Distributie vervangen V40 2.0 D2 2015

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

V50nuV60 schreef: Misschien vergezocht, maar zal de reden niet de waterpomp zijn die wellicht minder gaat werken. Je hoort wel eens verhalen van gescheurde blokken.
Die zat niet eens standaard in de 240K wissel.
Gebruikersavatar
Nomad
5th Gear member
Berichten: 1150
Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
Locatie: Noord-Oost Brabant

Jelmer de Jong schreef: Ik ga even naar Hans Anders.
:D Kan gebeuren. Maar als ik dan hierboven zie dat een D4 van 2014 al na 5 jaar slijtage en uitdrogingsverschijnselen heeft dan denk ik dat dat niet zo'n kwalitatief goede riem was. Zie soms riemen van veel oudere auto's met veel hogere km standen die er nog als nieuw uit zien.
- Volvo V60 T8 Inscription MY2019. Serviced by Volservice.nl, Soon to be optimized by Obbetuningl
- Polestar 2 MY2023 LRSM

Volhelp.nl

S60, V60 en XC60 fans op Facebook
Hans_M_1970
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 07.02.2019 - 14:16

De V40 D4 is terug van de garage. Beurt gehad en nieuwe distributie dus bij 150.000 km.

Ondanks de tegenvaller dat het nu al moest gebeuren, toch blij dat het allemaal vervangen is.

De riem vertoonde sporen van uitdroging, de waterpomp vertoonde duidelijke sporen van lekkage en het lager ervan was goed hoorbaar.
De komende 150.000km kan hij er weer tegen.

Waarschijnlijk heeft Volvo die termijn dus niet voor niks teruggebracht naar 150.000 km.
V50nuV60
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 03.08.2018 - 22:21

Hans_M_1970 schreef: De V40 D4 is terug van de garage. Beurt gehad en nieuwe distributie dus bij 150.000 km.

Ondanks de tegenvaller dat het nu al moest gebeuren, toch blij dat het allemaal vervangen is.

De riem vertoonde sporen van uitdroging, de waterpomp vertoonde duidelijke sporen van lekkage en het lager ervan was goed hoorbaar.
De komende 150.000km kan hij er weer tegen.

Waarschijnlijk heeft Volvo die termijn dus niet voor niks teruggebracht naar 150.000 km.
Dat is mooi, kunnen jullie weer een tijdje verder! Konden jullie de waterpomp ook zelf horen? Hoe klinkt dit, is dit een onregelmatig geluid?
Hans_M_1970
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 07.02.2019 - 14:16

V50nuV60 schreef:
Hans_M_1970 schreef: De V40 D4 is terug van de garage. Beurt gehad en nieuwe distributie dus bij 150.000 km.

Ondanks de tegenvaller dat het nu al moest gebeuren, toch blij dat het allemaal vervangen is.

De riem vertoonde sporen van uitdroging, de waterpomp vertoonde duidelijke sporen van lekkage en het lager ervan was goed hoorbaar.
De komende 150.000km kan hij er weer tegen.

Waarschijnlijk heeft Volvo die termijn dus niet voor niks teruggebracht naar 150.000 km.
Dat is mooi, kunnen jullie weer een tijdje verder! Konden jullie de waterpomp ook zelf horen? Hoe klinkt dit, is dit een onregelmatig geluid?

Bij een draaiende motor was de waterpomp niet te horen.
Na demontage kon je de waterpomppoelie met de hand ronddraaien en dan hoor je een ruisend, regelmatig geluid.
Er waren ook duidelijk sporen van lekkage te zien (kwam bij het asje vandaan).
marcofoss
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 01.10.2018 - 21:46

OGA244 schreef: Bij de 1.6D2 moet de riem bij 140.000km

Ok maar ik heb de 2.0 D2 wanneer mag deze vervangen worden?
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

marcofoss schreef:
OGA244 schreef: Bij de 1.6D2 moet de riem bij 140.000km

Ok maar ik heb de 2.0 D2 wanneer mag deze vervangen worden?
Bij alle auto's met een D4204TX motor vanaf modeljaar 2014 is dat nu 150.000km, dus ook de D2
Gebruikersavatar
ExoRR V40
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 20.05.2019 - 10:03
Locatie: 0517-0513-035-0347
Contacteer:

Dit vind ik echt niet kunnen.
Ik vind het een design fout van Volvo en daar zijn gewoon terugroep acties voor.

