Versnellingsbak defect? bij 120K

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
IsmailC
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 06.10.2018 - 16:04

Beste lezers van deze geweldige forum.

Sinds kort hoor ik een geluid dat niet hoort in mijn V40 2013 D2.
Auto heeft net geen 120K op de teller staan.

Gisteren even langs gegaan bij een universeel garage.
Tijdens het rijden, wanneer de koppeling helemaal los is gelaten, hoor je bij elke versnelling alleen tijdens het gas geven, een schavend, roestig, geen soepel geluid. Een geluid dat er eigenlijk niet hoort
Weet niet hoe ik het anders moet verwoorden :D .

Bij stilstaand koppeling ingedrukt, hoor je niks. Als je het los laat hoor je kapotte lagers volgens monteur.
Garage geeft aan versnellingsbak lagering.
ik ga ook nog langs bij een revisiebedrijf en officiële dealer voor advies maar wilde ook jullie reactie hierover lezen.

ik dacht in de eerste instantie dat het de koppeling zou zijn.
Koppeling functioneert naar mij mening wel goed. dus ben bang dat het toch de bak is met problemen.

Als dat zo is. kennen jullie een goed betrouwbaar bedrijf.
en wat is verstandig, reviseren of 2e handse bak laten plaatsen.

ik kwam op internet carrec-technocenter.nl tegen. echter zitten hun wel veel te ver.
Ben opzoek naar een goeie betrouwbare garage om dit te laten uitvoeren in omgeving Eindhoven met een straal van 50km.

Alvast bedankt voor de reacties en het lezen van mijn verhaal.
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

Carrec is wel de place to be, heb ik het ook altijd de (hand)bak revisies laten doen, zeer vakkundige lui.
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2054
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Wat zegt de Volvo dealer? In mijn optiek mag een versnellingsbak normaalgesproken bij 120k km’s nog niet kapot zijn. Wij hebben ooit in een ver verleden bij een nieuw gekochte VW Polo (gekocht door vriendin voor ik in beeld was O-) ) de versnellingsbak na ca. 105k km’s kapot gehad, zat toen nog een aardige coulance op. Al was de Polo wel in onderhoud bij de VW dealer.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

Ik zou eerst inderdaad met een Volvo dealer gaan praten. Onder normale omstandigheden gaat een bak niet kapot na 120 K.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
IsmailC
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 06.10.2018 - 16:04

ja ik ga daar ook sowieso nog even langs. kijken wat hun er van zeggen.
want 120K is inderdaad wel heen snel dat so iets kapot gaat.

Zojuist afspraak gepland bij Volvo dealer. omdat de auto 6 jaar oud is (KM lijkt mij belangrijker dan leeftijd van auto). moeten ze toch kijken of ze via Volvo wel de coulance krijgen.
Ben benieuwd.
Laatst gewijzigd door IsmailC op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kurt1975
4th Gear member
Berichten: 906
Lid geworden op: 10.07.2013 - 17:00
Locatie: Hasselt

IsmailC schreef: ja ik ga daar ook sowieso nog even langs. kijken wat hun er van zeggen.
want 120K is inderdaad wel heen snel dat so iets kapot gaat.

Zojuist afspraak gepland bij Volvo dealer. omdat de auto 6 jaar oud is (KM lijkt mij belangrijker dan leeftijd van auto). moeten ze toch kijken of ze via Volvo wel de coulance krijgen.
Ben benieuwd.
Coulance is een teken van goodwill en service.
Volvo geeft regelmatig en vrij ruim coulance mits:
- de auto jonger dan 5 jaar is
- de auto volledig en tijdig dealer-onderhouden is
- er een goede dealer-klant relatie is
- er een gegronde reden is (vb. Aircopompen in D6)
Ik wil je niet ontmoedigen, maar vrees er in jouw geval een beetje voor.
Maar proberen kan nooit kwaad, al is het nog geen pakjestijd...
Now:
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport

Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1069
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Kurt1975 schreef: Coulance is een teken van goodwill en service.
Volvo geeft regelmatig en vrij ruim coulance mits:
- de auto jonger dan 5 jaar is
- de auto volledig en tijdig dealer-onderhouden is
- er een goede dealer-klant relatie is
- er een gegronde reden is (vb. Aircopompen in D6)
Ik denk ook niet dat het handig is als je auto getuned blijkt te zijn ...
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Dan is enig coulance van de klant wel op zijn plaats.
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 582
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Coulance is een teken van goodwill en service.
Of toch de klant te laten mee betalen aan iets wat een tekortkoming aan het product is.
(garages zijn ook niet altijd eerlijk over wat zij wel/niet bij de importeur kunnen verhalen.
En vaak een sigaar uit eigen doos, deel wat de klant betaald is vaak kosten dekkend/ soms zelf nog gewoon op te verdienen.
(ook bij BMW meegemaakt waar 50% coulance op lakherstel nog steeds veel duurder dan een schadeherstelbedrijf zonder coulance.
Dan is enig coulance van de klant wel op zijn plaats.
Als de tuning nog steeds binnen de specificaties van de versnellingsbak valt, zie ik daar geen reden toe.
Snap best dat het voor een dealer een reden is om proberen geen coulance te verlenen.
Maar als een bak bijvoorbeeld 200pk/500nm aan moet kunnen volgens de leverancier van de versnellingsbak,
dan mag hij nog steeds niet bij tuning van 160pk/450nm kapot gaan.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2194
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Jij met een V40 - D2 uit 2013, ik had een V50 - D2 uit 2013. Zelfde motor, zelfde bak, zelfde koppeling.
Ook versnellingsbak problemen (alleen iets andere symptoom: kraken in de tweede versnelling (synch mesh ring naar de vaantjes) Je kreeg hewm niet in de tweede versnelling.
Dat was 4 jaar terug, met km stand 197.000 km.

Ik liet een nieuwe bak plaatsen, deze was, los in je handen, € 950. Een 6-bak,
Omdat toch de bak eruit ging, heb ik ook direct besloten om ook een nieuwe koppeling, drukgroep en dual mass vliegwiel met krukas keerring te plaatsen.
Ik was wel wat kwijt: € 2400 alles bij elkaar.
Ik heb alles laten doen bij Volvoservice in Elst.
Ik zou daar eens informeren, toen was hij 7 uur ermee bezig.
Laatst gewijzigd door wim de jong op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
IsmailC
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 06.10.2018 - 16:04

Versnellingsbak is vervangen. Auto is weer in orde.

Wel jammer dat een officiële dealer verkeerde diagnose stelt (Druklager). Dit is volgens hun zegge per week 3x druklager vervangen. Dus gingen ze er van uit dat her nu ook de Druklager was. (Verkeerde aanname)
Deze is eerst vervangen. Probleem niet opgelost. Met dealer gesproken over hun fout, konden ze niet accepteren. Daarna contact gehad met Volvo Cars Nederland alle kosten voor de helft van de prijs laten uitvoeren.

Voor dat de versnellingsbak gedemonteerd werd, gingen ze eerst onder de auto luisteren om te kijken of het echt de versnellingsbak is.
Toen ik vroeg waarom dit niet eerder gedaan is, is omdat ze dit niet mogen doen :S echt een rare opmerking.
Dus gaan ze maar een druklager vervangen en volle pond betalen.

Werkzaamheden van ruim 3000 (nieuwe bak) voor de helft laten uitvoeren. Totaal plaatje met druklager toch helaas €2350 ongeveer.

Geen Dealer bezoeken voor werkzaamheden. Ergens anders in Druten verkoopt een sloop bedrijf, de bak NIEUW voor 1150
Nieuwe van Volvo zelf vragen ze 1990 (ex btw) er voor. Als de bak daad werkelijk niet 995€ geweest zou zijn hadden ze dit niet makkelijk mee gegeven voor de helft van de prijs van €1990.
Voor de klant wordt het eigenlijk voor de dubbele van het prijst verkocht heb ik het idee gekregen, weet niet of dit klopt.

Coulance was geen sprake van omdat de auto niet bij hun is gekocht en onderhouden en te oud inderdaad 6 jaar.
Laatst gewijzigd door IsmailC op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
IsmailC
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 06.10.2018 - 16:04

wim de jong schreef: Jij met een V40 - D2 uit 2013, ik had een V50 - D2 uit 2013. Zelfde motor, zelfde bak, zelfde koppeling.
Ook versnellingsbak problemen (alleen iets andere symptoom: kraken in de tweede versnelling (synch mesh ring naar de vaantjes) Je kreeg hewm niet in de tweede versnelling.
Dat was 4 jaar terug, met km stand 197.000 km.

Ik liet een nieuwe bak plaatsen, deze was, los in je handen, € 950. Een 6-bak,
Omdat toch de bak eruit ging, heb ik ook direct besloten om ook een nieuwe koppeling, drukgroep en dual mass vliegwiel met krukas keerring te plaatsen.
Ik was wel wat kwijt: € 2400 alles bij elkaar.
Ik heb alles laten doen bij Volvoservice in Elst.
Ik zou daar eens informeren, toen was hij 7 uur ermee bezig.
Ja inderdaad, Bak kost ongeveer €950. Koppeling en vliegwiel zijn gelukkig nog goed en hoeven niet vervangen te worden.
Wel dure grappen zeg pff..

V40 rijdt nu weer 8-)
Plaats reactie

Terug naar “V40”