen (is ingenieur, zeker voldoende technische kennis) en liet hem niet inleren. De accu leefde 1,5jr. De volgende accu (zelfde merk/type) zit er inmiddels ruim 3 jaar in (wel ingeleerd).

Je kan wel zelf een accu plaatsen en even naar de dealer rijden voor inleren, daarvan zal hij niet meteen stuk gaan.

Standkachel stopt ivm ‘zuinige stand’

Geplaatst: 15.01.2020 - 10:00
door Jelmer de Jong
teebee schreef: 15.01.2020 - 08:42 Dat kan een leuke worden, indien vervangen.
Die garage annex leasemij. voert bij onderhoud al geen 2.0 updates uit (hebben ze geen licentie voor en vinden ze ook niet nodig....), laat staan dat ze uit de voeten kunnen met vereiste software voor een accuwissel.
Wat moet er dan ingeleerd worden voor een accuwissel?
Via de Battery Management Sensor wordt de laadspanning aangepast aan de leeftijd en ontlaadcyclus van de accu.

Standkachel stopt ivm ‘zuinige stand’

Geplaatst: 16.01.2020 - 12:17
door RoaldH
RB64 schreef: 14.01.2020 - 22:43 Ik heb precies hetzelfde.Alleen dan met een V40 MY2017.
Hij stopte laatst de standkachel verwarming .
Zelf rijd ik niet erg veel maar ik merkte ook al op dat de volvo on call app de laatste tijd geregeld aangaf dat de auto in spaarstand stond. Binnen 3/4 dgn al.
Laat binnenkort even de accu doormeten bij de dealer.
3/4 dagen is overigens wel normaal.

Standkachel stopt ivm ‘zuinige stand’

Geplaatst: 16.01.2020 - 12:35
door Rinootje
RoaldH schreef: 16.01.2020 - 12:17 3/4 dagen is overigens wel normaal.
Bij mij nu pas na 6 dagen...

Standkachel stopt ivm ‘zuinige stand’

Geplaatst: 17.01.2020 - 20:17
door RB64
Bij mij ging hij in het begin soms wel 7-9 dgn mee toen ik hem net had.

Standkachel stopt ivm ‘zuinige stand’

Geplaatst: 18.01.2020 - 16:16
door Kees Jan
Ik zit ook op 4/5 dagen, maar geen uitval van de kachel als deze gestart kan worden.

Standkachel stopt ivm ‘zuinige stand’

Geplaatst: 19.01.2020 - 10:26
door V52
Ook meegemaakt met mijn V40 T3 m2017 Nordic+. Auto van 1 jaar oud bij dealer gekocht met select garantie. Binnen enkele maanden eerst de melding van laag laadniveau. Dacht toen zelf dat het aan korte stukjes en de kou lag. Tot de V niet meer startte..... en aan de reanimatie moest. Accu onder garantie vervangen.