Ik heb mijn v40 D4 1,5 jaar geleden gekocht met 184 dkm op de klok.
Nu staat er 225 dkm op de klok.

Ik was van mening dat hij bij 240 dkm moest, en ik had dit dus netjes bij 230 dkm willen doen.
Voor de interval + marge van Volvo zelf.

Vandaag toevallig opzoek naar andere topics op dit forum tot ik dit voorbij zag komen.
De grond letterlijk onder me vandaan zakte. Anders wist ik het niet eens.

Een correctie van 90 dkm, das veel te veel.
Toen ik mijn volvo kocht was hij dus al 34 dkm over de interval heen.

Volvo nederland al gemaild, zij blijven erbij dat het een advies is.
Als ze een correctie uitvoeren van 90 dkm, noem ik dat gewoon een designfout/fabriekagefout.

In Maart/April nog voor APK geweest met 210 dkm op de klok, door de garage nog in het onderhoudsboekje geschreven: bij 240 dkm distributieriem vervangen.

Vandaag met de garage gebeld, zij bevestigen dit verhaal met de volgende tekst:
Ja, wij weten ervan! De riem is prima in orde, het gaat om de spanrol, die gaat kapot.

Motorschade kan grote financiele gevolgen hebben.
Ocassions van nu staan allemaal boven de 150 dkm op de teller, oftewel bij aanschaf van zo'n wagen heb je gelijk een rekening te pakken van +/- 1.000 euro.
Ja zegt Volvo Nederland: dat is de verantwoordelijkheid van de verkoper om het advies mee te geven over deze correctie.

Mede door die interval van 240 dkm heb ik de auto ook gekocht, dat scheelt enorm in de onderhoudskosten met het aantal km wat ik per week/jaar rijdt.
Bij 465-480 dkm had hij pas de 3de riem gekregen.
MY15 Volvo V40 D4 Business Momentum
'15 Peugeot 208 Blue Lease Executive 1.6 BlueHDI
'99 VW Golf 4 TDI (110PK 235NM -> 180PK 300NM)
'98 VW Golf 4 TDI (90PK 210NM -> 150PK 270NM)
marcofoss
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 01.10.2018 - 21:46

ExoRR V40 schreef: Dit vind ik echt niet kunnen.
Ik vind het een design fout van Volvo en daar zijn gewoon terugroep acties voor.

Ik heb mijn v40 D4 1,5 jaar geleden gekocht met 184 dkm op de klok.
Nu staat er 225 dkm op de klok.

Ik was van mening dat hij bij 240 dkm moest, en ik had dit dus netjes bij 230 dkm willen doen.
Voor de interval + marge van Volvo zelf.

Vandaag toevallig opzoek naar andere topics op dit forum tot ik dit voorbij zag komen.
De grond letterlijk onder me vandaan zakte. Anders wist ik het niet eens.

Een correctie van 90 dkm, das veel te veel.
Toen ik mijn volvo kocht was hij dus al 34 dkm over de interval heen.

Volvo nederland al gemaild, zij blijven erbij dat het een advies is.
Als ze een correctie uitvoeren van 90 dkm, noem ik dat gewoon een designfout/fabriekagefout.

In Maart/April nog voor APK geweest met 210 dkm op de klok, door de garage nog in het onderhoudsboekje geschreven: bij 240 dkm distributieriem vervangen.

