Navigatie kaartupdate

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
SwedishBeauty
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 21.11.2019 - 08:37

Ik heb gisteren een V40 T2 opgehaald uit 2016. Deze is nog van voor de facelift. Ik zag dat de kaartversie lager is dan bij de downloads (https://www.volvocars.com/nl/support/downloads/maps/mca).

Ik heb het bestand gedownload, maar ben eigenlijk wel benieuwd hoe lang een en ander gaat draaien, zowel van de pc naar de USB-stick, maar ook van de USB-stick naar de auto. In de beschrijving staat dat het een aantal uur duurt voordat de boel op de USB staat, en mogelijk ook een aantal uren in de auto.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? En moet je de auto op dat moment stationair laten draaien op je oprit om te voorkomen dat hij de accu leeg trekt?
BkB
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 31.05.2016 - 09:06

Downloaden van je pc hangt een beetje af van de internetsnelheid die je hebt bij je provider. Maar reken op een uurtje gemiddeld.
Van PC naar USB stick hangt een beetje af of je bv een USB2 of 3 stick gebruikt. Maar reken ook op een uurtje.
De update is ca 20 Gb groot. De recentste heb ik in circa 2 uur geupload naar het nav systeem. Je hoeft niet te blijven rijden hoor. Het uploaden stopt wanneer je de motor uitzet en gaat weer verder wanneer je weer start.
Overigens kun je gewoon de overige functionaliteiten, zoals radio, media etc blijven gebruiken.
SwedishBeauty
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 21.11.2019 - 08:37

BkB schreef: 24.12.2019 - 18:19 Downloaden van je pc hangt een beetje af van de internetsnelheid die je hebt bij je provider. Maar reken op een uurtje gemiddeld.
Van PC naar USB stick hangt een beetje af of je bv een USB2 of 3 stick gebruikt. Maar reken ook op een uurtje.
De update is ca 20 Gb groot. De recentste heb ik in circa 2 uur geupload naar het nav systeem. Je hoeft niet te blijven rijden hoor. Het uploaden stopt wanneer je de motor uitzet en gaat weer verder wanneer je weer start.
Overigens kun je gewoon de overige functionaliteiten, zoals radio, media etc blijven gebruiken.
Okee, thanks! Dat downloaden en overzetten naar de USB had ik wel iets sneller verwacht eigenlijk, maar goed: het is ook geen dagelijkse bezigheid.

Wel 1 vraagje over het uitzetten van de motor tijdens de update: Dat is geen risico op corrupte bestanden en dergelijke zoals bijvoorbeeld bij een USB-stick kan gebeuren als je hem te snel uit je laptop trekt? Mijn woon-werk verkeer (waar je het uiteraard het liefste wilt uitvoeren omdat je voor die weg geen navigatie nodig hebt) is ongeveer een half uurtje. Dat zou dus betekenen dat hij wel meerdere keren onderbroken zal worden, en ik wil uiteraard niet mijn nieuwe auto die ik gisteren gekocht heb voorzien van een corrupt navigatiesysteem...
BkB
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 31.05.2016 - 09:06

Nee hoor, is geen probleem.
Heb deze zelf al verschillende malen zonder problemen (in meerdere tempi) geupdate en ook in het forum is er weinig over geschreven.
Zou het in het gekke geval misgaan, dan zal de Volvo dealer dit kunnen resetten (waarbij ik er van uitga dat dit kosteloos zou moeten gebeuren)
SwedishBeauty
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 21.11.2019 - 08:37

BkB schreef: 24.12.2019 - 19:25 Nee hoor, is geen probleem.
Heb deze zelf al verschillende malen zonder problemen (in meerdere tempi) geupdate en ook in het forum is er weinig over geschreven.
Zou het in het gekke geval misgaan, dan zal de Volvo dealer dit kunnen resetten (waarbij ik er van uitga dat dit kosteloos zou moeten gebeuren)
Top, dank voor de snelle reacties! Ik ga hier denk ik vaker rondhangen :)
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Het downloaden naar de USB-stick duurt wel belachelijk lang. Men zegt dat hert afhankelijk is van de snelheid van de internetabonnement maar dat slaat nergens op. Die kaartupdate is ongeveer 19 GB groot maar tijdens het downloaden druppelt het soms per kilobyte binnen. Dat heeft niets meer met je internetabonnement maar met servercapaciteit bij de aanbieder.
Gebruikersavatar
vankol
4th Gear member
Berichten: 606
Lid geworden op: 09.04.2016 - 15:26

Dat is wel traag j,a ik had hem zo binnen.
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
Plaats reactie

Terug naar “V40”