Vandaag met de garage gebeld, zij bevestigen dit verhaal met de volgende tekst:
Ja, wij weten ervan! De riem is prima in orde, het gaat om de spanrol, die gaat kapot.

Motorschade kan grote financiele gevolgen hebben.
Ocassions van nu staan allemaal boven de 150 dkm op de teller, oftewel bij aanschaf van zo'n wagen heb je gelijk een rekening te pakken van +/- 1.000 euro.
Ja zegt Volvo Nederland: dat is de verantwoordelijkheid van de verkoper om het advies mee te geven over deze correctie.

Mede door die interval van 240 dkm heb ik de auto ook gekocht, dat scheelt enorm in de onderhoudskosten met het aantal km wat ik per week/jaar rijdt.
Bij 465-480 dkm had hij pas de 3de riem gekregen.

Ik ga deze week de distributie en rollen vervangen maar dit kost geen €1000,- voor de V40 2.0 D maar rond de €575,-. Lijkt me toch niet dat het zoveel kan verschillen of heb ik het mis? Overigens bij de Volvo garage in Hoogeveen.
Laatst gewijzigd door marcofoss op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

1100.- is de prijs als je gelijk het overige onderhoud bij 240k uit laat voeren.
StijnV40
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 29.05.2019 - 08:45

dennisvos1993 schreef: Ga gewoon even naar de volvo cars site en zoek daar de onderhoudskosten tool op, daar kun je gewoon je kenteken invullen en kun je bij iedere kilometer stand kijken wat er gedaan moet worden
. http://serviceprice-nl.marketsupport.ne ... ?market=nl
Dit is echt een goeie pagina. Ik heb al behoorlijk gezocht naar onderhoudsinformatie maar die vind je moeilijk.
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2194
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Mijn V60 - D2 (lesauto) stond 2 maanden terug op 132000. In mijn weekje vakantie heb ik hem voor de deur geparkeerd van de garage: nieuwe distributieriem, alle loop- en spanrollen, en de waterpomp vervangen.
Dat kostte mij geen dag "autoloos" (lees: verplichte vrije dag), aangezien deze anders toch in de vakantie werkloos voor de deur stond.

Was wel € 505,00 kwijt, incl koelvloeistof en multiriem vervangen.
Laatst gewijzigd door wim de jong op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
V50nuV60
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 03.08.2018 - 22:21

wim de jong schreef: Mijn V60 - D2 (lesauto) stond 2 maanden terug op 132000. In mijn weekje vakantie heb ik hem voor de deur geparkeerd van de garage: nieuwe distributieriem, alle loop- en spanrollen, en de waterpomp vervangen.
Dat kostte mij geen dag "autoloos" (lees: verplichte vrije dag), aangezien deze anders toch in de vakantie werkloos voor de deur stond.

Was wel € 505,00 kwijt, incl koelvloeistof en multiriem vervangen.
Dat is slim! Gezien de prijs is dit niet bij de dealer geweest vermoed ik.
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2194
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Bij een VOLVO specialist, prima zaak met goede service. Weten waar ze over praten Brandsen in Barneveld
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
12much
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 03.02.2007 - 22:10

Ik rij momenteel V70 Classics. 50-60.000 p/j. Wat minder dan een aantal jaar geleden in mijn 740'rs, maar toch.

De Classic met B5244 motor heeft de neiging om een lekke koppakking te krijgen tussen de 450-500.000 km. Niet leuk, dure rep, dus bij de laatste die ik een jaar geleden kocht en na het wisselen van alle vloeistoffen onder de motorkap ook lek bleek te zijn, had ik daar even geen zin in en heb hem toen geschorst.

De 2.0 die ik een jaar daarvoor had gekocht bleek een geldmagneet, had ik de hele zijkant langs een boom getrokken, en was toe aan een grote beurt, nieuwe APK, nieuwe remmen, nieuwe distributie, nieuwe koppeling (wat achteraf niet waar bleek want er brak een pen uit het pedaal. Demonteren, pen terug vinden en vast lassen.)

Goede raad is altijd duur dus heb ik een gok genomen. Voorgeschiedenis van die gok:

Mijn 740 is een vrijloper. Ik reed toen 85-90k p/j Die heb ik bij de aanschaf een nieuwe riem en rollen gegeven en er vervolgens na 90.000 zoals voorgeschreven weer een nieuwe set voor gekocht. De oude riem zag er als nieuw uit dus die heb ik laten zitten. speciaal gereedschap, nieuwe riem en rollen naast de lpgtank en karren maar. 82.000 daarna begon de Spanrol te gillen. Vervangen. Riem had nog steeds geen scheurtjes en geen enkel rafeltje. Elke eerste van de maand controleerde ik alle vloeistoffen onder de kap en trok dan even de distri kap een stukje opzij. Het parkertje bovenaan ging er na een tijdje niet meer in, draad weg. Dat was dom. De kap scheurde na een tijdje door de resonantie vermoed ik. En na totaal 255.000 brak de kap af sloopte de riem. 2,5 keer over de kop en als de kap niet was gebroken....

De 2.0 V70 is absoluut geen vrijloper. SO DON't TRY THIS@HOME. De waterpomp was bij de laatste wissel volgens de garage met stalen schoepen. De riem zag er als nieuw uit dus heb ik met de reparatie van de andere wagen in het vooruitzicht laten zitten en al het verdere onderhoud achterwege gelaten op twee nwe draagarmen en de uitlaat na die nodig waren voor een nieuwe APK. Ik ben nu dus al 55.000 over de verplichte wissel heen.

Nu toch maar eindelijk aan de andere V70 van vorig jaar begonnen. Ik heb een mooi blok gekocht met 280k op de teller. Lekker luxe op de werkbank de distributie, pomp en rollen vervangen. Die zien er als nagelnieuw uit terwijl deze theoretisch al 120.000 gedraaid hebben. Alleen het aluminium zoekertje op de spanner ziet er wat gecorrodeerd uit maar is nog volledig functioneel en zonder speling (even met een klok gecontroleerd).

Dus de eerdere correcties die Volvo heeft gedaan op de intervallen zal empirisch gebeurd zijn en zou ik voor die modellen ook vast eerder uitvoeren. Alle berichten van riemen en pompen die breken of stuk gaan vér voor de interval zijn absoluut de reden van die correcties. Laat dat duidelijk zijn. Maar de conditie van de riem is dus voor dit model V70 zeker bepalend voor de levensduur en zeker overgedimensioneerd. Ik rij dus niet meer zo benauwd bij het aanrijden van de vervangings interval.

Los daarvan zal ik niet meer zo gauw een motor van deze auto's vervangen. Wat een drama is dat. Zelfs met een goede garagekrik, steunen en een motortakel gaat de volgende keer gewoon de kop er weer af.

Even wat sfeerplaatjes neerzetten lukt niet erg. Ik vergeet steeds hoe dat moet nadat je ze hebt geupload
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
12much
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 03.02.2007 - 22:10

Uploaden is tóch gelukt dus
Gulcan
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 23.12.2020 - 13:37

De distributieriem van mijn volvo v40 D2 moet vervangen worden teller staat op 150.000. De volvo dealer geeft aan de waterpomp vervangen we niet bij de volvo is niet nodig de andere geeft aan als je de riem vervangt moet je de pomp ook meteen meenemen wat is wijsheid? Tevens om de kosten een beetje te beperken als we zelf de riem (compleet) bestellen bij een erkende automatrialenhandelaar en door een monteur laat vervangen, is het een ingewikkelde actie wat echt door een volvodealer gedaan moet worden?
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2194
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

ik zou zonder meer de waterpomp ook laten vervangen. kost dan misschien € 80 - 100 meer, maar als deze defect raakt, moet weer alles los, en weer nieuwe distributie wat je in totaal minimaal € 700 kost.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Plaats reactie

Terug naar “V40”